Waarmee kunnen
wij u helpen?

Terug naar Klantenservice

Veelgestelde vragen over bSMTP

Over bSMTP

Wat is bSMTP?

Van oudsher wordt e-mail over internet verstuurd via SMTP (Simple Mail Transfer Protocol). SMTP gaat ervan uit, dat de ontvangende computer permanent online is (verbinding heeft met internet). Met de opkomst van de internetter wiens computer niet altijd online is, werd een aantal alternatieven voor SMTP bedacht.

De meest gebruikte daarvan, POP3 (Post Office Protocol), wordt ook gebruikt door XS4ALL, bijvoorbeeld bij Pack van XS4ALL (loginnaam@xs4all.nl). Hierbij wordt alle inkomende e-mail opgeslagen bij XS4ALL. De internetter verbindt de computer met internet en haalt de e-mail op met een e-mailprogramma, via de server pop.xs4all.nl.

Een andere mogelijkheid is bSMTP (batched SMTP). Hierbij wordt e-mail zodra de computer online komt, direct verstuurd via SMTP. Als de computer offline is, wordt de e-mail door XS4ALL bewaard, en weer verstuurd zodra de computer verbinding legt met internet.

Welke voordelen biedt bSMTP?

Het belangrijkste voordeel van bSMTP (boven POP3) is dat u met bSMTP een onbeperkt aantal e-mailadressen kan aanmaken. Een bedrijf kan zo alle medewerkers een eigen e-mailadres geven. Nieuwe e-mailadressen worden in gebruik genomen zonder tussenkomst van XS4ALL. Daarnaast is het mogelijk de e-mail te lezen via Secure Webmail en POP3.

Een groot voordeel van bSMTP is dat, wanneer uw mailserver offline is, de e-mail niet teruggestuurd wordt naar de afzender. De e-mail wordt opgespaard bij XS4ALL en naar u toe gestuurd als uw mailserver opnieuw online komt.

Wat heb ik nodig om bSMTP te kunnen gebruiken?
  • Een geconfigureerde mailserver.
  • Een internetverbinding en een vast IP-adres bij XS4ALL
  • Een voor bSMTP geschikt abonnement bij XS4ALL:

Advanced Mail

Met Pack kunt u gebruik maken van Advanced Mail. U ontvangt e-mail op een eigen hostnaam. Kiest u als hostnaam 'achternaam' dan kunt u bijvoorbeeld e-mail ontvangen op het adres voornaam@achternaam.xs4all.nl, of bijnaam@achternaam.xs4all.nl. U zorgt zelf voor een geconfigureerde mailserver. Advanced Mail kunt u pas aanvragen als u een vast IP adres hebt, en als u daarop een hostname heeft aangemaakt in het Service Centre. Heeft u nog geen vast IP adres, vraag dit dan aan.

Ook met een ADSL-abonnement kunt u gebruik maken van Advanced Mail. U hoeft geen vast IP adres aan te vragen; dat heeft u standaard bij ADSL. Wel dient u Advanced Mail aan te laten zetten, stuur een verzoek daartoe naar de helpdesk onder vermelding van uw inlognaam.

Advanced Business Mail

Zakelijke klanten kunnen met Advanced Business Mail een onbeperkt aantal e-mailadressen gebruiken op een eigen domeinnaam en/of subdomeinnaam, respectievelijk bijvoorbeeld ontvanger@bedrijfmetbsmtp.nl en/of ontvanger@subdomein.bedrijfmetbsmtp.nl. Dit abonnement is bijvoorbeeld heel geschikt voor gebruik met een kantoornetwerk. Meer informatie vindt u op de zakelijke pagina's.

Wat gebeurt er, technisch, als e-mail naar mijn mailserver wordt gestuurd?

