XS4ALL. Het verhaal

Internet, voor iedereen

Welkom bij XS4ALL. Bij de provider die staat voor het volledig benutten van de mogelijkheden van internet. Voor de vrije en ongecensureerde uitwisseling van gegevens, informatie en ideeën. Voor iedereen.

Passie voor internet

Bij XS4ALL werken een heleboel technisch slimme, eigenwijze mensen die leven voor internet. Met veel kennis, die ze graag delen. Noem ons nerds , als je wilt. Als geen ander weten we hoe belangrijk internet voor onze klanten is. En dus helpen we waar we kunnen. Dat gaat voor ons verder dan het zorgen voor een stabiele en betrouwbare internetverbinding. Onze technici zijn de meest kritische gebruikers en testers. Op onze helpdesk vind je geen belscripts of maximale gesprekstijden. Wel medewerkers die een passie hebben voor internet en erop gebrand zijn klanten verder te helpen. En dat doen ze al vanaf het allereerste begin.

Utopia

Techno-anarchisten

XS4ALL is in 1993 opgericht door vier internetpioniers . Maar eigenlijk begint ons verhaal een paar jaar daarvoor. Aan het eind van de jaren tachtig veranderde de wereld in hoog tempo. Er was iets moois op komst. Zeker voor mensen die meer wilden doen met techniek dan alleen consumeren. Ze noemden zichzelf hackers en techno-anarchisten. Ze lazen een blaadje dat Hack-Tic heette. Op het Bulletin Board Utopia wisselden ze tips, trucs en files uit. Utopia Wat wil je nog meer?

hack-tic Ze namen afstand van heersend conventioneel gedrag en moraliteit. Liever creëerden ze hun eigen vrijheid, voor zichzelf en voor anderen. Break the system by following the rules. Of het nu ging om gratis bellen of onbevoegd toegang krijgen tot computersystemen. Ze deelden een kritische, principiële, soms opstandige opstelling. Bij alles wat ze zagen of lazen, vroegen ze zich eerst af of het wel echt zo was. In plaats van het zondermeer aan te nemen.

Hack-incident

Via de Universiteit van Amsterdam wisten ze toegang te krijgen tot internet. Ze hadden het helemaal voor elkaar, maar het duurde nog geen jaar. Na een hackincident werden de verbindingen afgesloten. Access denied. Internettoegang was in die tijd schaars. Nederland kende eigenlijk slechts één serviceprovider NLnet die alleen brood zag in internet voor bedrijven. Particuliere internetgebruikers bestonden in hun ogen niet. Die hadden er niets te zoeken.


Het ideaal: access for all

Toch gebeurden er belangrijke dingen op internet. Dingen die de wereld zouden veranderen. De vier oprichters vonden dat iedereen daarvan kennis moest nemen. Het idee was even eenvoudig als briljant: ze richtten zelf een stichting op die toegang tot internet ging verzorgen voor particulieren. Toegang voor iedereen. Access for all. XS4ALL was een statement. In een woning in de Bijlmer werd druk geprogrammeerd en gesoldeerd om alles in gereedheid te brengen voor de grote lancering.

paper

Meteen 500 klanten!

De vier hoopten op vijfhonderd klanten aan het eind van het eerste jaar. Op 1 mei 1993 ging XS4ALL 'open' voor het publiek. De eerste ISP van Nederland was een feit. Een artikel (PDF) in de Volkskrant van die dag deed de rest. Diezelfde avond, om zeven uur, had de vijfhonderdste klant zich al aangemeld. De oprichters wisten meteen dat ze een groot probleem hadden.


Hé, wil je een baan?

