terug naar de index

Examens op de vrije bovenbouw

verschenenen in de schoolkrant
auteur: Anneke Verheijden Decaan Adriaan Roland Holstschool

Er is de laatste jaren veel veranderd in het voortgezet onderwijs. Ongetwijfeld is de commotie rond de "tweede fase" in het middelbaar onderwijs niet aan u voorbij gegaan. Hoe gaat dat op de Vrije Bovenbouw? Wordt de tweede fase daar ook ingevoerd? En hoe is dat te plooien in het Vrije Onderwijs? En: wat houdt die tweede fase eigenlijk in?

Tweede fase
De tweede fase volgt op de basisvorming in de eerste drie klassen van het voortgezet onderwijs. De opzet van de overheid is kinderen zolang mogelijk in gemengde groepen lessen te laten volgen en ze pas na de basisvorming te laten kiezen voor een meer gerichte opleiding. Het tweede fase- programma bestaat uit 3 delen:
1. Het gemeenschappelijke deel: daarin zitten de vakken die door iedereen gevolgd moeten worden
2. Het profieldeel: dit deel wordt door de leerlingen gekozen.
3. Het vrije deel: dit deel wordt eveneens door de leerlingen gekozen.

Ad 1: Gemeenschappelijk deel Het gemeenschappelijke deel bevat een flink aantal vakken, dat door elke havo of vwo- leerling gevolgd moet worden:
Nederlands en Engels
Eén andere taal (havo) of twee andere talen (vwo)
Culturele en kunstzinnige vorming 1 (CKV) Algemene Natuurwetenschappen (ANW)
Maatschappijleer Geschiedenis (vwo)
Lichamelijk opvoeding

Ad 2:
Profielen Voor de havo en het vwo kiezen de leerlingen als ze 15 à16 jaar zijn een profiel. Er bestaan vier profielen:
Twee maatschappijprofielen:
1. Cultuur & Maatschappij met veel aandacht voor taal en cultuur
2. Economie & Maatschappij waarin economie centraal staat.
Twee natuurprofielen:
1. Natuur & Gezondheid met veel aandacht voor biologie en andere exacte vakken.
2. Natuur & Techniek waarin veel wis- en natuur- en scheikunde worden gegeven.

Ad 3:
Vrije deel In het vrije deel kiest de leerling één of twee keuzevakken, waardoor hij zijn profiel kan verbreden of verdiepen.

Alle vakken worden afgesloten met een schoolexamen; voor Nederlands, Engels, de profielvakken en het keuzevak moet je ook aan het CSE ( het landelijke centraal schriftelijk eindexamen) meedoen.

De verhouding vrij onderwijs:
tweede fase onderwijs Ook op de Adriaan Roland Holstschool voor voortgezet onderwijs is de tweede fase ingevoerd. In het Vrije Schoolonderwijs kiezen wij voor een zo breed mogelijke vorming van onze leerlingen. Wij werken vanuit de overtuiging, dat onze leerlingen zich ontwikkelen aan de lesstof die ze aangeboden krijgen. Daarbij houden we rekening met de levensfase waarin de leerlingen zich bevinden. Wij bieden een volledig en afgerond programma aan tot en met de twaalfde klas.

Hoe brengen wij op de Adriaan Roland Holstschool onze eigen ideeën over goed onderwijs in overeenstemming met de overheidseisen? Wij houden zo veel mogelijk ons eigen leerplan als uitgangspunt. Dit heeft consequenties voor sommige vakken:
De moderne vreemde talen worden bij ons bijvoorbeeld zo lang mogelijk breed aangeboden ( dus: vertalen, luisteren, spreken en literaire onderdelen), terwijl de overheid alleen van ons verwacht dat we een beperkt aantal vaardigheden oefenen.
Bij het vak culturele en kunstzinnige vorming beoefenen de leerlingen zélf de vakken: ze zetten zelf een toneelstuk in elkaar en voeren het op, terwijl de overheid van ons alleen maar verwacht, dat de leerlingen een toneelstuk bezoeken en daar verslag van doen. Ook bij de andere kunstvakken zie je dit soort verschillen; we hebben tenslotte ervaring in deze vakken.
In het vrije deel kiest de leerling zelf één of twee vakken. Dat is op de ARH- school niet anders. Maar ook hier bieden wij verbreding door vakken, die vaak om organisatorische redenen niet samen gekozen kunnen worden in ons periode- onderwijs aan te bieden. Zo kan (moet zelfs) iemand met een Natuur & Techniek- profiel ook aardrijkskunde en geschiedenis volgen.

Welke diploma' s kun je op de bovenbouw halen?
1. het getuigschrift van de Vrije School. Dit getuigschrift geeft aan hoe de leerling zich in de loop van de jaren ontwikkeld heeft. Daarnaast staat er een advies in van het lerarencollege hoe zich verder te ontwikkelen. Dit eindgetuigschrift krijgt elke leerling aan het eind van de 12 de klas.
2. het ivo- diploma. Ivo betekent individueel voortgezet onderwijs. Het ivo wordt afgesloten in de 10de en 11de klas. Je kunt het bij ons op school 2 niveau' s doen: C- niveau en D- niveau. Ze zijn vergelijkbaar met vmbo theoretische en gemengde leerweg( het vroegere vbo/ mavo). Dit diploma geeft toegang tot het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) en, onder bepaalde voorwaarden, tot de havo. Voor dit diploma geldt grotendeels een vrije pakketkeuze van minimaal 6 vakken, waarbij Nederlands en Engels verplicht zijn. Nederlands en Engels worden afgesloten met het landelijke centraal schriftelijk eindexamen ( CSE). Voor de keuzevakken geldt alleen een schoolexamen ( SE) ( het vroegere schoolonderzoek).
3. het havo- diploma. Wij bieden alle profielen aan. Door een bijzondere manier van werken, zijn we daartoe in staat, terwijl onze school een relatief kleine school is. Het havo- diploma geeft toegang tot het hoger beroepsonderwijs of, onder bepaalde voorwaarden, tot het vwo.
4. het vwo- diploma. Ook hier bieden wij alle profielen aan. Het vwo- diploma geeft toegang tot het hoger beroepsonderwijs en tot het wetenschappelijk onderwijs.

De Vrije Bovenbouw
De Adriaan Roland Holstschool voor voortgezet onderwijs is een vrije bovenbouw, die gestadig groeit. Op het ogenblik hebben wij 350 leerlingen. Het grote voordeel van zo'n relatief kleine school is, dat we elkaar bijna allemaal kennen. De lijnen zijn bij ons op school daardoor kort: leraren zijn makkelijk te benaderen voor leerlingen. Voor ouders worden er per klas 3 á 4 ouderavonden gehouden en 2 keer per jaar zijn er 10- minutengesprekken n.a.v. de tussengetuigschriften.
De Vrije Bovenbouw biedt leerlingen de kans zich breed te ontwikkelen en daarnaast een diploma op eigen niveau te halen, of dat nu ivo, havo of vwo is. Als u meer informatie wilt, bel dan 072-5897219 en vraag naar:

Anneke Verheijden Decaan Adriaan Roland Holstschool.

terug naar de index