Abu Melle
journalistieke producties

De Aanschaf

(zie ook bij de Volkskrant zelf)

Volkskrant zaterdagkatern de Verleiding 19 feb 2005

Rubriek de Aanschaf, productinformatie & recensie


Hollandse riksjaas

Er is weinig Hollandser én leuker dan met de kleine voorop de fiets de vriendelijke wereld traag langs zien schuiven. Maar eens moet kind naar school of crèche. En opeens komt er nog een kind, is er haast en drukte, en de boodschappen moeten ook nog mee. Dan wil ineens het beentje niet meer in het zitje buigen, dan zit met ijselijk gegil een peutervingertje ergens klem. Dan schuift de boodschappentas van het stuur. Dan zucht en kraakt de lager van uw oude fiets onder de toenemende last.

 

Gelukkig staat er dankzij een handvol inventieve fietsenmakerijtjes een groeiend arsenaal aan kindertransportmiddelen klaar in de sindsdien te krappe fietsenwinkel. Van nul tot negen kan het kind moeiteloos op de ouderfiets mee: Er zijn rekjes voor maxicosies, voorzitjes voor peuters, achterzitjes voor kleuters, dubbelzitters voor tweelingen. Er zijn karren en bakken voor grotere, autoloze of avontuurlijker gezinnen en extra lange fietsen die eerder doen denken aan een recreatiepark dan aan dagelijks vervoer. ''Je moet over de angst heen er gek uit te zien,'' zegt Maarten van Andel, ontwerper en producent van de eerste tweewielige bakfiets cargobike, hét succesnummer van de laatste jaren in de groeimarkt kindertransport. Bakfietsen waren er altijd al, vertelt Van Andel, maar altijd met drie wielen en altijd lokaal geproduceerd. De enige die over de grens kwam was de Christiania uit Kopenhagen, waar de kinderbakfiets al veel langer een vertrouwd beeld is. In de jaren negentig begonnen fietsenmakerscollectiefjes in de Amsterdamse Pijp de Christiania na te maken en nam het aantal verschijningen in Amsterdam langzaam toe. Sinds ook prinsen en prinsessen hun kinderen in bakfietsen rondrijden is de bakfiets nergens gek meer. Het is bovendien noodzaak, zegt Van Andel, omdat de auto in de stad almaar viezer, duurder en onhandiger wordt en het verkeer steeds helser. Van Andel verkoopt zijn bakfietsen inmiddels ook ver buiten de hoofdstad, tot in Canada. Hoeveel stuks precies wil hij niet zeggen, wel dat we in 'duizenden' moeten denken. Intussen wordt zijn tweewieler lustig gekopieerd en zijn de producenten die elkaar van de vroegere collectiefjes kennen minder goede vrienden geworden.

 

 

Meest praktisch. De kinderkar is er met name voor de langere-afstandfietser met kleine kinderen. De kar is opvouwbaar zodat hij makkelijk is op te bergen of mee kan op vakantie. Het fietst lichter dan de meeste andere varianten kindertransport. Kan ook als transport- of wandelwagen fungeren en is met een plastic huif geheel afsluitbaar voor weer en wind. Een kinderkar is volgens de rapporten erg veilig. Een nadeel is dat de kinderen ongezellig ver buiten beeld zitten. Andere nadelen zijn ongemakken bij oversteken,  bij lastige paaltjes en in smalle steegjes. Prijzen variëren van €275 tot over de €800. Testen van de Fietsersbond en het outdoortijdschrift Oppad wezen de Dolphin  (€  798)  en de Burley d'Lite (€ 599) aan als winnaars (Zie  fietsersbond.nl en oppad.nl). Voordeel: licht, multifunctioneel, veilig. Nadeel: ongezellig, soms wat onhandig lang.

 

 

 

Meest snel. De aanhangfiets is een voorwielloos meetrappend kinderfietsje dat achter de ouderfiets hangt. Het is een fantastische uitvinding voor als de kinderen niet meer in de kar passen, maar ook nog niet los kunnen of mogen fietsen in het helse stadsverkeer. Enigszins afwijkend zijn de follow-me en de trailgator, aanhangertjes waar je het voorwiel van een gewoon kinderfietsje in of aan kan hangen wanneer de kinderbeentjes moe zijn. Prijzen variëren van €190tot ruim €550. Winnaar van de test van de Fietsersbond was de Burley Piccolo (€545), goede tweede de Add bike (€399)(zie  fietsersbond.nl). Voordeel: compact, ultralicht fietsen. Nadeel: lang, monofunctioneel.

