Abu Melle
journalistieke producties

De Aanschaf;

!!U LEEST GOEDE STUKKEN MAAR OP EEN HELE OUDE SITE!!!!!!! >>>> NIEUWE SITE!!!

(zie ook bij de Volkskrant zelf)

 

 

Volkskrant zaterdagkatern de Verleiding

Rubriek de Aanschaf, productinformatie & recensie

 

 

19 februari  2005

Hollandse Riksjaas

zie ook direct

16 april      2005

Obesitasremmers

zie ook direct

21 mei       2005

Low cooking

zie ook direct

 4 juni       2005

Muggen

 

11 juni       2005

Trampolines

 

 

 

 

 

 

 

 

Hollandse riksjaas

 

 

Er is weinig Hollandser én leuker dan met de kleine voorop de fiets de vriendelijke wereld traag langs zien schuiven. Maar eens moet kind naar school of crèche. En opeens komt er nog een kind, is er haast en drukte, en de boodschappen moeten ook nog mee. Dan wil ineens het beentje niet meer in het zitje buigen, dan zit met ijselijk gegil een peutervingertje ergens klem. Dan schuift de boodschappentas van het stuur. Dan zucht en kraakt de lager van uw oude fiets onder de toenemende last.

 

Gelukkig staat er dankzij een handvol inventieve fietsenmakerijtjes een groeiend arsenaal aan kindertransportmiddelen klaar in de sindsdien te krappe fietsenwinkel. Van nul tot negen kan het kind moeiteloos op de ouderfiets mee: Er zijn rekjes voor maxicosies, voorzitjes voor peuters, achterzitjes voor kleuters, dubbelzitters voor tweelingen. Er zijn karren en bakken voor grotere, autoloze of avontuurlijker gezinnen en extra lange fietsen die eerder doen denken aan een recreatiepark dan aan dagelijks vervoer. ''Je moet over de angst heen er gek uit te zien,'' zegt Maarten van Andel, ontwerper en producent van de eerste tweewielige bakfiets cargobike, hét succesnummer van de laatste jaren in de groeimarkt kindertransport. Bakfietsen waren er altijd al, vertelt Van Andel, maar altijd met drie wielen en altijd lokaal geproduceerd. De enige die over de grens kwam was de Christiania uit Kopenhagen, waar de kinderbakfiets al veel langer een vertrouwd beeld is. In de jaren negentig begonnen fietsenmakerscollectiefjes in de Amsterdamse Pijp de Christiania na te maken en nam het aantal verschijningen in Amsterdam langzaam toe. Sinds ook prinsen en prinsessen hun kinderen in bakfietsen rondrijden is de bakfiets nergens gek meer. Het is bovendien noodzaak, zegt Van Andel, omdat de auto in de stad almaar viezer, duurder en onhandiger wordt en het verkeer steeds helser. Van Andel verkoopt zijn bakfietsen inmiddels ook ver buiten de hoofdstad, tot in Canada. Hoeveel stuks precies wil hij niet zeggen, wel dat we in 'duizenden' moeten denken. Intussen wordt zijn tweewieler lustig gekopieerd en zijn de producenten die elkaar van de vroegere collectiefjes kennen minder goede vrienden geworden.

 

 

Meest praktisch. De kinderkar is er met name voor de langere-afstandfietser met kleine kinderen. De kar is opvouwbaar zodat hij makkelijk is op te bergen of mee kan op vakantie. Het fietst lichter dan de meeste andere varianten kindertransport. Kan ook als transport- of wandelwagen fungeren en is met een plastic huif geheel afsluitbaar voor weer en wind. Een kinderkar is volgens de rapporten erg veilig. Een nadeel is dat de kinderen ongezellig ver buiten beeld zitten. Andere nadelen zijn ongemakken bij oversteken,  bij lastige paaltjes en in smalle steegjes. Prijzen variëren van €275 tot over de €800. Testen van de Fietsersbond en het outdoortijdschrift Oppad wezen de Dolphin  (€  798)  en de Burley d'Lite (€ 599) aan als winnaars (Zie  fietsersbond.nl en oppad.nl). Voordeel: licht, multifunctioneel, veilig. Nadeel: ongezellig, soms wat onhandig lang.

