Geld mag rollen in het Westen
Is het u ook opgevallen? Steeds minder druktemakerij in elk nummer
van deze krant over hoeveel dit nummer nu weer kost, gekost heeft of wellicht
nog gaat kosten. De opkomst van het GOS na de grote Duvelsche oorlog in de beginjaren
van deze eeuw, alsook de verheugend oplevende ontwikkelingen in Ringoord, leggen
de burgers en Larilui op het westerse deel van ons goede continent Cairia, van
Lapeg Berog langs Ringoord en Malafida, het GOS en zelfs tot net over de GOSgrenzen
in de Duvelsche grootsteden Randomicium en Ceefen, bepaald geen windeieren.
Middenin genoemd kusttraject, stijgt de beurs van financieel centrum Porta Rente
tot ongekende lucrativiteit. Naar verluidt zou de plaatselijke strijkstokkenfabriek
gebukt gaan onder een sterk toegenomen vraag, maar dat kan ook als reden hebben
dat het volk steeds meer Lari's kan uitgeven aan Mariannische concerten; en
de geëerde strijkers moeten toch van goed gereedschap worden voorzien teneinde
voldoende geluidsvolume te waarborgen opdat het geruis van de stiletto-afrekeningen
in het schemerlicht van de concertzaal, hoewel sporadisch, de concerten niet
al te akoustisch kunnen verstoren.
Herassociatie in de Boog
Sinds de harde maar weldadige, of weldadige maar harde, welvaart
van Lari en Dolari en bijbehorende bankgeheimen zich in het westen van de booglanden
aftekent, werkt booggodfather Georgio Soros van Oblizn en Teheziël
aan zijn streven naar een herassociatie met de beide andere Booglanden Moin
en Perplus. Soros, tegenwoordig steeds vaker gesignaleerd in het gezelschap
van Merel Tehezsár, wist alras de diplomatieke kwaliteiten van haar vader, staatskanselier
Tehezsár van Oblizn op waarde te schatten, en de staatskanselier is inmiddels
gekozen tot premier van de Booggeneraliteit, de onafhankelijke associatie der
Booglanden. Soros en Tehezsár richtten alras de blik naar het oosten en zuidoosten,
naar Moin en Perplus, wetend dat de Urzürische krüügshüür Bücqsün Ufübütsj zoekend
was naar lucratievere afzetmogelijkheden voor zijn Ascap-ertsmijn in Zuid-Perplus
en daarvoor op zijn beurt zijn blik richtte naar het noordwesten, op het financieel
snelgroeiende centrum van Oblizn-Stad. Beide blikken ontmoetten elkaar via bemiddeling
van de uit Cartán in de Booglanden teruggekeerde mediator-principaal Ghevemahr
Billecücq, die met name dankzij zijn Cartaans-Urzürisch/Irzirische afkomst de
chaos en oorlog in Perplus tot een einde wist te brengen, waardoor er vanaf
de stad Ascap en de mijn in Perplus langs de Booglandse Straatweg weer vrije
doorgang is helemaal tot in Oblizn-Stad en de banken, casino's en walletjes
aldaar. "Ons rest nu nog het institutionaliseren van een de facto onafhankelijk
geassocieerde Boog", aldus een woordvoerder van Godfather Soros.
Vluchtrecord afgebroken
Al sinds er in Malafida vliegmachines en andere zwevende tuigen
zijn, wordt er geprobeerd als eerste door de lucht de Baia Nostra over te steken,
de grote en grootse Malafidische zeearm. Al jaren geleden slaagde een luchtschip
hierin, maar in de huidige eeuw wordt dat als weinig verheffend meer beschouwd
daar een aeronave lichter is dan lucht en dus alle tijd heeft de oversteek
te maken. In de moderne tijd waarin peperduur gemotoriseerd vliegverkeer al
beschikbaar is gekomen voor de gewone allerrijksten onder de waaghalzen, zijn
de pogingen begonnen om de oversteek in aereo motorizzato te volbrengen,
per krachtvliegtuig dus.
Malapastor Geraldo Battipagliano van de ScUIntologi kerk in Rallentare,
bovengemiddeld laribemiddeld man en gepassioneerd malapiloot, waagde de oversteek
van het smalste deel van de Baia Nostra van de kust ten noordoosten van Porta
Crono de Finisterre naar Capo Gris ten zuiden van Fiorenza de Cantonorte aan
de overkant, maar plonsde bijna halverwege gekomen in het water, waarna hij
wel kon verklaren op deze route verder te zijn gekomen dan wie ook tot nu toe.
Battipagliano en zijn UI Volante, een met speciale grote vleugels uitgeruste
Mala Romeo Aeromacchina 1-A ééndekker, werden opgevist door een begeleidende
Quattro'Albero clipper van de Circulini scheepvaartdienst. Ongetwijfeld zal
Battipagliano's poging niet de laatste zijn en komen er andere kapers op de
kusten van de Baia Nostra. Intussen heeft de korte start- en landingsweg die
de lichte Mala Romeo Aeromacchina 1-A nodig heeft, de aandacht getrokken van
de zeevaartclan Circulini, die wel iets ziet in een test van het toestel op
het grote platte dek van het schip de Bärtannic dat momenteel ongebruikt in
dok ligt. Een dergelijk schip als vrachtschip voorzien van enkele van deze krachtvliegtuigen
zou nieuwe mogelijkheden geven om dure goederen snel en zeker af te leveren.
Ook de Malarina Militare is geïnteresseerd in het idee.