We moeten iets met Twitter!

Column door Bob Overbeeke


We moeten iets met Twitter!We moeten iets met Facebook, Twitter en Hyves. Maar wat? Het is een vraag die speelt bij veel organisaties. Op zich best een goeie vraag. In het jaar 2005. Organisaties die in 2010 bij de tijd willen zijn, zullen een andere vraag moeten stellen. Lees even verder zodat u beslagen ten ijs komt als uw werkgever 'iets' wil met Twitter.

Bedrijven die succesvol voorop lopen op internet zien hun klanten niet meer als klanten. Neem nou Amazon. Klanten van Amazon schrijven de boekrecensies en kunnen een boekenwinkeltje openen op hun eigen website. In dat online winkeltje verkopen de klanten van Amazon splinternieuwe boeken van Amazon of 2e hands boeken die ze zelf opsturen naar de kopers. Klanten doen dus de verkoop, communicatie, de marketing, het voorraadbeheer, de distributie en de klantenservice. Inmiddels verkopen de klanten van Amazon meer boeken dan Amazon zelf op haar eigen website. Dat roept de vraag op wie nu de boekenwinkel runt. Eigenlijk hebben de klanten veel werk van Amazon overgenomen. Buiten het bedrijf werken meer mensen voor Amazon dan binnen het bedrijf. Ze staan als het ware op de schouders van Amazon.

Bedenk eens wat dit zou betekenen bij uw organisatie. Uw eerste reactie zal waarschijnlijk zijn dat klanten het werk niet beter kunnen doen dan de medewerkers van de organisatie waar u werkt. Maar is dat wel zo? Zijn uw medewerkers of collega's echt zo uniek? Of zijn ze unieker als ze de klanten het werk zouden laten doen? Of het werk samen met klanten zouden doen. Uw tweede reactie is misschien: "Wat blijft er dan voor ons over om te doen?" Laat die vraag maar over aan Amazon. De medewerkers van Amazon weten al jaren dat ze niet bij een boekenwinkel werken maar bij een boekenplatform op internet. Dat is hun werk. Een boekenplatform runnen. Kortom, de echte vraag is niet of uw organisatie iets met Twitter moet, maar welke rol u uw klanten in de toekomst gaat gunnen, en welke rol u zelf gaat spelen.

Menu Zoeken