Waarmee kunnen
wij u helpen?

Terug naar Klantenservice

Phishing: wat kunt u ertegen doen?

Kritisch en verstandig gebruik maken van internet is de beste bescherming tegen phishing. XS4ALL biedt u de informatie en de hulpmiddelen die daarvoor nodig zijn.

Hieronder vindt u een lijst met praktische adviezen voor het gebruik van uw computer en toepassingen op internet. Ze helpen u om phishing, en andere vormen van internetmisbruik, buiten de deur te houden.

Lees meer

Beveilig uw computer

Installeer de F-Secure Internet Security beveiligingssoftware op uw computer of thuisnetwerk. Voor XS4ALL-klanten is het gebruik van deze software geheel gratis. Download het programma in het Service Centre en installeer het op uw computer. Op de helpdeskpagina's vindt u hulp bij installatie.

Onderhoud uw programma's

Regelmatig worden updates of patches aangeboden om zwakke plekken in programma's te repareren. Installeer ze. Kijk voor meer informatie bij Installeer updates.

Onderhoud uw accounts

  • Wijzig al uw wachtwoorden regelmatig, liefst elke maand. Maak ze niet te makkelijk. Gebruik een sterk wachtwoord.
  • Laat uw accounts niet verlopen. Veel phishings hebben te maken met het updaten of verlopen van een account.
  • Reageer niet op een plotselinge vraag om persoonlijke informatie. Vul nooit gegevens in als u de relevantie niet ziet.

Informeer uzelf

  • Blijf extra alert op software waarvan u niet precies weet wat het doet. Op internet is veel informatie te vinden over veiligheidsproblemen van programma's. Bijvoorbeeld over Kazaa en de spyware daarin.
  • Bekijk of het echt de moeite waard is om bepaalde software te installeren. En vooral of het makkelijk is om de software weer te verwijderen.

Populair is niet veiliger

Een programma is niet per definitie goed omdat het door miljoenen wordt gebruikt. De populariteit van een programma zegt niets over de veiligheid ervan. Veel gebruikte programma's of besturingssystemen zijn vanzelfsprekend ook populair bij degenen die er misbruik van willen maken.

Er zijn verschillende programma's beschikbaar voor dezelfde functies. Kijk bij de keuze voor een programma ook naar de veiligheidsaspecten. Fraudeurs richten zich op de meest gebruikte programma's.

  • Besturingssystemen als Mac OS X of Linux zijn minder kwetsbaar en ontvankelijk voor misbruik.
  • Ook een browser als Internet Explorer kent zwakke plekken. Mozilla Firefox, met ingebouwde 'pop-upkiller', is een goed alternatief.

Pop-ups

Sluit pop-ups, nieuwe vensters die zich automatisch openen, altijd af met het kruisje of de toetscombinatie Alt-F4. Gebruik een pop-up killer.

Gebruik een spamfilter

Phishing gebeurt vaak in de vorm van spam. Een spamfilter verkleint de kans op phishing.

HTML en veiligheid

HTML wordt gebruikt om een tekst of link visueel aantrekkelijker te maken. Bijvoorbeeld www.xs4all.nl in kleur en onderstreept. In feite is HTML een programmeertaal om tekst te coderen. Deze opmaak kan echter ook verhullen dat de werkelijke link naar een heel andere pagina verwijst. U kunt dit risico beperken door voorzichtig om te gaan met links die in het bericht staan. Kopieer de weergegeven link en plak die in uw browser, in plaats van op de link te klikken.

Het veiligste is om uw mail niet in HTML, maar als platte tekst te bekijken. Schakel dan de html-viewer in uw mailprogramma uit. In Outlook Express vindt u dit onder: Extra (tools) > Opties (options) > Lezen (read). Vervolgens zet u een vinkje bij 'Alle berichten als tekst zonder opmaak weergeven' (Read all messages in plain text).

Stap-voor-stap uw mailprogramma instellen

Outlook
Outlook Express
Mail (Mac OS X)

Gebruik beveiligde verbindingen

Geef alleen persoonlijke gegevens door via een beveiligde verbinding. U herkent een dergelijke verbinding aan het websiteadres. Dit begint dan in plaats van 'http:' met 'https.' De 's' staat voor 'secure'. Let ook op het icoon 'browserslotje' -*plaatje*- in de onderste balk van uw browserscherm. Het icoon verschijnt wanneer u bent ingelogd via een beveiligde verbinding.

Lees meer

Niet gevonden? Neem contact met ons op

Klantenservice en Technische ondersteuning: 020 398 76 66

Klantenservice

Werkdagen 8:00 - 20:00 uur
Zaterdag 10:00 - 17:00 uur

Indicatie actuele wachttijd: Kort

Technische ondersteuning

Dagelijks 8:00 - 22:00 uur

Indicatie actuele wachttijd: Kort

InternetVraagbaak: 020 398 70 07

Voor al uw internet vragen

Dagelijks 8:00 - 22:00 uur

Modem bij contractverlenging:
geavanceerde FRITZ!Box 7360

  • Eersteklas draadloos modem t.w.v € 249
  • Geschikt mee te bellen met vaste telefoon
  • Levenslange garantie
FRITZ!Box 7360
Menu Zoeken