 

 

 

Meest snel. De aanhangfiets is een voorwielloos meetrappend kinderfietsje dat achter de ouderfiets hangt. Het is een fantastische uitvinding voor als de kinderen niet meer in de kar passen, maar ook nog niet los kunnen of mogen fietsen in het helse stadsverkeer. Enigszins afwijkend zijn de follow-me en de trailgator, aanhangertjes waar je het voorwiel van een gewoon kinderfietsje in of aan kan hangen wanneer de kinderbeentjes moe zijn. Prijzen variëren van €190tot ruim €550. Winnaar van de test van de Fietsersbond was de Burley Piccolo (€545), goede tweede de Add bike (€399)(zie  fietsersbond.nl). Voordeel: compact, ultralicht fietsen. Nadeel: lang, monofunctioneel.

 

 

Meest gekozen. De aangepaste fiets heeft als overeenkomst een versterkt frame, extraduty bagagedrager, dikke spaken en een steviger standaard. De inventiviteit van de fietsverzinners leidt tot steeds meer verschijningsvormen. Er is zijn tweeling- of duofietsen (€700) waarvan het achterwiel een stuk naar achteren geschoven is zodat er twee zitjes achterop kunnen zonder dat de fiets gaat steigeren. Er zijn schier eindeloze familietandems (vanaf €1300) voor wel vier personen, of in plaats daarvan een krat of bak, die verschuiven naar de categorie kinderbakfiets. En er zijn versterkte 'moederfietsen' (van €400 tot €800) met lage instap en een langere afstand tussen stuur en zadel, zodat er meer plaats is voor kinderzitje en moederbenen. Van de moederfietsen heeft de Sparta Amazone een wel erg breed stuur, fietsenmakers zullen u daarom eerder een Batavus Personal Bike of Stabilo aanraden.Voordeel: gebruiksgemak, stevig, veilig. Nadeel: raakt na kindertijd vaak in onbruik.

 

 

 

Meest hip. De kinderbakfiets. De bakfiets lijkt als een vast plekje te gaan heroveren in het Hollandse straatbeeld. Populair vooral onder moderne stedelingen, sommigen claimen er nimmer afstand van te willen doen. De vraag op de tweedehandsmarkt is groot. Bakfiets.nl, Christiania en Fietsfabriek (nu ook met elektromotor) zijn de bekendste merken, maar goedkopere kopieën uit Azië zijn hen inmiddels gevolgd. Significant verschil bestaat er tussen de driewieler, die hoger, zwaarder en logger is maar meer gebruiksruimte heeft, en de slankere tweewieler, die met een lager (stabieler) zwaartepunt een stuk lichter fietst. De grote vraag rond de bakfiets is waarom de bakken nog steeds van hout en welke noviteit de volgende zal zijn. Voordeel: veilig, stevig, leuk, multifunctioneel. Nadeel: log, duur (van €1300 tot €2000), moet vanwege omvang doorgaans op de stoep overnachten.

 

 

 

Veruit de meest simpele en goedkope oplossing voor de doorsnee fietser is het gewone fietszitje. Voorop past het kind er in totdat het niet meer past, voor achterop zijn er zitjes voor kinderen tot 9 jaar, al had het kind dan natuurlijk allang zelf moeten fietsen. Past het zitje onverhoopt niet, dan heeft de fietsenmaker tal van beugeltjes, haakjes en moertjes in het assortiment om het toch te laten passen. Overigens zijn zadels vaak naar achteren verplaatsbaar (zadelstang omdraaien) om wat meer beenruimte te scheppen. Belangrijker dan de kwaliteit  van het zitje is misschien wel de fiets zelf. Die moet stabiel en sterk zijn. Gewone opa- en omafietsen zijn dat lang niet altijd, met spaakbreuk en andere verzakkingen tot gevolg. Grotere (4+) kinderen kunnen overigens ook gewoon op de stang, vooral als daar een zadeltje plus voetrust op is gemonteerd (van 2,20 voor een simpel beugeltje tot 60, -- voor een los extra zadeltje op een damesfiets). Tot slot kunnen de kinderen ook voorop het almaar populairdere bakkersrek. Dat is heel erg leuk, maar stuurt vrij zwaar en scoort hoog qua onveiligheid.