Stel, uw domeinnaam is uwbedrijf.nl en u neemt een bSMTP-abonnement af. Iemand stuurt een e-mail aan u@uwbedrijf.nl. Er wordt in de DNS (Domain Name System) gekeken naar de MX-records (Mail eXchange-records, regels met mailinformatie) voor het domein 'uwbedrijf.nl'. De mailservers zullen, naar aanleiding van die MX-records, de e-mail af te leveren bij XS4ALL. Als de mailserver online en beschikbaar is, wordt de e-mail door de XS4ALL mailservers bij uw eigen mailserver afgeleverd. Als de mailserver 'uwbedrijf.nl' offline is, wordt de e-mail opgeslagen in de ruimte van uw beheeraccount tot deze weer online is.

E-mail wordt opgeslagen bij XS4ALL

De mailserver van XS4ALL plaatst de e-mail in de mailbox die behoort bij uw bSMTP abonnement. Om de twintig minuten wordt opnieuw geprobeerd de e-mail af te leveren bij uw mailserver. Ook wanneer uw mailserver een modem-, ISDN-, of ADSL-verbinding maakt via de loginnaam die hoort bij het bSMTP abonnement, wordt een nieuwe poging ondernomen de e-mail af te leveren. Zodra uw mailserver weer beschikbaar is, wordt de email automatisch naar de mailserver van uwbedrijf.nl gestuurd.

In de mailbox wordt, naast de e-mail van het bSMTP abonnement, ook de e-mail bewaard die is gericht aan loginnaam@xs4all.nl of alias@xs4all.nl. Deze e-mail wordt -nooit- rechtstreeks naar uw mailserver gestuurd, deze dient u dus via Secure Webmail of ssh af en toe in te zien.

Let op: besluit u de e-mail van loginnaam@xs4all.nl via POP3 op te halen, dan zal ook alle e-mail die normaliter naar uw mailserver gestuurd wordt, opgehaald worden.

E-mail wordt door u ontvangen

U hebt, bij bSMTP, een vast IP-adres. Dit IP adres is gekoppeld aan de loginnaam, zodat de mailserver van XS4ALL een seintje krijgt wanneer uw loginnaam online is. Binnen enkele seconden wordt de opgespaarde e-mail afgeleverd aan poort 25 (SMTP) van uw mailserver; uw mailserver hoeft niet in te loggen bij de mailserver van XS4ALL.

Er gebeurt niets als u vanaf een andere computer met dezelfde loginnaam inbelt, tenzij op deze computer ook een mailserver draait. De mailserver 'uwbedrijf.nl' ontvangt de e-mailberichten. Vervolgens zorgt die mailserver ervoor dat een browser of een e-mail programma (client) zoals Eudora of Outlook de e-mail van de mailboxen kan inzien of ophalen. De beheerder van de mailserver kan instellen of de berichten door de client worden benaderd met POP3, IMAP of Webmail.

Hoe lang blijft bSMTP-mail bewaard op de server van XS4ALL?

De e-mail blijft onbeperkt bewaard op onze mailserver, totdat ze afgeleverd kan worden. Houd er echter rekening mee dat u gebonden bent aan de hoeveelheid schijfruimte. Voor Advanced Mail (Pack in combinatie met bSMTP) en Advanced Business Mail is een schijfruimte van 1 GB* beschikbaar. Is deze ruimte vol, dan wordt de e-mail gebounced (teruggezonden naar de verzender).

* Alleen bij gebruik van het XS4ALL Spamfilter worden uw mailboxen vergroot van 20 naar 1 GB. Om het spamfilter aan te zetten gaat u naar het Service Centre.

Configuratie

Hoe stel ik mijn mailserver in voor het ontvangen van e-mail?

