Met watervallen en opstaan

Ook vandaag weer vroeg wakker. Adriaan ligt weer driftig te snurken. Ik zie dat Maarten en Siemen intussen ook weer in bed liggen. Ik herinner me dat zowel Peter, Adriaan als ik vanacht "alleen" in bed zijn gestapt. Ik herinner me nog dat Adriaan en Peter de avond aan het evalueren waren. Verder weet ik me nog te herinneren dat Peter niet lang daarna in slaap was gevallen en dat toen ook niet veel later Adriaan in slaap is gevallen. Ik heb daarna nog een tijdje wakker gelegen, maar Maarten en Siemen heb ik niet meer "thuis" horen komen.

Het is intussen natuurlijk weer licht. Ik overweeg nog even om nog maar eens foto's van het uitzicht te maken. Nee daar heb ik er wel al genoeg van. En ik onthoud voor het internetverhaal zo ook wel dat ik ook nu weer veel te vroeg wakker ben geworden. Vandaag zal de laatste dag worden op de gehuurde motorfietsen. Aan de ene kant vind ik dat jammer. Aan de andere kant zal ik ook wel blij zijn als we de motorfietsen aan het einde van de dag zonder problemen en of persoonlijke ongelukken in kunnen leveren. Daarnaast moet er voor het raften van morgen nog wat geregeld worden. Het wordt nog een drukke dag vandaag.

Rond een uur of zeven is de rest ook wel zo'n beetje wakker. Alleen Maarten wil nog wel wat langer slapen. Maar als die eenmaal ook uit bed is togen we met zijn allen naar de ontbijttafel. Vandaag toch maar wat eerder weg. Tijdens het ontbijt vind Adriaan dat zo'n vers geperst vruchtensapje er wel in gaat. Daar is iedereen het wel mee eens. Niet veel later genieten we met zijn allen van de fris zoete smaak van de vruchtendrankjes. Vandaag wil Siemen het stadje Manavgat bereiken. Hiervoor moeten we dus een stuk verder naar het westen dan dat we tot nog toe geweest zijn. We zullen vandaag een flink stuk op de asfalt wegen rijden om zo een grotere afstand te kunnen overbruggen.
De kettingen van de motorfietsen zien er nog goed uit, dus gaan we niet eerst bij Martin langs. We moeten alleen nog even kijken hoe het een en ander met de benzine uit komt. Als de drinkflessen gevuld zijn, gaan we nog even naar boven om de motorkleren aan te trekken. En dan is het opstijgen geblazen.

Voor mijn gevoel is het vandaag wat de warmte betreft goed te doen. Het is natuurlijk nog maar vroeg en ook vandaag zal het niet echt koud worden, maar zo op de "grote" asfaltweg is het op de motorfietsen zeer goed uit te houden. Na een dik half uur zo tussen de 80 en 100 km / uur gereden te hebben bereiken we de stad Manavgat. Volgens de kenners zouden we hier moeten zijn voor het raften. Dus moet hier het water wel hoog staan willen we een beetje leuk kunnen raften. Onderweg hebben de rivieren en wateren die we gekruisd hebben nogal teleur gesteld. Blijkbaar zitten we in een hele droge periode in Turkije.
Terwijl ik merk dat het ook in deze stad weer een drukte van jewelste is, zie ik Siemen door een rood licht rijden. Een beetje verdoofd staar ik hem dom na. Het verkeer blijft ook rustig stil staan. SHIT ik had ook moeten remmen. Keuze noodstop of gas erbij. Terwijl het verkeer op begint te trekken geef ik een straal gas erbij. Ik moet het tussenstuk tussen de twee rijbanen wel kunnen halen. Terwijl de auto's vlak achter me langs schieten zet ik met een blokkerend achterwiel de motorfiets stil tussen de twee rijbanen. Siemen is ook de volgende rijbaan voorbij geschoten. Ook hier is hij net voor de auto's langs geschoten.
Als het eenmaal rustig is op de rijbaan voor me knal ik ook richting Siemen. En niet veel later rijden we weer in colonne. Met zijn allen op zoek naar een tankstation. We rijden nog niet op reserve, maar dat zal niet al te lang meer duren verwacht ik. Als het tankstation eenmaal gevonden is, stapt Adriaan meteen af en loopt naar Siemen toe. "Allemachtig, ik dacht dat mijn hart stil stond toen ik jullie zo door rood zag knallen. Jullie hadden wel dood kunnen zijn!" Ik schenk er niet veel aandacht aan. Ben weer druk met de camera in de weer. Maar het zet me wel wat aan het denken. Zeker als Maarten aangeeft dat het ook bij mij niet veel gescheeld heeft. Maar Maarten geeft ook meteen toe, dat het de verkeerslichten wel slecht te zien waren met de zon in de rug. Maar dat mag natuurlijk geen excuus zijn om de gok dan toch maar te wagen denk ik nog. Zeker in Turkije niet...


