Waar ben je?

Column door Bob Overbeeke


Waar ben je?Laat ik gewoon eerlijk zijn, ik ben verslaafd aan de nieuwe internet-hype Foursquare. Via m'n mobiele telefoon laat Foursquare zien welke kroegjes, restaurantjes en andere plekken in de buurt de moeite waard zijn. Het vertelt je wie er nog meer is in je favoriete lunchtentje en laat je tips zien van mensen die er eerder lunchten. Zo ontdek ik nieuwe plekken in m'n woonplaats en in steden die ik op vakantie voor het eerst bezoek.

Foursquare gaat gepaard met een hele nieuwe woordenschat. Als je het vertelt dat je in een kroegje bent, heet dat een check-in. Kom je vaker op dezelfde plek dan maak je kans om de burgermeester te worden en roept Foursquare bijvoorbeeld: "Congratulations, you just became the mayor of the "Pinkpop Festival Terrein". En je kunt badges verdienen vanwege allerlei redenen: als je bijvoorbeeld na 3 uur 's nachts een check in doet, of ergens bent waar meer dan 50 mensen zijn.

In de VS zijn er al winkels die op een beeldscherm automatisch laten zien wie er in de zaak zijn ingecheckt met hun mobiele telefoon. Zo komt het voor dat je met je voornaam wordt aangesproken in een koffietentje omdat de barista je check-in al had gespot. Foursquare laat weten als vrienden in de buurt zijn zodat je samen ergens iets kunt gaan eten of drinken. En het geeft soms korting als je ergens voor het eerst bent of juist voor de 10e keer. Winkelen, uitgaan, museumbezoek en uit eten gaan, het wordt allemaal een stuk leuker, avontuurlijker en spannender. Gegarandeerd.

www.foursquare.com

 

 

Menu Zoeken