Waarmee kunnen
wij u helpen?

Terug naar Klantenservice

Overzicht

Bij Colocation plaatst u servers in de systeemruimte van XS4ALL. Hieronder vindt u uitleg over een aantal aspecten van de dienst:

Ondersteuningsvoorwaarden

Wat valt binnen de ondersteuning?

Probleemafbakening valt binnen de ondersteuning. Is uw server onverhoopt offline, dan analyseren wij of dit uw verantwoordelijkheid is, of de verantwoordelijkheid van XS4ALL.Ook wordt u bijgestaan in het aanvragen van toegang tot onze serverruimte.

Wat valt buiten de ondersteuning?

Alles behalve het bovenstaande ondersteunen wij formeel niet. Natuurlijk kunt u altijd advies vragen van een helpdesker. Als de drukte het toestaat en u een medewerker treft die hier kennis over heeft, dan zal deze graag met u meedenken.

Toegang tot de serverruimte

Het aanvragen van toegang tot de serverruimte waar uw server staat, hoeft enkel voor 'Shared Rackspace' Colocation diensten. Bent u 'Dedicated Rack'-klant, dan hebt u een pas waarmee u zich, onder vertoning van legitimatie, zelf toegang kan verschaffen tot de systeemruimte.

Hoe vraag ik toegang aan?

U belt het nummer wat u in het Protocol Van Oplevering (PVO) aantreft en meldt dat u toegang wenst. Vervolgens wordt er een intern ticket aangemaakt bij een van onze zaalbeheerders. U wordt door deze persoon teruggebeld om een afspraak te maken. Let u bij het aanmelden vooral op dat u:

  • tenminste één contactpersoon aanmeldt
  • een legitimatie meeneemt als u naar de serverruimte gaat
  • de aankomsttijd weet
  • een indicatie van de duur van de werkzaamheden weet
  • u uw loginnaam of uw relatienummer van de Colocation-dienst bij de hand heeft

Beheer van apparatuur dient zoveel mogelijk op afstand te gebeuren. XS4ALL verleent kosteloos toegang van maandag tot en met vrijdag tussen 10.00 uur en 18.00 uur. Daarbuiten verleent XS4ALL alleen noodtoegang in geval van storingen. De kosten hiervoor berekent XS4ALL aan u door (voorrijd-, uur- en adminstratiekosten).

Wilt u iemand als contactpersoon laten registreren? Neem dan contact op met onze Klantenservice. Immers, iemand die niet als contactpersoon bekend is krijgt nimmer toegang tot de systeemruimte als deze niet begeleid wordt door iemand die wel contactpersoon is.

Remote powerswitch

Wat is een remote powerswitch?

Een powerswitch levert netspanning (230V) aan achterliggende apparaten, meestal servers. Alle 'Shared Rackspace' Colocation-diensten beschikken over een of meerdere poorten op een powerswitch (remote powerswitch, ook wel RPS genoemd).

Door in te loggen op de powerswitch kunt u de poort en dus de netspanning naar het aangesloten apparaat uit en aan zetten. Dit is met name handig als uw server is vastgelopen en niet meer via normale wegen, bijvoorbeeld via het netwerk of de seriële console, te benaderen is.

Hoe log ik in?

Allereerst verbindt u, bij voorkeur via SSH, met een van onze publieke shellmachines. Eenmaal ingelogd opent u een telnet-sessie naar de powerswitch. De hostname, gebruikersnaam en het wachtwoord van de powerswitch vindt u in uw Protocol Van Oplevering (PVO). U voert het volgende commando in (waarbij u de hostname in het voorbeeld vervangt door uw eigen hostname):

telnet power1.3d.12.xs4all.nl 

U wordt nu gevraagd om de username (gebruikersnaam) en het password (wachtwoord). Nadat u deze hebt ingevuld komt u in het hoofdmenu:

American Power Conversion Network Management Card AOS
v1.1.6
(c) Copyright 2002 All Rights Reserved  Rack PDU APP
v1.0.1
-------------------------------------------------------------------------------
Name      : power1.3d.12.xs4all.nl                    Date : 07/22/2001
Contact   : Unknown                                   Time : 04:01:24
Location  : Unknown                                   User : Outlet User
Up Time   : 72 Days 5 Hours 3 Minutes                 Stat : P+ N+ A+

Switched Rack PDU: Communication Established

------- Control Console -------------------------------------------------------

     1- Device Manager
     2- Network
     3- System
     4- Logout

     - Main Menu, - Refresh

Hier toest u '1' waarna u in het volgende menu komt:

