Waarmee kunnen
wij u helpen?

Terug naar Klantenservice

Veelgestelde vragen over Spamfilter

Spamfilters gebruiken

Wat is een spamfilter?

Een spamfilter is een filter dat gebruikt wordt om ongewenste e-mail (spam) tegen te houden. Bij spam gaat het meestal om grote hoeveelheden e-mail met reclameboodschappen. Spam leidt tot overbelasting van mailservers, grote verstoppingen van het internetverkeer en niet te vergeten tot veel ergernis bij de ontvangers.

Hoe kan ik het spamfilter instellen?

Ga naar het Service Centre en klik op 'E-mail'. Log in met uw beheeraccount en kies dan voor 'Spamfilter instellen'. Daar ziet u of het XS4ALL Spamfilter actief is.

Om het Spamfilter te activeren klikt u op 'zet aan'. Weggefilterde spam kunt u laten afleveren in een van uw mailboxen, die u dan opoffert als spammailbox. U kunt er ook voor kiezen XS4ALL een van uw mailboxen als spammailbox aan te laten wijzen.

Tip: Als u het XS4ALL Spamfilter aanzet, worden uw mailboxen vergroot van 20 MB naar 1 GB.

Kan ik met een mailbox inloggen en het spamfilter activeren?

Nee, dat kan niet. Het is noodzakelijk om met uw beheeraccount in te loggen in het Service Centre. Vervolgens kunt u het XS4ALL Spamfilter instellen voor al uw mailboxen (aanbevolen) of per mailbox een spamfilter instellen.

Actuele vragen over spamfilter

Ik krijg de laatste tijd meer spam binnen dan normaal, wat kunnen jullie eraan doen?

Spammers ontwikkelen hun spammethodes continu. Wij verbeteren en ontwikkelen onze spamfilters ook continu. Het blijft dus altijd een kip/ei verhaal. Over het algemeen betekent een toename in spam die door de filters heen komt, ook een toename in spam die -niet- door de filters heen komt.

U hoeft geen spam aan ons door te sturen om ons te helpen onze spamfilters te verbeteren. Wij hebben voldoende informatie over spam en spammers.

Hebt u een e-mailprogramma met eigen spamfilteringmogelijkheden, dan raden wij u aan deze als aanvulling te gebruiken. U kunt daarin een filter of regel maken dat spam automatisch naar een andere map verplaatst wordt. Een goed e-mailprogramma met spamfiltermogelijkheden is Mozilla Thunderbird.

Ik heb een e-mailadres (of heel domein) aan de greenlist toegevoegd, waarom wordt het toch gefilterd?

Vanwege privacyredenen zijn greenlists ingestel! d per mailbox, niet voor alle mailboxen van hetzelfde abonnment. Als u een e-mailadres (of heel domein) heeft toegevoegd dan is dat gebeurd bij een andere mailbox dan degene waar het (ook) gewenst is en komt de gewenste e-mail nog steeds niet in de normale mailbox terecht.

Over de werking van de spamfilters

Hoe werkt het XS4ALL Spamfilter?

Het XS4ALL Spamfilter maakt gebruik van twee filtertechnieken. De eerste techniek controleert de e-mail op een aantal spam-kenmerken in de tekst van het bericht. Voorbeelden van spam-kenmerken zijn woorden als 'viagra', of bijvoorbeeld een link naar de website van een bekende spammer.

De tweede techniek filtert op basis van een aantal zwarte lijsten. Deze zogeheten DNS-blacklists zijn databases met IP-adressen waar veel spam vandaan komt. Hiervan zijn er wereldwijd tientallen, die variƫren in aanpak van zeer streng tot zeer voorzichtig.

De spamfilters maken onderscheid tussen e-mailberichten die 100% zeker spam zijn en berichten die waarschijnlijk spam zijn. E-mail afkomstig van onveilige systemen of notoire spammers wordt direct geweigerd. Deze e-mail kunt u dus niet meer inzien, wat uiteraard de bedoeling is van het weren van spam.

E-mailberichten die gefilterd zijn als 'waarschijnlijk spam', worden nader onderzocht. De kans wordt groter dat e-mail alsnog als spam wordt beschouwd, naarmate een bericht aan meer spam-kenmerken voldoet of voorkomt op meerdere blacklists.

De gefilterde spam wordt doorgestuurd naar een speciale map, genaamd Spam. De inhoud van deze map kunt u zelf van tijd tot tijd bekijken, bijvoorbeeld met Secure Webmail. XS4ALL behoudt zich het recht voor om de inhoud van uw spambox na 40 dagen te vernietigen.

Ben ik verzekerd van het feit dat ik geen spam meer krijg met deze spamfilter?

Het XS4ALL Spamfilter is zeer nauwkeurig en geeft de voorkeur aan de meest voorzichtige blacklists. Ook het filteren op spam-kenmerken gebeurt uiterst nauwkeurig. Dit beperkt het risico dat gewenste e-mail wordt tegengehouden. Een nadeel hiervan is dat het filter nooit alle spam kan tegenhouden. Ook deze voorzichtige filtering kan soms fouten maken. Daarom is het verstandig om af en toe de e-mail te controleren die naar de speciale Spam-map wordt doorgestuurd.

Kan ik op kenmerken gefilterde spam niet blokkeren?

Nee, dat is helaas op dit moment nog niet mogelijk. XS4ALL onderzoekt of deze optie in een later stadium kan worden toegevoegd.

Kan ik spam van een specifieke afzender laten tegenhouden?

Dit heeft niet zo veel zin, aangezien de meeste spam met een vervalst of telkens wisselend e-mailadres wordt verstuurd.