Alles verliep chaotisch in het begin. Iedereen nodigde vrienden uit om te komen helpen. Die werden met wat geld naar een tweedehands winkel gestuurd om een bureau en een stoel te kopen. Ze mochten zelf hun computer kopen, ze moesten hem zelf aansluiten. En daarna mochten ze zelf uitzoeken wat ze moesten doen. Er was geen afdeling personeelszaken. Het was meer van:

Hé, je zit hier nu al twee weken, zullen we je dan maar een baan aanbieden?

vrienden

Die chaotische start was achteraf een zegen. Het selecteerde de mensen die daar tegen kunnen. Mensen die voor zichzelf kunnen denken. Mensen die uit zichzelf de juiste dingen doen en die niet te beroerd zijn elkaar te helpen. Nog steeds dragen medewerkers van het eerste uur de idealen uit de begintijd over op nieuwe medewerkers. Dit is nog steeds kenmerkend voor onze cultuur.

Belangstelling van de BVD

BVD Om de groei bij te benen, verhuisden we begin 1994 naar de Prins Hendrikkade. Daar mochten we door de aanvraag van het grote aantal telefoonlijnen én de techno-anarchistische herkomst zelfs even rekenen op warme belangstelling van de Binnenlandse Veiligheidsdienst. Internet werd voor steeds meer mensen toegankelijk, al waren de misverstanden over internet in Nederland groot. Soms leidde dit tot grappige gesprekken aan de telefoon.

Al snel bleek de stichtingsvorm steeds minder werkbaar. En dus veranderde de stichting XS4ALL in 1996 in XS4ALL Internet BV. Leden heetten vanaf dat moment abonnees. Tegenwoordig voelen veel van onze abonnees zich nog steeds lid. We verlieten de Prins Hendrikkade en streken neer in Diemen-Zuid . Een heus kantoorpand met volop ruimte om te groeien.

Club Appeltaart

Trouble in paradise

Al die tijd hadden we overleefd in een managementvacuüm. Waar andere bedrijven al bij vijftien medewerkers organisatorische problemen krijgen, kregen wij ze pas toen er vijfenveertig mensen werkten. Maar toen kregen we ze ook echt, en drie keer zo hard. We hadden steeds meer moeite alle ontwikkelingen bij te houden. Breedband zat eraan te komen, de concurrentie zat ons op de hielen. En wij? Wij wilden nieuwe internetdiensten ontwikkelen. De kwaliteit en veiligheid van internet verder optimaliseren. En de privacy van onze abonnees blijven bewaken. Dat ging ons op eigen kracht niet lukken.

In de rij om XS4ALL over te nemen

En dus gingen we op zoek naar een sterke partner. En eerlijk gezegd: ze stonden voor ons in de rij. Uiteindelijk bleek KPN de meest geschikte partij. Ze bood ons een eigen plek binnen het concern. Met de vrijheid om zelfstandig te handelen, te regelen en te doen. De afspraken over de onafhankelijkheid van XS4ALL werd zelfs op een aantal cruciale punten vastgelegd in een contract , anderen noemden het een verdrag . Drie jaar later, in 2001, verhuisden we naar Eekholt 42 in Diemen.

Inmiddels zijn we uitgegroeid tot een echt bedrijf dat breed bekend staat. Met heel veel klanten en met meer dan driehonderd medewerkers. Met werktijden, afdelingen , bazen en baasjes . En zelfs met een Club Appeltaart . Maar dat het in het begin allemaal anders was, is nog steeds goed te merken.

Goed georganiseerde chaos

..of ongeorganiseerde orde

Mensen die voor het eerst door onze gangen lopen, wanen zich in een andere wereld. Als je bij ons in de lift staat, kijk je je ogen uit. Als je om negen uur 's ochtends op ons kantoor een afspraak hebt, kan het zijn dat er nog niemand is. Maar als je 's avonds om tien uur langsrijdt, kan het zijn dat we nog volop aan het werk zijn. Je zult hier weinig stropdassen aantreffen, maar ze waren en zijn er wel . En misschien is het wel net zo veelzeggend dat veel 'managers' na verloop van tijd die stropdas thuislaten. Gewoon, omdat het niet hoeft.

