terug naar de index

De eerste klas; nu nog klein....maar beslist....heel fijn!

verschenenen in de schoolkrant Pasen 1999
auteurs: De kinderen van de eerste klas: Viggo, Jorn, Arda, Eva, Yassin, Jessica, Bernd, Marie-Louise, Desiree, Daan, Malou, Merel, Casimir en juffie Karla

Heel lang geleden, toen het nog zomer was, was er een Gouden Poort. En op een goede dag kwamen er allemaal vrolijke kindertjes samen met hun juffies naar die Gouden Poort. Zij wilden er door, want aan de andere kant van de poort viel ook heel wat te beleven!!! Natuurlijk vonden de juffies en de vaders en moeders dat goed en zo kwam het dat een vrolijke groep kinderen, samen met hun juffie iedere dag (nou ja... bijna iedere dag) vrolijk kwetterend, lerend, zingend, dansend, springend, spelend, schilderend, knutselend dat mooie roze-gele lokaal, nog vlak bij de kleuterjuffies, vullen.

Wat die vrolijke kinderstoet precies doet als ze in een keurige-echte-eerste-klas-rij van het schoolplein naar de klas zijn gegaan? Tja... dat is eigenlijk te veel om op te noemen. Als je het aan ze vraagt, dan vertellen ze misschien het volgende:

We beginnen de dag met de spreuk. We staan dan keurig, rechtop achter onze stoelen. We doen niet alleen een spreuk in het nederlands, maar ook ondertussen al een paar in het engels. Degene die we al het langst doen is deze:

Birds in the air
Fishes in the water
Stones on the land
And I'm in Gods hand!

Omdat we graag bewegen, maken we allerlei gebaren bij de spreuken. We kunnen het daardoor ook veel beter onthouden. Na de spreuken zorgen we ervoor dat alles aan ons goed wakker wordt. Zo maakt onze linkerhand ons rechterbeen even goed wakker en natuurlijk wordt ons linkerbeen door onze rechterhand goed wakker gemaakt. Ook ogen, oren en neus worden Omdat we graag bewegen, maken we allerlei gebaren bij de spreuken. We kunnen het daardoor ook veel beter onthouden. even nagelopen. Soms doen we, als we daar zin in hebben, even heel erg gek. We zingen vaak ook een paar liedjes, weer met gebaren of met klappen.

Dan schuiven we heel snel alle tafels en stoelen bij elkaar, waardoor we lekker veel ruimte hebben. Als we taal-periode hebben gaan we allerlei spelletjes en oefeningen doen waardoor we "niet alleen met ons hoofd, maar met ons hele lijf" de letters leren kennen. We hebben dan al kennis gemaakt met de letters door het luisteren naar een sprookje, door te kijken naar een tekening van de letter en door allerlei andere woorden te bedenken waarvan je kunt horen dat ze ook met die letter, klank beginnen.

Als we reken-periode hebben, dan doen we allerlei spelletjes die ervoor zorgen dat we ECHT leren telllen. We moeten niet alleen heen kunnen tellen, maar ook terug. We moeten natuurlijk weten hoeveel drie is... of zeven.... of vijf. We moeten oefenen wat meer is of wat minder is en hoe je iets kunt verdelen en wat er kan gebeuren als je ergens iets bij doet of weer afhaalt en wat verder is en wat dichterbij en.....

We hebben ook een tijdje samen met de klas van meester Kees en de klas van meester Vincent allerlei kringspelen gedaan in de grote zaal. Dat was echt geweldig! Zoveel kinderen die allemaal meededen! We kenden die kinderen al een beetje van het plein, maar nu kennen we ze nog veel beter en dat is leuk, want we zitten toch bij elkaar op school.

Als we al onze oefeningen hebben gedaan, dan zetten we onze tafels en stoelen weer op zijn plaats. We gaan dan lekker rustig zitten. Nou ja... lekker rustig.... We proberen al als echte schoolkinderen heel stil te zijn en rustig aandacht te hebben voor ons werk op onze bank.

Van Sinterklaas hebben we allemaal een mooi etui gekregen waar onze potloden en krijtjes in kunnen worden opgeborgen. Dat heeft Sinterklaas natuurlijk heel goed bedacht, want nu hebben we alles bij de hand. We kunnen nu al heel goed stil werken. We kunnen al heel veel schrijven en we maken keurige en kleurige schriften. We kunnen zelfs al lezen en we lezen in boekjes en van het bord. Als iemand iets lastig vindt of als het nog niet zo goed of nog niet zo snel lukt, dan wachten we gewoon op elkaar.

In de pauze spelen we vaak op het plein van de kleuterschool. Dat doen we omdat daar nog zo lekker veel karretjes en ander leuk speelgoed is. Toch gaan we een paar keer per week op het "grote" plein spelen, want we willen de andere kinderen ook wel eens ontmoeten.

We hebben in onze klas nog veel speelgoed. Met elkaar spelen is heel belangrijk zegt onze juf. Soms moeten we persee van haar iets spelen. Samen een dierentuin maken of zo en dan overleggen. Ze zegt dat dat goed is voor de klas. Natuurlijk doen we dat heel goed, want we willen onze juf niet teleurstellen.

Van juffie Ella leren we fluiten. Het klinkt al prachtig. Soms is het wel eens een beetje lastig dat er dan ook handenarbeid is... Nou ja, je kunt niet alles hebben. Breien gaat ons ook al heel goed af! Onze juf is bang voor muizen en toen hebben we gewoon allemaal een muis gebreid en die moest zij in elkaar zetten en nu is ze er niet bang meer voor.

We vervelen ons nooit! We hebben altijd heel erg veel te doen!
Die "Gouden Poort" daar onder doorgaan... dat was echt een heel goed idee!

terug naar de index