Abu Melle
journalistieke
producties
De Aanschaf
(zie ook bij de Volkskrant
zelf)
Volkskrant zaterdagkatern de Verleiding 19 feb 2005
Rubriek de Aanschaf, productinformatie & recensie
Er is weinig Hollandser én leuker dan met de kleine voorop de
fiets de vriendelijke wereld traag langs zien schuiven. Maar eens moet kind naar
school of crèche. En opeens komt er nog een kind, is er haast en drukte, en de
boodschappen moeten ook nog mee. Dan wil ineens het beentje niet meer in het
zitje buigen, dan zit met ijselijk gegil een peutervingertje ergens klem. Dan
schuift de boodschappentas van het stuur. Dan zucht en kraakt de lager van uw
oude fiets onder de toenemende last.
Gelukkig staat er dankzij een handvol inventieve
fietsenmakerijtjes een groeiend arsenaal aan kindertransportmiddelen klaar in
de sindsdien te krappe fietsenwinkel. Van nul tot negen kan het kind moeiteloos
op de ouderfiets mee: Er zijn rekjes voor maxicosies, voorzitjes voor peuters,
achterzitjes voor kleuters, dubbelzitters voor tweelingen. Er zijn karren en
bakken voor grotere, autoloze of avontuurlijker gezinnen en extra lange fietsen
die eerder doen denken aan een recreatiepark dan aan dagelijks vervoer. ''Je
moet over de angst heen er gek uit te zien,'' zegt Maarten van Andel, ontwerper
en producent van de eerste tweewielige bakfiets cargobike, hét succesnummer
van de laatste jaren in de groeimarkt kindertransport. Bakfietsen waren er
altijd al, vertelt Van Andel, maar altijd met drie wielen en altijd lokaal
geproduceerd. De enige die over de grens kwam was de Christiania uit
Kopenhagen, waar de kinderbakfiets al veel langer een vertrouwd beeld is. In de
jaren negentig begonnen fietsenmakerscollectiefjes in de Amsterdamse Pijp de
Christiania na te maken en nam het aantal verschijningen in Amsterdam langzaam
toe. Sinds ook prinsen en prinsessen hun kinderen in bakfietsen rondrijden is
de bakfiets nergens gek meer. Het is bovendien noodzaak, zegt Van Andel, omdat
de auto in de stad almaar viezer, duurder en onhandiger wordt en het verkeer
steeds helser. Van Andel verkoopt zijn bakfietsen inmiddels ook ver buiten de
hoofdstad, tot in Canada. Hoeveel stuks precies wil hij niet zeggen, wel dat we
in 'duizenden' moeten denken. Intussen wordt zijn tweewieler lustig gekopieerd
en zijn de producenten die elkaar van de vroegere collectiefjes kennen minder
goede vrienden geworden.
Meest praktisch. De kinderkar is er
met name voor de langere-afstandfietser met kleine kinderen. De kar is
opvouwbaar zodat hij makkelijk is op te bergen of mee kan op vakantie. Het
fietst lichter dan de meeste andere varianten kindertransport. Kan ook als
transport- of wandelwagen fungeren en is met een plastic huif geheel
afsluitbaar voor weer en wind. Een kinderkar is volgens de rapporten erg
veilig. Een nadeel is dat de kinderen ongezellig ver buiten beeld zitten.
Andere nadelen zijn ongemakken bij oversteken, bij lastige paaltjes en in smalle steegjes. Prijzen variëren
van €275 tot over de €800. Testen van de Fietsersbond en het outdoortijdschrift
Oppad wezen de Dolphin (€ 798) en de Burley d'Lite (€ 599) aan als winnaars (Zie fietsersbond.nl en oppad.nl). Voordeel:
licht, multifunctioneel, veilig. Nadeel: ongezellig, soms wat onhandig lang.
Meest snel. De aanhangfiets is een voorwielloos
meetrappend kinderfietsje dat achter de ouderfiets hangt. Het is een
fantastische uitvinding voor als de kinderen niet meer in de kar passen, maar
ook nog niet los kunnen of mogen fietsen in het helse stadsverkeer. Enigszins
afwijkend zijn de follow-me en de trailgator, aanhangertjes waar
je het voorwiel van een gewoon kinderfietsje in of aan kan hangen wanneer de
kinderbeentjes moe zijn. Prijzen variëren van €190tot ruim €550. Winnaar van de
test van de Fietsersbond was de Burley Piccolo (€545), goede tweede de Add bike
(€399)(zie fietsersbond.nl). Voordeel:
compact, ultralicht fietsen. Nadeel: lang, monofunctioneel.