Bijna op reserve, maar we hadden dan ook 200 km op deze tanks afgelegd.

In Manavgat zelf is natuurlijk geen wilde rivier te bekennen. Maar volgens Adriaan en Siemen zou dat ook een stukje verder noordelijker moeten zijn. Hier zouden de meest mooie watervallen van Turkije te vinden moeten zijn. Tenminste als we de ober van de eerste stop van gisteren mochten geloven. De menukaart daar had een mooie foto van een prachtige waterval die we in die buurt nog niet tegen gekomen waren. Toen we hem daar naar vroegen kregen we ook te horen dat we daarvoor in Manavgat moesten zijn. Ik kan het me bij het tankstation echter niet zo goed voorstellen.
Veel tijd om daarover na te denken heb ik niet want we zijn alweer onderweg op zoek naar een plekje waar we wat de drinken kunnen krijgen. Ook nu is het weer flink zweten geblazen, maar ik heb er zeker niet zoveel last van als gisteren. Toch ben ik blij als Siemen niet veel later af slaat op een mooi geplaveide weg richting een prachtige gelegenheid waar we wat kunnen drinken.
Volgens de eigenaar zou ook hier een waterval te zien moeten zijn, echter moeten we daar nog wel even voor wachten. Want om 12 uur gaan er een paar poorten op de stuwdam open en door deze hoeveelheid water wordt er een waterval gecreeerd aan de rand van het meertje waar we op uit kijken. Ik vraag me af of er misschien niet iets in de appelthee zit die ik nu aan het drinken ben. De eigenaar is blijkbaar niet meer geestelijk in orde en ik verdenk de mierzoete appelthee daar van. Als de twijfel op ons gezicht gelezen is, schiet de man in de lach. Het is echt zo zegt hij. Ten noorden van deze plek staat echt een enorme stuwdam van 186 meter. Die houdt een flinke hoeveelheid water tegen en rond een uur of twaalf wordt er water doorgelaten voor irrigatie. Het is intussen tien uur en we waren niet van plan om ons te haasten, maar daar gaan we zeker ook niet op wachten.


Dit is zeker niet de waterval van de menukaart van gisteren.


In de afgelopen winter heeft het water hier wel heel hoog gestaan bevestigde de eigenaar.

Na een bezoekje van het supermooie nieuwe toiletgebouw vertrekken we richting de stuwdam. Niet veel later staan we voor een controle-post. Het lijkt er op dat we niet verder kunnen en ik krijg het idee dat we voor een zwaar beveiligd bedrijven-terrein staan. Nadat we even overlegd hebben besluit Siemen even te vragen aan de poortwachter bij de controlepost hoe we bij de stuwdam kunnen komen. Daarvoor moeten we door de controlepost heen, maar daar moet wel voor betaald worden. Gelukkig is de doorgang voor vijf motoren niet al te duur en even later staan we met zijn allen aan de andere kant van de poort te wachten totdat Siemen de financien met de poortwachter heeft geregeld.
Het duurt nog verrassend lang voordat we de stuwdam zien. Maar uiteindelijk zien we na de energiecentrales het enorme gevaarte opdoemen. We verlaten de betonplaten en rijden een stoffig weggetje bezaaid met stenen en kiezels omhoog. Niet veel later hebben we de motorfietsen op de 186 meter hoge stuwdam geparkeerd en genieten we van het uitzicht.


Het geweldige uitzicht vanaf de stuwdam.

