|
Dag 1,
vrijdag 3 september
We komen om 14.45 uur aan op de luchthaven van Moskou. De
ontscheping uit het vliegtuig gaat redelijk vlot. Door lange gangen
gaan we naar de paspoortcontrole en jawel er is toch nog toch wat
nostalgie uit het Sovjettijdperk voor de Rusland bezoeker behouden
gebleven. Om 15.00 uur stonden we in de onoverzichtelijke rij voor de
controle die zich stapje voor stapje naar voren verplaatste. Precies een
uur duurde het voordat we de we pascontrole waren gepasseerd en de
nodige stempels op formulieren waren gezet. Daarna ging het voorspoedig.
Opgewacht door de reisleiding gaat het via een stadstour naar het hotel
Renaissance. Helaas begon het op dat moment hard te regenen zodat we de
twee uurtjes voorafgaande aan het diner maar in het hotel bleven. Na een
smakelijk diner, dat kan dus wel degelijk in Rusland, stroomt het van de
regen en wordt besloten om de avondwandeling op het rode plein te laten
vervallen, we komen daar morgen toch nog. In ruil daarvoor maken we een
excursie per metro langs een aantal interessante metrostations. Veel
marmer, veel mozaïek en imposante kroonluchters. De metro verplaatst
zich met de precisie van een Zwitsers uurwerk, het maakt alleen een stuk
meer lawaai.
Dag 2 zaterdag 4 september Zodra om 07.00 uur de gordijnen van de hotelkamer opengaan, stemt het beeld ons wat bedroeft voor het bedoelde stadsbezoek, het regent namelijk opnieuw. Echter, na het ontbijt komt de zon tevoorschijn die ook de rest van de dag blijft schijnen. We brengen natuurlijk een bezoek aan het Kremlin en het Rode plein, alsmede aan een aantal andere bezienswaardigheden van de stad. Het Kremlin met de grote klok is in werkelijkheid kleiner dan ik had verwacht, daarentegen ervaar ik het rode plein juist weer als groter. Het stadsbezoek is de moeite waard, er worden in elk geval vele foto's gemaakt. Indrukwekkende architectuur, niet alleen van gebouwen, maar ook voor wat betreft de groenvoorziening. Overigens nooit gedacht dat Moskou zo groen was, er zijn vele parken en bomen in de stad. Op zich is dat maar goed ook, de auto-industrie is hier nog niet zo actief op het gebied van het beteugelen van de uitstoot, met name de vrachtwagens braken dikke rookpluimen uit. Dank zij deze bomen wordt de lucht in elk geval nog enigszins gezuiverd, de levensverwachting van de Moskovieten is namelijk niet al te hoog. Wie bij Rusland het beeld heeft van arme zielige kromgebogen vrouwtjes die met drie jassen aan om een aalmoes vragen komt bedrogen uit. Het jarenlang geschetste beeld van de boze Rode Beer heeft wat dat betreft goed gewerkt. Natuurlijk zie je wel eens een zwerver rondlopen, maar dat zie je in Nederland net zo goed. De werkelijkheid is dat Moskou het grijze beeld in behoorlijke mate kwijt raakt, volop wordt er gebouwd aan een moderne samenleving. Toch blijken sommige geruchten weer wél waar te zijn. Ons werd verteld dat in Moskou op 1 september de verwarming aan gaat en op 1 mei weer wordt uitgezet, een tussenstand kent men niet. Natuurlijk neem je zo'n opmerking niet serieus. Totdat we tussen de middag gingen lunchen en op het terras van het restaurant grote gasheaters werden aangestoken, terwijl de buitentemperatuur nog ruim 20 graden was. In elk geval, de milieubeweging kan hier zijn hart ophalen, verbeterpunten genoeg. Om 22.30 checken we dan
uiteindelijk in op de trein die ons de eerste
nacht zo'n 750 kilometer verder zal brengen. Stipt om 23.00 uur vertrekt
de trein, Na enigszins geprobeerd te hebben om de inhoud van de koffers
te ordenen en het maken van de nodige foto's kunnen we proberen om te
gaan slapen op de 65 centimeter brede bedden. |
Klik hier voor meer foto's van dag 1 en 2
|