Sommigen typeren XS4ALL als een goed georganiseerde chaos , anderen beschrijven het juist als een bewust ongeorganiseerde orde . Een orde die bestaat bij de gratie van het simpele gegeven dat we onze klanten het beste willen bieden. Onze toewijding is voor buitenstaanders soms jaloersmakend. Ons fanatisme komt wellicht wat drammerig, principieel en idealistisch over. Hoe je het ook typeert, het zorgt er vooral voor dat als er iets is , als iets het niet doet of als er iets is uitgevallen we elkaar helpen het probleem op te lossen. Waar we ook zijn, hoe laat het ook is. Want voor ieder van ons geldt dat internet het moet doen. Altijd.

Ramona

Principes en idealen

Als je staat voor het benutten van de mogelijkheden van internet, als je staat voor vrije en ongecensureerde uitwisseling van gegevens, informatie en ideeën, dan moet je bereid zijn voor je principes op te komen. Dat doen we als geen ander. Of het nu gaat om privacy , censuur of aftappen op internet, XS4ALL heeft altijd geweigerd gehoor te geven aan verzoeken van politie en justitie om inzage in persoonsgegevens of internetverkeer van klanten. Tenminste, zolang de wettelijke basis daarvoor niet of onvoldoende was geregeld.

Bezwaarplicht

XS4ALL is diep begaan met privacy en veiligheid. We zijn actief in politiek en wetgeving om de boel open te houden. Regelmatig schrijven we mee aan publicaties waarin we de rol - en alle gevaren - van internet in de samenleving verkennen en helpen verdiepen. Zo houden we onze blik fris. We schuwen geen rechtzaak. In het verleden kruisten we de degens met partijen als Scientology en Stichting Brein . We waren initiatiefnemer van de actie tegen de Bewaarplicht , maar ook van het Meldpunt Kinderporno . En soms hebben we gezorgd voor uitspraken die dienen als basis van wetgeving voor internetgebruik.

Bill Gates meet Piet

Niet meer het XS4ALL uit 1993

Idealistisch als we altijd zijn gebleven, in de loop der jaren zijn we wel degelijk mee veranderd. We zijn allang niet meer het XS4ALL uit 1993. We zijn gegroeid. De internetmarkt is volwassen geworden. De zo vanzelfsprekende groei is afgenomen en de concurrentie toegenomen. En als een markt volwassen raakt, moet je je horizon verbreden. Met je tijd meegaan zodat klanten en publiek je begrijpen. Dan ga je commerciëler handelen. En ga je reclame maken, sales bedrijven en weloverwogen aan de gang met zaken als klantcommunicatie en PR . En dat alles zonder af te wijken van waar het je om te doen is: een open, vrij en ongereguleerd internet.

Trouw blijven aan idealen

Hoe kun je trouw blijven aan je eigen idealen en waarden, maar dan wel zo dat ze passen bij deze tijd? Soms hadden we het daarmee best moeilijk. Idealen gaan lang niet altijd samen met het voldoen aan financiële doelstellingen. Integendeel. Dat leidde soms tot lange discussies. Tot debatten waar de vonken vanaf vlogen. Want we nemen zelden iets voor lief. Zelfs niet in het belang van meer verkoop.

Hier en daar zette dat ons op achterstand , omdat we er langer over deden een goed uitgebalanceerd standpunt te vormen en een oplossing te verzinnen waarbinnen ook ruimte was voor onze idealen. Hoe moeilijk het soms ook leek, altijd vonden we een uitweg . En soms leidde dat zelfs tot heel creatieve oplossingen

Melissa en Marloes

XS4ALL loves Internet

XS4ALL is en blijft wild van internet. Het maakt ons attent en behulpzaam . We hebben altijd het beste voor met de klant. We gaan altijd voor de hoogste kwaliteit. Technisch superieur, intelligent en met een hang naar perfectionisme, zonder door te slaan in verstikkende dogma's of ongezonde arrogantie. In wat we zeggen en schrijven streven we altijd naar eerlijkheid, verantwoordelijkheid en transparantie. Zo plaatsen we alle storingsmeldingen online. Op onze website kun je op ieder moment via de wachtrijmeter zien hoe druk het is bij de telefonische ingangen van de helpdesk.