Als we wat later weer opstappen besluit Siemen om nog een stukje verder door te rijden om zo te kijken of we rond kunnen rijden. Dit blijkt even later niet te kunnen en we stuiven weer terug. De weg is hier verradelijk glad en meerdere keren voel ik mijn achterwiel wegglijden bij het aanremmen van de bochten. Ik krijg toch wel het idee dat Siemen goed de sokken er in heeft. Hij voelt zich goed thuis op zijn XL200 en heeft er volgens mij een beetje de balen van dat hij weer dezelfde weg terug moet nemen. (Gisteren ook al.) Weer aan de andere kant van de stuwdam gekomen is het zaak om 186 meter te dalen en daar hebben de Turken niet al te veel ruimte voor genomen dus is het een stevige afdaling.
Op de heenweg had ik me er al over verbaasd dat de Turken hier met "normale" gezinsauto's over deze slechte weg reden. Ook nu weer we zitten achter een redelijk nieuwe Fiat die rustig naar beneden tokkelt. De auto is volledig bezet en dus ook volledig ingeveerd dankzij het gezin wat er in zit. Het gaat Siemen allemaal veel te langzaam dus op een recht stuk wordt de auto voorbij gestoven. Het tempo gaat weer flink omhoog en twee bochten later merk ik dat ik veel te hard op een bocht aan het afstuiven ben. Ik schakel de motorfiets nog maar een versnelling terug en het achterwiel blokkeert weer een metertje of tien. Terwijl ik de bocht aan het insteken ben zie ik hoe Siemen een enorm wijde lijn aan het nemen is. Shit hij komt veel te wijd uit denk ik nog. Vlak voor de rand breekt Siemen's motorfiets uit en hij schiet met de motor compleet dwars onder zich over de weg. Uiteindelijk weet Siemen het niet meer te houden en de motorfiets graaft zich vast in het zand. Siemen vliegt over de motorfiets heen en land hardhandig op de grond. Phew een high-sider bij relatief lage snelheid, dat had veel slechter af kunnen lopen.
De motorfietsen worden even aan de kant gezet en alles wordt even gecontroleerd. Terwijl Siemen het stof van zich aan het afkloppen is, rijdt het Fiatje weer voorbij. Gelukkig gaat alles goed met Siemen en afgezien van wat krasjes op de uitlaat en spiegels die bijgesteld moeten worden is er geen schade.
De reis wordt weer voortgezet. En we rijden achter het Fiatje van de berg af. Eenmaal op de betonplaten halen we de Fiat in de bocht in en rijden door totdat Siemen een "interessant" weggetje naar rechts vind. Het is een werkelijk waar prachtige weg met redelijk en schoon asfalt. We rijden weer een berg op en ik vermaak me weer enorm goed. Het is qua temperatuur goed vol te houden en op deze wegen komt mijn comfortabele motorfiets helemaal tot zijn recht.
Ook Maarten komt in zijn element. Ik zie hoe hij zonder handschoenen druk bezig is in een van de zakken van zijn motorjas. Het duurt even voordat ik door heb waar hij mee bezig is, maar dan schiet het me te binnen. Maarten heeft zijn fotocamera daar en is van plan om even wat fotootjes te schieten tijdens het rijden. Ik ga even naast hem rijden. De pret duurt helaas niet lang. Siemen is de weg kwijt geraakt op zijn ongedetailleerde kaart van Turkije en moet even stil staan om de GPS van Maarten te raadplegen. Helaas worden we daar ook niet veel wijzer van en besluiten we Siemen's gevoel maar te volgen.


Een plaatje vanaf Maarten's motorfiets


Veel bochtig en uitdagend asfalt in Turkije


Maar ook een geweldige omgeving om in te rijden


En regelmatig een geweldig uitzicht

Het duurt niet lang of het asfalt wordt smaller en smaller. Na een brugje houdt het asfalt zo ineens op en rijden we over een rotspaadje. Hier probeer ik op Maarten's advies eens wat minder agressief en minder hoogtoerig te rijden. Het lijkt wel te werken, maar het is wel even wennen. De motor remt niet zo hard af op het motorblok en reageert erg loom en sloom op het gas. De motor blijft er wel een stuk rustiger door en de spectaculaire glijpartijen blijven uit. Aan de ene kant wel jammer, maar aan de andere kant geeft dit ook wel wat rust. Dat is ook goed want we hebben natuurlijk nog wel een hele dag te gaan.
Ondanks dat we net wat foto's gemaakt hebben is Siemen weer gestopt voor een snel kiekje. Na het nemen van wat foto's neem ik snel een slokje water en stap weer op.