------- Device Manager --------------------------------------------------------

     1- Phase Monitor
     2- Outlet Control
     3- Power Supply Status

     - Back, - Refresh 

Hier toetst u '2' waarna u in het volgende menu komt:

------- Outlet Control --------------------------------------------------------

     1- Outlet 1: Outlet 1                ON

     ?- Help, - Back, - Refresh

Wat u nu zal zien kan sterk verschillen. Sommige klanten zullen zelfs meerdere poorten aantreffen. Toets het nummer van de poort van uw keuze. Hierna kunt u diverse acties uitvoeren op de betreffende poort:

------- Outlet 1: Outlet 1 ----------------------------------------------------

        Name: Outlet 1
        Outlet: 1
        State: ON

     1- Immediate On              
     2- Immediate Off             
     3- Immediate Reboot          
     4- Delayed On                
     5- Delayed Off               
     6- Delayed Reboot            
     7- Cancel                    

     ?- Help, - Back, - Refresh

Hier zijn enkel keuzes 1, 2, 3 en 7 interessant. Vrijwel iedereen zal 'Immediate Reboot' willen kiezen om de netspanning op de poort uit en vijf seconden later weer aan te zetten. Wat u ook kiest, u wordt om bevestiging gevraagd:

-----------------------------------------------------------------------
        Immediate Off             

        This command will immediately turn
        outlet 1 named 'Outlet 1' OFF.

        Enter 'YES' to continue or  to cancel :

Na het letterlijk tikken van 'YES' ziet u:

        Command successfully issued.

Seriële console server

Wat is een seriële console server?

Alle 'Shared Rackspace' Colocation-diensten beschikken over een of meerdere poorten op een seriële consoleserver (terminal-server, ookwel TS). Een seriële consoleserver is een ouderwetse seriële terminal maar dan in een ssh-sessie.

Dit kan erg handig zijn wanneer u geen netwerktoegang meer heeft tot uw server. Wanneer het besturingssysteem op uw Colocation-server het aanbieden van opstartberichten en/of een loginscherm ondersteunt op de seriële poort, kunt u de hele opstartprocedure zien in de ssh-sessie.

Hoe log ik in?

Allereerst verbindt u, bij voorkeur via SSH, met onze publieke shellmachines. Eenmaal ingelogd opent u een ssh-sessie naar de seriële consoleserver. De hostname, loginnaam en het wachtwoord van de seriële consoleserver vindt u op uw Protocol Van Oplevering (PVO). U voert het volgende commando in (waarbij u de hostname in het voorbeeld vervangt door uw eigen hostname):

ssh vak01:vak01@console.3d.12.xs4all.nl

U wordt nu gevraagd om het password (wachtwoord). Nadat dit is ingevuld wordt u direct verbonden met de seriële poort van de server, zonder verdere menu's ertussen. Wanneer u klaar bent sluit u de ssh-sessie.

Wat moet ik doen als het niet werkt?

Allereerst verzekert u zichzelf ervan dat de groene kabel (met RJ45 modulaire connector) in de serverruimte correct is aangesloten, met eventueel benodigde adapters, op de seriële poort van de server. Vervolgens moet de seriële poort goed ingesteld worden, dit is op: 9600 bps, 8 bits, geen pariteit en geen stopbits. De seriële console autodetecteert de handshake vorm. Aanbevolen wordt om de hardware handshake (CTS/RTS) te gebruiken. Mocht u de verkeerde snelheid (bitrate) hebben ingesteld in de configuratie dan zullen onsamenhangende tekens op uw beeldscherm verschijnen.

Niet gevonden? Neem contact met ons op

Klantenservice en Technische ondersteuning: 020 398 76 66

Klantenservice

Werkdagen 8:00 - 20:00 uur
Zaterdag 10:00 - 17:00 uur

De Klantenservice is gesloten

Technische ondersteuning

Dagelijks 8:00 - 22:00 uur

Indicatie actuele wachttijd: Kort

InternetVraagbaak: 020 398 70 07

Voor al uw internet vragen

Dagelijks 8:00 - 22:00 uur

Modem bij contractverlenging:
geavanceerde FRITZ!Box 7360

  • Eersteklas draadloos modem t.w.v € 249
  • Geschikt mee te bellen met vaste telefoon
  • Levenslange garantie
FRITZ!Box 7360
Menu Zoeken