Blind vertrouwen

Column door Bob Overbeeke


Blind vertrouwen.Is de aanleiding van de financiële crisis achter de rug? Niemand kan het ons vertellen: de banken niet, de overheid niet en de waakhonden niet. Eigenlijk was hun enige boodschap voor de crisis en tijdens de crisis en nu nog steeds: "wij zijn de experts, u kunt op ons vertrouwen." Inmiddels weten we beter. Banken handelden in financiële pakketten waarvan niemand de waarde kon inschatten. Alleen de financiële analisten van de banken kenden de oorsprong van de complexe financiële producten, bijvoorbeeld gebundelde risicovolle hypotheken, en maakten risicoanalyses die achteraf totaal niet realistisch bleken.

Nadat de banken met publiek geld werden gered, probeert de overheid met strengere regels via reguleringsinstanties de banken weer op de rails te krijgen om problemen in de toekomst te voorkomen. En de boodschap van alle betrokken partijen blijft: "vertrouwt u ons nu maar, wij zijn tenslotte de experts." Maar dergelijk vertrouwen is gebaseerd op veronderstelde betrouwbaarheid en sentimenten, en die vormen een wankele basis.

Want wie vertrouwt een bedrijf of organisatie dat nooit een kijkje in de keuken geeft? Zoals de banken die geen inzicht geven in de opbouw van hun producten en De Nederlandsche Bank die strikte geheimhouding betracht over haar monitoring en evaluatie van de banken. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. En nu het te paard is vertrokken, zijn er misschien andere methoden nodig dan de traditionele regulering om het vertrouwen te laten terugkeren. En het vertrouwen te bouwen op feiten en inzichten in plaats van twijfels en vermoedens. Don Tapscott, schrijver van het boek Macrowikinomics wil het publiek niet langer zien als een passieve speler die haar vertrouwen baseert op geruchten rondom gesloten instanties. Hij wil de burgers en externe experts een rol geven in de regulering van de financiële sector. Participatieve regulering noemt hij het; de burger als waakhond. Er zijn zeker risico's aan verbonden, maar doorgaan op deze weg waarbij banken opnieuw kunnen omvallen is ook risicovol.

Sinds de opkomst van internet zijn in elke branche bedrijven via internet gaan samenwerken met klanten. De overheid volgt in een razendsnel tempo door het openstellen van haar computerbestanden zodat burgers samen met de overheid nieuwe diensten kunnen ontwikkelen. Open data wordt dat genoemd. En nu lijkt ook de financiële sector aan de beurt om opener te worden over haar ondoorzichtige financiële modellen. De Open Models Company (OMC) maakt dat mogelijk: een platform waar alle financiële experts welkom zijn om samen de waarde en de risico's van bankproducten te bepalen. Op dit platform lijkt alles haaks te staan op het blinde vertrouwen dat banken van ons vragen: centraal staan openheid, dialoog, toegankelijkheid en informatie delen. Een soort Wikipedia voor de financiële sector.

Voorwaarde voor een goede aansluiting op dergelijke platforms is natuurlijk wel dat de banken meer inzicht gaan geven in hun producten. Zoals een wetenschapper niet alleen zijn conclusies publiceert maar ook de onderliggende onderzoeksgegevens en onderzoeksmethoden, zullen de banken alleen duurzaam vertrouwen winnen door hun databases te openen voor derden. Welke bank start als eerste? Of komt het initiatief van een branchevreemde partij? Wie zal het zeggen.
 
www.macrowikinomics.com
www.open-models.com




Cookies op XS4ALL

Op XS4ALL.nl maken we gebruik van cookies voor webstatistieken en advertentiecampagnes. Dat gebeurt volledig anoniem en de verzamelde informatie wordt maximaal 2 jaar bewaard. Sommige informatie kan gedeeld worden met advertentienetwerken zoals Doubleclick. Onder Meer informatie leest u meer over onze cookies en kunt u uw voorkeuren aanpassen. Gaat u akkoord met onze cookies?

Wat zijn cookies?

Cookies zijn kleine tekstbestanden die op verzoek van een website door uw browser op uw computer opgeslagen worden. Uw browser zal hierna bij elk bezoek aan deze website de inhoud van het cookie terug sturen. Op deze manier kan een website gegevens opslaan die bij uw browser en uw bezoek horen.

Zo'n cookie bevat bijvoorbeeld de inhoud van uw winkelwagentje in een webshop, of een stukje data wat aangeeft dat u ingelogd bent, bijvoorbeeld op XS4ALL Webmail, Facebook of Gmail. Telkens als u een nieuwe pagina bezoekt weet de site door het cookie wat u aan het bestellen bent, of dat u reeds ingelogd bent. Om een onderscheid te maken noemen we cookies voor dergelijke doeleinden "technische cookies".

Cookies kunnen ook dienen om uw browser en uw bezoek uniek te herkennen, om bijvoorbeeld te analyseren hoe bezoekers zich over een site bewegen, om de effectiviteit van online reclamecampagnes te meten of om aan de hand van surfgedrag bepaalde advertenties te tonen. Deze onderscheiden we als "analysecookies" en "advertentiecookies". Al deze cookies werken anoniem. We zijn niet geïnteresseerd wie onze website bezoekt, maar we willen wel graag weten hoe een bezoek aan onze website verloopt.

Wat doet XS4ALL met deze cookies?

Analysecookies: XS4ALL gebruikt cookies om het bezoek aan onze website te analyseren. We volgen u niet persoonlijk, de cookies werken volledig anoniem. Door deze cookies krijgen wij inzicht in hoe gebruikers zich over onze site bewegen. Kunt u gemakkelijk vinden wat u zoekt? Of klikt u misschien heel vaak van de ene naar de andere pagina voordat u de juiste pagina gevonden hebt? Door deze inzichten kunnen wij onze website verbeteren, en dat is goed voor ons en voor onze klanten.

Advertentiecookies: XS4ALL maakt gebruik van banners en andere online reclamecampagnes. Om de effectiviteit van deze campagnes te meten worden cookies gebruikt. Als u een website bekijkt met daarop een banner van XS4ALL wordt er een cookie geplaatst door de partij die de banner voorziet. Op onze website plaatsen wij een code afkomstig van diezelfde partij. Als u na het zien van de banner onze site opent wordt het eerder ontvangen cookie weer teruggestuurd naar deze partij. Op deze manier kan gemeten worden hoe effectief een banner of andere reclame-uiting is.

Daarnaast kan ook zogenoemde retargeting toegepast worden. U heeft bijvoorbeeld eerst op een reclame-boodschap over XS4ALL Televisie geklikt en hierna ons Alles-in-1 pakket bekeken, maar niet besteld. Retargeting betekent dat u later een reclame-boodschap over het 3-in-1 pakket te zien krijgt op de plek waar normaal een boodschap over Televisie zou staan. Op deze manier is het dus mogelijk om reclame-boodschappen toe te spitsen op de interesses van de bezoekers.

Geeft u XS4ALL toestemming voor het plaatsen van cookies?

Nee
XS4ALL mag alleen noodzakelijke cookies verzamelen om de website te laten werken of die gebruikt worden om informatie te krijgen over de kwaliteit of effectiviteit van de website.
Ik geef geen toestemming
Ja
XS4ALL mag cookies plaatsen om de gebruikerservaring van de website te optimaliseren en relevantere (XS4ALL) advertenties te tonen.