Abu Melle
journalistieke producties

De Aanschaf

(zie ook bij de Volkskrant zelf)

 

 

Volkskrant zaterdagkatern de Verleiding 16 april 2005

Rubriek de Aanschaf, productinformatie & recensie

 

 


Obesitasremmers

 

Jeugdig overgewicht staat in de belangstelling. Kinderen bewegen te weinig, zitten teveel, eten verkeerd en worden te dik om nog lekker te kunnen bewegen. De oplossing is eenvoudig: in plaats van urenlang gamen en msn'nen achter het beeldscherm kunnen kinderen ook gewoon buiten spelen. Het vergt wat stimulans en toezicht van de ouders, maar op de lange termijn betaalt dat zich dubbel en dwars terug in gezonder en evenwichtiger kroost. Buiten spelen kan met sport en spel, en met rollend materieel. Wat betreft het laatste is er veel aantrekkelijk speelgoed om kinderen in beweging te krijgen. Moesten hun ouders het nog doen met een hoekig rijwiel, lekke step of op roestige rolschaatsen, de jeugd van tegenwoordig heeft een arsenaal aan skateboards, skelters en skates tot hun beschikking. Ook is er een groeiende niche vol nieuwerwets speelgoed verkrijgbaar. Wat die gemeen hebben is dat de wielen op ongewone manieren aan het rollen worden gebracht of dat ze voorzien zijn van een spectaculaire stuurinrichting. Dit stimuleert de motorieke ontwikkeling enorm en het oogt bovendien vrij vet. Wel vragen deze speelgoederen nogal wat ruimte en eventueel ook voorzorgsmaatregelen. Ongevallengegevens over step en skelters bestaan niet, al schijnt vooral het kleine aluminium stepje met skatewieltjes volgens een geraadpleegde KNO-arts heel wat op het geweten te hebben. Denk dus aan helm en knie- pols- en elleboogbeschermers. Volgens de wet gelden skates, steps en skelters overigens als voetgangers en moeten ze op de stoep. Omdat je daar maar moeilijk uit de voeten met dit soort speelgoed is het slimmer om collectief een deel van een rustige straat op te eisen of een veilig woonerf of een van de vele speelpleintjes op te zoeken. Stunters kunnen terecht op skatebanen, duurtrikkers op het eerste officiële NK Trikke, 14 mei op de Vechtse Banen in Utrecht.

Rens Thobokholt van IconX is importeur van een aantal van die nieuwe speelgoederen, al ziet hij zijn producten liever geplaatst in de categorie sport. Met de Trikke timmert hij al twee jaar aan de weg. Thobokholt demonstreert zijn waar zelf op evenementen en bij potentiële verkopers. Op beurzen is het uitkijken geblazen, zegt hij: ''Dan staat binnen de kortste keren iemand overheen gebogen met een fotocamera. Een paar maanden later liggen de Chinese kopieën in de winkel.'' Zo werkte de Braziliaan Gildo Beleski zeventien jaar aan de Trikke, vertelt Thobokholt, maar zag die kort na de officiële introductie lustig gekopieerd. De vorig jaar geïntroduceerde skelter Triker, ontworpen door de Nederlander Quinten van de Vrie, kreeg onmiddellijk gezelschap van de Balanzbike van de gerenommeerde skelterfabrikant Berg. Beiden claimen de bedenker te zijn van de wendbare skelter, terwijl ligfietsdeskundigen menen te weten dat de oorsprong ligt in de ligfiets van Flevobike of zelfs helemaal buiten Nederland.

 

 

Evenwicht. De step met luchtbanden is voor kleine (vanaf 3 jaar) kinderen hét vervoermiddel om het evenwichtsgevoel te ontwikkelen. Dat is enorm bevorderlijk voor een gezonde, beweeglijke toekomst. Kinderen die gestept hebben kunnen eerder fietsen en doen dat meteen en zonder hulp van zijwieltjes of meerennende ouders. Hetzelfde geldt voor de loopfiets, een antiek fietsje zonder trappers, waarvan recent een aantal nieuwe modellen zijn geintroduceerd. Vroeger was de loopfiets van hout en afkomstig uit de antroposofische winkel, sinds kort heb je stoere,  stevige loopfietsjes waarop je op het gewenste moment trappers kan installeren om er een echt fietsje van te maken. De Duitse Rennrad (€229, bij de beter fietsenwinkel) is het mooiste model.Voordeel: simpel, stoer, goed voor evenwicht. Nadeel: geen.