Aaron en Theo

Altijd eigenzinnig

Ons grootste goed blijft onze eigenzinnigheid. We houden niet van dertien-in-een-dozijn. Dat merk je meteen als je ons ontmoet, bijvoorbeeld om te komen solliciteren . Ieder van ons heeft een mening en komt daar rond voor uit. Ieder van ons brengt zijn of haar passie mee en dat is goud waard. Gamers, tangodansers, bandjes-fanaten, techno-artiesten of kookgekken. Als je internet voor iedereen wilt realiseren, kun je niet zonder.

X

Woorden én daden

Maar houding alleen is niet genoeg. Uiteindelijk word je afgerekend op je daden. En dat gaat wat ons betreft nog steeds verder dan een goede verbinding. Op onze Internetvraagbaak kunnen klanten terecht met al hun vragen over internet. In 2010 waren we de eerste provider die IPv6 heeft uitgerold. Onze notice & takedown procedure is een voorbeeld voor andere providers. Hierin omschrijven we als eerste glashelder hoe we omgaan met ongewenste informatie op internet.

Zo hebben we ons vanuit een stel idealistische hackers en techno-anarchisten ontwikkeld tot een servicegerichte marktspeler vol idealen. Een ijzersterke provider en legendarisch internetmerk van Hollandse bodem. Niet voor niets wordt XS4ALL vrijwel onafgebroken als beste getest. Door de Consumentenbond, door Kassa, door Radar en ook in de ranglijsten van Emerce staan we regelmatig bovenaan . Uitstekende verbindingen en uitblinkende service. Meer internet, voor iedereen.

Wij zullen het nooit voor minder doen.

Bij XS4ALL werken ruim 400 medewerkers, verdeeld over verschillende afdelingen. Helpdeskmedewerkers, verkoopmedewerkers, systeembeheerders, productmanagers, webdevelopers, marketeers, planners en nog veel meer!

Bron: XKCD

Op mijn eerste dag als helpdesker maakten we kennis met de techneuten (afdeling 'beheer'). Met name de Security Officer, omringd door zwarte schermen en een vreemd toetsenbord, maakte indruk. Er werd over hem gezegd dat hij je met een druk op de knop van het internet kon afsluiten. Je moest vooral geen fouten maken waar hij je achteraf op kon aanspreken. Of zoals ik tijdens mijn training hoorde: “Als de S.O. aan je bureau staat, moet je je echt zorgen gaan maken”. Een paar weken later was ik aan het werk toen de Security Officer op de afdeling verscheen. Ik kon nog net opvangen dat hij bij mijn teamleader naar mij vroeg.

Nerveus rondde ik mijn gesprek af, terwijl er allemaal doemscenario's door mijn hoofd gingen. Wat kon ik die dag verkeerd hebben gedaan? Maar... in plaats van de gevreesde preek kwam hij me bedanken voor een mail die ik eerder die dag had rondgestuurd. Ik had iemand aan de lijn gehad die zei XS4ALL/KPN-medewerker te zijn en het wachtwoord van ons intranet wilde hebben om vanuit huis te kunnen werken. Ik vertrouwde de zaak echter niet en besloot een mail rond te sturen om mijn collega's te waarschuwen. Het bureaubezoekje van de S.O. bleek dus een bedankje!”

Toen ik op de helpdesk werkte had ik een collega die heel principieel geen einde maakte aan een gesprek, totdat het probleem van de klant was opgelost. De helpdesk was soms al langer dan een half uur dicht en wij stonden allemaal met onze jas aan en te wachten om samen de metro te nemen. Ze bleef dan maar zeggen “Maar probeert u dan nog even dit.. Nee? O wacht wellicht moet u dan even...”

