Waarmee kunnen
wij u helpen?

Terug naar Klantenservice

Veelgestelde vragen over mailboxen en e-mailadressen

Over mailboxen

Hoeveel e-mail past er in een mailbox?

Elke mailbox kan maximaal 1 GB aan e-mail bevatten. Dat is genoeg voor duizenden e-mails van gemiddelde omvang. U kunt maximaal vijf mailboxen aanmaken en heeft dus in totaal 5 GB schijfruimte beschikbaar voor e-mail.

Hoe lang mag de naam van een mailbox zijn?

Een mailbox moet minimaal twee karakters hebben en kan maximaal acht karakters bevatten.

Hoe wijzig ik het wachtwoord van een mailbox?

Dat doet u in het Service Centre.

Hoe haal ik e-mail op met mijn e-mailprogramma?

Als u e-mail via POP gebruikt zijn de instellingen:

  • Inkomende mailserver: pop.xs4all.nl
  • Uitgaande mailserver: smtp.xs4all.nl (of de uitgaande mailserver van de provider waarmee u verbinding legt)

Voor e-mail via IMAP geldt:

  • Inkomende mailserver: imap.xs4all.nl
  • Uitgaande mailserver: smtp.xs4all.nl (of de uitgaande mailserver van de provider waarmee u verbinding legt)

In beide gevallen geldt:

  • Accountnaam: de loginnaam van de mailbox die u wilt checken. Het is de loginnaam zonder de toevoeging @xs4all.nl
  • Wachtwoord: het wachtwoord dat bij de loginnaam hoort

Specifieke instellingen per mailprogramma

Hoe kan ik e-mail van verschillende mailboxen via Secure Webmail lezen?

Ga naar webmail.xs4all.nl?org=website. Log in met de naam van de mailbox en het bijbehorende wachtwoord. Hierna verschijnt alle e-mail van die mailbox. Log in met de naam en wachtwoord van een andere mailbox als u die e-mail wilt lezen.

Over e-mailadressen

Hoe lang mag de naam van een e-mailadres zijn?

Een e-mailadres mag maximaal 40 karakters lang zijn. U kunt de volgende karakters gebruiken: letters en cijfers, punten, koppeltekens en liggende streepjes.

Hoe verstuur ik e-mail met een bepaald e-mailadres als afzender?

Bij de meeste e-mailprogramma's is het mogelijk om in het 'from' veld (de afzender) een ander adres op te geven. Hier kunt u het e-mailadres invullen dat u als afzender wilt gebruiken. Bij Outlook Express en Windows Mail wordt geen 'from' veld gegeven en moet u een account aanmaken om vanaf een andere e-mailadres e-mail te sturen. Voor de meestgebruikte e-mailprogramma's hebben wij beschreven hoe u een nieuw account aanmaakt. Een overzicht van deze configuraties vindt u op het overzicht e-mailinstellingen.

Hoe haal ik de e-mail op van een specifiek e-mailadres?

Door de e-mail van de mailbox op te halen waar het e-mailadres bij hoort. Stel u heeft een mailbox MIJNNAAM aangemaakt met als wachtwoord 12345. In deze mailbox hebt u in het Service Centre tien e-mailadressen aangemaakt:

  • voornaam_vriendin_1@xs4all.nl
  • achternaam_huisgenoot_2@xs4all.nl
  • familienaam_3@xs4all.nl
  • wegwerpadres_10@xs4all.nl
  • enz...

Alle e-mail die wordt gestuurd naar een e-mailadres dat 'hoort' bij de mailboxnaam MIJNNAAM, komt ook terecht in de mailbox MIJNNAAM. Dus, een e-mail gericht aan familienaam_3@xs4all.nl komt terecht in de mailbox MIJNNAAM. Ook een e-mail gericht aan wegwerpadres_10@xs4all.nl komt in de mailbox MIJNNAAM terecht.

Om de e-mail in de mailbox MIJNNAAM te lezen, gebruikt u in uw e-mailprogramma als loginnaam MIJNNAAM en als wachtwoord 12345. Wilt u e-mail uit een andere mailbox lezen, dan gebruikt u de loginnaam en het wachtwoord van die mailbox.