Een snelle foto stop


Het resultaat

Uiteindelijk houdt de weg echt op en komen we in een heel klein dorpje aan. Verbaasd worden we aangestaard door een jonge Turk van een jaar of 25. Hij bevestigd dat we echt niet verder kunnen en dat we terug moeten. Terwijl Siemen uitleg krijgt waar hij naar toe moet weet ik met veel moeite mijn motorfiets gedraaid te krijgen tegen de heuvel. Als Siemen gehoord heeft wat hij moet horen bedankt hij de Turk en stuift hij weg. Adriaan en Peter schieten achter hem aan. Ik laat mijn koppeling opkomen, geef wat gas en voel hoe mijn voorwiel blokkeert op een groot rotsblok. Het motorblok bokt en slaat meteen af. Ik probeer mijn linkervoet op de grond te krijgen. Sta net boven een kuil dus mijn linkervoet zwaait in het luchtledige. In een reflex zet ik mijn linkervoet weer terug op het stepje. Ik voel hoe de motorfiets naar rechts overhelt en steek mijn rechterbeen uit. Shit hier is niks meer aan te redden. De motorfiets had over links moeten kantelen zodat ik op de bergwand uit was gekomen. Maar nu ik mijn rechterbeen heb uitgestoken kan ik die balans niet meer terugvinden. En zodra mijn voet de grond raakt voel ik de motorfiets over me heen vallen. Auw!
Ik krabbel snel weer onder de motorfiets vandaan terwijl de Turk en Maarten me tegemoet schieten. De motorfiets staat snel weer overeind en er is geen verdere schade. (Ik heb met mijn lichaam ongewenst de klap op kunnen vangen.) De spiegel wordt weer rechtgezet en ik ben blij dat de remhendel niet vervangen is door Martin gisteren. Ik stap op en rijd dit keer met een flinke straal gas verder. Maarten ook met zijn versnelling hoger... Denk ik nog met een glimlach.

Staand op de steps rijdt ik over het rotspaadje richting de rest van de groep. Maarten rijdt iets achter me. Terwijl ik aan het nadenken ben over het voorval van gisteren waarbij er geklaagd werd over slecht spiegelen geef ik maar wat meer gas om zo wat vlotter in te lopen op de groep die voor me uit rijdt.
Het duurt niet lang voordat we de kruising over rijden waar we nog niet zo lang geleden rechtsaf geslagen waren. We slaan hier weer rechtsaf en zoals de Turk al aangaf duurt het dan ook niet lang voordat we weer wat hoogte winnen. Als we even later stil staan geeft Maarten nog maar eens aan dat hij er aan twijfelt of we zo wel om het stuwmeer heen kunnen rijden. Siemen houdt echter voet bij stuk. Dat moet toch kunnen. Een trekker die van het uitzicht staat te genieten loopt op ons af. Hij is wel een beetje nieuwsgierig. "English?" Vraagt Siemen. Nee, schudt de wandelaar. Siemen wijst naar de kaart in de tanktas en roept Ibradi! De man kijkt even vlug op de kaart en wijst dat we door moeten rijden. "We rijden zo goed?" vraagt Siemen nog een keer voor de zekerheid. De man begint heftig te knikken en wijst in de richting van de weg. Ibradi! roept hij resoluut. Siemen maakt een Thumbs-ub gebaar en roept bedankt. En rijdt in de aangegeven richting weg. De wandelaar blijft met zijn duim in de lucht hem na staan kijken. Wij rijden ook weg en groeten de man ook met onze duim in de lucht.

Het wordt koeler en koeler doordat we meer hoogte winnen. Als we uiteindelijk op het hoogste punt staan nemen we weer een aantal fotootjes. Maarten geeft toe dat we op deze manier toch wel om het stuwmeer zullen komen. Het is toch wel lastig dat er geen uitgebreide kaarten van Turkije voor de GPS of op papier te verkrijgen zijn.


Weer een berg getopt

Als we weer verder rijden over de bochtige bergweggetjes valt het me op dat het landschap wat verandert is. Het is allemaal wat grauwer en grijzer geworden. Er is weinig groen te zien en het ziet er ruig uit waardoor het er erg indrukwekkend uit zien. Het is stil en verlaten totdat we een oude Turk op een ezel tegenkomen. De ezel loopt erg dicht bij de afgrond langs en we zien de oude man een beetje twijfelend naar ons kijen. Als Siemen al rijdend zijn hand op steekt begint de man glimlachend en zeer uitbundig naar ons te zwaaien. Terwijl de man heftig heen en weer beweegt loopt de ezel onverstoorbaar door. De rest van de groep rijdt zwaaiend de man en de ezel voorbij.

