Links en navigatie worden niet meer bijgewerkt. Actuele weblog op martinvolder.nl. Last updated: 26-12-2005; 23:13:46.
Weblog van Martin Volder
 www.martinvolder.nl
Get Firefox!         

woensdag, 8 september 2004

Weeffout

De publieke omroep is te zuur, te duur en heeft een slechte structuur. Die uitspraak is niet van mij. Hij is van nota bene een CDA'er, het Kamerlid Atsma. Hij vatte het Kamerdebat over de toekomst van de publieke omroep samen, dat vanmiddag met staatssecretaris Van der Laan (Media) is gevoerd.

Iedereen was het er over eens dat het nu niet goed gaat en dat er wat moet veranderen. Helaas gold dat niet voor wàt er moet gebeuren. Uiteindelijk zullen de afzonderlijke omroepen wel weer wat minder macht krijgen ten gunste van NOS-bobo's: de netcoördinatoren en de Raad van Bestuur. Zoals geadviseerd door een visitatiecommissie.

Maar misschien is dat een tussenstap. En liggen de ècht noodzakelijke hervormingen al achter de horizon. Politici hebben vaak omtrekkende bewegingen nodig om moed te verzamelen. Of inzicht te laten indalen. Eén partij was al om. De VVD wil één tv-net opheffen. En de STER-reclame afschaffen. Wie mijn eerdere stukjes heeft gelezen (hier en hier), begrijpt dat ik het met dat standpunt eens ben.

Ik vind dat de publieke omroep die dingen moet doen die een commerciële omroep niet wil of kan. Daar kan de publieke omroep zich niet toe te beperken natuurlijk, maar het zou het hoofddoel moeten zijn. Ik denk dan niet bij voorbaat aan Ernstige Programma's en Saaie Informatie. Nee, ik denk ook aan Op Volle Toeren, want liefhebbers van Nederlandstalige muziek zijn geen 'boodschappers' (zie AD en TVFormats) en daarom niet interessant voor adverteerders. Maar ook aan duur Nederlandstalig drama (zien we dat nog?), documentaires en research zoals soms te zien in Zembla, nieuws en actualiteiten vanzelfsprekend, Teleac, en natuurlijk zoiets als Zomergasten.

Pas als de STER-reclame is afgeschaft kan de publieke omroep haar taak met zuivere motieven uitvoeren. Want geloof me, de vraag of iets voor adverteerders interessant is, is bij de publieke omroep elke keer heel belangrijk bij de overweging een programma wel of niet op een bepaald tijdstip uit te zenden. Terwijl alleen de vraag of iets voor een kijker interessant is een overweging mag zijn.
7:57:27 PM     |




 


mail Martin:
Click here to send an email to the editor of this weblog.
ICQ Martin: