Land en ligging
Malafida is een land met ongeveer 50 miljoen inwoners, waarvan 38 miljoen officieel geregistreerd omdat zij de registratiekosten konden betalen. Het land ligt in het Malafidische Gebied in het westen van het continent dat in het Malafidisch Cairia heet, op de planeet Pangeo. De hoofdstad van Malafida is La Piovra di Santina (de stad La Piovra in de deelstaat Santina).
Noordoost-Malafida (deelstaten Cantonorte en Pleiade) en Midden-Malafida (deelstaten Raisa, Corrada en Santina) op een fragment van de kaart van het continent Cairia. De afstand tussen de steden Rallentare en La Piovra is ongeveer 90 kilometer. |
Malafida is een democratische federatie, waarin iedere burger evenveel kans krijgt tegen een schappelijk bedrag tot een publiek-politieke taak geroepen te worden. De informeel werkende economie is gefragmenteerd en wordt beïnvloed door vele godfathers, maar kent toch veel samenwerkingsverbanden en is nogal met de politiek verweven. Ondanks en dankzij dat feit staat de industriële ontwikkeling op een redelijk peil en is er betrekkelijk veel welvaart, met name voor wie de weg weet en op tijd kan bukken. Voor hen kan zelfs onbeperkte rijkdom in het verschiet liggen, en het helpt als men niet al te veel scrupules heeft. In zoverre is het in Malafida niet veel anders dan in veel landen op Aarde.
Malafidiërs hebben zeevarende
clans onder hun volk. Malafidische wateren en zeeën zijn van noord naar zuid: Mare Sagoma
(Zee van het Silhouet), Baia Nostra, Baia Triangolo, Mare a Prima Vista (Eerste Zee,
letterlijk: Zee van het Eerste Gezicht), Baia Alzare il Gomito (letterlijk: Baai van Te
Diep in het Glas Kijken) en de Mare di Lucherini.
De meest westelijke kusten van Malafida (niet op het kaartje) liggen direct aan de grote
oceaan die het hele continent Cairia omspant. In het Malafidisch wordt deze oceaan de Oceana
Panorama genoemd, vrij vertaald de Oceaan van het Om.
Landen die aan Malafida grenzen zijn de Democratische Unie der Verenigde Elementen
Landen (D.U.V.E.L) in het noorden, Nag'Ma Hyi en Marianne
over de bergen in het oosten en Ringoord in het zuiden.
Deelstaten en plaatsen
Uit vele staatjes, stadsstaatjes, gebiedjes en clans in het
Malafidische gebied ontstonden in de loop der tijd elf staten, die in het jaar 1820 van de
planeet Pangeo onder de bezielende leiding van godfather Paolo Vercotti van de staat
Santina opgingen in het huidige Malafida, bestaande uit tien deelstaten.
Hier volgt een overzicht van de deelstaten, met de belangrijkste plaatsen. Alle plaatsen
met meer dan 50.000 inwoners zijn genoemd; van de plaatsen met minder dan 50.000 inwoners
zijn enkele opgenomen die relatief belangrijk zijn in hun streek.
DEELSTAAT | Belangrijke plaatsen |
Cantonorte | Fiorenza (201.000 inw), Pittardo, Cereti, Porta Norte, Buli, Cantenza |
Raisa | Asip (1.680.000 inw), Porta Navis (435.000), Citatio (350.000), Ioma, Rogaline |
Pleiade | Reggio di Malaria (1.250.000 inw), Porta Porti (475.000), Citta Orange (185.000), Sfince (150.000), Plé Metastrada, Villagio della Sol, La Gamma, Rura Penthe, Riscaldamento, Zompe, Scambio Sagoma, Scambio Magistre, Scambio Prelude |
Corrada | La Diva (155.000 inw), Aida Figura (100.000), Rura Appeli, Rura Flack, Reindite, Alpina |
Santina | La Piovra (2.150.000 inw), Fiorno (870.000), Porta Rente (810.000), Toricelli (730.000), Marugnamiglia (420.000), Samara (180.000), Santorini (115.000), Gardina, Dindra, Oscillo, Scambio Domenici |
Finisterre | Porta Mardi Gras (395.000 inw.), Citta Bethune (360.000), Citta Solitario (300.000), Porta Bensousse (150.000), Villagio Locatio (101.000), Bermuda, Porta Crono, Ripla Rosso, Dissipatio, Scambio Delrina |
Isola Vecchia | Porta Vecchia (315.000 inw), Fortezza Passi (190.000), Tactico (150.000), Fortezza Starse (105.000), Dextra Naste, Caniste, Porta Meteo, Rura Ganthe, Emerge |
Rosada Blume | Rallentare (1.450.000 inw), Sub Rosa (130.000), Porta Ditio (110.000), Diverge (105.000), Porta Rosada, Marchetti, Costa Hiatus, Nautimiglia, Rura Maru, Quattromeno, Rura Hone, Rosabelle, Scambio Savoia |
Isola Sohoia | Stilettina (1.185.000 inw), Citta Lucherino (170.000), Porta Soho (100.000), Porta Arriba, Porta Hellene, Rura Sacra, Villagio Ubriaco |
Arrakida | Bella Figura (1.620.000 inw), Gudelargara (620.000), Garuda (190.000), Sparaco (145.000), Porta della Sud (145.000), Fayo, Bacardi, Elero, Rura Spatiale, Ariana, Rura Arrakis, Chroma |
Vervoer
De planeet waarop het continent Cairia ligt heeft weinig ijzererts en andere metalen. Voor het vervoer in Malafida maakt men daarom uitgebreid gebruik van windkracht en hout, en er wordt spaarzaam omgesprongen met het beschikbare metaal. Veel vervoer gaat natuurlijk per zeilschip over zee.