Wilt u alleen e-mail van een specifiek e-mailadres ophalen? Dat kan met e-mailprogramma's die kunnen filteren op inkomende e-mail. Zo kunt u instellen dat alleen e-mail van een bepaald e-mailadres moet worden opgehaald of dat de e-mail van bepaalde e-mailadressen op de server moet blijven.

Wijzigen of verwijderen van mailboxen en e-mailadressen

Hoe krijg ik extra mailboxen en e-mailadressen?

Log in op het Service Centre en kies voor 'E-mail' en daarna voor 'E-mailadressen aanmaken of wijzigen'.

Voor nieuwe e-mailadressen bij een bepaalde mailbox klikt u op 'Wijzig'. U krijgt een waarschuwing als het door u gekozen e-mailadres reeds bestaat.

Voor een extra mailbox voert u de naam in en klikt dan op 'Nieuw'. U krijgt een waarschuwing als de door u gekozen naam reeds bestaat. Is deze niet bezet, dan krijgt u meteen een wachtwoord voor de nieuwe mailbox. Onthoud deze goed. U kunt het wachtwoord later wijzigen.

Hebt u een eigen domeinnaam dan selecteert u eerst uw domeinnaam en daarna kunt u er e-mailadressen aan toevoegen.

Hoe wijzig ik de naam van een mailbox?

Dat kan alleen door eerst de mailbox te verwijderen en daarna opnieuw aan te maken met de nieuwe naam. Let op: als u een mailbox verwijdert, verliest u ook eventuele e-mailadressen die horen bij die mailbox.

Hoe maak ik van een e-mailadres een mailbox?

U wilt waarschijnlijk van een e-mailadres dat hoort bij een mailbox een zelfstandig e-mailadres maken. Stel, u hebt een e-mailadres gemaakt voor een huisgenoot. U wilt hem nu een eigen mailbox, wachtwoord en e-mailadressen geven. Maak in dit geval een hele nieuwe mailbox aan. Verwijder het eerder genoemde e-mailadres in kwestie en voeg deze toe aan de zojuist aangemaakte mailbox. Zo hoeft hij zijn oorspronkelijke e-mailadres niet te verliezen.

Wat gebeurt er met mijn e-mailadressen als ik een mailbox verwijder?

Als u een mailbox verwijdert, verliest u ook eventuele e-mailadressen die horen bij die mailbox. De e-mailadressen zijn te bewaren door ze over te zetten naar een andere mailbox.

Hoe verwijder ik een mailbox waarvan de e-mailadressen verwijzen naar mijn eigen domein?

Als u een eigen domein hebt en u wilt een mailbox verwijderen die op dat domein gebruikt wordt, kies dan in het Service Centre voor 'E-mail' en daarna voor 'E-mailadressen aanmaken of wijzigen'. Op de volgende pagina kiest u niet voor xs4all.nl, maar voor uw eigendomein.nl.

Hoe lang duurt het voor een naam van een mailbox of e-mailadres weer beschikbaar is voor gebruik als ik hem heb verwijderd?

Als u een mailbox verwijdert, blijft deze 61 dagen lang 'bezet'. Tijdens deze periode kan niemand, ook u niet, deze naam gebruiken of aanmaken als nieuwe mailbox. Een e-mailadres blijft ook 61 dagen gereserveerd, nadat u deze hebt verwijderd. Alleen u kunt dit adres binnen deze periode opnieuw gebruiken. Pas na 61 dagen komt het adres beschikbaar en kunnen anderen het e-mailadres claimen.

Klantenservice

Niet gevonden? Neem contact met ons op

Klantenservice en Technische ondersteuning: 020 398 76 66

Klantenservice

Werkdagen 8:00 - 20:00 uur
Zaterdag 10:00 - 17:00 uur

Technische ondersteuning

Dagelijks 8:00 - 22:00 uur

InternetVraagbaak: 020 398 70 07

Voor al uw internet vragen

Dagelijks 8:00 - 22:00 uur

Modem bij contractverlenging:
geavanceerde FRITZ!Box 7360

  • Eersteklas draadloos modem t.w.v € 249
  • Geschikt mee te bellen met vaste telefoon
  • Levenslange garantie
FRITZ!Box 7360