 

 

 

Armkracht. Vorig jaar was er al de skatekart: een rollend zitvlak gekoppeld aan een frame met stierenkopstuur en nog een skatewieltje. Voortbewegen doe je de skatekart (€60, vanaf 3jaar, skatekart.com) door de hoorns van de stierenkop van links naar rechts te bewegen en zo in bochtjes vooruit te swingen. De skatekart kan ook binnen gebruikt worden, want er is weinig ruimte voor nodig. Dit jaar komt producent Neva Products met de Hurry-Skurry: een op de oeroude vliegende hollander gebaseerd lichtgewicht karretje dat je voortbeweegt door een hefboom van voor naar achter te pompen. Sturen doe je met de voeten op de voor-as. Skatekart en Hurry-Skurry (€189, vanaf 5 jaar, hurryskurry.com) zijn leuk en motoriekstimulerend speelgoed, maar gaan voor durfals niet hard genoeg. Vooral geschikt voor wat voorzichtiger of motorisch minder ontwikkelde kinderen, en op drukke schoolpleinen en kinderdagverblijven. Voordeel: Veilig, veelzijdig, licht. Nadeel: Ontwikkeld weinig snelheid.

 

 

 

Wendbaarheid. De gewone skelter is fantastisch speelgoed in plat Nederland. Skelters zijn er in veel vormen en kwaliteiten, van een klein skeltertje tot als politieauto's aangeklede gevaartes vol elektronische toeters en bellen. Pas op: Goedkoop is bij skelters vaak duurkoop. Skelterfabrikant Berg levert degelijk speeltuig en is daarmee wereldwijd marktleider. Mammoet, de andere Nederlandse fabrikant, is een goede tweede. Nieuw op skeltergebied is een voorwielaangedreven driewielskelter (5-10 jaar) waarvan het kuipstoeltje als een hangmatje tussen de twee achterwielen hangt. Het ding stuur je met billen en torso: door opzij te leunen kantelt het kuipstoeltje en maakt het parallelle voorwiel een hoek. Onzichtbaar precies snijd je zo de bocht aan, wat resulteert in een enorme wendbaarheid. Kiezen kan je tussen de Balanzbike van Berg (vanaf €399, iets robuuster, bergtoys.nl)) en de Triker van IconX (vanaf €279, stuurt lekkerder door een andere ophanging van het kuipstoeltje, zie triker.com). Voordeel: stoer, wendbaar, snel. Nadeel: vrij duur, niet geheel ongevaarlijk op de weg.

 

 

Snelheid. Vergelijkbaar met de triker is de 'lage racer' KMX, de skelterversie van het stuntfietsje BMX. De KMX (van 7 tot 14 jaar, €479) heeft vijf versnellingen op het grote achterwiel en twee krachtig remmende kleine voorwieltjes, zodat naar hartelust geslipt en gewheeld kan worden. De skelter heeft nog meer dan de triker weg van een ligfiets,  maar is vooral voor het stunten gemaakt. Er is ook een versie voor volwassenen. Er zijn overigens ook echte kinderligfietsen verkrijgbaar (zie www.ligfiets.net). Handige ouders met wat vrije tijd kunnen zelfs van een te klein kinderfietsje een ligfiets maken, met het zelfbouwpakket 'Kidt' (ca €200). Voordeel: Stoer, snel, stunt. Nadeel: duur, gevaarlijk op de openbare weg.

 

 

Carving en cambering. De Trikke (traik), zeggen trikkers, is een threewheelcamberingvehicle of 3cv.  Cambering –letterlijk vertaald: wielvlucht- kun je vergelijken met een bocht in vallen bij het schaatsen, skieen en fietsen: door het vallen win je aan snelheid. Voor de Trikke heb je een soepel lichaam, een gladde en brede weg nodig en wat doorzettingsvermogen. Als de slag te pakken is, is het een van de lekkerste dingen die er bestaan, enigszins vergelijkbaar met carven en snowboarden. De Trikke is verkrijgbaar in verschillende maten (€149, vanaf 7 jaar) tot een 12 (€359met luchtbanden voor volwassenen, zie trikke.nl). Voordeel:trendy, betaalbaar, erg gezond. Nadeel: niet overal liggen lege brede wegen.

 

 

 

 

Straatdansen. De Pliws (ploews)zijn nog niet officieel op de markt maar al wel op straat gesignaleerd. Eigenlijk zijn het skates zonder schoen. Je klikt de pliws (€50) onder de hak van je schoen en rolt door de tenen op te tillen en je gewicht op de hak te concentreren. De eerste tien maal ga je geheid onderuit, maar daarna kan je kunstschaatsen op straat. Voordeel: Goedkoop, compact. Nadeel: moeilijk!

 

 


abumelle@xs4all.nl

Abu Melle Index