Dag 16, maandag 18 september
Beijing - Xian

De Tsarengoudroute zit er op. Gisterenavond hebben we van onze reisgenoten afscheid genomen onder het genot van een Pekingeend menu.
De meeste van hen vertrekken vandaag naar huis, wij reizen door naar Xian.

Stipt op tijd worden we in de ochtend door onze contactpersoon in het hotel opgehaald en met een taxi naar het vliegveld gereden. Het is slechts een kleine 25 kilometer naar het vliegveld, maar het verkeer rond Peking kan, zeker tijdens al deze werkzaamheden ter voorbereiding op de Olympische spelen behoorlijk vastzitten. Daardoor zijn we maar liefst 3,5 uur tevoren aanwezig voor wat in feite een gewone binnenlandse vlucht van iets meer dan een uurtje is. Maar goed, beter te vroeg dan te laat. De buitentemperatuur is inmiddels al tot 31 graden gestegen, maar in de gekoelde luchthaven is het goed uit te houden. Erg veel winkeltjes zijn er niet en het aanbod van producten is beperkt. We drinken koffie tegen Schipholprijzen en bezoeken het business center om de email maar eens te bekijken teneinde de wachttijd door te komen.

Het is 10 graden kouder als we rond 16.00 uur landen op het vliegveld van het 1100 kilometer verder gelegen provinciestadje Xian. Xian telt slechts 6 miljoen inwoners. Het vliegveld is gehuld in de mist zo lijkt het op het eerste gezicht. Het blijkt echter om een dikke laag smog te gaan die ook de gehele stad bedekt. Het maakt een sombere, naargeestige indruk. Nadat we in ons hotel midden in het stadscentrum hebben ingecheckt, gaan we maar eens buiten kijken, De smog lijkt iets op te trekken, maar dat kan ook komen omdat het inmiddels is gaan schemeren. Het centrum blijkt nog veel originele bouwwerken te hebben, voor zover we dat in het donker goed kunnen zien. Van de week als het licht is, gaan we dat wel eens beter bekijken. We wandelen verder door smalle straatjes waar veel kraampjes staan opgesteld, gericht op de Chinezen zelf. Toeristen zien we hier nauwelijks. Er worden de alleraardigste zaken aangeboden tegen spotprijzen. Wanneer we verder lopend weer op de hoofdstraat uitkomen, ontdekken we een markt waar weer toeristen zijn en de meer commerciële producten verkocht worden. Het is werkelijk een verademing ten opzichte van Peking om op deze markt te lopen. We hebben volop gelegenheid om rond te kijken en worden veel minder opdringeriger aangesproken dan dat dit in Peking het geval was. Terwijl de concurrentie hier misschien nog wel groter is.
Lopend op de markt voel ik plotseling een vreemde beweging op de jaszak waar mijn videocamera in zit. Achteromkijkend zie ik twee knapen die, nu zij betrapt zijn, plotseling een grote belangstelling veinzen voor een kraam met vruchten. Ja, ja, en zij maar denken dat we daar intrappen!
Teruglopend richting hotel maken we nog wat opnamen van de uitbundige reclameverlichting en de verlichte monumentale bouwwerken die de sombere indruk van vanmiddag geheel teniet doet.

We eten deze avond een keertje bij Kentucky Fried Chicken. Volgens de Chinese dame die ons van het vliegveld heeft opgehaald eten de Chinezen daar graag, ze vinden dat lekkerder dan het Chinese voedsel. Ik moet haar helaas ongelijk geven. Een paar in de frituurpan geflikkerde kippenvleugels kunnen in de verste verte niet concurreren met de verfijnde smaken uit de Chinese keuken. Het zal wel meer te maken hebben naar de hang naar het westerse, ik zal haar dat morgen als we haar weer zien maar niet op deze manier vertellen.