Waarmee kunnen
wij u helpen?

Terug naar Klantenservice

5. Kies een sterk wachtwoord

Een goed wachtwoord is heel belangrijk voor de beveiliging van uw informatie. Met het wachtwoord krijgt u niet alleen toegang tot allerlei diensten, maar wordt u ook geïdentificeerd als de (unieke) abonnee. Wijzig uw wachtwoorden regelmatig, het liefst elke maand. Doe dit met alle wachtwoorden die u gebruikt. Maak ze niet te makkelijk. Gebruik hoofdletters, kleine letters, cijfers en symbolen door elkaar. Gebruik altijd verschillende wachtwoorden voor verschillende diensten.

Een sterke combinatie van woorden die u toch goed kunt onthouden

Gebruik een hele zin in plaats van een enkel woord. Een wachtzin is langer en daarmee complexer en veiliger. Kies een sterke wachtzin die lang is en die u toch makkelijk kunt onthouden, bijvoorbeeld "Mijn kat Sam is 9 jaar!". De zin mag uit maximaal 32 karakters bestaan.

Tips en trucs

  1. Kies verschillende wachtwoorden, of tenminste categorieën van wachtwoorden, bij de verschillende omgevingen waar u wachtwoorden voor moet gebruiken.
  2. Bedenk een manier waarbij het wachtwoord (liever: een wacht*zin*) complex blijft, maar die voor uzelf inzichtelijk en dus makkelijk te onthouden is.
  3. Gebruik een wachtwoordmanager die wachtwoorden kan administreren en herkent wanneer een specifiek wachtwoord moet worden ingevuld.

Met een zorgvuldig gekozen eigen centraal wachtwoord beschermt u de 'private' lijst wachtwoorden. Programma's die dit uitstekend kunnen zijn bijvoorbeeld 1Password of Keepass.

Wat een wachtwoord juist niet sterk maakt

Kies nooit:

  • uw postcode
  • uw eigen naam
  • naam van kind of partner
  • een geboortedatum
  • kenteken van auto

Deze wachtwoorden worden het snelst 'gekraakt', omdat de informatie publiekelijk beschikbaar of erg makkelijk te raden is. Heeft u zo'n soort wachtwoord? Dan adviseren wij u om het spoedig te veranderen in het Service Centre.

Schrijf uw wachtwoord ook niet op een papiertje dat u bij uw computer bewaart. Gebruik liever een ezelsbruggetje zoals in het voorbeeld hierboven.

Niet gevonden? Neem contact met ons op

Klantenservice en Technische ondersteuning: 020 398 76 66

Klantenservice

Werkdagen 8:00 - 20:00 uur
Zaterdag 10:00 - 17:00 uur

De Klantenservice is gesloten

Technische ondersteuning

Dagelijks 8:00 - 22:00 uur

De Helpdesk is gesloten

InternetVraagbaak: 020 398 70 07

Voor al uw internet vragen

Dagelijks 8:00 - 22:00 uur

Modem bij contractverlenging:
geavanceerde FRITZ!Box 7360

  • Eersteklas draadloos modem t.w.v € 249
  • Geschikt mee te bellen met vaste telefoon
  • Levenslange garantie
FRITZ!Box 7360
Menu Zoeken