Wie wij zijn

Welkom bij XS4ALL. Bij de provider die staat voor het volledig benutten van de mogelijkheden van internet. Voor de vrije en ongecensureerde uitwisseling van gegevens, informatie en ideeën. Voor iedereen.

Bij XS4ALL werken een heleboel technisch slimme, eigenwijze mensen die leven voor internet. Met veel kennis, die ze graag delen. Noem ons nerds, als je wilt. Als geen ander weten we hoe belangrijk internet voor onze klanten is. En dus helpen we waar we kunnen. Dat gaat voor ons verder dan het zorgen voor een stabiele en betrouwbare internetverbinding. Onze technici zijn de meest kritische gebruikers en testers. Op onze helpdesk vind je geen belscripts of maximale gesprekstijden. Wel medewerkers die een passie hebben voor internet en erop gebrand zijn klanten verder te helpen. En dat doen ze al vanaf het allereerste begin.

XS4ALL is in 1993 opgericht door vier internetpioniers . Maar eigenlijk begint ons verhaal een paar jaar daarvoor. Aan het eind van de jaren tachtig veranderde de wereld in hoog tempo. Er was iets moois op komst. Zeker voor mensen die meer wilden doen met techniek dan alleen consumeren. Ze noemden zichzelf hackers en techno-anarchisten. Ze lazen een blaadje dat Hack-Tic heette. Op het Bulletin Board Utopia wisselden ze tips, trucs en files uit. Utopia Wat wil je nog meer?

techno anarchisten

Ze namen afstand van heersend conventioneel gedrag en moraliteit. Liever creëerden ze hun eigen vrijheid, voor zichzelf en voor anderen. Break the system by following the rules. Of het nu ging om gratis bellen of onbevoegd toegang krijgen tot computersystemen. Ze deelden een kritische, principiële, soms opstandige opstelling. Bij alles wat ze zagen of lazen, vroegen ze zich eerst af of het wel echt zo was. In plaats van het zondermeer aan te nemen. 

Hack-incident

Via de Universiteit van Amsterdam wisten ze toegang te krijgen tot internet. Ze hadden het helemaal voor elkaar, maar het duurde nog geen jaar. Na een hackincident werden de verbindingen afgesloten. Access denied. Internettoegang was in die tijd schaars. Nederland kende eigenlijk slechts één serviceprovider NLnet die alleen brood zag in internet voor bedrijven. Particuliere internetgebruikers bestonden in hun ogen niet. Die hadden er niets te zoeken. 

Het ideaal: access for all

Toch gebeurden er belangrijke dingen op internet. Dingen die de wereld zouden veranderen. De vier oprichters vonden dat iedereen daarvan kennis moest nemen. Het idee was even eenvoudig als briljant: ze richtten zelf een stichting op die toegang tot internet ging verzorgen voor particulieren. Toegang voor iedereen. Access for all. XS4ALL was een statement. In een woning in de Bijlmer werd druk geprogrammeerd en gesoldeerd om alles in gereedheid te brengen voor de grote lancering.

Asset#1Qd4QRcCm9vfN4WdZeLOop

Meteen 500 klanten!

De vier hoopten op vijfhonderd klanten aan het eind van het eerste jaar. Op 1 mei 1993 ging XS4ALL 'open' voor het publiek. De eerste ISP van Nederland was een feit. Een artikel (PDF) in de Volkskrant van die dag deed de rest. Diezelfde avond, om zeven uur, had de vijfhonderdste klant zich al aangemeld. De oprichters wisten meteen dat ze een groot probleem hadden.

Hé, wil je een baan?

Alles verliep chaotisch in het begin. Iedereen nodigde vrienden uit om te komen helpen. Die werden met wat geld naar een tweedehands winkel gestuurd om een bureau en een stoel te kopen. Ze mochten zelf hun computer kopen, ze moesten hem zelf aansluiten. En daarna mochten ze zelf uitzoeken wat ze moesten doen. Er was geen afdeling personeelszaken. Het was meer van:


Asset#2SrZNsyAiep2x8XUSF8TH

Hé, je zit hier nu al twee weken, zullen we je dan maar een baan aanbieden?

Die chaotische start was achteraf een zegen. Het selecteerde de mensen die daar tegen kunnen. Mensen die voor zichzelf kunnen denken. Mensen die uit zichzelf de juiste dingen doen en die niet te beroerd zijn elkaar te helpen. Nog steeds dragen medewerkers van het eerste uur de idealen uit de begintijd over op nieuwe medewerkers. Dit is nog steeds kenmerkend voor onze cultuur.


