Rondwandeling Garderen - Drie

Wandelzoekpagina
Voor meer wandelingen
kijk op de Wandelzoekpagina

Dansende bomen in het Speulder- en Sprielderbos.

Topografische wandelkaart beschikbaar

Korte beschrijving
Rondwandeling van 10 of 16 km over brede bospaden door sprookjesachtig en stokoude bossen op de Veluwe.
De wandeling gaat door bos, over brede zandpaden en smalle bospaden.

Verharding
De wandeling gaat voornamelijk over onverharde zandpaden.

Begin- en eindpunt
Bushalte Bakkerstraat in Garderen of Boshuis te Drie

Bereikbaarheid
Openbaar vervoer: Het beginpunt in Garderen ligt langs de busdienst Utrecht-Arnhem en Nieuwegein-Veenendaal, uitstappen bij bushalte Donderberg in Garderen.

Auto: Bij de kerk in Garderen en bij het Boshuis in Drie is parkeergelegenheid.

Toegankelijkheid
Gehele jaar vrij toegankelijk.

De zandpaden zijn niet geschikt voor rolstoelen en kinderwagens.

Toegankelijkheid voor honden
In het Speulder- en Sprielderbos moeten honden aangelijnd zijn.

Horeca
In Drie ligt het Boshuis, (tel. 0577-407206), waar het lokkertje te wachten staat, een heerlijk en groot stuk appeltaart uit eigen bakkerij. Het kan vooral op zondag gebeuren dat de hele gelegenheid is gereserveerd. Als de wandeling in Garderen begonnen wordt is dat ongeveer op de helft. Als je start in Drie kun je met koffie beginnen.
Boshuis Drie is het gehele jaar door geopend vanaf 10.30 uur; 's Maandags gesloten.
In Garderen is bij het beginpunt een bakker met zitjes waar je koffie kunt drinken. De bakker is uiteraard niet op zondag open.

Uitrusting
Goede wandelschoenen; meer heb je niet nodig.

Routebeschrijving

De route heeft de vorm van het cijfer acht. Je kunt de hele acht lopen of op het midden van de acht - waar de heen en terugweg elkaar raken (zevensprong in de routebeschrijving) - besluiten slechts één van de rondjes van de acht te lopen. Hierdoor kan de route vanuit Garderen 10 of 16 km lang zijn en vanuit Drie 6 of 16 km.