Als we dan de suggestie deden om de volgende dag terug te bellen zei ze standaard “Het is bijna opgelost.. Echt!” We vroegen ons dan wel eens af of de klant zelf liever niet ook een einde aan het gesprek zou willen maken :)”

Felipe Rodriquez, Rop Gonggrijp, Cor Bosman en Paul Jongsma.

Felipe was operator van het Bulletin Board (BBS) Utopia. Utopia was een online verzamelplaats voor hackers waar trucs, tips en bestanden uitgewisseld werden.

Dankzij de medewerking van de universitaire systeembeheerder, Matthew Lewis, kon Hack-Tic beschikken over een aansluiting op internet.Overdag mochten ze niet bellen, want dan zat de universiteit zelf op het systeem.'s Avonds en 's nachts was voldoende om het Hacktic Network aan de gang te houden.

Op een avond konden ze het niet laten en kopieerden bestanden van de universiteitsmachine naar hun eigen computers. Dat bleef niet onopgemerkt. Het universiteitsbestuur was hoogst verontwaardigd en Lewis werd gedwongen de aansluitingen van het Hacktic Network te verbreken.

“We hadden telefoonlijnen bij de PTT aangevraagd, maar per ongeluk hadden ze ook de lijnen voor de buren bij ons aangesloten. Dat hoeft natuurlijk geen enkel probleem te zijn, maar onze buurman was toevallig de Marine Inlichtingendienst (Marid)... Achteraf hebben we gehoord dat ze op het punt hebben gestaan een inval bij ons te doen.

Je moet je voorstellen dat zo'n inlichtingendienst ontdekt dat hun telefoonlijnen verdwenen zijn. Dan gaat iemand even kijken hoe dat zit en komt terecht bij een stoffig, oud pand waar op de deur een bordje is geschroefd met de tekst ''Hacktic'. Binnen ligt iemand te slapen naast een serverrack. Leg dat maar eens uit aan je basiscommandant..”
Meer lezen

“Goedemiddag, ik wil graag 3 e-mailadressen: één in Rotterdam, één in Utrecht en één in Nijmegen.” Lees verder

Al dan niet schriftelijke overeenkomst, waarbij een of meer partijen jegens een of meer andere een verbintenis aangaan.

bron: van Dale Groot woordenboek van de Nederlandse Taal.

Overeenkomst tussen twee of meer staten of soevereinen waarbij bepaalde regelingen worden getroffen of bestaande kwesties beslecht, een bondgenootschap wordt gesloten, enz.

bron: van Dale Groot woordenboek van de Nederlandse Taal.

Enkele van onze meest aansprekende afdelingsnamen.

Ik herinner me mijn sollicitatiegesprek nog waarin ik fel van leer trok tegen het kapitalistische systeem en letterlijk de zin “Iedereen die rechts is, is gewoon een lul” naar het hoofd van de toenmalige manager wierp. Overigens was dat een bioloog en een enthousiast vogelaar wat ook maar weer typeert dat echt iedereen die wilde bij XS4ALL kon komen want er was immers geen weldenkend mens die 'bij het internet' ging werken.

Afijn: XS4ALL werd groter en groter. Tot op die ene dag iemand het noodzakelijk vond om structuur aan te brengen. Hij werd geïntroduceerd als 'manager' tot dan toe een onbekend verschijnsel bij XS4ALL. Tot die dag werd de afdeling namelijk geleid, gewoon, door een collega. Iemand die het leuk vond om dat te doen.