Belangstelling van de BVD


Om de groei bij te benen, verhuisden we begin 1994 naar de Prins Hendrikkade. Daar mochten we door de aanvraag van het grote aantal telefoonlijnen én de techno-anarchistische herkomst zelfs even rekenen op warme belangstelling van de Binnenlandse Veiligheidsdienst. Internet werd voor steeds meer mensen toegankelijk, al waren de misverstanden over internet in Nederland groot. Soms leidde dit tot grappige gesprekken aan de telefoon.

Al snel bleek de stichtingsvorm steeds minder werkbaar. En dus veranderde de stichting XS4ALL in 1996 in XS4ALL Internet BV. Leden heetten vanaf dat moment abonnees. Tegenwoordig voelen veel van onze abonnees zich nog steeds lid. We verlieten de Prins Hendrikkade en streken neer in Diemen-Zuid. Een heus kantoorpand met volop ruimte om te groeien.

Trouble in paradise

Al die tijd hadden we overleefd in een managementvacuüm. Waar andere bedrijven al bij vijftien medewerkers organisatorische problemen krijgen, kregen wij ze pas toen er vijfenveertig mensen werkten. Maar toen kregen we ze ook echt, en drie keer zo hard. We hadden steeds meer moeite alle ontwikkelingen bij te houden.Breedband zat eraan te komen, de concurrentie zat ons op de hielen. En wij? Wij wilden nieuwe internetdiensten ontwikkelen. De kwaliteit en veiligheid van internet verder optimaliseren. En de privacy van onze abonnees blijven bewaken. Dat ging ons op eigen kracht niet lukken.


In de rij om XS4ALL over te nemen

En dus gingen we op zoek naar een sterke partner. En eerlijk gezegd: ze stonden voor ons in de rij. Uiteindelijk bleek KPN de meest geschikte partij. Ze bood ons een eigen plek binnen het concern. Met de vrijheid om zelfstandig te handelen, te regelen en te doen. De afspraken over de onafhankelijkheid van XS4ALL werd zelfs op een aantal cruciale punten vastgelegd in een contract, anderen noemden het een verdrag. Drie jaar later, in 2001, verhuisden we naar Eekholt 42 in Diemen.

Inmiddels zijn we uitgegroeid tot een echt bedrijf dat breed bekend staat. Met heel veel klanten en met meer dan driehonderd medewerkers. Met werktijden, afdelingen, bazen en baasjes. En zelfs met een Club Appeltaart. Maar dat het in het begin allemaal anders was, is nog steeds goed te merken.

Asset#5Kzkjpt6HinV4fd3DagKgy

..of ongeorganiseerde orde

Mensen die voor het eerst door onze gangen lopen, wanen zich in een andere wereld. Als je bij ons in de lift staat, kijk je je ogen uit. Als je om negen uur 's ochtends op ons kantoor een afspraak hebt, kan het zijn dat er nog niemand is. Maar als je 's avonds om tien uur langsrijdt, kan het zijn dat we nog volop aan het werk zijn. Je zult hier weinig stropdassen aantreffen, maar ze waren en zijn er wel. En misschien is het wel net zo veelzeggend dat veel 'managers' na verloop van tijd die stropdas thuislaten. Gewoon, omdat het niet hoeft.

Sommigen typeren XS4ALL als een goed georganiseerde chaos, anderen beschrijven het juist als een bewust ongeorganiseerde orde. Een orde die bestaat bij de gratie van het simpele gegeven dat we onze klanten het beste willen bieden. Onze toewijding is voor buitenstaanders soms jaloersmakend. Ons fanatisme komt wellicht wat drammerig, principieel en idealistisch over. Hoe je het ook typeert, het zorgt er vooral voor dat als er iets is , als iets het niet doet of als er iets is uitgevallen we elkaar helpen het probleem op te lossen. Waar we ook zijn, hoe laat het ook is. Want voor ieder van ons geldt dat internet het moet doen. Altijd.


Principes en idealen

Als je staat voor het benutten van de mogelijkheden van internet, als je staat voor vrije en ongecensureerde uitwisseling van gegevens, informatie en ideeën, dan moet je bereid zijn voor je principes op te komen. Dat doen we als geen ander. Of het nu gaat om privacy, censuur of aftappen op internet, XS4ALL heeft altijd geweigerd gehoor te geven aan verzoeken van politie en justitie om inzage in persoonsgegevens of internetverkeer van klanten. Tenminste, zolang de wettelijke basis daarvoor niet of onvoldoende was geregeld.

