Waarmee kunnen  wij u helpen?

Waarmee kunnen wij u helpen?

Veelgestelde vragen over e-mail

E-mail ontvangen en verzenden

Hoe moet ik mijn e-mailprogramma instellen?

Instellingen voor de meest gebruikte e-mailprogramma's vindt u op het overzicht e-mailinstellingen. Gebruik bij voorkeur de beveiligde instellingen, zeker als u verbinding heeft via een andere provider dan XS4ALL (bijvoorbeeld in het buitenland).

Hoe heten de mailservers bij XS4ALL?

  • Inkomende mail: pop.xs4all.nl
  • Uitgaande mail: smtp.xs4all.nl

Voor IMAP geldt dezelfde uitgaande mailserver. Gebruik als inkomende mailserver: imap.xs4all.nl

Kan ik bij mijn e-mails komen zonder ze in mijn e-mailprogramma binnen te halen?

Dat kan op twee manieren: via Secure Webmail en via de Unix Shell van XS4ALL.

Via Secure Webmail

Log in met uw browser op Secure Webmail en u kunt bij al uw e-mail. Als u een bericht verwijdert via Secure Webmail, wordt dit bericht ook niet meer door uw e-mailprogramma opgehaald. Het is dan voorgoed weg. Zie ook de Veelgestelde Vragen over Secure Webmail

Via de Unix Shell

Dit is speciaal voor gevorderde gebruikers. Log in via SSH en u kunt met Mutt of Pine e-mail lezen en versturen.

Hoe kan ik mijn e-mail automatisch door laten sturen, of een automatisch antwoordbericht instellen?

Dat regelt u in het Service Centre. Onder het kopje 'E-mail' vindt u hier de onderdelen 'Doorsturen van e-mail instellen' en 'Standaard antwoord (autoreply) instellen'.

Let op: Beide mogelijkheden werken alleen met de e-mailadressen die horen bij de mailbox van uw beheeraccount. De naam van deze mailbox ligt vast en kunt u niet veranderen. Natuurlijk kunt u wel aliassen aanmaken voor deze mailbox.

Kan ik in mijn e-mailprogramma ook e-mail van een andere provider binnenhalen?

Maak in uw e-mailprogramma een extra account aan met de instellingen van de andere provider. Zorg er wel voor dat u voor dit account de uitgaande mailserver van XS4ALL gebruikt: smtp.xs4all.nl. Alleen zo kunt u ook e-mail versturen met dit account.

Ik heb een e-mail ontvangen die niet aan mijn adres gericht is. Hoe komt dat?

Alle e-mail die u ontvangt, is ook aan uw e-mailadres gericht. In het geval dat u uw e-mailadres niet in het geadresseerdeveld ziet staan, kunt u toch een van de geadresseerden zijn. Dat gaat dan via het zogenaamde Blind Carbon Copy veld (BCC-veld). In tegenstelling tot een Aan (of To) en Carbon Copy (CC) wordt een BCC nergens in het verstuurde bericht gemeld.

Het doel van BCC is om een kopie van het bericht naar meerdere personen te kunnen sturen, zonder dat zij dit van elkaar weten. Alleen de 'echte' geadresseerden To (Aan) en CC zijn zichtbaar.

Ik ontvang regelmatig e-mails die niet voor mij bestemd zijn. Hoe kan ik dat verhelpen?

E-mailadressen worden niet aan twee verschillende gebruikers uitgegeven. Alleen de echte gebruiker kan de e-mail gericht aan het adres ontvangen. Het is helaas mogelijk dat iemand anders e-mail verstuurd met uw adres als afzender. Wanneer mensen dan reageren krijgt u het antwoord ipv. de persoon die het verzonden heeft.

Als het bericht er niet uitziet als een spam e-mail dan kunt u reageren met een melding dat het adres van u is en men via een andere weg contact moeten zoeken met de persoon die het originele bericht verstuurde. Zodat die op de hoogte wordt gebracht van zijn/haar vergissing.

Waarom duurt het ophalen van mijn e-mail soms zo ontzettend lang?

Controleer of u bij inkomende mailserver wel pop.xs4all.nl hebt ingevuld. Gebruikt u IMAP, controleer dan of er imap.xs4all.nl staat. De eerste keer e-mail controleren via IMAP duurt altijd wat langer dan normaal. De server maakt een index aan van alle e-mail. Dankzij deze index wordt het doorzoeken van de e-mail veel sneller. Het indexeren kan lang duren als er veel e-mail op de server staat. Na de indexering is de vertraging weg en gaat het controleren op nieuwe e-mail razendsnel.

Controleer of uw hele internetverbinding traag is door bijvoorbeeld te surfen naar een webadres. Kies een adres waar u normaliter niet komt, bijvoorbeeld http://www.whitehouse.gov. Zo voorkomt u dat uw browser een oude kopie van de pagina uit het geheugen laat zien.