Meest gekozen. De aangepaste fiets heeft als
overeenkomst een versterkt frame, extraduty bagagedrager, dikke spaken en een
steviger standaard. De inventiviteit van de fietsverzinners leidt tot steeds
meer verschijningsvormen. Er is zijn tweeling- of duofietsen (€700) waarvan het
achterwiel een stuk naar achteren geschoven is zodat er twee zitjes achterop
kunnen zonder dat de fiets gaat steigeren. Er zijn schier eindeloze
familietandems (vanaf €1300) voor wel vier personen, of in plaats daarvan een
krat of bak, die verschuiven naar de categorie kinderbakfiets. En er zijn
versterkte 'moederfietsen' (van €400 tot €800) met lage instap en een langere
afstand tussen stuur en zadel, zodat er meer plaats is voor kinderzitje en
moederbenen. Van de moederfietsen heeft de Sparta Amazone een wel erg breed
stuur, fietsenmakers zullen u daarom eerder een Batavus Personal Bike of
Stabilo aanraden.Voordeel: gebruiksgemak, stevig, veilig. Nadeel: raakt na
kindertijd vaak in onbruik.
Meest hip. De kinderbakfiets. De bakfiets lijkt
als een vast plekje te gaan heroveren in het Hollandse straatbeeld. Populair
vooral onder moderne stedelingen, sommigen claimen er nimmer afstand van te
willen doen. De vraag op de tweedehandsmarkt is groot. Bakfiets.nl, Christiania
en Fietsfabriek (nu ook met elektromotor) zijn de bekendste merken, maar
goedkopere kopieën uit Azië zijn hen inmiddels gevolgd. Significant verschil
bestaat er tussen de driewieler, die hoger, zwaarder en logger is maar meer
gebruiksruimte heeft, en de slankere tweewieler, die met een lager (stabieler)
zwaartepunt een stuk lichter fietst. De grote vraag rond de bakfiets is waarom
de bakken nog steeds van hout en welke noviteit de volgende zal zijn. Voordeel:
veilig, stevig, leuk, multifunctioneel. Nadeel: log, duur (van €1300 tot
€2000), moet vanwege omvang doorgaans op de stoep overnachten.
Veruit de meest simpele en goedkope oplossing voor de
doorsnee fietser is het gewone fietszitje. Voorop past het kind er in totdat
het niet meer past, voor achterop zijn er zitjes voor kinderen tot 9 jaar, al
had het kind dan natuurlijk allang zelf moeten fietsen. Past het zitje
onverhoopt niet, dan heeft de fietsenmaker tal van beugeltjes, haakjes en
moertjes in het assortiment om het toch te laten passen. Overigens zijn zadels
vaak naar achteren verplaatsbaar (zadelstang omdraaien) om wat meer beenruimte
te scheppen. Belangrijker dan de kwaliteit van het zitje is misschien wel de fiets zelf. Die moet
stabiel en sterk zijn. Gewone opa- en omafietsen zijn dat lang niet altijd, met
spaakbreuk en andere verzakkingen tot gevolg. Grotere (4+) kinderen kunnen
overigens ook gewoon op de stang, vooral als daar een zadeltje plus voetrust op
is gemonteerd (van 2,20 voor een simpel beugeltje tot 60, -- voor een los extra
zadeltje op een damesfiets). Tot slot kunnen de kinderen ook voorop het almaar
populairdere bakkersrek. Dat is heel erg leuk, maar stuurt vrij zwaar en scoort
hoog qua onveiligheid.
Voor een totaalervaring van alle mogelijke modellen kunt u vanaf
1 april weer naar de Kleine Aarde in Boxtel voor een bike-experience. Op die site www.bike-experience.nl/lijst.htm
is verder een vrij volledige lijst met links naar producenten van allerlei kindertransportfietsen.
Op Internet wemelt het overigens van de sites over fietsen met kinderen, vaak
met forums vol gebruikservaringen (fietsenmetkinderen.nl, grootgezin.nl,
moederfiets.nl). Voor advies op maat gaat u naar de betere fietsenmaker
(herkenbaar aan reparatieafdeling).