Een aeronave a slitta (sleepschoenluchtschip) aanvaardt de reis van de stad Gudelargara, niet ver van de miljoenenstad Bella Figura, over het hoge gebergte de Montagne Alpenine naar het buurland Marianne in het zuidoosten, aan de binnenzee van het continent |
Luchtschepen worden veel gebruikt. In Malafida is een variant met sleepschoen ontwikkeld om sneller te kunnen opschieten langs vaste routes over land. Te land wordt altijd al veel gezeild: over de weg in particuliere zeilwagens, en ook op rails. De spoorwegen bestaan voor het grootste deel uit funicolare a vela (hangkabelzeilbanen) en nieuwe monario a slitta (sleepschoenmonorail) door heuvelachtig en bergachtig terrein, en binario a vela (tweerailzeilbaan) op vlak terrein. De tweerailzeilbanen zijn vooral te vinden op de uitgestrekte Pleiade (Plévlakte) in het noorden, de meeste hangkabelzeilbanen en sleepschoenmonorails in de rest van het land. Er zijn publieke treinen en schepen waarvoor je een kaartje koopt en vervolgens meegaat, zoals wij dat op Aarde kennen. Maar de railbanen in Malafida worden ook door particuliere voertuigen gebruikt. Zowel de treinen van de verschillende vervoersbedrijven als de particuliere voertuigen betalen aan de eigenaren van de spoorbanen een tol, afhankelijk van de afstand die over de baan wordt afgelegd. In een aantal gevallen bezit een spoorwegmaatschappij ook een aantal treinen, en is dus tevens vervoersbedrijf. De treinen van deze bedrijven zijn meestal de meest luxe treinen. Voor een reis met zon trein is de tol bij de vervoersprijs inbegrepen.
Het wisselen van baan is op hangkabelzeilsporen en sleepschoenmonorails een uitgebreide procedure, waarvoor de nodige assistentie nodig is. Ook daarvoor moet betaald worden. Op diverse plaatsen in het land zijn bij de scambii (wissels) levendige stadjes ontstaan, waar men ook leeft van onderhoud en reparatie van de railzeilvoertuigen en sleepschoenluchtschepen.
Tussen de grote steden in het midden van het land, langs de kust van de Baia Nostra, ligt de trots van het Malafidische landvervoer. De officiële naam is de Binario a Machina Stufa di Legna (tweerail-houtkachelmachinebaan), kortweg Binario a Machina, ook wel bekend als de Ligna Alta Velocita (hogesnelheidslijn). Deze lijn was nodig omdat op het traject tussen de miljoenensteden Asip, La Piovra en Rallentare de grootste vraag is naar vervoer. De gemotoriseerde treinen kunnen een maximum snelheid van bijna 100 kilometer per uur halen en rijden een redelijk betrouwbare dienstregeling, zeker naar Malafidische maatstaven. Ze zijn meestal vrij nauwkeurig drie kwartier te laat. Sommige ondernemers op deze lijn bezitten overigens alleen een houtkachelmachine-locomotief, waarmee zij tegen betaling particuliere voertuigen op sleeptouw nemen. Op de Ligna Alta Velocita komt dan ook een bonte verzameling treinen langs.
