Dag 1, vrijdag 3 september
Moskou

We komen om 14.45 uur aan op de luchthaven van Moskou. De ontscheping uit het vliegtuig gaat redelijk vlot. Door lange gangen gaan we naar de paspoortcontrole en jawel er is toch nog toch wat nostalgie uit het Sovjettijdperk voor de Rusland bezoeker behouden gebleven. Om 15.00 uur stonden we in de onoverzichtelijke rij voor de controle die zich stapje voor stapje naar voren verplaatste. Precies een uur duurde het voordat we de we pascontrole waren gepasseerd en de nodige stempels op formulieren waren gezet. Daarna ging het voorspoedig. Opgewacht door de reisleiding gaat het via een stadstour naar het hotel Renaissance. Helaas begon het op dat moment hard te regenen zodat we de twee uurtjes voorafgaande aan het diner maar in het hotel bleven. Na een smakelijk diner, dat kan dus wel degelijk in Rusland, stroomt het van de regen en wordt besloten om de avondwandeling op het rode plein te laten vervallen, we komen daar morgen toch nog. In ruil daarvoor maken we een excursie per metro langs een aantal interessante metrostations. Veel marmer, veel mozaïek en imposante kroonluchters. De metro verplaatst zich met de precisie van een Zwitsers uurwerk, het maakt alleen een stuk meer lawaai.

Ik weet niet of het komt omdat het weekend is en dat de Russen zelf genieten van een vrije dag, wat opvalt is dat er bij binnenkomst in een metrowagen een gezellige alcoholdamp je tegemoet slaat alsof je een café binnenstapt. Hier en daar ook een behoorlijk dronken Rus, maar wellicht komt ook dat door de vrije dag, nergens leidt dit tot problemen. Eenmaal weer boven de grond, het is inmiddels 22.00 uur en de regen is voorbij, volgt er toch nog een stadtour "Moskou By night". Het is de moeite waard. Moskou is duidelijk bezig met een inhaalslag, er wordt veel verbouwd en het autoverkeer is de laatste jaren aanzienlijk toegenomen zo verteld de reisleidster ons, maar het geeft de stad ook allure. In elk geval volop (reclame)verlichting. Nog niet vergelijkbaar met een stad als Parijs of Londen, hoewel men hard hun best doet.
Om 23.15 worden we weer bij ons hotel afgezet om ons morgen om 08.30 op te halen voor een dagbezoek aan Moskou.

Dag 2  zaterdag 4 september
Moskou

Zodra om 07.00 uur de gordijnen van de hotelkamer opengaan, stemt het beeld ons wat bedroeft voor het bedoelde stadsbezoek, het regent namelijk opnieuw. Echter, na het ontbijt komt de zon tevoorschijn die ook de rest van de dag blijft schijnen. We brengen natuurlijk een bezoek aan het Kremlin en het Rode plein, alsmede aan een aantal andere bezienswaardigheden van de stad. Het Kremlin met de grote klok is in werkelijkheid kleiner dan ik had verwacht, daarentegen ervaar ik het rode plein juist weer als groter. Het stadsbezoek is de moeite waard, er worden in elk geval vele foto's gemaakt. Indrukwekkende architectuur, niet alleen van gebouwen, maar ook voor wat betreft de groenvoorziening.

Overigens nooit gedacht dat Moskou zo groen was, er zijn vele parken en bomen in de stad. Op zich is dat maar goed ook, de auto-industrie is hier nog niet zo actief op het gebied van het beteugelen van de uitstoot, met name de vrachtwagens braken dikke rookpluimen uit. Dank zij deze bomen wordt de lucht in elk geval nog enigszins gezuiverd, de levensverwachting van de Moskovieten is namelijk niet al te hoog.

Wie bij Rusland het beeld heeft van arme zielige kromgebogen vrouwtjes die met drie jassen aan om een aalmoes vragen komt bedrogen uit. Het jarenlang geschetste beeld van de boze Rode Beer heeft wat dat betreft goed gewerkt. Natuurlijk zie je wel eens een zwerver rondlopen, maar dat zie je in Nederland net zo goed. De werkelijkheid is dat Moskou het grijze beeld in behoorlijke mate kwijt raakt, volop wordt er gebouwd aan een moderne samenleving.

Toch blijken sommige geruchten weer wél waar te zijn. Ons werd verteld dat in Moskou op 1 september de verwarming aan gaat en op 1 mei weer wordt uitgezet, een tussenstand kent men niet. Natuurlijk neem je zo'n opmerking niet serieus. Totdat we tussen de middag gingen lunchen en op het terras van het restaurant grote gasheaters werden aangestoken, terwijl de buitentemperatuur nog ruim 20 graden was. In elk geval, de milieubeweging kan hier zijn hart ophalen, verbeterpunten genoeg.

Om 22.30 checken we dan uiteindelijk in op de trein die ons de eerste nacht zo'n 750 kilometer verder zal brengen. Stipt om 23.00 uur vertrekt de trein, Na enigszins geprobeerd te hebben om de inhoud van de koffers te ordenen en het maken van  de nodige foto's kunnen we proberen om te gaan slapen op de 65 centimeter brede bedden.
In de trein mag niet gerookt worden behalve aan de uiteinden van de coupés waar zich het koppelstuk met de andere wagons bevindt. Daar wordt volop gebruik van gemaakt. Een minder prettige bijkomstigheid is dat zich op die plaats kennelijk ook de inlaat van de luchtverversing bevindt. Zodra een roker zich aan zijn of haar genoegens toegeeft, kan men daar in de coupés volop van meegenieten. In de coupés kunnen de ramen niet open, deur naar het gangpad open en het daar tegenoverliggend raam openen is dan de oplossing om weer wat frisse lucht binnen te krijgen.





 

Klik hier voor meer foto's van dag 1 en 2

Naar de beginpagina