Van de ene op de andere dag werden we geconfronteerd met:

  • targets
  • helikopterview
  • hoe vliegen we dit aan?
  • hoe is het geland bij...?
  • een probleem tackelen
  • win-win situatie
  • proactief
  • een grote speler in de markt
  • doorpakken
  • 200 K gulden
  • incentive
  • procesoptimalisatie
  • ik hoor wat je zegt: goed punt; kom ik later op terug”

Hackers die de systemen van XS4ALL konden kraken, kregen een appeltaart cadeau, dat stond zelfs in de algemene voorwaarden. Beroemd waren ook de zogenaamde appeltaartdiensten: als je iets bijzonders wilde, stuurde je een appeltaart naar XS4ALL. En al die appeltaart leidt tot... een fitnessruimte... met de naam...

Toen ik mijn sollicitatiegesprek had viel mij op dat men hier geen huisregels had betreffende kleding en uiterlijk etc. Onderweg naar de afdeling waar mijn gesprek werd gehouden kwam ik een jongen tegen die steppend door het gebouw ging en getatoëerde mensen met piercings. Dit zal mij altijd bij blijven. Verder viel mij op dat men de afdeling zelf kon inrichtingen. Ik zag een golfbaantje en er hingen een schommel en camouflagenetten.”

Mijn eerste werkweek bij XS4ALL stond ik in een volle lift, waar het mij meteen opviel hoe verschillend iedereen was. Er was een man op sokken, iemand was in pak, er was een meisje met tatoeages en piercings, en mensen van verschillende afkomst.
Ik was op weg naar de 3e etage maar de lift stopte eerst op de 2de. Toen de deuren opengingen stond daar een jongen op een step. Hij zag het aantal mensen in de lift en zei, al steigerend met zijn step, dat hij met de trap zou gaan. Ik wist meteen dat ik het hier naar mijn zin zou hebben.”

Toen ik mijn sollicitatiegesprekken had bij XS4ALL, werd mij verteld dat de meeste medewerkers later beginnen dan ik daarvoor gewend was. In eerste instantie dacht ik dat dit wel mee zou vallen en dat wellicht sommigen later beginnen.

Ik dacht dat het een grap was, of een manier om de mogelijke vrijheid van werkindeling uit te drukken.

Mijn eerste werkdag zou ik om negen uur beginnen, maar dat werd later toch gewijzigd omdat er op dat tijdstip nog niemand aanwezig was. Ik heb het later nog wel eens geprobeerd om vroeger te beginnen maar het bleek helemaal geen grap te zijn... Bij XS4ALL begint de werkdag voor velen wat later! Voor mij is het een vorm van je werk flexibel in kunnen delen en dat je priveleven naast je werk er ook mag zijn.”

“Over een uurtje, om half drie, komt er een cameraploeg langs van RTL 4 Nieuws. Ze maken een item voor vanavond over het officiële einde van de stropdas. Vandaag schijnt die in Engeland in de financiële wereld officieel afgeschaft te zijn als verplicht attribuut. De theorie is dat dat komt door de 'new economy', met name de internetbedrijven, en XS4ALL is wat hun betreft het rolmodel voor Nederland”
- Bedrijfsbrede mail uit april 2000

Het is 24 december, ik ben bijna thuis als m'n mobiel gaat. O jee, de directeur belt... Een radiostation heeft geen internetverbinding en ziet zijn reclamecampagne in het honderd lopen. Of ik binnen 4 uur een nieuwe verbinding kan regelen, op kerstavond? Dit is wat we goed kunnen!

Stap 1: Ik heb techneuten nodig. Na één brul op IRC en een aantal database hacks staat in no time een order in het systeem.

Stap 2: de order moet naar de netwerkpartner, maar het benodigde script draait pas om 24 uur 's nachts... Dé persoon die scripts kan hacken is collega Shaan; hij zit met z'n smartphone in een café kerst te vieren. Na 10 seconden uitleg... hack-hack... ligt de order bij de netwerkpartner.

Stap 3: Nu moet ik nog een manager van onze netwerkpartner op kerstavond bij z'n gezin vandaan halen om de lijn geleverd te krijgen. Helaas, zoiets kan alleen op verzoek van zijn 'manager van dienst'.