Wellicht heeft iemand u een groot attachment of een mailbom gestuurd. Een mailbom kan bestaan uit een gigantisch groot bericht, of uit honderden kleinere berichten. Het kan ook een corrupt bericht zijn. Verwijder deze van de server via Secure Webmail en probeer het daarna opnieuw. Zie ook het antwoord op vraag 3:Hoe kan ik mijn e-mails lezen zonder dat ze in mijn e-mailprogramma komen.

Ondersteunt XS4ALL IMAP IDLE?

Ja. Voorwaarde is dat uw software dit ook ondersteunt. Met IMAP IDLE krijgt u direct te zien of er nieuwe e-mail is, zonder dat u daadwerkelijk controleert op nieuwe e-mail. IMAP IDLE wordt ook wel Push-E-mail genoemd. Iets anders is Push-IMAP. Dit wordt niet door XS4ALL ondersteund.

Hoe lang is e-mail onderweg?

E-mail is meestal binnen een tiental seconden op de plaats van bestemming, maar dit is afhankelijk van de mailservers die het onderweg tegenkomt. Elk e-mailbericht legt een heel traject af en gaat tijdens zijn reis via diverse mailservers. Deze mailservers zorgen ervoor dat het bericht uiteindeiljk bij de juiste geadresseerde terecht komt. De mailservers van XS4ALL verwerken vrijwel direct de e-mail. Andere mailservers kunnen er wat langer over doen. U kunt uit de headers van de e-mail afleiden welke mailserver er het langst over heeft gedaan om een bericht door te sturen.

Aan hoeveel adressen tegelijk mag ik een mail versturen?

In één e-mail kunt u maximaal 100 geadresseerden opnemen. Wilt u dezelfde mail naar meer mensen sturen, dan raden wij u aan om het te verdelen over meerdere e-mails. Stuurt u regelmatig mail naar een grote hoeveelheid ontvangers, dan raden wij u aan een mailinglist te gebruiken.

Hoe groot zijn mijn mailboxen?

Standaard krijgt u 20 MB per mailbox. U kunt dit simpel verhogen naar 1 GB per mailbox door het gratis spamfilter van XS4ALL aan te zetten. Dat doet u in hetService Centre.

Ondersteunt de IMAP server quota?

Quota is de hoeveelheid diskruimte die u op onze mailserver mag gebruiken. Onze IMAP server ondersteunt het doorgeven van deze quota-informatie aan uw mailprogramma. Ondersteunt uw mailprogramma ook mail quota opvragingen, dan kunt u in uw mailprogramma zien hoe vol uw mailbox is.

E-mail lezen

Hoe kan ik mijn e-mail lezen in het buitenland?

  • In een internetcafé via Secure Webmail.
  • In een internetcafé via de Unix-shell. U maakt, met een SSH-programma, verbinding met shell.xs4all.nl. Zie ook: SSH voor Windows en SSH voor Mac. Vervolgens leest u via Pine of Mutt uw e-mail.
  • Als u uw eigen laptop meeneemt naar het buitenland kunt u ook uw eigen e-mailprogramma gebruiken. Let er alleen wel op dat u de beveiligde instellingengebruikt.

Foutmeldingen en waarschuwingen

Ik krijg de melding dat mijn wachtwoord verkeerd is. Wat nu?

Vul eerst het wachtwoord en de loginnaam opnieuw in. Haal ze helemaal weg voordat u ze opnieuw invult, want er kan een spatie achter staan. Let op kleine letters en hoofdletters. De loginnaam bestaat altijd uit kleine letters en uit maximaal 8 tekens. Het wachtwoord kan wel hoofdletters bevatten.

Lukt het u nog niet om in te loggen, terwijl u zeker weet dat uw loginnaam en wachtwoord correct zijn, dan kan het e-mailaccount corrupt zijn geraakt. U kunt dan, in uw mailprogramma, het e-mailaccount verwijderen en opnieuw aanmaken. In hetoverzicht e-mailinstellingen leest u voor de verschillende e-mailprogramma's hoe u dit doet.

Let goed op bij het verwijderen van uw e-mailaccount. In sommige programma's verwijdert u dan ook alle e-mail (Mail.app doet dit). Kies in dat geval voor het uitzetten van het account in plaats van voor het verwijderen.

Bent u uw wachtwoord kwijt? Lees op deze pagina in het Service Centre hoe u een nieuwe aanvraagt.

Wat gebeurt er als mijn mailbox vol is?

U kunt dan geen nieuwe e-mail meer ontvangen. Vergelijk het met een gewonen brievenbus: als deze vol is, stuurt de postbode alle brieven terug naar de afzender. Hetzelfde gebeurt met e-mail die niet meer in een volle mailbox past: de mail gaat terug naar de afzender.

Om in het vervolg een volle mailbox te voorkomen, kunt u het volgende doen:

  • Activeer het spamfilter op uw mailbox. U krijgt dan 1 GB ruimte voor uw e-mail in plaats van de standaard 20 MB.
  • Configureer uw mailprogramma zodat e-mail niet langer dan een x aantal dagen op de mailserver moet blijft staan.
  • Gebruik Secure Webmail om uw mailbox op te schonen. Vergeet daarbij uw sent-mail folder niet.

Waarom krijg ik af en toe e-mail van Mailer-Daemon?

Mailer-Daemon is een andere naam voor mailserver. Als een mailserver een bericht (nog) niet kan afleveren, stuurt hij een bericht naar de afzender waarin uitgelegd wordt waarom het versturen mislukt.

Wat betekent de foutmelding "I Do Not Relay For That Address"?

De software op smtp.xs4all.nl is vrij strikt geconfigureerd om spam te voorkomen. Wanneer de smtp-server uw e-mail niet accepteert komt er een foutmelding als:

571... I don't relay for that address.

U kunt dit op drie manieren voorkomen:

  • Gebruik de beveiligde e-mailinstellingen. In vrijwel alle e-mailprogramma's kunt u apart uw loginnaam en wachtwoord opgeven voor het gebruik van de SMTP-server.
  • Gebruik de SMTP-server van de provider of het netwerk waar u op dat moment bent ingelogd/ingebeld.
  • Gebruik Secure Webmail voor het versturen van e-mail.

Wat betekent de foutmelding "452 4.5.3 Too many recipients"?

U probeert een e-mail in één keer naar meer dan 100 e-mailadressen te sturen. De mailservers van XS4ALL accepteren maximaal 100 geadresseerden in één mail. Wilt u dezelfde mail naar meer mensen sturen, dan raden wij u aan om het te verdelen over meerdere e-mails. Stuurt u regelmatig mail naar een grote hoeveelheid ontvangers, dan raden wij u aan een mailinglist te gebruiken.

Bijlagen (Attachments)

Wat zijn bijlagen?

Een bijlage is een digitale bijlage die je met een e-mailbericht meestuurt. Zo'n bijlage kan vanalles zijn: plaatjes, Word-bestanden, webpagina's, programma's.

Zijn bijlagen gevaarlijk?

Een bijlage kan een virus bevatten. Open nooit bijlage die u hebt gekregen van onbekenden en scan altijd alle attachments op virussen voordat u ze opent. Laat Word of Excel nooit automatisch macro's uitvoeren en laat uw e-mailprogramma ook nooit automatisch attachments openen.

Meer over het voorkomen van virussen leest u op onze anti-viruspagina's.

Ik probeer een bijlagen te versturen, maar dat lukt niet.

Waarschijnlijk is het bericht te groot. Een bericht, via een regulier e-mailprogramma verstuurd, mag maximaal 30 MB groot zijn. Dat is het complete bericht inclusief alle headers en de bijlage. Via Secure Webmail kunt u alleen bijlagen versturen die 8 MB of kleiner zijn.

Houd er rekening mee dat de grootte van een bestand tijdens het versturen met ongeveer 30% kan toenemen.

Bedenk dat e-mail niet altijd het geschikte medium is om bestanden te versturen. Grote bestanden kunt u beter via FTP (File Transfer Protocol) verplaatsen, bijvoorbeeld via de servers van XS4ALL. U kunt een bestand uploaden naar uw eigen webruimte, waarna u de url (bijvoorbeeld http://loginnaam.home.xs4all.nl/temp/bestand.doc) e-mailt naar degene voor wie het bestemd is. Hij kan het vervolgens downloaden. Eventueel verwijdert u het bestand daarna weer van uw website. Lees meer over het plaatsen van bestanden op uw website Homepage Hulp.

Iemand heeft mij een bijlage gestuurd waar ik niets mee kan.

Waarschijnlijk kent uw computer het bestandstype niet. Bijvoorbeeld: iemand stuurt u een Photoshop bestand (een .psd bestand) maar u hebt het programma Photoshop niet.

Direct naar:

> Storingen

> Betalingen en facturen

> Verhuizen

> Overstappen

> Opzeggen

> InternetVraagbaak

> Mijn XS4ALL



Klantenservice

Niet gevonden? Neem contact met ons op

Klantenservice

Werkdagen 8:00 - 20:00 uur.
Zaterdag 10:00 - 17:00 uur

Technische ondersteuning

Dagelijks 8:00 - 22:00 uur

Internetvraagbaak
Voor al uw internet vragen

Dagelijks 8:00 - 22:00