In het algemeen gelden de volgende punten:

  • Als u voor de inkomende e-mail moet kiezen voor IMAP/POP3/SMTP/ESMTP, kies dan voor ESMTP. U vult nergens de inkomende mailserver pop.xs4all.nl in; u gebruikt immers geen POP3 protocol om de e-mail op te halen. U hoeft geen 'ETRN' of 'TURN'-commando aan de mailserver van XS4ALL te geven. Dit commando werkt niet bij XS4ALL. Onze mailserver krijgt namelijk automatisch een signaal wanneer u inlogt. Een commando als 'ETRN' is zodoende onnodig.
  • Als domein vult u uw hostname of domein in, bijvoorbeeld 'hostname.xs4all.nl' (Advanced Mail) of 'bedrijfmetbSMTP.nl' (Advanced Business Mail).
  • Accepteer slechts e-mail voor uw eigen domein. Stuur geen e-mail door (relay) die is bestemd voor andere domeinen. Beter nog, accepteer helemaal geen e-mail die is bestemd voor andere domeinen. Doet u dit wel, dan kan uw mailserver door anderen worden gebruikt om bijvoorbeeld spam (ongevraagde e-mail) te versturen, XS4ALL neemt dan maatregelen. ie onze Open Relay FAQ.

Informatie over e-mail relaying vindt u op www.mail-abuse.org/tsi. Informatie over het uitschakelen van ongewenste relay voor diverse mailserver software staat op http://mail-abuse.org/tsi/ar-fix.html

U kunt uw mailserver zelf testen op ongewenste relay:

  1. Open een telnet sessie naar mail-abuse.net vanaf de te testen machine.
  2. Kijk op: www.abuse.net/relay.html
  3. Mail als de bovenstaande twee tests niet voldoen naar abuse@xs4all.nl met het verzoek om uw mailserver te testen op ongewenste relay.
  • Laat uw mailserver tenminste 20 minuten pauze inlassen tussen de inbelsessies. Als uw mailserver offline was, wordt de e-mail namelijk niet vaker dan eens per 20 minuten aangeboden.
  • Ondanks het feit dat de helpdesk het configureren van mailservers niet ondersteunt, geven we u wel tips voor veelgebruikte mailserversoftware.
Hoe stel ik mijn mailserver in voor het versturen van e-mail?

De uitgaande e-mail kunt u op twee manieren versturen:

  • Uw mailserver stuurt alle uitgaande e-mail aan smtp.xs4all.nl van XS4ALL. De servers van XS4ALL sturen de e-mail verder de wereld in. XS4ALL raadt u aan deze instelling te kiezen.
  • Uw mailserver zoekt zelf in de DNS naar de MX-records van het domein waar de e-mail moet worden afgeleverd en legt rechtstreeks contact met de betreffende mailservers. Bij deze instelling houdt uw mailserver over het algemeen langer de verbinding open. Daarnaast kan e-mail die niet direct kan worden afgeleverd, vertraging oplopen.
Hoe zorg ik ervoor dat e-mail van de XS4ALL server naar mijn mailserver wordt gestuurd?

In principe hoeft u hier niets voor te doen. Bij het inbellen (of verbinding maken via ADSL) krijgt de mailqueue automatisch een seintje en wordt de e-mail bij uw mailserver afgeleverd.

Mocht uw mailserver toch onbereikbaar zijn, dan worden de e-mails bewaard op de mailserver van XS4ALL, waarna om de twintig minuten geprobeerd wordt deze alsnog af te leveren. Bovendien draait op de mailservers van XS4ALL een script dat de hele dag probeert e-mailqueues alsnog te versturen. U kunt ervan uitgaan dat een eventuele queue om de vier uur automatisch getriggerd wordt.

Mocht u de e-mail toch handmatig willen triggeren, dan doet u dat door vanaf een XS4ALL account een e-mailbericht naar uw domein te sturen. Dit kan echter alleen als u nieuwe stijl bSMTP afneemt.

Ik heb mijn hostname veranderd, moet ik dit doorgeven aan XS4ALL?

