Column: de cloud en de consument

Door Niels Westerlaken van de Clinic, rechtswinkel voor juridische vragen over internet.


De cloud en de consument

Al jaren stijgt het aantal consumenten dat gebruik maakt van zogeheten clouddiensten, zoals Gmail, Facebook en Dropbox. In de cloud kunt u uw agenda bijhouden, foto's opslaan en e-mail beheren. De diensten zijn gebruiksvriendelijk en vaak, tot zekere hoogte, gratis te gebruiken. Bedenk echter goed wat u wel en wat u niet wilt opslaan bij diensten op internet en welke voorwaarden daarvoor gelden.

Wat is de 'cloud'?

Ook u gebruikt waarschijnlijk clouddiensten; software als een dienst op het internet. Er zijn talloze voorbeelden van clouddiensten: Gmail, Hotmail, Google Apps, Office Web Apps, Facebook, Dropbox en iCloud. De term 'cloud' is een metafoor voor het internet en illustreert een nieuwe manier van softwaregebruik; het internet wordt ingezet als een grote (virtuele) computer. Dat houdt in dat de software geïnstalleerd wordt in datacentra en op internet te gebruiken is.

U deelt persoonlijke informatie

Met de aanbieders van clouddiensten deelt u in ruil voor het gebruik van de diensten uw persoonlijke informatie. De informatie die zij uit uw surfgedrag, vakantiefoto's, netwerk van kennissen en gedeelde documenten halen is commercieel gezien waardevolle informatie. Denk daarom na voor welke doeleinden u de cloud gebruikt. Overweeg bijvoorbeeld om slechts bepaalde (persoonlijke) informatie te delen. Kies de aanbieder van de dienst zorgvuldig en weeg alternatieven tegen elkaar af.

Veiligheid van clouddiensten

De Wet Bescherming Persoonsgegevens vereist dat de aanbieder van de clouddienst passende technische en organisatorische maatregelen treft om persoonsgegevens te beveiligen tegen verlies of onrechtmatige verwerking. Persoonsgegevens zijn niet alleen uw naam, adres en woonplaats, maar ook het surfprofiel waarop advertenties die u te zien krijgt worden afgestemd. Hoe gevoeliger de gegevens, hoe beter de beveiliging zal moeten zijn. In de praktijk betekent dit dat de aanbieder in ieder geval moet zorgen voor de mogelijkheid tot een veilige verbinding (zoals SSL) of een vorm van encryptie (zoals AES). Als consument dient u zelf zorg te dragen voor een uniek en sterk wachtwoord.

Persoonsgegevens als product

Volgens de wet dient u voor het verwerken van persoonsgegevens ondubbelzinnige toestemming te geven aan de aanbieder. Daarbij staat in veel algemene voorwaarden dat u voor content die u opslaat, de dienstaanbieder "een niet-exclusieve, overdraagbare, sublicentieerbare, royaltyvrije, wereldwijde licentie" oftewel (een heel ruime) toestemming geeft, om uw intellectuele eigendom te gebruiken. Praktisch gezien wordt deze licentie gebruikt om de informatie die u met mensen in de cloud deelt, ook daadwerkelijk aan die mensen te laten zien.

Advertenties met LinkedIn pasfoto's

Maar ook in de praktijk kan het voorkomen dat uw persoonsgegevens zonder ondubbelzinnige toestemming gebruikt worden. Zo wordt er geadverteerd met de pasfoto's van gebruikers door LinkedIn. Dit zakelijke sociale netwerk had zijn algemene voorwaarden veranderd en daarin (stilzwijgend) zichzelf het recht gegeven om content van gebruikers te plaatsen bij advertenties.

Creatief beroep? Let extra goed op

Voor creatieven die hun geld verdienen met hun intellectuele eigendom zoals fotografen, grafisch ontwerpers, schrijvers en filmmakers, kan dit ingrijpend zijn. U geeft namelijk (gratis) toestemming om uw werk te gebruiken. Daarbovenop stopt het vaak niet bij alleen 'gebruik'; de werkwoorden 'aanpassen', 'wijzigen', 'vertalen', 'publiceren', 'openbaar uitvoeren' en 'verspreiden' komen daar vaak nog bij. De dienst gaat dan toch een stap verder dan slechts uw vrienden toegang verlenen tot uw informatie. U doet er daarom verstandig aan eerst een afweging te maken voordat u met zulke voorwaarden van een aanbieder akkoord gaat.

Menu Zoeken