Stoppen met Facebook

Column door Bob Overbeeke

Stoppen met facebook.

In 2008 kwam Luis Suarez in het nieuws door te stoppen met e-mailen. Als medewerker van computerbedrijf IBM moet dat een flinke klus zijn geweest, maar hij kreeg veel bijval van collega's voor zijn besluit. Hij stapte over op een Facebook achtige website van IBM om voortaan contact te onderhouden met zijn collega's. Hij reisde de wereld over om aan volle zalen uit te leggen hoe hij het stoppen met e-mail had klaargespeeld. Toch kampt bijna iedereen nog steeds met een overvolle mailbox. Er lijkt niet veel te zijn veranderd. Ik ben benieuwd wat het effect is van de Nederlanders die de laatste tijd stoppen met Facebook en Twitter.

Jarenlang was het gemeengoed om als nomaden van het ene netwerk naar het andere te trekken. Veel oude sociale netwerken, zoals Orkut, liggen er bij als een afgegrazen weide. En als we de voorhoede moeten geloven ligt Hyves er binnenkort bij als een vergeeld grasveld. Iedereen is dan vertrokken naar Facebook. Maar de hipheid van het opzeggen van je Hyves profiel is inmiddels vervangen door een andere startende trend: stoppen met Facebook en Twitter. In m'n omgeving zag ik vrienden die om verschillende redenen Facebook de rug toekeerden. Ze hadden er geen tijd meer voor, protesteerden tegen het privacy-beleid of vertelden met een glimlach dat ze wel een beetje exclusief wilden blijven. De BN'ers die sinds kort stoppen, zoals Joost Zwagerman, hebben het over de verslavende werking en over het eenzijdige positieve beeld dat mensen van zichzelf schetsen op Facebook.

Sommigen stoppen niet helemaal maar nemen bijvoorbeeld een Twitter sabbatical. Om bij terugkomst op Twitter de nodige tweets te tweeten over hun ervaringen. De mensen die echt de stekker uit Twitter trekken, lijken niet de bijval te krijgen die Luis ontving na het stoppen met e-mail. Zo zat zijn we Twitter en Facebook blijkbaar nog niet. Zou de vermoeidheid pas optreden als onze Twitter en Facebook vollopen met werkgerelateerde berichten? Ik heb geen idee. Misschien is de tijd rijp om hier nog eens over na te denken als de rookverslavingsgoeroe Allen Carr met een nieuw boek uitkomt met de titel 'Stoppen met Facebook'.

Stoppen met e-mailen
Het leven na Facebook
Handleiding stoppen met Facebook

Cookies op XS4ALL

Op XS4ALL.nl maken we gebruik van cookies voor webstatistieken en advertentiecampagnes. Dat gebeurt volledig anoniem en de verzamelde informatie wordt maximaal 2 jaar bewaard. Sommige informatie kan gedeeld worden met advertentienetwerken zoals Doubleclick. Onder Meer informatie leest u meer over onze cookies en kunt u uw voorkeuren aanpassen. Gaat u akkoord met onze cookies?

Wat zijn cookies?

Cookies zijn kleine tekstbestanden die op verzoek van een website door uw browser op uw computer opgeslagen worden. Uw browser zal hierna bij elk bezoek aan deze website de inhoud van het cookie terug sturen. Op deze manier kan een website gegevens opslaan die bij uw browser en uw bezoek horen.

Zo'n cookie bevat bijvoorbeeld de inhoud van uw winkelwagentje in een webshop, of een stukje data wat aangeeft dat u ingelogd bent, bijvoorbeeld op XS4ALL Webmail, Facebook of Gmail. Telkens als u een nieuwe pagina bezoekt weet de site door het cookie wat u aan het bestellen bent, of dat u reeds ingelogd bent. Om een onderscheid te maken noemen we cookies voor dergelijke doeleinden "technische cookies".

Cookies kunnen ook dienen om uw browser en uw bezoek uniek te herkennen, om bijvoorbeeld te analyseren hoe bezoekers zich over een site bewegen, om de effectiviteit van online reclamecampagnes te meten of om aan de hand van surfgedrag bepaalde advertenties te tonen. Deze onderscheiden we als "analysecookies" en "advertentiecookies". Al deze cookies werken anoniem. We zijn niet geïnteresseerd wie onze website bezoekt, maar we willen wel graag weten hoe een bezoek aan onze website verloopt.

Wat doet XS4ALL met deze cookies?

Analysecookies: XS4ALL gebruikt cookies om het bezoek aan onze website te analyseren. We volgen u niet persoonlijk, de cookies werken volledig anoniem. Door deze cookies krijgen wij inzicht in hoe gebruikers zich over onze site bewegen. Kunt u gemakkelijk vinden wat u zoekt? Of klikt u misschien heel vaak van de ene naar de andere pagina voordat u de juiste pagina gevonden hebt? Door deze inzichten kunnen wij onze website verbeteren, en dat is goed voor ons en voor onze klanten.

Advertentiecookies: XS4ALL maakt gebruik van banners en andere online reclamecampagnes. Om de effectiviteit van deze campagnes te meten worden cookies gebruikt. Als u een website bekijkt met daarop een banner van XS4ALL wordt er een cookie geplaatst door de partij die de banner voorziet. Op onze website plaatsen wij een code afkomstig van diezelfde partij. Als u na het zien van de banner onze site opent wordt het eerder ontvangen cookie weer teruggestuurd naar deze partij. Op deze manier kan gemeten worden hoe effectief een banner of andere reclame-uiting is.

Daarnaast kan ook zogenoemde retargeting toegepast worden. U heeft bijvoorbeeld eerst op een reclame-boodschap over XS4ALL Televisie geklikt en hierna ons Alles-in-1 pakket bekeken, maar niet besteld. Retargeting betekent dat u later een reclame-boodschap over het 3-in-1 pakket te zien krijgt op de plek waar normaal een boodschap over Televisie zou staan. Op deze manier is het dus mogelijk om reclame-boodschappen toe te spitsen op de interesses van de bezoekers.

Geeft u XS4ALL toestemming voor het plaatsen van cookies?

Nee
XS4ALL mag alleen noodzakelijke cookies verzamelen om de website te laten werken of die gebruikt worden om informatie te krijgen over de kwaliteit of effectiviteit van de website.
Ik geef geen toestemming
Ja
XS4ALL mag cookies plaatsen om de gebruikerservaring van de website te optimaliseren en relevantere (XS4ALL) advertenties te tonen.