 

 

Voor een totaalervaring van alle mogelijke modellen kunt u vanaf 1 april weer naar de Kleine Aarde in Boxtel  voor een bike-experience. Op die site www.bike-experience.nl/lijst.htm is verder een vrij volledige lijst met links naar producenten van allerlei kindertransportfietsen. Op Internet wemelt het overigens van de sites over fietsen met kinderen, vaak met forums vol gebruikservaringen (fietsenmetkinderen.nl, grootgezin.nl, moederfiets.nl). Voor advies op maat gaat u naar de betere fietsenmaker (herkenbaar aan reparatieafdeling).

 


abumelle@xs4all.nl

Naar Boven

 

 

 

Obesitasremmers

 

Jeugdig overgewicht staat in de belangstelling. Kinderen bewegen te weinig, zitten teveel, eten verkeerd en worden te dik om nog lekker te kunnen bewegen. De oplossing is eenvoudig: in plaats van urenlang gamen en msn'nen achter het beeldscherm kunnen kinderen ook gewoon buiten spelen. Het vergt wat stimulans en toezicht van de ouders, maar op de lange termijn betaalt dat zich dubbel en dwars terug in gezonder en evenwichtiger kroost. Buiten spelen kan met sport en spel, en met rollend materieel. Wat betreft het laatste is er veel aantrekkelijk speelgoed om kinderen in beweging te krijgen. Moesten hun ouders het nog doen met een hoekig rijwiel, lekke step of op roestige rolschaatsen, de jeugd van tegenwoordig heeft een arsenaal aan skateboards, skelters en skates tot hun beschikking. Ook is er een groeiende niche vol nieuwerwets speelgoed verkrijgbaar. Wat die gemeen hebben is dat de wielen op ongewone manieren aan het rollen worden gebracht of dat ze voorzien zijn van een spectaculaire stuurinrichting. Dit stimuleert de motorieke ontwikkeling enorm en het oogt bovendien vrij vet. Wel vragen deze speelgoederen nogal wat ruimte en eventueel ook voorzorgsmaatregelen. Ongevallengegevens over step en skelters bestaan niet, al schijnt vooral het kleine aluminium stepje met skatewieltjes volgens een geraadpleegde KNO-arts heel wat op het geweten te hebben. Denk dus aan helm en knie- pols- en elleboogbeschermers. Volgens de wet gelden skates, steps en skelters overigens als voetgangers en moeten ze op de stoep. Omdat je daar maar moeilijk uit de voeten met dit soort speelgoed is het slimmer om collectief een deel van een rustige straat op te eisen of een veilig woonerf of een van de vele speelpleintjes op te zoeken. Stunters kunnen terecht op skatebanen, duurtrikkers op het eerste officiële NK Trikke, 14 mei op de Vechtse Banen in Utrecht.

Rens Thobokholt van IconX is importeur van een aantal van die nieuwe speelgoederen, al ziet hij zijn producten liever geplaatst in de categorie sport. Met de Trikke timmert hij al twee jaar aan de weg. Thobokholt demonstreert zijn waar zelf op evenementen en bij potentiële verkopers. Op beurzen is het uitkijken geblazen, zegt hij: ''Dan staat binnen de kortste keren iemand overheen gebogen met een fotocamera. Een paar maanden later liggen de Chinese kopieën in de winkel.'' Zo werkte de Braziliaan Gildo Beleski zeventien jaar aan de Trikke, vertelt Thobokholt, maar zag die kort na de officiële introductie lustig gekopieerd. De vorig jaar geïntroduceerde skelter Triker, ontworpen door de Nederlander Quinten van de Vrie, kreeg onmiddellijk gezelschap van de Balanzbike van de gerenommeerde skelterfabrikant Berg. Beiden claimen de bedenker te zijn van de wendbare skelter, terwijl ligfietsdeskundigen menen te weten dat de oorsprong ligt in de ligfiets van Flevobike of zelfs helemaal buiten Nederland.

