KOOP DAT BOEK

EGBG telemarketingonderzoek

Nieuw: EGBG in de Tweede Kamer

dutch | english | swedish | hebrew | belgian | finnish | italian | estonian | french | german | spannish | hungarian

naar EGBG tegenscript

recente ontwikkelingen script

Ondernemingen grijpen steeds vaker naar de telefoon om producten en diensten aan de man en / of vrouw te brengen. De Direct Marketing-sector ziet deze telefoon als een van zijn meest succesvolle middelen. De gebelde consument (u en ik) ervaren telemarketing vanuit een heel ander perspectief. Ruim 92%* van ons ziet commerciele telefoontjes als inbreuk op zijn of haar privacy. Desalniettemin blijft het aantal telemarketingbureaus explosief stijgen en blijkt het dus lucratief om ons op deze manier lastig te vallen.

Telemarketeers maken gebruik van een telescript; de handleiding voor een te voeren telefoongesprek. Alle mogelijke wendingen die een gesprek kan hebben worden hierin stap voor stap behandeld. Telemarketeers hebben hierdoor een grote voorsprong op u en mij. Zij bepalen het moment waarop we gebeld worden, zij bepalen het gespreksonderwerp en zij zijn voorbereid op elk antwoord en elke vraag die van onze kant komt. Het is met name deze scheve verhouding die erin resulteert dat telemarketing doel kan treffen.

EGBG geeft u een middel in handen; het tegenscript, waarmee deze ongelijkheid grotendeels wordt rechtgetrokken. Wanneer uw huisvrede met een dergelijk telefoontje eenmaal is verbroken, draait u eenvoudig de verhoudingen om. U geeft niet langer antwoord op gestelde vragen, maar u stelt zelf vragen. Eindelijk bent u degene die kostbare tijd inneemt van de telemarketeer. Met het EGBG tegenscript transformeert u zichzelf van lijdend voorwerp naar leidend voorwerp.

Maak zo veel mogelijk kopieen van het tegenscript en verdeel deze onder uw vrienden, collegas en andere gedupeerden. Houd pen en tegenscript altijd in de buurt van uw telefoon. Sla uw slag pas dan, wanneer u door een telemarketeer wordt gebeld. Stuur of fax uw ingevulde tegenscripts naar EGBG. EGBG verzamelt alle verkregen gegevens centraal. Na voldoende bijdragen worden de gegevens geheel overeenkomstig de EGBG onderzoeksgedragsregels uitgewerkt.

- lees de recente ontwikkelingen, om optimaal voorbereid te zijn

- lees het script eerst goed door, zodat u niet tijdens het gesprek voor verrassingen komt te staan

- blijf vriendelijk: de telemarketeer zal bepaalde vragen alleen beantwoorden wanneer hij of zij het gevoel heeft in de verdere loop van het gesprek alsnog de gewenste informatie te kunnen bemachtigen

- wees snel: geef de telemarketeer zo min mogelijk de kans zelf vragen te stellen

- hier kunt u een pdf van het Tegenscript bekijken die precies uitprintbaar is op een A4.

-print het script; vul deze print tijdens uw gesprek in en fax of stuur dit naar EGBG. U kunt natuurlijk ook de antwoorden mailen. EGBG maakte een e-mail antwoorden hulppagina aan waarop u de antwoorden uit het tegenscript kunt overnemen. Als u problemen heeft met printen dan kopieert u de illustratie naar uw eigen harde schijf, en opent het in een van uw programma's.

- vul het script, met zwarte pen en blokletters, duidelijk in (niet op het scherm)

* volgens EGBG telemarketingonderzoek voorjaar 1994

KOOP DAT BOEK

- hier kunt u een pdf van het Tegenscript bekijken die precies uitprintbaar is op een A4.

naar e-mail antwoorden hulppagina

 

EGBG Telemarketingonderzoek treft doel

De grote (media) belangstelling voor het EGBG Tegenscript heeft er voor gezorgd dat niet alleen u, maar ook de telemaketingwereld afweet van het tegenscript. De telemarketeers zullen er alles aan doen om u niet de gevraagde informatie te verschaffen.

 

De tegen-tegenscripten die EGBG ter oren zijn gekomen gaan als volgt: u zegt: met wie spreek ik? telemarketeer: ik begrijp dat u geen belangstelling heeft, bedankt voor uw tijd.

of

telemarketeer: Ik begrijp dat u het tegenscript gebruikt. Wat is daarvoor de reden? telemarketeer: Ik stel het niet op prijs dat u mij lastig valt.

Het woordje lastigvallen is in dit laatste script erg komisch, wie valt nu eigenlijk wie lastig?

of

Als de consument olijk vraagt "kunt u dat spellen?", antwoordt de telemarketeer: Natuurlijk meneer, en ik kan u meteen vertellen dat ik fulltime werk, dit werk sinds 11 november 1996 doe. En mijn gebit is prima, dank u." Telemarketeers gaan er vervolgens vanuit dat het ijs dan is gebroken, en het echte gesprek kan beginnen.

