Links en navigatie worden niet meer bijgewerkt. Actuele weblog op martinvolder.nl. Last updated: 26-12-2005; 23:10:42.
Weblog van Martin Volder
 www.martinvolder.nl
Get Firefox!         

donderdag, 1 april 2004

Weeffout

Veel te lang is in Nederland commerciële radio en televisie tegengehouden. Onder druk van internationale wetgeving en nieuwe technieken kon dat op een gegeven moment niet langer. En vervolgens werd fout op fout gestapeld.

Met als resultaat dat vrijwel alle commerciële radio- en televisiezenders nu in buitenlandse handen zijn. Commerciële zenders die, door de verstikkende concurrentie en de dure licenties, het geld en de durf niet hebben om met intelligente programma's te komen. En we hebben een publieke omroep die daar volop in meegaat, en dus maar heel weinig tegenwicht biedt.

En dat laatste, dat komt door een bijzonder giftige weeffout: reclame op de publieke omroep.

3Voor12 meldde gisteren dat het marktaandeel van 3FM in de doelgroep van 20-34 met drie procent is gedaald. Wrang genoeg waarschijnlijk juist doordat deze publieke popzender de muziekkeus commerciëler maakte. Door die koers hoor je op 3FM erg veel r'n'b, hiphop en dance, muziek waaraan je bij die andere zenders ook al nauwelijks kan ontkomen.

Maar waar het me om gaat is dat 3FM niet koerst op haar eigen kompas, op wat bevlogen muziekliefhebbers graag willen toevoegen aan het radiolandschap, maar op dat van reclamejongens en marketeers. 3FM wordt gerund als een commerciële zender. En dat zeg ik niet zomaar, dat ís echt zo: 3FM neemt meer dan de helft van de opbrengsten van publieke radioreclame voor haar rekening. En bij de publieke omroep komt meer dan een kwart van het budget uit reclame; de druk op 3FM is groot. De koers zal dus wel weer worden bijgesteld, met maar één doel voor ogen: de juiste groep luisteraars voor de adverteerders.

En zo komt het dat we in Nederland geen publieke popzender hebben. We (de politici in Den Haag, maar uiteindelijk de kiezers) willen kennelijk wel graag publieke omroep maar we willen er niet voor betalen. 'Hilversum' leunt zwaar op reclame en op de commerciële jongens. Die in dit geval een misrekening hebben gemaakt, waardoor de druk om te concurreren met de echte commerciëlen nòg groter wordt.

Alsjeblieft, bevrijd de publieke omroep: hef de STER op. En geef de publieke omroep genoeg geld èn de taak zich te onderscheiden van de commerciëlen.
9:47:37 PM     |




 


mail Martin:
Click here to send an email to the editor of this weblog.
ICQ Martin: