Vragen mag altijd, hier vindt u antwoorden

Vragen mag altijd, hier vindt u antwoorden

Waarom filtert XS4ALL?

XS4ALL hecht waarde aan een schoon netwerk. Niet alleen ons eigen netwerk maar ook dat van onze klanten. Wij passen onze eigen methoden toe om veiligheidsincidenten te detecteren. Daarnaast ontvangen we ook diverse meldingen van derde partijen.

Voorbeelden van deze incidenten zijn malware, ransomware en spam maar ook kwetsbaarheden in systeemfuncties, uitgaande hackpogingen en besmettingen op gehoste websites. Voor elk incident zal een gepaste maatregel genomen worden om de risico's, schade en overlast te beperken.

Verbinding beperkt

Klanten waarbij (potentieel) misbruik is vastgesteld komen in een quarantaine-omgeving. Hierbij wordt een vangpagina in de browser getoond met informatie over het probleem en aanbevolen oplossingen. Deze vangpagina is op alle aangesloten apparaten binnen het netwerk te zien.

XS4ALL-account

Bij andere vormen van misbruik, zoals een besmette website of een beperking op een e-mailaccount, wordt er een waarschuwing per e-mail naar het XS4ALL-account gestuurd met verdere toelichting. De beperking is dan enkel actief op deze specifieke dienst en heeft dan geen invloed op de internetverbinding.

Waarschuwingen worden verstuurd naar het desbetreffende account en, indien beschikbaar, het contact e-mailadres. Dit adres kan toegevoegd of aangepast worden via Mijn XS4ALL onder 'Mijn gegevens'. Voor vragen kan het beste worden gereageerd op de waarschuwing, gebruik bij voorkeur de Webmail. Die komt terecht bij de afdeling Security Support die zulke incidenten behandelt. Zij kan verder adviseren en de beperking opheffen als het veiligheidsincident is opgelost.

Security Support

Deze afdeling houdt zich bezig met verschillende typen veiligheidsincidenten. Zij analyseert het incident en neemt vervolgens een passende maatregel om verdere risico's en misbruik te beperken.

Naast het advies op de vangpagina of in de waarschuwingsmail kan Security Support ook verder advies geven die past bij de desbetreffende situatie. Ook geeft ze advies hoe herhaling van het incident voorkomen kan worden. Als blijkt dat het incident is opgelost kan Security Support vervolgens (eventuele) beperkingen weer opheffen.

Naast ondersteuning bij incidenten is Security Support ook te raadplegen voor diverse privacy- en veiligheid gerelateerde zaken.

Security Support is op werkdagen van 09.00 - 17.00 uur bereikbaar per e-mail via veiligheid@xs4all.nl

Klachten over misbruik vanaf een XS4ALL IP-adres

Heeft u een melding over een IP-adres van XS4ALL of een website die bij ons wordt gehost? Meldt dit aan onze afdeling Abuse: abuse@xs4all.nl