U kunt zelf uw hostname wijzigen in het Service Centre, maar bSMTP wordt niet vanzelf doorgestuurd naar uw nieuwe hostname. Als u bSMTP wilt blijven ontvangen na verandering van uw hostname, stuur dan een fax naar XS4ALL via 020 398 76 03, met daarin uw oude en de gewenste nieuwe hostname.

Mocht u na een aanpassing in uw hostname problemen ondervinden, neem dan contact op met de helpdesk.

Ik heb mijn mailserver achter een firewall zitten. Van welke ip-adressen kan ik e-mail verwachten?

De mailservers die email afleveren voor uw bSMTP node zitten in de ranges 194.109.127.0/24 en 194.109.24.0/24 (oftewel 194.109.127.* en 194.109.24.*). Deze IP adressen zullen niet onaangekondigd gewijzigd worden, als dat gebeurt dan zal XS4ALL dat via de gebruikelijke kanalen aankondigen (de website, de nieuwsgroep xs4all.announce).

Voor standaard batched SMTP bij xs4all is het niet nodig om verbindingen van andere mailservers te accepteren. Als u gebruik maakt van de spam- of virusfilters, is het zelfs raadzaam om uw firewall zo in te stellen dat er alleen connecties geaccepteerd worden van de xs4all mail servers, zodat er geen spam of virussen direct op uw mailserver afgeleverd kunnen worden.

bSMTP aanvragen

Ik ben overgestapt van een inbelverbinding op een ADSL-verbinding. Moet ik iets aan laten passen?

Als u ADSL hebt en u wilt via ADSL de bSMTP-queue ontvangen, dan moet uw huidige hostname gekoppeld worden aan uw ADSL-IP-adres. Vervolgens moet hierop weer bSMTP aangezet worden. U kunt dit aanvragen door contact op te nemen met onze Klantenservice.

Mijn domein en website heb ik bij provider X, maar ik wil bSMTP bij XS4ALL

Om gebruik te kunnen maken van bSMTP dient u uw domein en website bij XS4ALL onder te brengen. Een domeinverhuizing vraagt u aan via dit formulier.

Het abonnement 'Advanced Business Mail' is geschikt om bSMTP op domeinnaam te gebruiken. Een overzicht van alle andere abonnementen die XS4ALL aanbiedt vindt u op www.xs4all.nl/allediensten/.

Ik wil ook bSMTP op een subdomein ontvangen

Heeft u nu bSMTP met domein 'bedrijfsnaam.nl' en wilt u op dezelfde mailserver e-mail voor 'subdomein.bedrijfsnaam.nl' ontvangen? Dat kan zonder tussenkomst van XS4ALL, omdat alle eventuele subdomeinen op uw domein al doorgestuurd worden. Wilt u de e-mail voor het subdomein op een andere mailserver ontvangen, neem dan contact op met onze Klantenservice.

Problemen

Waarom komt de e-mail niet of traag binnen?

Dit kan diverse oorzaken hebben. De meest voorkomende zijn:

  • Uw abonnement is (nog) niet actief. Stuur een e-mail aan een e-mailadres dat werkt met bSMTP van uzelf en controleer of u per e-mail een foutmelding ontvangt. Ontvangt u een foutmelding, dan is uw abonnement wellicht nog niet geactiveerd.
  • De mailserver draait in een netwerk achter een router/proxy/firewall/gateway.
    1. Controleer of portforwarding voor poort 25 aanstaat. Stuur het verkeer door naar het lokale IP adres van uw mailserver.
    2. Gebruik op de router de loginnaam die hoort bij het bSMTP abonnement, het zogeheten beheeraccount.
    3. U kunt eenvoudig zelf controleren of uw mailserver kan worden benaderd door de mailserver van XS4ALL. Open een telnet sessie naar de host xs4all.nl. Na inloggen op de unixprompt toetst u in: 'telnet uw-vaste-IP-adres 25'. Uw server begroet u met onder andere het versienummer van de server.