De belangrijkste spoorwegmaatschappijen en bootdiensten
LIJN | Route |
Ligna Sagoma | tweerailzeilbaan Riscaldamento - Porta Porti - Reggio di Malaria |
Ligna Palude | hangkabelzeilbaan Reggio di Malaria - Zompe - Sfince |
Ligna Prelude | hangkabelzeilbaan Scambio Prelude - Plé Metastrada - Scambio Magistre |
Ligna Magistre | tweerailzeilbaan Reggio di Malaria - La Gamma - Sfince - Villagio della Sol - Scambio Sagoma - Scambio Magistre - Citta Orange |
Ligna del Midas | tweerailzeilbaan Porta Navis - Scambio Sagoma |
Ligna La Mamma Diva | hangkabelzeilbaan Asip - Rogaline - Aida Figura - La Diva - Rura Appeli - Citta Orange |
Ligna Costa Raisa | hangkabelzeilbaan Asip - Porta Navis |
Ligna Alta Velocita | tweerailmachinebaan Asip - Ioma - Citatio - Porta Rente - Scambio Domenici - Fiorno - La Piovra - Rallentare |
Ligna Grande | hangkabelzeilbaan Asip - Ioma - Citatio - Porta Rente - Scambio Domenici - Fiorno - La Piovra - Rallentare - Porta Ditio (deze oude hangkabelzeilbaan is nog steeds in bedrijf) |
Ligna Lemmi | hangkabelzeilbaan Scambio Domenici - Marugnamiglia |
Ligna Industria | hangkabelzeilbaan La Piovra - Toricelli - Samara - Oscillo |
Ligna Diverge | hangkabelzeilbaan Toricelli / Marchetti - Scambio Savoia - Diverge - Rosabelle - Sub Rosa |
Ligna Rosada | hangkabelzeilbaan Rallentare - Marchetti - Scambio Delrina - Ripla Rosso - Porta Mardi Gras |
Ligna Mare a Prima Vista | hangkabelzeilbaan Porta Mardi Gras - Ripla Rosso - Scambio Delrina (parallel aan de Ligna Rosada) - Citta Solitario - Porta Bensousse - Villagio Locatio - Citta Bethune |
Ligna Arrakida Norte | hangkabelzeilbaan Garuda - Bella Figura - Rura Spatiale - Rura Arrakis - Sub Rosa |
Ligna Gomito | hangkabelzeilbaan Bacardi - Bella Figura - Fayo - Gudelargara - Elero - Ariana - Sparaco |
Ligna di Lucherini Maru | hangkabelzeilbaan Porta della Sud - Chroma - Sparaco - Rura Maru |
Ligna de Marianne | sleepschoenmonorail Bella Figura - Gudelargara - Rura Maru - Quattromeno - over de vierlanden-bergpas Valico Quattromeno naar Marianne |
Ligna Circulini | Malafidische internationale vracht- en passagiersdienst met snelle klippers en machineschepen rondom het hele continent Cairia |
Traghetto Grande | veerdienst Bella Figura - Stilettina |
Traghetto Garuda | veerdienst Garuda - Porta Soho |
Traghetto Starse | veerdienst Citta Bethune - Fortezza Starse |
Traghetto Bipeninsola | veerdienst Fiorenza - Porto Crono |
En zeg nou zelf: zou jij niet eens een
wekenlange tocht willen maken met een eigen zeilvoertuig over al die hangkabelzeilbanen,
zwevend langs prachtig gelegen heuvels en bergen van de ene kleurrijke stad naar de andere
op een goede wind?
"Favorevole!" (gunstige wind) is in Malafida de groet die het meest
gebruikt wordt om iemand goede reis, of alle goeds en voorspoed te wensen.
De geschiedenis van Malafida
De geschiedenis van Malafida is natuurlijk verweven met de geschiedenis van het hele continent Cairia. In tegenstelling tot de geschiedenis in Europa op Aarde tekent zich op Cairia geen duidelijke opeenvolging Oudheid - Middeleeuwen - nieuwe tijd af. De 'grote ontwikkelingen' op Cairia zijn meer verbonden geweest met de opkomst en ondergang van 'Grote Rijken', die voornamelijk tot grote bloei konden komen rond de Mediterrane, de binnenzee van het continent, al was het maar omdat daar voor elk rijk meer belangrijk gebied vlakbij was om te veroveren, te onderdrukken of anderszins te beïnvloeden. De ligging van het Malafidische gebied langs de 'buitenkust' aan de westkant van het continent leende zich er minder voor om altijd in het centrum van de grote ontwikkelingen te staan. De Malafidiërs laveerden daar letterlijk en figuurlijk tussendoor en deden er hun voordeel mee, daarmee een eigen invulling gevend aan de uitdrukking 'Grote Rijken'. Daardoor kregen sommige ontwikkelingen op het continent toch een duidelijk Malafidisch tintje. Dit is bijvoorbeeld merkbaar aan de vooraanstaande positie van de Malafidische munt, de Lari, in de hedendaagse financiële wereld van het hele continent Cairia. Het blijkt ook in de Notizia di Malafida, de krant van Malafida, waarin recente ontwikkelingen op het continent Cairia worden beschreven vanuit Malafidisch perspectief.
© Genootschap
voor Geofictie, 1997 - 2004. Afbeelding sleepschoenluchtschip afkomstig van 'Durdane', Jack Vance. Bankbiljet afkomstig van De Nederlandsche Bank, op 4 nullen en de zonnebril na. |