 

 

Evenwicht. De step met luchtbanden is voor kleine (vanaf 3 jaar) kinderen hét vervoermiddel om het evenwichtsgevoel te ontwikkelen. Dat is enorm bevorderlijk voor een gezonde, beweeglijke toekomst. Kinderen die gestept hebben kunnen eerder fietsen en doen dat meteen en zonder hulp van zijwieltjes of meerennende ouders. Hetzelfde geldt voor de loopfiets, een antiek fietsje zonder trappers, waarvan recent een aantal nieuwe modellen zijn geintroduceerd. Vroeger was de loopfiets van hout en afkomstig uit de antroposofische winkel, sinds kort heb je stoere,  stevige loopfietsjes waarop je op het gewenste moment trappers kan installeren om er een echt fietsje van te maken. De Duitse Rennrad (€229, bij de beter fietsenwinkel) is het mooiste model.Voordeel: simpel, stoer, goed voor evenwicht. Nadeel: geen.

 

 

 

Armkracht. Vorig jaar was er al de skatekart: een rollend zitvlak gekoppeld aan een frame met stierenkopstuur en nog een skatewieltje. Voortbewegen doe je de skatekart (€60, vanaf 3jaar, skatekart.com) door de hoorns van de stierenkop van links naar rechts te bewegen en zo in bochtjes vooruit te swingen. De skatekart kan ook binnen gebruikt worden, want er is weinig ruimte voor nodig. Dit jaar komt producent Neva Products met de Hurry-Skurry: een op de oeroude vliegende hollander gebaseerd lichtgewicht karretje dat je voortbeweegt door een hefboom van voor naar achter te pompen. Sturen doe je met de voeten op de voor-as. Skatekart en Hurry-Skurry (€189, vanaf 5 jaar, hurryskurry.com) zijn leuk en motoriekstimulerend speelgoed, maar gaan voor durfals niet hard genoeg. Vooral geschikt voor wat voorzichtiger of motorisch minder ontwikkelde kinderen, en op drukke schoolpleinen en kinderdagverblijven. Voordeel: Veilig, veelzijdig, licht. Nadeel: Ontwikkeld weinig snelheid.

 

 

 

Wendbaarheid. De gewone skelter is fantastisch speelgoed in plat Nederland. Skelters zijn er in veel vormen en kwaliteiten, van een klein skeltertje tot als politieauto's aangeklede gevaartes vol elektronische toeters en bellen. Pas op: Goedkoop is bij skelters vaak duurkoop. Skelterfabrikant Berg levert degelijk speeltuig en is daarmee wereldwijd marktleider. Mammoet, de andere Nederlandse fabrikant, is een goede tweede. Nieuw op skeltergebied is een voorwielaangedreven driewielskelter (5-10 jaar) waarvan het kuipstoeltje als een hangmatje tussen de twee achterwielen hangt. Het ding stuur je met billen en torso: door opzij te leunen kantelt het kuipstoeltje en maakt het parallelle voorwiel een hoek. Onzichtbaar precies snijd je zo de bocht aan, wat resulteert in een enorme wendbaarheid. Kiezen kan je tussen de Balanzbike van Berg (vanaf €399, iets robuuster, bergtoys.nl)) en de Triker van IconX (vanaf €279, stuurt lekkerder door een andere ophanging van het kuipstoeltje, zie triker.com). Voordeel: stoer, wendbaar, snel. Nadeel: vrij duur, niet geheel ongevaarlijk op de weg.

