..
De gegevens van een Yak vliegtuig.
 

Yak 52 uit 1987
 
De productie van de inmiddels wereldberoemde Yak-52 startte in Rusland in 1978. Om politieke redenen werd deze productie snel verhuisd naar Bacau in Roemenië. De productie kwam stil te liggen in 1992 nadat 1677 vliegtuigen waren geproduceerd. Dankzij orders uit de private sector wordt de Yak-52 echter nog steeds geproduceerd in zowel de oorspronkelijke versie alsook een staartwiel versie. De cockpit echter werd wat aangepast aan de westerse eisen.Oorspronkelijk was de Yak-52 ontworpen om de Yak-18A te vervangen als initiële militaire trainer. De Yak-52 werd het belangrijkste vliegtuig voor aerobatics trainingen vóór de introductie van de “high performance” Su-29 en Yak-54. De Yak is ongelooflijk solide gebouwd en toch gemakkelijk te vliegen. De Yak-52 combineert een WW II uiterlijk met fantastische aerobatic prestaties welke ingrediënten nodig zijn voor echt vliegplezier.


Motor:
Vedeneyev M-14P 360 pk (269 kW) 9 cylinder luchtgekoelde ster

Propeller:
Tweebladig, hout, met variable pitch, V-530TA-D35

Maten:
Spanwijdte    9,5 m      31,1 ft
Lengte    7,67 m       25,1 ft
Hoogte    2,7 m       8,9 ft
Vleugeloppervlakte    15,0 m2      161,2 ft2

Gewichten en belastingen:
Leeg gewicht   1035 kg       2282 lb
Maximum start gewicht    1315 kg      2899 lb
Brandstofcapaciteit   90 kg (120 ltrs)       198 lb (31,5 gall)
Max vleugel belasting    87 kg /m2       17,8 lb/ft2
Max vleugel belasting    3,65 kg/hp       10,78 lb/kW

Prestaties:
Maximum level speed @ 1000 m     300 km/u      162 mph
Maximum manoeuvring speed   360 km/u       194 mph
Vne        420 km/h      226 mph
Rotatie snelheid    90 km/u       49 mph
Stall snelheid    105 km/u       57 mph
Stall snelheid met flaps   100 km/u      54 mph
Maximum klimsnelheid   7 m/s      1377 fpm
Maximum plafond    4000 m      13115 ft
Maximum bereik (10% reserve)   500 km      311 nm
Maximum endurance   2,6 uur      2,6 uur
Take off run @ sea level   200 m      655 ft
Landing run @ sea level    260 m       850 ft
Maximale belastingsfactor   +7 / -5 g      +7 / -5 g


 
 

**** Een super mooi vliegtuig.....  de YAK ****