 

Om te voorkomen dat u op deze eenvoudige wijze aan de kant wordt gezet raad EGBG u aan niet direct te beginnen met de eerste vraag van het tegenscript. Stel dus andere vragen. EGBG is in nog veel meer informatie over de telemarketeer geïnteresseerd, bijvoorbeeld: waarom doen zij dit werk, hoe vinden zij het om mensen lastig te vallen, hebben ze voor dit werk gestudeerd, zo ja waar en hoe lang, wat voor reacties krijgen de telemarketeers doorgaans, hoe oud zijn ze, welke maat schoenen hebben ze, en dragen ze een bril, zijn ze gelukkig, hoeveel TV kijken ze per week, wat is hun lievelingskleur en hoe vaak doen ze 'het'?

 

tips van medegedupeerden

tip van Martijn:

Vraag de telemarketeer direct om zijn of haar privételefoonnummer, en vraag wanneer u hem of haar terug kunt bellen. Zij zullen dit zeker niet geven, maar het geeft een leuke aanleiding voor een langdurig gesprek. Vraag ze waarom ze dit niet willen geven, waarom ze dan wel zelf dit werk doen, of ze vaker dit soort reacties krijgen, wat voor reacties ze nog meer krijgen, wat ze daar weer van vinden, of ze gehoord hebben van het Tegenscript, of dit al vaak tegen hen is gebruikt, etc., etc.

rigoreuze journalisten tips:

Vertel de telemarketeer heel vriendelijk dat u op zondagmiddag, tussen 15:00 en 16:00 uur, tijd heeft gereserveerd voor dit soort telefoontjes, en dat ze u dan mogen terugbellen. Ze mogen niet bellen op zondag, dus ze zullen proberen hieronder uit te komen. U kunt vervolgens inhaken op de 'tip van Martijn'.

Een journalist vertelde me dat hij, om zijn privacy te waarborgen, te stekker van de telefoon er elke avond tussen 18:00 en 20:30 uithaalt.

Chris heeft de volgende tip:

Vraag als blijkt dat de telemarketeer afweet van het tegenscript na hun eerste vraag of hij/zij een ogenblikje geduld heeft.Zet hem/haar vervolgens in de wachtstand en leg de telefoon neer. Luister af en toe of hij/zij nog verbonden is.

Hoewel ze niet meteen mogen ophangen (van hun werkgever), is het toch nog verbazengwekkend hoe lang sommigen blijven "hangen". (Hebben ze even adempauze) Sinds ik dit een aantal keren heb toegepast, is het aantal telefoontjes afgenomen. (Toeval ? ik hoop van niet)

Henk's methode:

Zelf volg ik ongeveer dezelfde methode als Chris, die ze 'in de wacht' zet. Het is me echter al een paar keer gebeurd dat de telemarketeer dan reageert met de vraag: zal ik u straks even terugbellen, als het nu niet schikt? Om dat te voorkomen wil ik nog wel eens zeggen: 'Ik denk dat u mijn vader moet hebben... een ogenblikje, ik roep hem even.' En dan roep ik, half op de achtergrond maar duidelijk hoorbaar, 'Pa! Kom je, er is telefoon voor je!' (Tussen haakjes, ik woon alleen en mijn Pa is al jaren dood). De telemarketeer kan nu eigenlijk met goed fatsoen nu niet meer ophangen, want mijn Pa is immers 'onderweg' naar de telefoon. Het is reuze komisch om dan stiekem mee te luisteren. Het duurt een minuut, twee minuten, en dan beginnen ze meestal tegen hun collega's te kletsen. 'Zeg, ik heb er nu een voor, wat ik daarvan denken moet...?' Al met al hangen ze na verloop van tijd wel op natuurlijk, want mijn Pa komt never nooit niet en zelf zeg ik ook geen boe of bah meer.

C.H.B.'s taktiek:

Eerste vraag Telemarketier: Mag ik u een paar vragen stellen over... Mijn antwoord: Nee Telemarketier: Mag ik vragen waarom u niet wilt meewerken? Mijn antwoord: Dat mag u vragen, maar ik zal daar niet op antwoorden. Telemarketier: Waarom niet? Mijn antwoord: Omdat ik daarmee al zou meewerken aan uw onderzoek. Meer wil ik hier niet over zeggen. Telemarketier: Ja maar / Mag ik dan ... etc (maakt niet uit) Mijn antwoord (op elke vervolg vraag) als een kapotte grammofoonplaat: Daar wil ik het graag bij laten... Daar wil ik het ....