Een tijd later realiseer ik me dat we alleen in het landschap rond rijden. De oude turk en de ezel die me nog op het netvlies, heftig zwaaiend en schuddend, nabranden hebben we al zeker een half uur achter ons gelaten. Het geeft een machtig gevoel om zo met vrienden onderweg te zijn en het lijkt wel of het landschap steeds mooier wordt. We zitten nu echt tussen de bergen in en de weg waar we nu op rijden kent bijna geen rechte stukken.
Als we een tijdje later stil staan zodat Siemen zich weer kan oriënteren met de GPS van Maarten horen we een oude tweetakt in de verte roffelen. Terwijl Siemen en Maarten aan het puzzelen zijn met de gebrekkige kaart zie ik hoe een Turk vol gas, maar langzaam naar ons toe komt gereden op een op het eerste gezicht 125cc oude motor. Hij wordt achtervolgt door de dikke rookwolken die het voertuig uit zijn uitlaat uitbraakt.
We houden de man aan om de weg te vragen. Als de man eenmaal stil staat neemt Siemen maar niet de moeite om te vragen of de man engels spreekt. Deze man komt duidelijk uit het binnenland staat ons met open mond aan te kijken. "Ibradi?" vraagt Siemen terwijl hij naar voren wijst. De man knikt bevestigend. "Hoe ver?" terwijl hij met zijn handen een afstand gebaar maakt. De man geeft aan dat het tussen de 10 en 15 km rijden zou moeten zijn. We groeten de man en vervolgen onze weg. Ook hij heeft zijn duim omhoog en een grote glimlach op zijn gezicht als we hem voorbij rijden.

Uiteindelijk vinden we de stad Ibradi en na wat zoekwerk hoe we het beste de stad in kunnen rijden, blijkt toch weer dat we het beste op Siemen's gevoel kunnen vertrouwen. We komen op de hoofdstraat binnen en bij een cafeetje worden de motorfietsen dan ook snel neergezet.
We worden van harte welkom geheten. Siemen en ik hebben de motorfiets wat verder op een parkeerplekje neergezet en komen wat later aan. Als Siemen aangeeft dat we ook wat te eten willen hebben, geeft de man aan dat we alleen maar wat kunnen drinken in dit cafe. Maar we moeten ook eten hebben! Kom maar mee. De spullen mogen we wel achter laten, daar wordt wel op gelet. Dat risico durft geen van ons allen te nemen en met onze helmen en jassen onder de armen lopen we achter de man aan naar een gebouw wat verder terug in de straat.
Terwijl wij plaats nemen achter aan een lange tafel in de hoek, inspecteerd Siemen het eten. Alles ziet er goed uit en we nemen van alles wel wat besluit Siemen. Het is intussen half twee en als Siemen het heeft over een goulash soepje en gehaktballetjes loopt het water me door de mond. Eerst maar even het water en de appelthee verwerken die de eigenaar van het cafe net heeft gebracht.


Het lokale restaurant


Eenvoudig interieur, maar het eten smaakte er niet minder om


De gouden Atta-Turk van Ibradi, met daarachter het cafeetje (schotelantennes) waar we eerst binnen stapten.

Na het eten schiet ik even naar buiten voor wat plaatjes. Siemen heeft intussen aangegeven dat het weer zaak wordt om richting de kust te rijden. Het is duidelijk dat we op deze tanks niet meer in Alanya kunnen komen en dat we onderweg wat moeten tanken. Het rijden zal nu wel wat vlotter gaan omdat er besloten is dat we wat meer de grotere wegen aan gaan houden. Nog snel even naar het toilet en dan stijgen we weer op. Bij het verlaten van het pand bied de jonge dame van het huis ons citroenolie aan om onze handen mee in te smeren. Adriaan weet bij de vriendelijke jongedame een grote glimlach los te peuteren wanneer hij de olie gebruikt als eau de toilette. Wow, dat prikt toch meer dan verwacht... Siemen vindt het wel fijn, eindelijk een beetje verlost van alle zout op de huid.

Na een flinke tijd in het zadel bereiken we de D695 die richting de kust rijdt. Siemen weet zich nog langs een bus te persen, maar de rest kan niet volgen. En door de onoverzichtelijke bochten lukt het ons ook niet om de bus voorbij te komen. We zijn intussen aan de andere kant van de berg terecht gekomen en de bus freewheeled regelmatig gevaarlijk dicht naar Siemen toe. Op een gegeven moment besluit Siemen maar aan de kant te gaan en weer bij ons aan te sluiten. Met een gangetje van 50 / 60 schiet hij de verharde berm in. Terwijl hij door de berm hobbelt kan hij een natuurlijke schans niet meer ontwijken. Dan maar gas erbij. We zien met zijn allen hoe Siemen een metertje of tien door de lucht schiet en met een klap weer neerkomt. De tanktas en Siemen blijven gelukkig op hun plaats en hij weet dan ook zonder problemen weer uit de berm te sturen en zich bij ons aan te sluiten.

Als de weg wat overzichtelijker wordt neemt Peter de kop over en gaat het tempo wat omhoog. De bochten zijn ruim en door ze goed aan te snijden hoeft er niet teveel afgeremd te worden. Dit deel van de reis is verder niet zo spannend. De weg is erg goed en het is niet overdreven druk op de weg. Alleen toen een vrachtwagenchaufeur van een overbeladen 30-tonner zich verslikt had in een bocht op de andere weghelft, heb ik toch maar wat extra gas gegeven. De vrachtauto kwam met gierende banden de bocht omgezet en de chauffeur had handen en voeten nodig om de combinatie op de weg te houden.
Bij het eerstvolgende tankstation wordt er nog een litertje of vijf aan brandstof in elke tank gestopt en dan gaan we weer onderweg. En na een tijdje bereiken we de D400 die via Antalya naar Alanya rijd.
In Alanya wil Siemen nog even naar het kasteeltje wat uitkijkt op de kust. Peter heeft dit echter niet begrepen en zo raken we elkaar kwijt. Ik heb het heel eerlijk wel weer een beetje gehad. Ik had een tijdje terug weer wat moeten drinken bedenk ik me nu. Te laat, een knallende koppijn heeft zich meester van mij gemaakt. Ik ben er dan ook niet blij mee dat we weer niet als groep bij elkaar kunnen blijven. Wat later staan we stil in een van de kleine zijstraatjes. Dan maar weer draaien. Peter zal wel bij Martin zijn. Met wat moeite krijg ik de motor gedraaid. De lange dag en gebrek aan slaap en water beginnen zijn tol te eisen.
Eenmaal bij Martin pikken we Peter op en rijden naar boven naar het kasteel / de ruines van Alanya. Het rijden is een stil staan en gas geven door de drukke achterbuurten. Ik gebruik de verkeersdrempels om met mijn motorfiets kleine stukjes op mijn achterwiel te rijden. Totdat we de ruimte krijgen en langs het verkeer naar boven kunnen knallen. Het duurt niet lang of we hebben de top bereikt. Er is een markt voor de touristen en ondanks dat het er druk is, is er nog wel plek voor onze motorfietsen.Vier verschillende marktkoopmannen wijzen ons naar de verschillende parkeerplekken / taxi-standplaatsen waar we onze motorfietsen neer mogen zetten. Hier zijn we niet in geinteresseerd dus rijden we weer een stukje terug en zetten de motorfietsen aan de kant van de weg. Peter en ik drinken het flesje water in mijn rugtas op Ik knap daar direct weer een stuk van op. En ga direct weer met de camera in de slag.
Terwijl Maarten de motorfietsen opsteld voor de groepsfoto, vraag ik aan een Turkse toerist of hij een foto van ons wil maken. Nadat de camera een paar keer geklikt heeft en hij ook zijn eigen camera een keer gehanteerd heeft, gaan we weer richting Martin.


Afsluiting van een bijzonder deel van deze vakantie.