Een belletje naar deze manager en de naam "Ad Scheepbouwer" in combinatie met "afbreukrisico" deden wonderen. Om 23:15 was het zover: een werkende internetverbinding bij het radiostation.

De klant was laaiend enthousiast ondanks de fouten die hadden geleid tot dit incident. Dit vergeet hij nooit meer.”

We zaten met 4 XS4ALL-ers voor een duikvakantie op de Virgin Islands. We waren net aan het ontbijten toen bij drie van ons de telefoons bijna tegelijk gingen zoemen: smsjes van XS4ALL-collega's. Storing... Het was meteen duidelijk dat er *echt* wat aan de hand was bij XS4ALL. Vanaf de Virgin Islands hebben we toen gebeld met collega's in Nederland om de storing zo snel mogelijk op te lossen.”

Op het XS4ALL jubileumhorloge is het altijd vijf voor twaalf :-)

Tot 2010 konden we vanwege onze privacyverklaring geen metingen verrichten op onze website. Dat betekende: geen inzicht in het surfgedrag van onze bezoekers en dus weinig input om de website te optimaliseren.

Hoe laten we onze klanten weten dat we een leuke relatiemagazine hebben als we het hen niet ongevraagd mogen opsturen?

De online reclame van XS4ALL was voorzien van een nee-knop. Wie daar op klikte kon de banners uitschakelen. In plaats van de boodschap van de provider kreeg de bezoeker dan een advertentie van een goed doel te zien. De banner maakte gebruik van cookies om de voorkeur van de bezoeker te onthouden. De cookie onthield de voorkeur drie maanden.

Een zeer tevreden klant met de naam Andy stortte 200 euro om taart te kopen voor XS4ALL-medewerkers. Om hem op een leuke manier te bedanken hebben medewerkers zich in een XS4ALL-shirtje gehuld en rondom de taarten geposeerd met de tekst "ANDY BEDANKT!"

We hebben niet voor niets een internetvraagbaak


Strikt genomen een verkeerde term voor onderquoten, het posten van de reactie boven het citaat van de tekst (de quote) waarop wordt gereageerd. Dit is een slechte gewoonte, geboren uit luiheid, die een discussie moeilijk te volgen maakt. Geen mens leest namelijk van beneden naar boven.


Het onder aan de tekst plaatsen van de quote in een followup. Dit is, in tegenstelling tot wat veel beginnende gebruikers van Outlook Express geloven, niet logisch.
- uit de woordenlijst van Usenet

Toen ik mijn sollicitatiegesprek had viel mij op dat men hier geen huisregels had betreffende kleding en uiterlijk. Onderweg naar de afdeling waar mijn gesprek werd gehouden kwam ik een jongen tegen die steppend door het gebouw ging en getatoeëerde mensen met piercings. Dit zal mij altijd bijblijven..”

In 2006 organiseerde XS4ALL Eigen Mening Eerst een virtueel podium dat mensen stimuleerde om een mening te vormen en deze te delen met de rest van eigenzinnig Nederland.

“Hoe kan ik via een webcam zien wat mijn hond doet als ik niet thuis ben?”

Elk apparaat dat op internet is aangesloten heeft een IP-adres. Internet Protocol Version 6 (IPv6) is de opvolger van IPv4. De serie IPv4-adressen zijn op; de laatste adressen zijn op 3 februari 2011 uitgegeven. Sinds 2010 biedt XS4ALL haar klanten de mogelijkheid om twee versies IP-adressen te hebben: IPv4 en IPv6

Tien jaar XS4ALL-geschiedenis, en er is eigenlijk maar één mijlpaal waar iedereen het nog over heeft: de verkoop van het voormalige hackersbolwerk, de pionier op het gebied van internettoegang voor de massa, aan aartsvijand KPN in 1997.”

Lees het hele artikel:
XS4ALL verkocht zichzelf maar niet zijn principes

Menu Zoeken