XS4ALL is diep begaan met privacy en veiligheid. We zijn actief in politiek en wetgeving om de boel open te houden. Regelmatig schrijven we mee aan publicaties waarin we de rol - en alle gevaren - van internet in de samenleving verkennen en helpen verdiepen. Zo houden we onze blik fris. We schuwen geen rechtszaak. In het verleden kruisten we de degens met partijen als Scientology en Stichting Brein. We waren initiatiefnemer van de actie tegen de Bewaarplicht, maar ook van het Meldpunt Kinderporno. En soms hebben we gezorgd voor uitspraken die dienen als basis van wetgeving voor internetgebruik.


Niet meer het XS4ALL uit 1993

Idealistisch als we altijd zijn gebleven, in de loop der jaren zijn we wel degelijk mee veranderd. We zijn allang niet meer het XS4ALL uit 1993. We zijn gegroeid. De internetmarkt is volwassen geworden. De zo vanzelfsprekende groei is afgenomen en de concurrentie toegenomen. En als een markt volwassen raakt, moet je je horizon verbreden. Met je tijd meegaan zodat klanten en publiek je begrijpen. Dan ga je commerciëler handelen. En ga je reclame maken, sales bedrijven en weloverwogen aan de gang met zaken als klantcommunicatie en PR. En dat alles zonder af te wijken van waar het je om te doen is: een open, vrij en ongereguleerd internet.



Hoe kun je trouw blijven aan je eigen idealen en waarden, maar dan wel zo dat ze passen bij deze tijd? Soms hadden we het daarmee best moeilijk. Idealen gaan lang niet altijd samen met het voldoen aan financiële doelstellingen. Integendeel. Dat leidde soms tot lange discussies. Tot debatten waar de vonken vanaf vlogen. Want we nemen zelden iets voor lief. Zelfs niet in het belang van meer verkoop.

Hier en daar zette dat ons op achterstand, omdat we er langer over deden een goed uitgebalanceerd standpunt te vormen en een oplossing te verzinnen waarbinnen ook ruimte was voor onze idealen. Hoe moeilijk het soms ook leek, altijd vonden we een uitweg. En soms leidde dat zelfs tot heel creatieve oplossingen


XS4ALL loves Internet

XS4ALL is en blijft wild van internet. Het maakt ons attent en behulpzaam . We hebben altijd het beste voor met de klant. We gaan altijd voor de hoogste kwaliteit. Technisch superieur, intelligent en met een hang naar perfectionisme, zonder door te slaan in verstikkende dogma's of ongezonde arrogantie. In wat we zeggen en schrijven streven we altijd naar eerlijkheid, verantwoordelijkheid en transparantie. Zo plaatsen we alle storingsmeldingen online.

Altijd eigenzinnig

Ons grootste goed blijft onze eigenzinnigheid. We houden niet van dertien-in-een-dozijn. Dat merk je meteen als je ons ontmoet, bijvoorbeeld om te komen solliciteren. Ieder van ons heeft een mening en komt daar rond voor uit. Ieder van ons brengt zijn of haar passie mee en dat is goud waard. Gamers, tangodansers, bandjes-fanaten, techno-artiesten of kookgekken. Als je internet voor iedereen wilt realiseren, kun je niet zonder.

Woorden én daden

Maar houding alleen is niet genoeg. Uiteindelijk word je afgerekend op je daden. En dat gaat wat ons betreft nog steeds verder dan een goede verbinding. Op onze Internetvraagbaak kunnen klanten terecht met al hun vragen over internet. In 2010 waren we de eerste provider die IPv6 heeft uitgerold. Onze notice & takedown procedure is een voorbeeld voor andere providers. Hierin omschrijven we als eerste glashelder hoe we omgaan met ongewenste informatie op internet.


Zo hebben we ons vanuit een stel idealistische hackers en techno-anarchisten ontwikkeld tot een servicegerichte marktspeler vol idealen. Een ijzersterke provider en legendarisch internetmerk van Hollandse bodem. Niet voor niets wordt XS4ALL vrijwel onafgebroken als beste getest. Door de Consumentenbond, door Kassa, door Radar en ook in de ranglijsten van Emerce staan we regelmatig bovenaan. Uitstekende verbindingen en uitblinkende service. Meer internet, voor iedereen.

Wij zullen het nooit voor minder doen.




chevron-down