      Deze test geeft geen antwoord van uw mailserver als XS4ALL een filter heeft geactiveerd om open relay op uw mailserver te stoppen. Is dit het geval dan heeft u hierover een e-mail van XS4ALL ontvangen op het e-mailadres van uw beheeraccount.

    4. Wilt u controleren of uw mailserver aanstaat, start dan op de computer van de server een telnetsessie naar IP adres 127.0.0.1 (local host) op poortnummer 25. Als de server aanstaat, dan meldt deze onder andere het versienummer van de serversoftware.
  • Als u uw mailserverconfiguratie test, las dan een pauze van 20 minuten in tussen het inbellen om te checken of de opgespaarde e-mail binnenkomt. De XS4ALL server verstuurt de e-mail bij inloggen pas als er langer dan 20 minuten geleden voor het laatst is ingelogd. Dit is gedaan om de mailservers van XS4ALL niet onnodig zwaar te belasten.
  • Uw verbinding is traag en u gebruikt Windows NT met ISDN. Controleer in de eigenschappen van de externe toegangsverbinding of 'Software Compressie' en 'IP Header compressie' uitstaat.
  • U belt dubbel in. Zorg ervoor dat niet meer dan een machine (pc, server of router) inbelt met de loginnaam van het vaste IP-adres. Doet u dit wel, dan kan dit routeringsproblemen veroorzaken die vervolgens uw dataverkeer stilleggen. Alleen de helpdesk kan het dataverkeer weer voor u herstellen. Als u met een pc inbelt kunt u wel Multilink (via twee ISDN-kanalen) inbellen.
Waarom kan mijn mailserver geen e-mail versturen?
  • Controleer ten eerste het logbestand van uw mailserver. Hier staat vaak nuttige informatie in over het al dan niet totstandkomen van de verbinding
  • Maakt u gebruik van een proxy of een firewall, controleer dan of verkeer op poort 25 mogelijk is. Bijvoorbeeld door vanaf de mailserver een telnetsessie te doen naar smtp.xs4all.nl op poort 25. Hebt u een goede verbinding dan meldt een van de mailservers van XS4ALL zich met het versienummer van Sendmail, de datum en de tijd. Schakel de firewall eventueel tijdelijk uit om het probleem te isoleren.
  • Controleer het internetgebruik van uw netwerk. Als veel mensen tegelijk (binnen uw bedrijf) actief zijn op internet, kan het zijn dat de verbinding vol zit en de e-mail er daarom niet doorheen komt.
  • Als geen internetverbinding met XS4ALL hebt en wel Bsmtp bij XS4ALL, maak dan gebruik van smtp authenticatie.
Wat is een open relay?

Een open relay is een mailserver die e-mail accepteert voor andere netwerken of domeinen. Dit betekent dat iedereen deze mailserver kan gebruiken, ook om bijvoorbeeld spam (ongewenste e-mail) te versturen. De mailserver die dit soort spam heeft toegelaten wordt door de Internet Provider verantwoordelijk gehouden.

Meer informatie over open relay vindt u in de Open Relay FAQ.

Mijn vraag staat er niet bij. Wat nu?
Neem contact op met de helpdesk van XS4ALL of met de leverancier van de mailserver-software.

Niet gevonden? Neem contact met ons op

Klantenservice en Technische ondersteuning: 020 398 76 66

Klantenservice

Werkdagen 8:00 - 20:00 uur
Zaterdag 10:00 - 17:00 uur

De Klantenservice is gesloten

Technische ondersteuning

Dagelijks 8:00 - 22:00 uur

De Helpdesk is gesloten

InternetVraagbaak: 020 398 70 07

Voor al uw internet vragen

Dagelijks 8:00 - 22:00 uur

Modem bij contractverlenging:
geavanceerde FRITZ!Box 7360

  • Eersteklas draadloos modem t.w.v € 249
  • Geschikt mee te bellen met vaste telefoon
  • Levenslange garantie
FRITZ!Box 7360
Menu Zoeken