Zoekmachines
22-05-2006 20:17 |
dag in dag uit
Het is zo gewoon voor internetters om even iets op te
zoeken met Google. We denken dan ook dat
we alleen informatie opvragen, maar we geven
juist ook heel veel informatie. Dat bleek ook
toen de CIA een paar jaar geleden informatie van
Google opvroeg in het kader van de
terrorismebestrijding. Met je interesse in
architectuur heb je net wat opgezocht over hoge
gebouwen in Amerika, voor je flight simulator
hobby iets over vlieglessen en voor een
avontuurlijke reis iets over duistere Afrikaanse
landen en wordt je ineens van je bed gelicht
door de politie.
Volgens Google loopt het niet zo'n vaart. Ze bewaren de zoekgegevens van iedere individuele gebruiker alleen maar om de zoekmachine nog beter te laten aansluiten op hun klanten. De doelstelling van Google is dan ook om alle informatie toegankelijk te maken voor hun bezoekers c.q. klanten. Zo bleek uit een documentaire van VPRO's Tegenlicht over Google. Interessante documentaire. Bijzonder ook dat de VPRO mocht filmen en interviewen binnen de Google campus. Dat gebeurt niet vaak. Deze documentaire is nog te zien op tegenlicht.vpro.nl. Ook vindt je op de Tegelicht site een special over zoekmachines met nog veel meer weetjes en samenzweringstheoriën.
Iets anders dat Google doet met mijn en jullie zoekgegevens is statistieken bijhouden. En die kun je zelf ook opvragen op www.google.com/trends. En dat levert weer leuke weetjes op. In Apeldoorn wordt het meeste van alle Nederlandse gemeenten gezocht op 'Gemeente'. Zegt dat iets over hoe modern de bewoners van Apeldoorn zijn? Dus zoals ik eens eerder schreef: "De statisticus liep in een rivier van gemiddeld een halve meter diep en verdronk". Als je de statistieken van de woorden 'Bosch, Siemens' opvraagt lijkt het alsof ze in 's Hertogenbosch meer interesse in Bosch producten hebben dan in Siemens producten. Drie keer raden waarom. En als je zoekt op CODA (www.coda.nl), omdat ik daar werk, zie je dat in Italië het meest op CODA wordt gezocht. Dat lijk een grote kans voor onze verkopers aldaar. Maar dat heeft meer met de betekenis van het Italiaanse woord 'coda' te maken, dat 'staart' betekend (nl.wikipedia.org/wiki/Coda (muziek)). Dat laatste is misschien weer lastiger uitleggen voor een verkoper van een Financieel pakket. Weet iemand overigens waarom Italianen zoveel op staart zoeken? Ik niet.
Het is wel vreemd dat zo'n 90% van de Nederlanders één zoekmachine gebruikt om te zoeken, namelijk Google. Terwijl vorig jaar uit een onderzoek in Nederland bleek dat proefpersonen de zoekresultaten van Yahoo als beter kwalificeerden dan die van Google. Op zich niet vreemd, want iets soortgelijks hebben we met de voorkeur voor videosystemen ook gehad. Om zelf het verschil tussen Yahoo en Google te onderzoeken kun je een vergelijk-website bezoeken: www.googleguy.de/google-yahoo/ of GahooYoogle.com - Search. Als je verder zoekt op de woorden 'google yahoo' zie je meer van dit soort vergelijk sites en onderzoeken. En die onderzoeken geven allemaal elkaar tegensprekende resultaten. Dus de waarheid zal wel in het midden liggen.
Volgens Google loopt het niet zo'n vaart. Ze bewaren de zoekgegevens van iedere individuele gebruiker alleen maar om de zoekmachine nog beter te laten aansluiten op hun klanten. De doelstelling van Google is dan ook om alle informatie toegankelijk te maken voor hun bezoekers c.q. klanten. Zo bleek uit een documentaire van VPRO's Tegenlicht over Google. Interessante documentaire. Bijzonder ook dat de VPRO mocht filmen en interviewen binnen de Google campus. Dat gebeurt niet vaak. Deze documentaire is nog te zien op tegenlicht.vpro.nl. Ook vindt je op de Tegelicht site een special over zoekmachines met nog veel meer weetjes en samenzweringstheoriën.
Iets anders dat Google doet met mijn en jullie zoekgegevens is statistieken bijhouden. En die kun je zelf ook opvragen op www.google.com/trends. En dat levert weer leuke weetjes op. In Apeldoorn wordt het meeste van alle Nederlandse gemeenten gezocht op 'Gemeente'. Zegt dat iets over hoe modern de bewoners van Apeldoorn zijn? Dus zoals ik eens eerder schreef: "De statisticus liep in een rivier van gemiddeld een halve meter diep en verdronk". Als je de statistieken van de woorden 'Bosch, Siemens' opvraagt lijkt het alsof ze in 's Hertogenbosch meer interesse in Bosch producten hebben dan in Siemens producten. Drie keer raden waarom. En als je zoekt op CODA (www.coda.nl), omdat ik daar werk, zie je dat in Italië het meest op CODA wordt gezocht. Dat lijk een grote kans voor onze verkopers aldaar. Maar dat heeft meer met de betekenis van het Italiaanse woord 'coda' te maken, dat 'staart' betekend (nl.wikipedia.org/wiki/Coda (muziek)). Dat laatste is misschien weer lastiger uitleggen voor een verkoper van een Financieel pakket. Weet iemand overigens waarom Italianen zoveel op staart zoeken? Ik niet.
Het is wel vreemd dat zo'n 90% van de Nederlanders één zoekmachine gebruikt om te zoeken, namelijk Google. Terwijl vorig jaar uit een onderzoek in Nederland bleek dat proefpersonen de zoekresultaten van Yahoo als beter kwalificeerden dan die van Google. Op zich niet vreemd, want iets soortgelijks hebben we met de voorkeur voor videosystemen ook gehad. Om zelf het verschil tussen Yahoo en Google te onderzoeken kun je een vergelijk-website bezoeken: www.googleguy.de/google-yahoo/ of GahooYoogle.com - Search. Als je verder zoekt op de woorden 'google yahoo' zie je meer van dit soort vergelijk sites en onderzoeken. En die onderzoeken geven allemaal elkaar tegensprekende resultaten. Dus de waarheid zal wel in het midden liggen.