TEKSTSUGGESTIES
Suggesties doe je via bijdrage leveren.
Bijdragen komen automatisch hieronder en worden in principe binnen een paar
dagen verwerkt in de tekst () of geparkeerd in
Als je bijdrage in de tekst is verwerkt, vind je je naam en het hoofdstuk
waarin hij staat in het colofon.
Hieronder staan de laatste vijf bijdragen, de nieuwste bovenaan.
Naam = Frank
E-mailadres =
Tekst = Hallo Wouter,
Ik heb vol bewondering je site gelezen!.
Je beschikt over veel kennis en je lijkt me een enorm wijs persoon.
Ik hou me veel bezig met het hoe en vooral het waarom van bepaalde dingen in het dagelijks leven.
Ik ben heel erg benieuwd hoe wat of jij me hier van kan leren
Geloof jij bv dat alleen een doel heeft in het leven en alles als je geboren word je leven al uitgestippeld staat?.
Zou het hier graag eens met je over willen hebben.
M.V.G,
Frank
Naam = sjaak zwart
E-mailadres =
Tekst = Heej allemaal,
ik denk dat het vanuit fylosofisch oogpunt het overduidelijk is dat het gaat over de driehoekige reflectie. Het gebeuren door oorzaak, door gebeuren. Dit uiteindelijk leid tot resultaat, wat weer een oorzaak is van vele gevolgen. De driehoek tussen oorzaak, gevolg, resultaat. Ook wel die cyclische driehoek genaamd. als je het op deze manier bekijkt is er maar een oplossing, het begin.
Naam = Frank
E-mailadres = myfuture@zonnet.nl
Tekst = De eerste zin van hoofdstuk 1. Bij de vermelding van de merknaam van
de auto stopte mijn belangstelling verder te lezen.
Naam = Bert Spangenberg
E-mailadres = bspan1@visto.vom
Tekst = Wijsheid & Wetenschap Om duidelijk weer te geven wat leren voor
mij betekent, moet ik eerst een aantal uitgangspunten schetsen waar ik mijn
aannames op baseer. Ten eerste valt er voor mij een duidelijk onderscheid te
maken tussen kennis en wijsheid. Kennis is duidelijk het middel om wijzer (het
doel) te worden. Ten tweede geld wijsheid voor mij als de hogere van de twee
vormen van intelligentie, en als een van de meest begerenswaardig onderdelen
van de mens op zich. Als laatste zie ik deze wijsheid als gedwongen vorm van
ontwikkeling, die onvermijdelijk is. Ga maar na; strikt genomen kan kennis alleen
toenemen, en eigenlijk nooit afnemen. Al is deze slecht, nutteloos of oninteressant:
je neemt het in je op. Op zn best kan het stilstaan, maar dit valt nauwelijks
voor te stellen. Wijsheid daarentegen kan zowel toe-als afnemen, afhankelijk
van de manier waarop je de opgedane kennis toepast, en het resultaat weegt.
Stel; je hebt de kennis om bommen te werpen (om actueel te blijven), maar is
dat de meest wijze keuze? Op dat zelfde moment is er ook de kennis voorhanden
om het probleem op een andere manier op te lossen. Wat weerhoudt men er dan
van om de meest waardevolle manier toe te passen? In mijn mening is het antwoord
op deze vraag: persoonlijk belang. Pas nadat er genoeg landen van de kaart zijn
geveegd komt men er achter dat het misschien toch beter was om het probleem
bij de wortel aan te pakken; de onvrede dus, om wat voor reden dan maar ook.
Dit was de meest wijze manier van handelen geweest en deze optie was in eerste
instantie, samen met de benodigde kennis, aanwezig. Dus op dat ogenblik leert
men, als kennis wordt geconfronteerd met kennis, en het resultaat wordt gewogen.
Wijsheid behoedt men ervan de verkeerde keuzes te maken. Dus wat is dan belangrijker;
de kennis of de wijsheid? En wat moet ons dan worden bijgebracht? Ergens kun
je aanvoelen dat het klopt. Wijsheid is (nog) geen gevestigde wetenschap, maar
iedereen zou het graag willen kunnen, dus zal dat uiteindelijk ook gebeuren,
zolang de drang aanwezig blijft. Juist daarom is het mijns inziens ook zo abstract
en ingewikkeld. Het is niet zo eenvoudig als bijvoorbeeld wis-of scheikunde.
Ik zeg bewust zo eenvoudig, want waarom zouden deze wetenschappen als eerste
ontdekt zijn geworden? In mijn ogen door noodzaak en voorbeeld. Zo was de geometrie
van het wiel nodig zodat wij met paard en wagen de akkers konden bewerken, en
zodoende meer mensen konden voeden. Maar ik geloof niet dat men hier ooit op
zou zijn gekomen als de voorbeelden voor het idee op zich, niet legio waren:
de ronde zon, de ronde boomstam, de ronde kern van een bloem, en de wiskundige
zekerheid van de Gulden Snede, of het koken van water voor wat dat betreft.
