Links en navigatie worden niet meer bijgewerkt. Actuele weblog op martinvolder.nl. Last updated: 26-12-2005; 23:09:18.
Weblog van Martin Volder
 www.martinvolder.nl
Get Firefox!         

vrijdag, 13 februari 2004

De luisteraar is de verliezer

Ligt het nou aan mij, dat ik zo verveeld langs de radiozenders kan zappen? Ik heb het me afgevraagd. Maar ik kom toch telkens weer tot de conclusie dat het aan het radioaanbod ligt. Zo'n plàtgekauwde middenmaat. Alles is Sky Radio. Sky Radio zelf natuurlijk. Maar 538, Noordzee, RTL FM, Yorin, Veronica bieden geen revolutionair ander geluid. Het verschil met Sky is vooral dat ze presentatie hebben, hoewel, RTL en Noordzee draaien grote delen van de dag óók gewoon nonstop plaatjes. Noordzee FM is wel een triest dieptepunt, een uitstekende illustratie van wat er mis is. Een zielloze zender, een Sky-kloon die zich een hippe 538-uitstraling wil aanmeten. Niemand die daar intrapt. Technisch gezien heeft Noordzee de mooiste plek op de FM, desondanks luisteren er maar heel weinig mensen.

Noordzee en al die andere zenders zitten sinds de frequentieverdeling klem. Ze móeten scoren om hun duurbetaalde licentie terug te verdienen. En dus toont niemand durf, experimenten zijn taboe. Keuzes ook. Want kies je ergens voor, dan kies je ook ergens tegen. En dan zou je een bepaalde groep luisteraars niet bedienen; out of the question! De zenders bedienen het liefst iedereen, dus: geen scherpe kantjes, zoveel mogelijk bekende muziek en soms een nieuwe plaat van een bekende groep. Geen nieuw talent dus, jammer dan. Jan Hoogesteijn van KinkFM schreef vandaag een opinie-stuk in het Financieele Dagblad:

"In tegenstelling tot de wens van de overheid, die met de frequentieverdeling een gevarieerder aanbod trachtte te bewerkstelligen, is het tegenovergestelde bereikt. Negentig procent van alle grote nationale radiostations richt zich - om commerciële redenen - op de grote massa en draait voornamelijk populaire en herkenbare muziek (oud en nieuw). Er is nauwelijks structurele ruimte voor nieuwe muziek - in welk genre dan ook - en deze lacune wordt bijna niet opgevuld door de publieke radiostations (2 en 3FM), die zich gedragen als commerciële radiostations, al roepen ze van niet."

In zijn stuk, dat voor niet-abonnees van het FD helaas niet online te lezen is, geeft Hoogesteijn ook een verklaring voor de astronomische bedragen die voor dj's worden neergeteld. Commerciële zenders leiden geen nieuw talent op. De grote namen van nu zijn voor het grootste deel ooit als jonge honden begonnen op de Veronica-vrijdag op 3.. En nu worden ze gezien als rattenvangers met in hun kielzog miljoenen luisteraars.

Maar intussen is het vooral eenheidsworst op de radio. En dat maakt de luisteraar tot de verliezer van de frequentieverdeling.

Er is overigens ook een winnaar: Sky Radio. Radio.nl schrijft: "Je kunt onomwonden de conclusie trekken dat de grote winnaar van het frequentiefestijn naar de naam Sky Radio luistert. De drie stations van het bedrijf draaien namelijk alle drie als een trein." Drie stations, inderdaad: Sky Radio zelf, Classic FM en Radio Veronica. Dat laatste station heeft uitsluitend de naam gemeen met het 'echte' Veronica van weleer. De zender draait goed, niet alleen wordt er goed geluisterd, de luisteraars zijn verrassend genoeg veel jonger en daardoor commercieel interessanter dan gehoopt. En Classic FM is weliswaar zijn FM-zenders kwijt maar niet zijn luisteraars. Die zijn de klassieke jukebox trouw gebleven via de kabel.

Radio.nl heeft vandaag een vijfdelige serie 'analyse van de luistercijfers' afgerond. Deel 1, 2, 3, 4, 5.
7:41:52 PM     |




 


mail Martin:
Click here to send an email to the editor of this weblog.
ICQ Martin: