Let op de jeugd!

Spotjes op televisie en filmpjes op Hyves waarschuwen u de laatste tijd. Om voorzichtig te zijn met uw gegevens op internet. President Obama deed onlangs een oproep aan jongeren om voorzichtig te zijn op sociale netwerksites. Een goeie zaak want wie wil dat z'n kind gevaar loopt op internet. Kinderen beseffen de lange termijn gevolgen van hun daden niet. Gelukkig lopen volwassenen voorop op internet en kunnen ze kinderen behoeden voor fouten. Bent u het met me eens? Dan laat ik graag de andere kant van dit verhaal zien. Jongeren van nu oefenen jarenlang in het opbouwen van een interessant profiel op Hyves en Facebook. Ze weten dat ze een foto kunnen laten zien aan alleen 1 vriend, alle vrienden of vrienden van vrienden. Ze zijn actiever dan ouderen die veel vaker toeschouwer zijn op internet. Door schade en schande wijs geworden op Hyves zullen jongeren hun LinkedIn profiel volledig kneden en naar hun hand zetten. Dat profiel zal al klaar staan voordat de eerste sollicitatie de deur uitgaat. Als een sollicitatie al nodig blijkt want waarschijnlijk maakt LinkedIn een automatische match met een passende baan en werkgever. Gebaseerd op een schaamteloos uitgebreid profiel.

De jeugd begrijpt als geen ander dat privacy nooit absoluut is. Net als in het gewone leven bepalen jongeren zelf op welke momenten ze informatie online geven en aan wie. Zo maken ze een passende en interessante online identiteit. Een flexibele identiteit waarmee ze flirten, een huis en een baan gaan vinden. Op het werk willen ze straks tools gebruiken waarmee ze handig en snel kunnen samenwerken. Met websites zoals Google docs, wiki's en MSN. Handig samenwerken, dat hebben ze immers geleerd op Hyves. Maar als het zover is, spreekt een volwassen babyboomer hen streng toe en ontzegt hen de toegang tot die websites. Want zeg nou zelf, we willen toch niet dat jong volwassenen effectief samenwerken als er een risico is dat bedrijfsgegevens lekken.

Ik begrijp de waarschuwingen van Obama en de systeembeheerder. Maar uiteindelijk zal de jeugd aan het langste eind trekken. Jongeren kiezen ervoor de wereld met open vizier tegemoet te treden, en met iedereen samen te werken. De internettools om dat te kunnen doen kennen ze door en door. Het zal bedrijven en organisaties een stuk menselijker, persoonlijker, opener en wendbaarder maken. Het woord collaboratie heeft geen nare bijsmaak voor een jongere, die doet niet anders. Als er straks massaontslagen gaan vallen door de crisis, zijn de rollen omgedraaid en zullen volwassenen aankloppen bij een jongere om het kunstje af te kijken. En misschien, als we niet zeuren over privacybezwaren, zijn ze bereid een LinkedIn profiel voor ons te maken om ons op een moderne manier weer aan een baan te helpen.

Menu Zoeken