Vakantie 1996

Routekaart

Omdat ik dit jaar van baan en woning ben veranderd had ik nog maar 2,5 week vakantie over, en die heb ik in oktober opgenomen. Om toch nog een beetje goed weer op te zoeken ben ik naar de zuidoost hoek van Amerika gegaan.
De trek die ik dit jaar gemaakt heb was de 'Dixieland', met TrekAmerica. Het vertrekpunt van deze trek is Miami.
Voor mijn werk moest ik de week ervoor nog in Denemarken zijn, en ik kwam pas vrijdag avond thuis, en op zaterdagmorgen moest ik weer vertrekken naar de VS. Dat is geen goede voorbereiding voor een vakantie!
Deze trek bestaat voornamelijk uit het via Interstates van de ene plaats naar de andere rijden. In twee weken tijd weten we ongeveer 5000 km af te leggen, maar we die 14 dagen dat de trip duurt blijven we 2 dagen in New Orleans, 1 dag in Panama Beach en 3 dagen in Orlando, er blijven dus in totaal 8 reisdagen over.

Zaterdag 5 oktober
Vanaf Schiphol vertrokken met Martinair naar Miami. Een rustige vlucht, verder weinig te beleven onderweg. In het hotel kennis gemaakt met de eerste groepsgenoot, Andy uit Engeland. Verder die dag weinig gedaan.

Uitpakken in de Regen

Zondag 6 oktober
's Morgens kennis gemaakt met de rest van de groep. Weer een behoorlijk internationale groep. Dit jaar mensen uit Duitsland, Engeland, Australie, Nieuw Zeeland, Belgie en Zuid Korea.
Vanuit Miami vertrokken richting  St. Augustine, een klein kustplaatsje ten zuiden van Jacksonville. Dit is een van de oudste plaatsen van de VS, toch wel een paar honderd jaar oud! De plannen zijn om hier 2 nachten te blijven.
Onderweg begint het te regenen, er schijnt een tropische storm richting de kust te komen. Als we op de camping zijn is het heel even droog, zodat we de tenten op kunnen zetten. Maar voordat we onze spullen in de tenten kunnen leggen begint het alweer te regenen, daarom gaan we eerst inkopen doen, de plannen doorspreken en de taken verdelen. Maar het blijft maar regenen, ook nadat we gegeten hebben.
Uiteindelijk besluiten we om de tenten onder een groot dak neer te leggen. We gaan met 4 personen naar de tenten en breken deze in sneltreinvaart af, omdat de regen nog steeds met bakken uit de hemel valt.
Voor onszelf zoeken we een andere slaapplaats. Dat lukt, in de Laundry (de wasserette)! Dat is een heel gezellig begin van de trek!

Maandag 7 oktober
Omdat het nog steeds regent en het weer niet beter zal worden trekken we verder naar onze volgende bestemming New Orleans, maar eerst nog een rondrit door St. Augustine.
Onderweg naar New Orleans nog veel meer regen. Een aantal afritten van de Interstate is afgesloten, omdat deze ondergelopen zijn. Het is een rit van ongeveer 900 km. Ongeveer een uur voordat we in New Orleans zijn breekt de zon door.

Dinsdag 8 oktober en Woensdag 9 oktober
Een paar geweldige dagen in New Orleans. Het was een heel goed plan om een dag eerder naar New Orleans te gaan, 1 dag was echt te weinig geweest. De eerste dag een tocht gemaakt over de Mississippi met de Natchez, en met paard en wagen een tocht gemaakt door het French Quarter. Maar in New Orleans gaat het niet om de dagen, maar om de nachten. Die zijn geweldig. Bourbon Street is een groot feest. Het is de enige plaats in de VS waar je rustig met een glas bier over straat mag lopen. Maar er is veel meer te vinden dan alleen maar bier......
De volgende dag in het Garden District wezen kijken. In tegenstelling tot het French Quarter, waar de huizen direct aan de straat staan, hebben de huizen hier uitgebreide tuinen. Dit is meer een villawijk, waar het French Quarter een stadswijk is. Daarna nog naar het Aquarium of the Americas geweest.
Beide dagen uitgebreid Cajun Food gegeten. Voor een aantal mensen was dat iets te scherp, maar ik vond het geweldig.

Donderdag 10 oktober
Eerst naar de Swamps. Daar een rondvaart gemaakt om de alligators te zien. Maar die hielden zich goed verborgen, op een jong exemplaar na. Daarna doorgereden naar Memphis.

Graceland

Het graf van Elvis

Vrijdag 11 oktober
's Morgens naar Graceland, om Elvis Presley te bewonderen. Daar hebben ze echt een circus van gemaakt. Je kunt niet direct naar Graceland lopen, maar je moet aan de overkant van de weg wachten, en dan word je met een busje naar de ingang gebracht, een rit van ongeveer 2 minuten. Eenmaal binnen wordt van je verwacht dat je volledig onder de indruk bent van Elvis, die (volgens de geluidscassette die je meekrijgt) toch wel zo'n geweldig persoon is geweest, en die altijd zo aardig voor de mensheid is geweest, en dat het toch wel een gigantisch verlies is geweest voor de hele mensheid dat hij van ons heengegaan is......
Daarna doorgereden naar Nashville, waar we eerst naar de Grand Ole Oprey zijn geweest. Daarna naar Nashville zelf, waar we in de Wildhorse Saloon diverse country-style dansen konden 'bestuderen'.

