Bescherming van slogans

Column door Pascale Kos van de Clinic, rechtswinkel voor juridische vragen over internet.

slogans U kent ze vast wel: slogans die aan een bepaald merk of product zijn verbonden. Denk aan 'Heerlijk, helder, Heineken' of 'Het antwoord op alles waar u niet om heeft gevraagd' van DAS. Deze kent u vast ook: 'Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker', de slogan van de Belastingdienst. Een goed gekozen slogan kan, zo blijkt uit onderzoek naar de effecten ervan, van positieve invloed zijn op het merk of product waaraan het is gekoppeld. Maar wat doet u als iemand er vandoor gaat met uw succesvolle slogan?

Auteursrecht op een slogan

Volgens de Auteurswet beschermt het auteursrecht een 'werk'. Dat werkbegrip is erg ruim en er is dan ook geen uitputtende lijst van werken. Om als werk te kunnen worden aangemerkt moet er sprake zijn van eigen oorspronkelijk karakter en een persoonlijk stempel van de maker. Dit willen zeggen dat het werk niet ontleend mag zijn aan een al bestaand werk. Verder moet blijken dat er creatieve keuzes zijn gemaakt door de maker. Het is dus niet zeker of een rechter aan zal nemen dat er auteursrecht op de slagzin rust. Soms wordt wel voldaan aan de eisen, soms niet. Zo werd aangenomen dat op 'Echt, je proeft het' en 'Felix, Oeh, dat smaakt!' wel auteursrecht rust, maar op de slogans 'Vinden zonder zoeken' en 'Drie dwaze dagen' niet. Zeker is wel dat wanneer de slogan langer is, er meer ruimte is voor eigen oorspronkelijk karakter en persoonlijk stempel van de maker en er dus sneller auteursrecht op de slogan zal rusten. Wanneer er auteursrecht op de slogan rust heeft u als auteursrechthebbende verschillende rechten. U bent auteursrechthebbende wanneer u de slagzin zelf bedacht heeft, of het auteursrecht aan u is overgedragen. U kunt zich dan verzetten tegen het openbaarmaken en verveelvoudigen van de slogan en sterk gelijkende slogans.

Merk registreren

Naast mogelijke bescherming door middel van het auteursrecht, kunt u uw slogan ook laten registeren als merk om zo een merkrecht te verkrijgen. Om een merk te registreren moet de slogan onderscheidend vermogen hebben voor de waren of diensten waarvoor het wordt ingeschreven. Lang waren rechters er daarom van overtuigd dat slogans niet konden worden ingeschreven als merk. Slogans werden gezien als leuke aanprijzing, maar niet om aan te geven van welke onderneming de dienst of het product afkomstig was. Het Europese Hof van Justitie heeft bepaald dat het wel mogelijk is om de slogan als merk te registreren, mits de slogan niet beschrijvend is. In die zaak werd bepaald dat de slogan 'Vorsprung durch technik' als merk mocht worden ingeschreven. Er moet wel enige fantasie zijn gebruikt die de consument aan het denken zet over de onderneming waarbij het product hoort.

Het slagzinnenregister

Wanneer het komt tot een procedure bij de rechter omdat iemand uw slogan of een daarop lijkende slogan gebruikt, is het noodzakelijk dat u bewijs aanlevert. De rechter moet kunnen bepalen of de rechten op de slogan werkelijk bij u rusten. Hoewel het register geen wettelijk document is, hecht de rechter in de praktijk wel belang aan een inschrijving. Voordat uw slogan wordt ingeschreven, wordt het register gecheckt op gelijke of sterk gelijkende slogans. Een inschrijving in het slagzinnenregister is daarom een goed middel om uw bewijspositie in een procedure te versterken. Meer informatie over het slagzinnenregister.

Cookies op XS4ALL

Op XS4ALL.nl maken we gebruik van cookies voor webstatistieken en advertentiecampagnes. Dat gebeurt volledig anoniem en de verzamelde informatie wordt maximaal 2 jaar bewaard. Sommige informatie kan gedeeld worden met advertentienetwerken zoals Doubleclick. Onder Meer informatie leest u meer over onze cookies en kunt u uw voorkeuren aanpassen. Gaat u akkoord met onze cookies?

Wat zijn cookies?

Cookies zijn kleine tekstbestanden die op verzoek van een website door uw browser op uw computer opgeslagen worden. Uw browser zal hierna bij elk bezoek aan deze website de inhoud van het cookie terug sturen. Op deze manier kan een website gegevens opslaan die bij uw browser en uw bezoek horen.

Zo'n cookie bevat bijvoorbeeld de inhoud van uw winkelwagentje in een webshop, of een stukje data wat aangeeft dat u ingelogd bent, bijvoorbeeld op XS4ALL Webmail.

Cookies kunnen ook dienen om uw browser en uw bezoek uniek te herkennen, om bijvoorbeeld te analyseren hoe bezoekers zich over een site bewegen, om de effectiviteit van online reclamecampagnes te meten of om aan de hand van surfgedrag bepaalde advertenties te tonen.

XS4ALL werkt met drie soorten cookies:

Een betere website:
Usabilla: Hiermee kunt u ons een reactie sturen over de inhoud van onze website.

Advertenties:
DoubleClick: Hiermee meten wij wat het resultaat is van onze advertenties.
Google: Als bezoekers van onze website in Google zoeken, kunnen wij hen in Google een aparte advertentie tonen.

Statistieken en gebruikerservaring:
Wij meten met Adobe Analytics en Piwik hoeveel bezoekers er op de website komen en welke pagina’s zij bekijken. Met Optimizely meten wij welke versie van content de beste gebruikerservaring oplevert.
Er zijn met Adobe, Piwik en Optimizely strenge afspraken gemaakt, waardoor de impact op de privacy minimaal is. Wel vinden wij het belangrijk u te informeren over de activiteiten die wij op dit vlak doen.

Geeft u XS4ALL toestemming voor het plaatsen van cookies?

Nee
XS4ALL mag alleen noodzakelijke cookies verzamelen om de website te laten werken of die gebruikt worden om informatie te krijgen over de kwaliteit of effectiviteit van de website.
Ik geef geen toestemming
Ja
XS4ALL mag cookies plaatsen om de gebruikerservaring van de website te optimaliseren en relevantere (XS4ALL) advertenties te tonen.