U kunt zich uitschrijven of afmelden voor mailinglists via de mogelijkheid die geboden wordt in zo'n bericht. Dit staat meestal onderaan: 'Uitschrijven?'.

Krijgt u ongewenste e-mail die telkens door dezelfde afzender wordt verstuurd, dan kunt u die berichten blokkeren met een experimentele optie. Dit kan via Secure Webmail van XS4ALL. Open de betreffende mail in webmail en klik op het zwarte blokje met het plusteken achter de afzender.

Werken de XS4ALL spamfilters ook voor doorgestuurde e-mail?

Nee, de XS4ALL spamfilters werken alleen goed op accounts, mailboxen en Business Mail van XS4ALL. Hebt u elders een internetaccount waarbij uw mail standaard wordt doorgestuurd naar een XS4ALL e-mailadres, dan kunnen de spamfilters dit niet optimaal herkennen. Mogelijk ontvangt u dan naar verhouding meer e-mails die niet als spam herkend zijn of juist meer e-mails die onterecht als spam gezien worden.

Als u spam ontvangt terwijl u het spamfilter aan heeft staan, is het dus verstandig om de volledige headers van het bericht te bekijken, om te controleren naar welk e-mailadres de spam is gestuurd. Via Secure Webmail van XS4ALL kunt u de volledige headers van een bericht met een simpele druk op de knop 'volledige bericht lezen' tevoorschijn halen. Zie ook: Volledige headers interpreteren.

/dd>
Hoe kan ik voorkomen dat e-mail die geen spam is toch in de spambox wordt geplaatst?

U kunt nu via Secure Webmail e-mailadressen of complete domeinnamen opgeven bij de optie 'Greenlist'. Op deze adressen of domeinnamen zal geen spamfiltering van XS4ALL plaatsvinden.

Het kan ook nog op 2 andere manieren, maar hoe u dat moet doen is afhankelijk van de reden waarom deze in de spam mailbox is beland.

1. Een eigen spamfilter profiel te gaan gebruiken. In plaats van 'Markeren en doorsturen' te gebruiken voor de betreffende zwarte lijsten kan het dan gewijzigd worden naar 'Markeren' waardoor de e-mail dan in de normale mailbox terecht komt. Let op, er zal dan ook meer spam in de normale mailbox terecht kunnen komen.

Wat ook kan gebeuren bij gebruik van het XS4ALL Spamfilter is dat in de inhoud van de e-mail elementen bevat waardoor het bericht als spam wordt aangemerkt.

Er zal dan zoiets in de headers staan:

X-XS4ALL-Spam-Score: 17.958 (*****************)
	DATE_IN_FUTURE_06_12,DCC_CHECK,HTML_70_80,HTML_MESSAGE,MIME_HTML_ONLY
	,URIBL_AB_SURBL,URIBL_OB_SURBL,URIBL_SC_SURBL,URIBL_WS_SURBL
	X-XS4ALL-Spam: YES

Als achter X-XS4ALL-Spam 'YES' staat dan is het als spam aangemerkt vanwege de score die in de regel(s) daarboven zichtbaar is. Als de score boven de 5.00 komt dan wordt er vanuit gegaan dat het een spam bericht is.

De afzender heeft dan een e-mail verstuurd waarin bijvoorbeeld het website-adres staat van een bekende spammer of er zijn woorden zoals 'viagra', 'one time mailing' gebruikt. Maar ook het versturen van een bericht met het onderwerp in kapitalen of een datum in de toekomst draagt bij aan de score.

Dit kan dan het beste direct aan de afzender gemeld worden zodat hij/zij in de toekomst de tekst van het bericht nakijkt voordat het wordt verstuurd.

Het filteren op inhoud kan ook uitgezet worden bij een eigen spamfilter profiel maar ook dan zult u meer spam in uw normale mailbox aan kunnen treffen.

2. Als de afzender mailt via een server die op een zwarte lijst staat dan is dat de reden dat deze in de spam mailbox terechtkomt. Dit kunt u zien als aan de headers van een bericht.

X-XS4ALL-DNSBL-Checked: mxdrop40.xs4all.nl checked 63.245.15.201 against DNS blacklists
	X-XS4ALL-DNSBL-Warning: Sending machine is listed in: cbl.abuseat.org,bl.spamcop.net,list.dsbl.org,dnsbl.njabl.org

Een oplossing is de afzender melden op welke zwarte lijsten de door hem gebruikte computer/server staat aan de beheerder daarvan of bij de helpdesk van zijn/haar provider, deze moet er dan voor zorgen dat de server van die zwarte lijsten afkomt.

Hoe verplaats ik een foutief als spam gefilterde e-mail naar de normale mailbox?
Dit kan alleen wanneer u beide mailboxen via IMAP benadert. U kunt de e-mail in de spam mailbox benaderen via uw eigen e-mailprogramma en de gewenste e-mail slepen naar de normale mailbox.

Niet gevonden? Neem contact met ons op

Klantenservice en Technische ondersteuning: 020 398 76 66

Klantenservice

Werkdagen 8:00 - 20:00 uur
Zaterdag 10:00 - 17:00 uur

Indicatie actuele wachttijd: Kort

Technische ondersteuning

Dagelijks 8:00 - 22:00 uur

Indicatie actuele wachttijd: Gemiddeld

InternetVraagbaak: 020 398 70 07

Voor al uw internet vragen

Dagelijks 8:00 - 22:00 uur

Modem bij contractverlenging:
geavanceerde FRITZ!Box 7360

  • Eersteklas draadloos modem t.w.v € 249
  • Geschikt mee te bellen met vaste telefoon
  • Levenslange garantie
FRITZ!Box 7360
Menu Zoeken