van Garderen naar Drie
  • Vanaf bushalte Bakkerstraat in Garderen ga je - met je gezicht naar de kerk toe - rechtsaf. Ga ongeveer 10 meter verder, bij paddenstoel 20040 rechtsaf de Hoge Boeschoterweg in. Loop over verharde weg tussen weilanden. Houd na ruim 500 meter op Y-splitsing met de Lage Boeschoterweg rechts aan en blijf de Hoge Boeschoterweg volgen, tussen links een eikenbosje en rechts weilanden.
  • Ga op kruising met Roeekamperweg rechtdoor het bos in. Passeer wildrooster en ga op kruising rechtsaf, Hooiweg in, een recht, breed zandpad. Loop de Hooiweg geheel uit (ongeveer 1 km) tot de kruising met de Millingerweg en de Koudhoornse weg.
  • Ga op de kruising met de Millingerweg en Koudhoornse weg tweede weg rechtsaf. Na ongeveer 500 meter passeer je een slagboom met aan de linkerkant een huis en kom je uit bij een autoweg, de Garderense weg. Kruis deze weg en het naastgelegen fietspad en ga rechtdoor het bos in. Aan je rechterhand is een huisjespark.
  • Negeer zijpaden naar links en loop de weg langs het huisjespark uit tot een vijfsprong met bankje en paddenstoel 21055. Ga op vijfsprong eerste weg linksaf. Negeer zijpad naar links en neem op de driesprong het eerste zijpad naar rechts, een lariksbos in. Het pad maakt een aantal bochten, je passeert een drinkbak voor wild. Negeer zijpaden en gaan aan het eind op T-splitsing rechtsaf. Ruim 200 meter verder kom je uit op een zevensprong. Om terug te keren naar Garderen ga je hier eerste weg rechts in.
  • Ga op de zevensprong schuin linksaf, derde weg van rechts. Het brede zandpad kronkelt door beukenbos en naaldbos. Het pad stijgt en daalt licht. Negeer zijpaden en na ongeveer 700 meter kom je op de kruising met de Oude Prinsenweg, langs paddenstoel 20261. Ga hier rechtdoor, brede zandpad en geel-blauwe markering blijven volgen. Negeer zijpaden.
  • Na ongeveer 800 meter kom je op kruising van zandpaden bij paddenstoel 21219. Links ligt het Solse gat, zeker even de moeite waard om deze sprookjesachtige plek te bekijken en het verhaal te lezen over het verdwenen klooster en de beierende klokken bij volle maan.
  • Keer na een bezoekje aan het Solse gat terug naar het kruispunt met de paddenstoel en ga vanuit de oorspronkelijke richting rechtsaf, geel-blauwe markering volgen.
  • Ongeveer 200 meter verder op vijfsprong van zandpaden en fietspad, met paddenstoel 20412 rechtsaf zandpad in (dus niet over fietspad met geel-blauwe markering). Ga bij de eerste kruising van brede zandpaden linksaf. Let verderop rechts langs deze weg op de dode beuk met de grote, ingesneden kever.
  • Aan het eind van het pad komt van links het fietspad bij het zandpad en ga je rechtsaf, over zandweg of over fietspad, de geel-blauwe markering weer volgen.
  • Verderop loop je tussen links een groot weiland met een huis en rechts een klein weiland. Deze weg komt uit in Drie. De weg gaat over in een verharde weg. Rechts van de weg, vlak na de kruising is het Boshuis.
Van Drie naar Garderen
  • Ga vanuit het Boshuis, als je met je gezicht naar het Boshuis staat, de weg rechts van het Boshuis in. Je loopt langs een brandtoren (rechts in het weiland) en tussen twee schuren van Staatsbosbeheer door. Je passeert een hekje, de ingang van een natuurkampeerterrein. Loop op het verharde pad rechtdoor het kampeerterrein over en ga aan de andere kant van het terrein door een hekje het Speulder- em Sprielderbos in, een smal bospaadje op.
  • Bij kruising met brede bospaden ga je linksaf. Negeer eerste pad naar links (hier gaan huifkarroutes 2 en 3 wel in). Op kruising met paddenstoel 20480 rechtdoor. Je kruist een geasfalteerd fietspad. Ga op kruising van zandpaden rechtsaf. Het beuken-eikenbos gaat over in sparrenbos. Negeer zijpaden. Het pad loopt langs een heuveltje en komt ongeveer 100 meter verder uit op een kruising, waarvan de weg rechtdoor is dichtgegooid met bomen. Ga hier rechtsaf.
  • Je kruist nogmaals het geasfalteerde fietspad en blijft het brede zandpad volgen. Bij kruising van bospaden linksaf. Je komt bij een viersprong met picknicktafel en paddenstoel. Ga hier rechtsaf. Op een schuine kruising ga je linksaf, de weg vervolgen die we net verlieten om langs paddenstoel en picknickbank te lopen.
  • De weg slingert door het beukenbos, gaat door een sparrenbos en komt uit op een zevensprong. Hier kun je eerste weg rechts terug naar Drie.
  • Neem op de zevensprong de tweede weg van links, Laak. Volg dit brede bospad en negeer zijpaden. Je komt langs een wildschutting. Bij paddenstoel 21055 kom je uit op een vijfsprong, met rechts voor je een huisjespark. Neem de eerste weg van links. Ga op eerste kruising rechtsdoor en vlak daarna op driesprong rechtsaf, geel-blauwe markering blijven volgen.
  • Volg het pad en de geel-blauwe markering en negeer zijpaden. Je komt langs een bankje, links van de weg. Het pad komt uit op een brede zandweg. Ga hier rechtdoor, het smalle pad en de geel-blauwe markering blijven volgen. Het pad volgt hier een duinenrijtje en is niet overal even duidelijk. Je blijft de geel-blauwe markering op de duinenrij volgen. Er komt links beneden een breed zandpad langs de duinenrij. Waar het smalle pad een brede zandweg kruist ga je rechtsaf. Hier verlaat je de duinenrij.
  • Volg dit bospad en negeer zijpaden. Het pad komt bij een kruising, met links een huis genaamd 'De Garderense dennen', uit het bos. Ga hier rechtdoor, de Harderwijker weg. De weg gaat over in een verharde weg en loopt door de bebouwde kom van Garderen. je loopt langs een waterpomp links van de weg. De weg gaat over in een smal klinkerweggetje. Je komt uit op een driesprong met de Putterweg. je gaat hier linksaf en passeert wegwijzer 3030, waar de Putterweg overgaat in de Dorpsstraat. Bij wegwijzer 2168 op driesprong ga je rechtsaf de Bakkerstraat in. 100 meter verder is de bushalte waar de wandeling begon