 

 

Snelheid. Vergelijkbaar met de triker is de 'lage racer' KMX, de skelterversie van het stuntfietsje BMX. De KMX (van 7 tot 14 jaar, €479) heeft vijf versnellingen op het grote achterwiel en twee krachtig remmende kleine voorwieltjes, zodat naar hartelust geslipt en gewheeld kan worden. De skelter heeft nog meer dan de triker weg van een ligfiets,  maar is vooral voor het stunten gemaakt. Er is ook een versie voor volwassenen. Er zijn overigens ook echte kinderligfietsen verkrijgbaar (zie www.ligfiets.net). Handige ouders met wat vrije tijd kunnen zelfs van een te klein kinderfietsje een ligfiets maken, met het zelfbouwpakket 'Kidt' (ca €200). Voordeel: Stoer, snel, stunt. Nadeel: duur, gevaarlijk op de openbare weg.

 

 

Carving en cambering. De Trikke (traik), zeggen trikkers, is een threewheelcamberingvehicle of 3cv.  Cambering –letterlijk vertaald: wielvlucht- kun je vergelijken met een bocht in vallen bij het schaatsen, skieen en fietsen: door het vallen win je aan snelheid. Voor de Trikke heb je een soepel lichaam, een gladde en brede weg nodig en wat doorzettingsvermogen. Als de slag te pakken is, is het een van de lekkerste dingen die er bestaan, enigszins vergelijkbaar met carven en snowboarden. De Trikke is verkrijgbaar in verschillende maten (€149, vanaf 7 jaar) tot een 12 (€359met luchtbanden voor volwassenen, zie trikke.nl). Voordeel:trendy, betaalbaar, erg gezond. Nadeel: niet overal liggen lege brede wegen.

 

 

 

 

Straatdansen. De Pliws (ploews)zijn nog niet officieel op de markt maar al wel op straat gesignaleerd. Eigenlijk zijn het skates zonder schoen. Je klikt de pliws (€50) onder de hak van je schoen en rolt door de tenen op te tillen en je gewicht op de hak te concentreren. De eerste tien maal ga je geheid onderuit, maar daarna kan je kunstschaatsen op straat. Voordeel: Goedkoop, compact. Nadeel: moeilijk!

 


abumelle@xs4all.nl

Naar Boven

 

 

Low cooking

 

Links in de grote hal van tuincentrum Overvecht staan de houtskoolbarbecues, rechts de gas en elektrabarbecues, uitmondend in glimmende buitenkeukens met rollend aanrecht. ''Als het een jong stel is,'' zegt medewerker Ans, ''dan stuur ik ze naar links. Is de klant van mijn leeftijd, dan stuur ik ze naar rechts. Want jonge mensen moeten met vuur spelen. Oudere mensen gaan voor het gemak.''  Barbecuen, zegt Klaas Dijkstra, president van de Dutch Barbecue Associaton en barbecueleraar, gaat niet om de spullen, maar om de techniek. Eigenlijk, leert Dijkstra zijn cursisten, is barbecuen slow cooking op zijn best. Of eigenlijk low cooking, want essentieel is een 'dalend' vuur waarop het vlees, de vis of de groente gestaag boven kan garen, liefst onder een deksel. Hoe belangrijk de techniek ook, het assortiment barbecueapparaten is groter dan ooit. Nieuw zijn de modellen geënt op traditionele kookvuurtjes elders in de wereld, zoals de BigGreenEgg –door Amerikaanse militairen meegenomen uit het Verre Oosten- en de verschillende aardewerken verschijningen uit Mexico, Azië en Noord-Afrika. De barbecues van marktleider Weber zijn vijftig jaar geleden geboren uit de frustratie van bedenker George Stephen: dat zijn vlees op de bestaande barbecues maar al te vaak zwart van buiten maar rauw van binnen bleef. Hij verzon iets simpels: de deksel. En zo bedacht Matthieu Los twee jaar geleden zijn GardenKitchen: ''Ik was lang tevreden met vier bakstenen en een roostertje. Maar toen wilde ik iets moois in de tuin. Waarop je ook een pizzaatje kan bakken en een visje kan roken en daarna weer lekker het vuur in kan opstoken.''