CocaCola kunst

Zaterdag 12 oktober
Vandaag een echte drank-dag.
Vanuit Nashville eerst naar Lynchburg gereden. Dit is plaats waar Jack Daniels Whiskey wordt gemaakt. In de plaats Lynchburg mag echter geen alcohol worden verkocht, dat is nog een restant van de drooglegging uit de dertiger jaren. In een plaats moesten namelijk een minimaal aantal stemmen voor zijn, en daarna nog 50%, maar Lynchburg heeft minder inwoners dan het minimum aantal voorstemmers. Alleen de 'souvenir shop' mag sinds een paar jaar whiskey verkopen.
Na dit uitstapje doorgereden naar Atlanta, waar we de 'World of CocaCola' hebben bezocht. Hier is de hele geschiedenis van dit merk te zien. Als laatste kom je langs de soda-fountain, waar je onder meer van alle soorten frisdrank die er wereldwijd gemaakt worden door het CocaCola concern kunt proeven.
Hierna naar het winkelcentrum gegaan dat hier vlak bij is. Hier nog een aantal Olympische souvenirs op de kop kunnen tikken tegen aanvaardbare prijzen. Ook gegeten in de 'Food Court': een hele verzameling kleine etens-standjes om een groot plein heen waar je kunt eten.

Zondag 13 oktober en Maandag 14 oktober
Verder naar Panama Beach, een strand plaats aan de Golf van Mexico. Onderweg nog een tijd in de file gestaan, omdat er een vrachtwagen geprobeerd had om de middenberm over te steken.
Op maandag met een aantal jetski's de Golf van Mexico op geweest. Onderweg nog een aantal dolfijnen gezien, en geprobeerd met ze te zwemmen. Daar hadden ze alleen niet zo'n zin in. Maar het zwemmen in de Golf is toch wel heel erg plezierig!
Een dolfijn die een oogje in het zeil houdt

Zwemmen met de dolfijnen

Dinsdag 15 juni - Vrijdag 18 oktober
Op dinsdag vanuit Panama Beach naar Orlando gereden. Vanwege de temperatuur en de verwachte regen besloten om 2 cabins te huren voor de hele groep. Wel plezierig na een hele week in een tent bij lage temperaturen om weer eens in een echt bed te slapen!
Op Woensdag naar Disney World geweest. Dit lijkt verdacht veel op Disney Land. Vanwege het 25 jarig bestaan van het park was het kasteel veranderd in een grote suikertaart. Verder de hele dag nodig gehad om het park te onderzoeken. Gelukkig was het niet meer zo heel erg druk, de wachttijden vielen gelukkig wel mee.
Vanwege het 25 jarig bestaan was er na de Electrical Parade toch nog een schitterend vuurwerk.
Het kasteel van Assepoester

The Electrical Parade

De volgende dag naar de MGM-studios geweest. In Disneyland (Californie) zijn deze beide parken samen gevoegd, hier zijn ze apart, en je hebt ook voor beide minimaal een dag nodig.
In de MGM-studios is vooral de Indiana Jones show geweldig. Dit is een echte stunt-show. Verder is de studio tour heel leuk, je kun een blik werpen in de werkplaatsen van de studio's, (natuurlijk) door de decors rijden, een bijna ramp meemaken, enz.
MGM Studios

Verder waren er nog een aantal shows, waarbij bij de show van 'The Beauty & the Beast' een aantal technici voor de show eerst nog een soundcheck uit aan het voeren waren. Uiteindelijk bleek dit een a capella groep te zijn die een fraaie show weggaven. Verder is er ook nog 'The Tower of Terror': een hotel waar je in een lift mag gaan zitten die vanaf de 13e etage naar beneden valt.
Vrijdag zouden we doorreizen naar de Florida Keys, maar een nieuwe tropische storm gooit roet in het eten. Daarom blijven we nog een dag extra in Orlando. Deze dag lekker rustig doorgebracht op de camping.

Zaterdag 19 oktober
Via het Kennedy Space Centre naar Miami gereden. In Miami een afscheidsfeest georganiseerd, en afscheid genomen van onze trekleider. Deze moest de volgende morgen alweer vroeg weg, dus we zullen hem dan niet meer zien. Ook een aantal deelnemers moeten de volgende dag al vroeg weg.

Zondag 20 oktober en maandag 21 oktober
Nog lekker een dagje van de zon genoten en bij het zwembad gelegen (ik merk later in het vliegtuig dat ik iets te enthousiast van de zon genoten heb).
Bij het hotel afscheid genomen van de meeste andere deelnemers. Op het vliegveld afscheid genomen van de Engelsen, die bijna tegelijkertijd zouden vertrekken met een andere vlucht. Onderweg verder niets gemerkt van tropische stormen (gelukkig).

Dinsdag 22 oktober
Zou op mijn normale tijd (9 uur) weer beginnen met werken, maar heb daar maar van afgezien toen ik om 11 uur wakker werd.

Dit was een hele leuke trek. Door het begin in de laudry was de sfeer direct goed, en dat is de rest van de trek zo gebleven. Deze trek ging niet zoals gepland door de tropische stormen, de eerste aan het begin waardoor we een dag extra in New Orleans konden blijven, en een aan het einde waardoor we niet naar de keys zijn geweest (helaas). Maar dat is het risico van deze tijd van het jaar.
Deze trek had alleen wat teveel reistijd, maar dat is de enige mogelijkheid om er zoveel leuke dingen in te krijgen. Deze trek is echt een aanrader.

Stuur eens een kaartjeTerug naar de Vakantie pagina