Privacy & social media op de werkvloer

Column door Margot Schröder van de Clinic, rechtswinkel voor juridische vragen over internet.


socialmedia

Facebooken onder werktijd

In de baas zijn tijd even een foto taggen op Facebook, je LinkedIn profiel bijwerken of even twitteren. In en rondom de werkverhouding kijkt niemand daar meer van op. Door de hedendaagse technologie wordt de scheidslijn tussen werk en privé steeds vager. Mede als gevolg hiervan heeft het fenomeen social media ook zijn intrede gedaan op de werkvloer. Vooral jongeren maken op de werkvloer gretig gebruik van social media, zoals Facebook, Twitter, LinkedIn en Hyves. Maar wat mag een werkgever al dan niet voorschrijven over het social media gedrag van een werknemer?

Recht op privacy

Elke werknemer heeft het recht op privacy, ook bij het uitvoeren van het werk. Een zekere mate van vrijheid om zonder inmenging van de werkgever met anderen - online dan wel offline - te kunnen communiceren, is daarbij essentieel. Dit betekent dat een werknemer het recht heeft in beperkte mate gebruik te maken van communicatiefaciliteiten op de werkplek voor privécommunicatie.

Wet Bescherming Persoonsgegevens

Het monitoren en nog verdergaand het controleren van (privé) conversaties via sociale media (Facebookberichten en Hyveskrabbels) is daarom niet zonder meer geoorloofd, ook niet als deze conversaties plaatsvinden op de computer van de werkgever onder werktijd. Bij het monitoren en het controleren van de social media worden namelijk persoonsgegevens verwerkt, waardoor de Wet Bescherming Persoonsgegevens (Wbp) van toepassing is.

Belangenafweging

Voor de controle moet de Wbp een rechtmatige grondslag (rechtvaardigingsgrond) bieden. Een van de rechtvaardigingsgronden waarop een werkgever een beroep kan doen is het zogenaamde 'gerechtvaardigd belang'. Dit betekent dat de werkgever steeds zijn belangen bij de controle moet afwegen tegen de privacybelangen van de werknemer. Hierbij moet hij letten op de eisen van proportionaliteit (de controle mag niet verder gaan dan noodzakelijk is om het doel van de controle te bereiken) en subsidiariteit (het doel kan niet op een andere, minder ingrijpende manier worden bereikt).

Het eerste Facebook-ontslag

De werkgever kan de werknemer in sommige gevallen ook aanspreken op uitingen via social media die buiten werktijd worden gedaan. Op 19 maart 2012 was het eerste Facebook-ontslag een feit. Een werknemer had op zijn privépagina op Facebook herhaaldelijk grove beledigingen geplaatst over zijn leidinggevende. Op basis van deze uitingen is hij wegens dringende redenen ontslagen. Daarbij speelde overigens wel mee dat hij na de eerste uiting aangesproken was op zijn gedrag, en de formele waarschuwing had genegeerd. Deze uitspraak leert dat een werkgever grove beledigingen of discriminerende opmerkingen over zijn werknemers via de social media niet hoeft te tolereren.

Stel een social media code op

Social media kan dus leiden tot problemen, waardoor werkgevers zullen denken: "zie je wel, op slot die handel". Maar social media kan ook een zeer positieve rol spelen voor de organisatie. Het kan de werknemer stimuleren, aanzetten tot denken en maakt werknemers innovatiever. Het zijn vooral de uitingen die middels privé-accounts op het web terecht komen, die voor problemen kunnen zorgen. Daarom is het voor een organisatie aan te bevelen om een social media code op te stellen. In de code kunnen enerzijds gedragsregels worden opgenomen over het gebruik van sociale media (bijvoorbeeld hoe een profiel eruit moet zien). Anderzijds kunnen in de social media code regels worden opgenomen over de wijze waarop de werkgever overgaat tot het controleren van het gebruik van social media.

Tip: Stel samen met de werknemers een social media code op, maak duidelijke afspraken, en respecteer hierbij het privéleven van werknemers!

Cookies op XS4ALL

Op deze site wordt gebruik gemaakt van cookies voor webstatistieken en advertentiecampagnes. Sommige informatie kan gedeeld worden met advertentienetwerken. Onder het kopje Meer informatie leest u welke cookies geplaatst worden en waarom. Gaat u akkoord met onze cookies?

Wat zijn cookies?

Cookies zijn kleine tekstbestanden die op verzoek van een website door uw browser op uw computer opgeslagen worden. Uw browser zal hierna bij elk bezoek aan deze website de inhoud van het cookie terug sturen. Op deze manier kan een website gegevens opslaan die bij uw browser en uw bezoek horen.

Zo'n cookie bevat bijvoorbeeld de inhoud van uw winkelwagentje in een webshop, of een stukje data wat aangeeft dat u ingelogd bent, bijvoorbeeld op XS4ALL Webmail.

Cookies kunnen ook dienen om uw browser en uw bezoek uniek te herkennen, om bijvoorbeeld te analyseren hoe bezoekers zich over een site bewegen, om de effectiviteit van online reclamecampagnes te meten of om aan de hand van surfgedrag bepaalde advertenties te tonen.

XS4ALL werkt met drie soorten cookies:

Een betere website:
Usabilla: Hiermee kunt u ons een reactie sturen over de inhoud van onze website.

Advertenties:
DoubleClick: Hiermee meten wij wat het resultaat is van onze advertenties.
Google: Als bezoekers van onze website in Google zoeken, kunnen wij hen in Google een aparte advertentie tonen.

Statistieken en gebruikerservaring:
Wij meten met Adobe Analytics en Piwik hoeveel bezoekers er op de website komen en welke pagina’s zij bekijken. Met Optimizely meten wij welke versie van content de beste gebruikerservaring oplevert.
Er zijn met Adobe, Piwik en Optimizely strenge afspraken gemaakt, waardoor de impact op de privacy minimaal is. Wel vinden wij het belangrijk u te informeren over de activiteiten die wij op dit vlak doen.

Geeft u XS4ALL toestemming voor het plaatsen van cookies?

Nee
XS4ALL mag alleen noodzakelijke cookies verzamelen om de website te laten werken of die gebruikt worden om informatie te krijgen over de kwaliteit of effectiviteit van de website.
Ik geef geen toestemming
Ja
XS4ALL mag cookies plaatsen om de gebruikerservaring van de website te optimaliseren en relevantere (XS4ALL) advertenties te tonen.