Frans schrijft:

Ik zelf heb altijd ruim de tijd voor de mensen van telemarketingbureaus. Ik geef ze de indruk dat ik geinteresseerd ben in het produkt, tot het moment dat ze een agent willen langssturen. Dan vraag ik altijd om schriftelijk foldermateriaal. Steeds blijkt dat dit niet beschikbaar is. Wel heb ik ze dan 5 - 10 minuten van hun kostbare tijd afgenomen.

Karen heeft haar eigen methodes:

1. Lieve telemarketeer, jouw VOORstel is altijd in mijn NAdeel. Ca. 100% kans dat lieve m/v dan "hoezo" vraagt. Zegt Karen: "omdat jij eraan verdient." De lieve telemarketeer beweert vervolgens steevast dat dit niet waar is (want het gaat om de opdrachtgever/het product). Waarop Karen het open doel vult met de mierzoetgevooisde vraag "Doe jij vrijwilligerswerk dan?" Weet de bek vol tanden er dan nog een onthutst "Uh-nou-nee-maar" uit te persen, dan kapt Karen het gesprek af met: "ik dacht al zoiets, nou doeeeei en hangt ze op.

2. "Forry, ik éét; Glwchblh" + ophangen.

3. Het aanvangen met een onzinverhaal van Guiness Book of Record-lengte waar de telemarketeer geen speld tussen kan krijgen.

Arthur's strategie is de volgende:

Voor een telefonische enquete vraag ik altijd een financiele vergoeding, doorgaans nlg 125 per kwartier of gedeelte daarvan. Als het bureau nog steeds geinteresseerd is in mijn mening, kunnen zij mij een cheque sturen voor de tijd die zij denken met mij kwijt te zijn. Na ontvangst kunnen zij mij weer bellen. u begrijpt dat er nog nooit een cheque is gekomen, evenmin word ik teruggebeld.

Bij enquetes op straat, antwoord ik dat zij mij best vragen mogen stellen, dat ik echter wel doorloop, omdat ik ergens naartoe moet. De enqueteur/-trice kan de antwoorden al lopende niet noteren en haakt dus af.

Sander werkt ook leuk tegen:

Het Algemeen Dagblad belde om een abonnement te verkopen: "Ah, mooi dat u belt, ik moest u net hebben. Het is namelijk zo: we gaan met een paar vrienden op vakantie naar Griekenland. We hebben daarvoor een bus gekocht en natuurlijk zijn twee personen bezig om een bus-rijbewijs te halen. We zijn van plan om de volgende route te rijden: 46..., ..., ...Zo'n reis kost nogal wat en daarom dachten wij aan sponsoring. We dachten met name aan het AD omdat we dan op de bus reclame willen maken."

Zijn verhaal ging nog een tijdje door, de dame begon het vervelend te vinden, hij vroeg naar haar baas, enzovoort. Een geschikte methode dus: meld dat je blij bent met het telefoontje, informeer de beller over je plannen en de noodzaak van sponsoring vooral door zijn/haar bedrijf, ga over tot het voorstellen van geld-zaken en vraag naar de baas van de beller.

Dictus:

Zodra je een telemarketeer aan de lijn krijgt - "Goedemiddag/avond, u spreekt met die-en-die van zus-en-zo BV, mag ik/kan ik ....etc", stel je jezelf dusdanig luid en overweldigend voor dat de telemarketeer zn mond houdt en begin je te vragen: "Kan ik u misschien intereseren voor een mooie stofzuiger?" telemarketeer: "Eeeeh... nou, eeeeh..." jouw antwoord: "Niet? Mooi, ik heb ook geen interesse in ..... (hun product)." En ophangen.

onderstaand tegenscript vond Cindy een tijdje geleden op internet:

Cindy: met Cindy

zij: Ja hallo met Saskia vd Boven van Telemarketing Nederland, mag ik wat
vragen stellen betreft spaarloon- en VUTregelingen?

Cindy: Nou eigenlijk niet

TM: en mag ik vragen waarom niet?

Cindy: Nu doet u het toch

TM: eeeh wat?

Cindy: een vraag stellen..., wat vroeg u me nou net

TM: of ik u wat vragen mocht stellen...

Cindy: en wat zei ik toen?

TM: dat u dat liever niet had

Cindy: en wat deed u toen?

TM: eeeuh, oh ja...nou...daag

methode die Geralds broer (Mark) heeft gebruikt om van een telemarketeer af te komen:

TM: Goedenavond meneer, ik mag u een aanbod doen voor een proefabonnement op De Telegraaf (AD, NRC, zoiets in ieder geval...)

Mark: Goh, da's aardig, alleen heb ik er niets aan.

TM: O? U bent niet geinteresseerd?

Mark: Nee... ik ben analfabeet. Ik kan niet lezen.

TM: (na zeker 2 minuten silte) eh, ja, nou, goh,.....

EGBG is ook benieuwd naar uw methoden om de telemarketingdans te ontspringen. Hou EGBG op de hoogte, en EGBG houdt u op de hoogte.

copyright ©1994-2006 EGBG - martijn engelbregt