We gaan nog even snel bij het reisburootje van afgelopen zondag langs om het raften voor morgen te bespreken. De dame die op straat de reizen staat aan te prijzen is aangenaam verrast als ze ons uiteindelijk herkent. Dus jullie hebben toch nog vijf motorfietsen kunnen huren vraagt ze in het duits aan Siemen. Terwijl Siemen Aad en Peter het raften bespreken met de vrouw blijven Maarten en ik bij de motorfietsen. Het duurt niet lang of alles is geregeld en rijden we stapvoets tegen het verkeer in op de stoep richting het volgende zijstraatje.
Bij Martin wordt de totale schade opgemaakt. De krassen op de motorfiets van Siemen zijn niet noemenswaardig en dat wordt zo wel weggewerkt door Martin en zijn medewerkers. Voor mijn motorfiets is hij echter met Honda duitsland aan het bellen geweest en het onderdeel wat afgeknapt is, kost helaas 38 euro. Maar dan moeten we wel het originele onderdeel hebben, want de rubberen voetsteun wordt niet meegeleverd. Maarten tovert het onderdeel uit zijn rugzak. "Gelukkig dat scheelt dan weer in de prijs", vervolgt Martin. De remhendel is tien euro. Daarnaast heeft hij een halve ochtend moeten bellen om het een en ander geregeld te krijgen dus dacht hij aan 50 euro voor het totaal. Hij vraagt of wij daar mee akkoord gaan en daar geen problemen mee hebben. Natuurlijk niet. Wij hadden op een hoger schadebedrag gerekend.

Martin denkt dat hij twee taxi's voor ons kan regelen dit keer, maar dat blijkt achteraf toch niet te gaan. Aangezien Adriaan het helemaal gehad heeft stapt hij nu samen met Siemen en Maarten in de eerste auto die ons naar het hotel brengt. Terwijl Martin al met wat onderhoudsklusjes aan de motorfietsen begint hebben Peter en ik het over de avonturen die we meegemaakt hebben.
Als onze taxi-chaufeur inmiddels gearriveerd is, gooi ik onze spullen achter in de auto terwijl Peter nog druk met Martin in gesprek is. Als alles in de auto zit stappen Peter en ik in de auto en worden we terug naar het hotel gebracht.
Ook deze Turk weet het gaspedaal goed te vinden. Hij legt Peter uit dat de meeste ongelukken hier gebeuren door vrouwen die niet op aan het letten zijn doordat ze aan het bellen zijn of te lang aan het twijfelen zijn. Bij het groene verkeerslicht gebaar ik de Turk toch maar even rustig aan te doen. De vrachtauto van rechts gaat het rode verkeerslicht niet meer halen en schiet voor ons langs over de kruising. Handig wordt de auto tussen de vrachtauto's en de andere rij met auto's geprikt en niet veel later hebben we dan ook het hotel bereikt.

Bij binnenkomst begint Bambino me direct aan mijn leren jas te trekken. "Komm, komm iche habe schöne Foto's von dir!" Ik ruk me los. Nu even niet albino, ik kijk straks wel een keer. In de lift realiseer ik me dat ik gisteren op de foto ben gezet met een boa constrictor in mijn nek. Het is in ieder geval geen saaie week geweest tot dusver...

Na het eten zitten we weer boven aan de poolbar en laten ons de vruchtenmixjes goed smaken. Terwijl er een vette house-beat uit de speakers achter me stampt SMS ik Marian. "280 km gereden, voornamelijk asfalt. Siemen vandaag 1 keer gevallen, te hard door de bocht. Ik een keer balans kwijt geraakt. Motoren ingeleverd, kerel zeer vriendelijk. Morgen raften. hopelijk slaap ik beter dan vanacht."


Geprezen zij de Short Message Service...

Van Claudia en Nancy begrijpen we dat er vanavond een buikdans show is. Daar zitten we niet op te wachten. Dus Peter, Adriaan en ik blijven bij de poolbar vruchtensapjes drinken totdat de rest weer terug is.


Het is wel buik, maar is het ook dansen?

Bij terugkomst blijkt dan ook dat met name de russische gasten de show hebben moeten maken. Ook nu is het weer gezellig nazitten en is het toch weer laat als ik in mijn bed kruip. Het avontuur is nu wel een beetje uit de vakantie. Morgen raften, dat zal wel niet zo spectaculair zijn als het motorrijden. En vrijdag gaan we nog een beetje relaxen aan het strand en uiteindelijk naar een Turks badhuis is het plan. Met een grote glimlach op mijn gezicht val ik in slaap.

Dag 4 Index 2005 Dag 6