Allemaal dingen die zaten te wachten om ontdekt te worden, als eersten in een
lange reeks exacte wetenschappen omdat ze noodzakelijk waren voor onze primaire
behoeftes, en, omdat ze praktisch door de natuur zijn aangereikt. Zo niet met
de menselijke wijsheid. Dat duurt nog wel een poosje. Daar zijn geen voorbeelden
van voorhanden om ons een duwtje in de goede richting te geven. Hetzelfde geld
voor het Spiritualisme, niet dat ik tussen hemel en aarde zweef, maar er is
nu wel een Universiteit voor het vak. Of de ondergewaardeerde Metafysica.
Een nobele wetenschap, waar iedereen prettiger door zou kunnen leven, maar niet
zo noodzakelijk als dat wiel en dus bestemd voor latere tijden. Dus is goed
leren naar mijn mening bijna geheel afhankelijk van de keuze wat men werkelijk
wil leren. Leer je maar wat; dan zal het leerproces als middel (en dat is het
immers) nooit het beoogde resultaat kunnen behalen. En dat houdt in dat je op
een gegeven moment een ophoping van mensen krijgt die bezig zijn kennis toe
te passen waar ze eigenlijk niet geheel achter staan. Als je er dan vanuit gaat
dat kennis in zekere zin macht weerspiegelt, dan kan er wel eens verkeerd mee
omgesprongen kunnen worden. Eigenlijk probeer ik te stellen dat het belangrijk
is om eerst vast te stellen wat men wil, of dat de moeite waard is, en zich
eerst daarop te concentreren. Het achterhalen van het (bij zo velen) sluimerende
verlangen. Zodoende behaald men een hoger rendement van de kennis die men gaandeweg
opdoet vanwege het natuurlijke enthousiasme, en verloopt het bovengenoemde proces
soepeler, en spoediger. Focus op de inherente keuze van een mens is van groot
belang voor het succes. Met vriendelijke groet, Bert Spangenberg
Naam = Rene de Pruyssenaere
E-mailadres = r.de.pruyssenaere@wolmail.nl
Tekst = Wouter, Voor in je boek heb je geschreven dat de oplossing op blz.103
staat. Waar is die bladzijde.........? Is het cryptisch?
Naam
= Albert Huberts
E-mailadres = agwmh@xs4all.nl
Tekst = Graag willen wij u uitnodigen het feest van Winant van Maesdonck. Het
feest wordt gehouden op http://www.xs4all.nl/~agwmh/lynxlustig/
Naam
= Robert Huerga
E-mailadres =
Tekst = Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat alles wat ons toe- valt toeval is.
Maar is het feit dat alles toeval is, ook toeval?
Naam = Stephen Zweedijk
E-mailadres = szweedijk@freeler.nl
Tekst = je kunt nooit??? (niet altijd!) meer begrijpen dan wat je gaat meemaken
of al hebt meegemaakt tijdens je leven. ergens aan toe zijn, bedenkt je toch
immers niet zelf (instinctief of gevoelsmatig misschien, denk aan pubers die
zichzelf gaan ontdekken), anders zou het wel erg geforceerd kunnen worden, niet?
Of is ons menselijk-leven zo nu en dan al behoorlijk geforceerd? Alles heeft
tijd nodig uit te rijpen en te groeien, denk ik.
Naam = Fenna
E-mailadres =
Tekst = We waren op vakantie in Engeland. In een 35 jarige Volvo katterug, onze
bezinedop van de Volvo was kapot, niks aan te doen, dachten we. Maar mijn partner
vond er toevallig eentje in een tweedehands winkeltje, zonder sleutel. Hij was
te leuk om hem te laten liggen en een dop van een Volvo in Engeland, dat was
wel uniek. Wij hem proberen, past de sleutel er ook nog op: ra, ra, hoe kan
dat nou. Hebben we raar van staan te kijken. [Tekst geplaatst op pagina Toeval]
Naam = wel genoemd 007
E-mailadres =
Tekst = Wij heben een Volvo 240 gl estate. Bij toeval deet hij het een keer
niet [kwam door de vocht] en nu wil mijn moeder een nieuwe Volvo. Ik denk een
850 estate 2.5 l. En dat vind ik niet leuk. Groetjes van de 11 jarige jongen.
Naam = Feather
E-mailadres =
Tekst = Cijfers zijn flauwekul. Neem het gedoe rond het nieuwe millennium, daar
wordt veel teveel aandacht aan besteed. Kan Mayanda daar niet eens wat aan doen.
Naam = jose toeset
E-mailadres =
Tekst =
Zij keek achterom...de stilte was ongewoon...mr toch ook herkenbaar?!
Vanuit zee kwam een metershoge golf dichterbij...totaal niet passend...in het geheel.Zij trilde van top tot teen
maar was in het geheel niet angstig.
Ze wilde om onverklaarbare redenen naar de golf toe...strekte haar armen
uit.