De Vuurberg
Illustration Extinct Coral © A. van Roekel
Home Milieu & Energie Gezondheid & Wetenschap Duurzaam Bouwen Photo Gallery
Nieuwsarchief Geologie & Reizen Landbouw & Voeding Natuurbescherming Eilanden


     
Column: Zoethoudertje
Suiker doet het goed op de wereldmarkt. Dus proppen we er onze kinderen mee vol. Want die handel moet érgens blijven. De koekjes in de supermarkt bevatten ook steeds meer suiker. Het is een goedkope grondstof, vandaar.

Sommige kinderen lijden op jonge leeftijd al aan diabetes. Dat klinkt eng en dat is het ook. Steeds vaker zie je kinderen op straat die waggelen in plaats van lopen, omdat hun dikke benen hen letterlijk in de weg zitten. Natuurlijk ligt dat niet alleen aan overconsumptie. Teveel zitten en computeren eist zijn tol.

Vetzucht staat inmiddels op de overheidsagenda, ook in andere Europese landen. Bijna een op de vijf Hollandse jongens en een op de acht meisjes is te dik. De Consumentenbond en de Hartstichting lanceerden deze maand een campagne waarmee ze willen bereiken dat kinderreclames voor vette en zoete producten geweerd worden. Dat lijkt geen overbodige luxe. Zo schijnt een Magnum evenveel vetten te bevatten als een pakje boter. Ongelofelijk maar waar. Maar dat wordt er in commercials natuurlijk niet bij verteld. Wél worden 'vetvrije lollies' aangeprezen. Wat die lollies zo bijzonder maakt mag Joost weten.

De levensmiddelenindustrie geeft - dat is te verwachten - de voorkeur aan zelfregulering en ziet reclamevrije kindertelevisie niet zitten. Een ban op commercials voor de jongste doelgroep zou in ons land zeker een wonder heten. Daadkracht ontbreekt en marktdenken is heilig. Zeker sinds deze maand een hergroepering van programma's op de publieke zenders heeft plaatsgevonden, waarmee het omroepmanagement programma's, reclame en kijkers (doelgroepen heet dat) nóg gewiekster op elkaar afstemt.

Beter kijken we naar onze zuiderburen: helemaal geen commercials op kinderzender Ketnet en alleen aankondigingen voor de eigen programma's of een enkele reclame voor een kwaliteitsbiertje tijdens de avonduren. Ook Zweden, Noorwegen en het Canadese Quebec kiezen voor reclamevrije kindertelevisie. Een andere oplossing zien we in Zuid-Amerika, waar ze van suiker bio-ethanol maken en kinderen niet gebruiken als dumpplek van wereldhandel.

8-9-2006
© De Vuurberg / A. van Roekel

Reageer op deze column >>
Eerder verschenen columns >>



© Annemieke van Roekel, 2005. Niets van deze website mag worden vermenigvuldigd of openbaar gemaakt door middel van druk, microfilm, fotokopie, plaatsing van teksten en/of afbeeldingen op andere websites of op welke wijze dan ook zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de auteur en de betreffende tijdschriftredacties.
Laatste wijziging: 10 november 2006

[home] [top] [contact] [disclaimer]