 

Metaal. Meest gebruikt is de dunne metalen bak met rooster op wiebelige pootjes. Die zijn vanaf weinig euroos verkrijgbaar, maar verwacht daarvan weinig plezier. Beter is wat meer geld uit te trekken voor een steviger model van bijvoorbeeld Barbecook of Weber. Weber geeft 25 jaar garantie op de drievoudig vernikkelde bak en is wat slimmer in de uitvoering, met lekbakken, luchtgaten, asbakken en deksel. Bovendien zijn alle onderdelen apart te vervangen. Keuze is er uit een zeer ruim assortiment, van een kleintje voor rond de 70 euro tot een fors ding voor 200. Aparte vermelding verdient het rvs-rookoventje van Outdoor Kitchen. Voordeel: Goed, praktisch, betaalbaar. Nadeel: niet voor vuurminners, monofunctioneel.

 

 

 

Elektrisch en Gas. Als je (of de buurvrouw) rook en sterk wisselende temperaturen beu bent koop je gewoon een grill die loopt op gas of elektra. Zonder de speciale rooksmaak van een houtskoolvuurtje is het de vraag of dat nog barbecuen mag heten, maar het gemak maakt veel goed. Verkrijgbaar in vele soorten en maten, tot een complete buitenkeuken aan toe (zie buitenkeuken). Ook hier is Weber het topmerk, met Campingaz als redelijke tweede. Vermijdt een apparaat met lavasteen, die nemen druipvetten op en zijn moeilijk schoon te maken. De uit Zuid-Afrika overgewaaide gasgestookte skottelbraai (een wok op poten) is erg populair bij campinggasten. Voordeel: schoon, praktisch, snel, kan ook binnen. Nadeel: geen rooksmaak, vuurloos, vrij duur.

 

 

 

Staal. Staal geleid beter (sneller heet, sneller koud) dan steen, keramiek en aardenwerk, zodat de temperatuur minder gelijkmatig is. Er zijn nogal wat gietijzeren tuinkachels met barbecuerooster, de meesten zijn van mindere kwaliteit en zullen ras gaan eroderen. Van echt plaatstaal is de Oklahoma Joe (€1500), een multifunctionele barbecue in de vorm van een locomotief. Van corténstaal is de GardenKitchen, een nieuw Nederlands ontwerp. Met een GardenKitchen (vanaf €1000) heb je een terrashaard, tuinkachel, barbecue en tuinornament ineen. Er kan een kip aan het spit, een pizza op de steen, of wat palingen aan het rek. Na het koken mag het vuur weer opgestookt. Voordeel: mooi, multifunctioneel, praktisch, warm. Nadeel: overplaatsbaar, duur.

 

 

 

Keramiek. Eigenlijk maar een product: de BigGreenEgg. Afkomstig uit het Verre Oosten en geperfectioneerd in de VS bestaat de BGE uit een reusachtig groen keramieken ei waarvan de dop open scharniert. Groot voordeel is de met luchtschuifjes regelbare temperatuur (en thermometer om die af te lezen) en het spaarzame gebruik van houtskool. Het keramiek houdt de warmte erg lang vast, je blijft slow doorcooken. Het vergt enige oefening, daarna kan op een BGE vrijwel alles gekookt worden -van pizza tot hele kip- wat het ding perfect geschikt maakt voor de serieuzere buitenkok. Voordeel: duurzaamheid, veiligheid, gebruiksmogelijkheden, zuinigheid. Nadeel: duur (van €300 tot 1500), vuurloos.