 

 

Meest gekozen. De aangepaste fiets heeft als overeenkomst een versterkt frame, extraduty bagagedrager, dikke spaken en een steviger standaard. De inventiviteit van de fietsverzinners leidt tot steeds meer verschijningsvormen. Er is zijn tweeling- of duofietsen (€700) waarvan het achterwiel een stuk naar achteren geschoven is zodat er twee zitjes achterop kunnen zonder dat de fiets gaat steigeren. Er zijn schier eindeloze familietandems (vanaf €1300) voor wel vier personen, of in plaats daarvan een krat of bak, die verschuiven naar de categorie kinderbakfiets. En er zijn versterkte 'moederfietsen' (van €400 tot €800) met lage instap en een langere afstand tussen stuur en zadel, zodat er meer plaats is voor kinderzitje en moederbenen. Van de moederfietsen heeft de Sparta Amazone een wel erg breed stuur, fietsenmakers zullen u daarom eerder een Batavus Personal Bike of Stabilo aanraden.Voordeel: gebruiksgemak, stevig, veilig. Nadeel: raakt na kindertijd vaak in onbruik.

 

 

 

Meest hip. De kinderbakfiets. De bakfiets lijkt als een vast plekje te gaan heroveren in het Hollandse straatbeeld. Populair vooral onder moderne stedelingen, sommigen claimen er nimmer afstand van te willen doen. De vraag op de tweedehandsmarkt is groot. Bakfiets.nl, Christiania en Fietsfabriek (nu ook met elektromotor) zijn de bekendste merken, maar goedkopere kopieën uit Azië zijn hen inmiddels gevolgd. Significant verschil bestaat er tussen de driewieler, die hoger, zwaarder en logger is maar meer gebruiksruimte heeft, en de slankere tweewieler, die met een lager (stabieler) zwaartepunt een stuk lichter fietst. De grote vraag rond de bakfiets is waarom de bakken nog steeds van hout en welke noviteit de volgende zal zijn. Voordeel: veilig, stevig, leuk, multifunctioneel. Nadeel: log, duur (van €1300 tot €2000), moet vanwege omvang doorgaans op de stoep overnachten.

 

 

 

Veruit de meest simpele en goedkope oplossing voor de doorsnee fietser is het gewone fietszitje. Voorop past het kind er in totdat het niet meer past, voor achterop zijn er zitjes voor kinderen tot 9 jaar, al had het kind dan natuurlijk allang zelf moeten fietsen. Past het zitje onverhoopt niet, dan heeft de fietsenmaker tal van beugeltjes, haakjes en moertjes in het assortiment om het toch te laten passen. Overigens zijn zadels vaak naar achteren verplaatsbaar (zadelstang omdraaien) om wat meer beenruimte te scheppen. Belangrijker dan de kwaliteit  van het zitje is misschien wel de fiets zelf. Die moet stabiel en sterk zijn. Gewone opa- en omafietsen zijn dat lang niet altijd, met spaakbreuk en andere verzakkingen tot gevolg. Grotere (4+) kinderen kunnen overigens ook gewoon op de stang, vooral als daar een zadeltje plus voetrust op is gemonteerd (van 2,20 voor een simpel beugeltje tot 60, -- voor een los extra zadeltje op een damesfiets). Tot slot kunnen de kinderen ook voorop het almaar populairdere bakkersrek. Dat is heel erg leuk, maar stuurt vrij zwaar en scoort hoog qua onveiligheid.

 

 

Voor een totaalervaring van alle mogelijke modellen kunt u vanaf 1 april weer naar de Kleine Aarde in Boxtel  voor een bike-experience. Op die site www.bike-experience.nl/lijst.htm is verder een vrij volledige lijst met links naar producenten van allerlei kindertransportfietsen. Op Internet wemelt het overigens van de sites over fietsen met kinderen, vaak met forums vol gebruikservaringen (fietsenmetkinderen.nl, grootgezin.nl, moederfiets.nl). Voor advies op maat gaat u naar de betere fietsenmaker (herkenbaar aan reparatieafdeling).

 


abumelle@xs4all.nl

Naar Boven