E-mail

Wat is Spam?


Spamberichten zijn ongevraagd verstuurde berichten. Denk hierbij aan een reclamefolder, een e-mailbericht of een SMS/Whatsapp verkeer. De inhoud van het bericht bepaalt of er daadwerkelijk sprake is van spam: die moet commercieel, ideëel of charitatief zijn. In de Telecommunicatiewet staat dat het versturen van spam in Nederland verboden is.

Zelf spam voorkomen

Het is onmogelijk om volledig te voorkomen dat u spam ontvangt. Wel kunt u zelf maatregelen treffen die de hoeveelheid spam verminderen. Het belangrijkste is dat u zorgvuldig met uw e-mailadres omgaat. Hoe minder vaak u die via publieke kanalen (forums en dergelijke) verspreidt, hoe minder vaak spammers u zullen vinden. Voor meer informatie bekijk de veelgestelde vragen onder aan de pagina.

Spam tegenhouden

Gebruik het spamfilter van XS4ALL om spam weg te kunnen filteren of zelfs te blokkeren. Dit spamfilter vangt een groot gedeelte van de spamberichten af voordat ze in uw mailbox verschijnen. Bovendien krijgt u de beschikking over grotere mailboxen (25 GB) als u het XS4ALL Spamfilter of uw eigen spamfilter activeert. U kunt het spamfilter zelf aanzetten in MijnXS4ALL. Zie ook: Veelgestelde vragen over spamfilter.

Veelgestelde vragen over spam

Hoe komen spammers aan mijn e-mailadres?
Wat kan ik zelf tegen spam doen?
Kan ik ergens klagen over spam?
Waar en wanneer kan ik bij XS4ALL klagen over spam?
Wat doet XS4ALL tegen spam?
Kan ik gebruikmaken van SORBS zwarte lijsten?
Kan spam ook virussen bevatten?
Ik heb een spambericht ontvangen waarbij mijn e-mailadres niet in de headers voorkomt. Hoe kan dat?
Ik ontvang regelmatig hetzelfde spambericht, hoe komt dat?
Ik krijg e-mails met foutmeldingen die aangeven dat een e-mail die ik verstuurd zou hebben niet afgeleverd kon worden, maar ik heb die e-mail helemaal niet verstuurd. Hoe zit dat?
Ik krijg spam emails met mijn eigen adres als afzender. Hoe kan dat?
chevron-down