 

 

 

Beton. In Nederland betrekkelijk nieuw maar al decennialang in gebruik rond de Middellandse Zee zijn de hoge terrashaarden opgebouwd uit blokken beton. Meestal met een variant op 'pallazzio' in de naam zijn ze wel erg prominent aanwezig, doch ook praktisch want hoog, stevig en ruim. Helaas zijn de goedkopere modellen op den duur niet bestand tegen de hoge temperaturen van een houtvuur of de lange, natte winters, ook al worden ze geïmpregneerd met een speciaal wit goedje. Prijzen variëren van onder de honderd euroos tot tegen de duizend. In dat laatste geval heeft u wel vuur- en vorstvast beton -of zelfs natuursteen- en waarschijnlijk een marmeren of hardhouten werkblad rondom. Voordeel: stevig, praktisch, veilig. Nadeel: groot, minder duurzaam.

 

 

 

Aardewerk. In tuincentra en bouwmarkten ligt een groeiend assortiment aardewerken tuinkachels en vuurpotten met barbecuerooster. Aardewerk heeft een warme uitstraling, zowel figuurlijk als letterlijk: het houdt warmte lang vast en dat is bevorderlijk bij het barbecuen. Open potten branden doorgaans beter dan de afgesloten tuinhaarden met kijkgat en pijp. Er zijn ook modellen met een afneembare kachelpijp. Let vooral op de beluchting, want een goed vuur krijgt lucht (trek) van onderen. Curieus is het nieuwe tuinkachelmodel Durango van het Duitse Gusto met een barbecueroostertje bovenin de pijp. De kwaliteitsverschillen zijn groot: het compacte, gladde Mexicaanse aardewerk is doorgaans duurzamer dan het brossere aardewerk, zoals de nieuwe 'bedoeïenenlijn' Sindbad (ook van Gusto) uit Egypte. Deze vuurkommen zijn goedkoop (vanaf €15), functioneel en heel aardig om te zien, maar verwacht geen lange levensduur, de eerste barst zal weldra zichtbaar zijn. Voordeel: goedkoop, warm, multifunctioneel. Nadeel: niet duurzaam, vorst-en vochtgevoelig.

 

 

Buitenkeuken. Wie het breed heeft moet het ook breed laten hangen en daartoe is de buitenkeuken een aardig middel. Eigenlijk is de buitenkeuken een aanrecht plus fornuis met wieltjes eronder. Ook hier weer veel soorten en maten, vanaf een paar honderd tot modellen van een paar duizend euroos met grillen, draaispit en wel acht branders. Coleman, Patton, Weber en Boretti zijn hier de te googlen namen. Voordeel: exclusief, gemakkelijk, geschikt voor grote partijen. Nadeel: duur, groot, vuurloos.

 

 

 

Baksteen. Wat ook kan is een paar oude bakstenen op elkaar stapelen en een rek of wat kippengaas daar overheen leggen. Tezamen met wat hout, houtskool en een degelijke klem ben je dan eigenlijk al klaar. Desgewenst uit te bouwen tot een multifunctionele bakoven. Google naar The Brick Bake Oven Page.

 

 

 

Gezondheid en accessoires. Essentieel voor de barbecue is een goede klem om het vlees, de vis, de aubergines of de maïskolven in te draaien en keren zonder dat die aan het vaste rooster blijven plakken of tussen de mazen door het vuur in glippen. Minder bevorderlijk voor de gezondheid zijn druipende vetten die worden omgezet in kankerbevorderende polycyclische aromatische koolwaterstoffen (PCA's) zodra ze verbranden. Zorg daarom voor lage temperaturen door gebruik van trager houtskool van vruchtbomen (reukloos) of briketjes (langbrandend) en start het vuur met goede aanmaakblokjes zonder vies spul of gewoon met wat strookjes van een sinaasappelkistje. Meer rooksmaak krijg je door het strooien van wat natte houtsnippers. De Dutch Barbecue Association organiseert volgend voorseizoen (9-12 feb) in Zwolle een outdoor kookfair, waarop alle mogelijk apparaten werkend te zien zijn, inclusief de Dutch Oven en de slingerbarbecue.

 

 

 

     

 

 


abumelle@xs4all.nl

Abu Melle Index