Voor donaties aan de Palestinian Medical Relief Society: Postbankrekening: 557 92 94 t.n.v. Nederlands Palestina Komitee te Amsterdam o.v.v. PMRS

Urgente oproep: Noodhulp voor Palestinian Medical Relief Society (PMRS) in verband met dreigende humanitaire crisis


Ramallah, 3 juni 2006: In verband met de dreigende humanitaire crisis in Palestina en de financieringstekorten waar de organisatie voor staat, doet de PMRS een beroep op de vrijgevigheid van al haar vrienden in de gehele wereld haar in staat te stellen te helpen een ramp in de algemene  gezondheidszorg te voorkomen

Achtergrond

Na de verkiezingen van januari jl. staat het Palestijnse volk voor een dreigende humanitaire crisis als gevolg van a) het besluit van sommige leden van de internationale gemeenschap om de geldstroom naar de nieuwe Palestijnse regering stop te zetten; b) de Israelische weigering belastinggelden die uit naam van de Palestijnse Autoriteit (PA) zijn geïnd over te dragen; c) het bevriezen van rekeningen van de PA door handelsbanken.

Deze besluiten zijn genomen in de context van een algehele verslechtering van het conflict, die gekenmerkt wordt door:

1.       De langdurige afsluiting van de Karni- en Erez-overgangen in de Gaza-strook, hetgeen leidde tot tekorten van basis voedsel als brood, zuivelproducten en fruit en tot stopzetting van Gaza’s export. [1]

2.       Een toename van de activiteiten van het Israelische leger, zoals frequente invallen in Palestijnse gebieden [2], buitengerechtelijke executies [3], en het afvuren van meer dan 5100 artillerie-granaten door het Israelische leger in het Noorden van de Gaza-strook in zes weken [4];

3.       De aankondiging van het zgn. “Convergentie Plan” door de Israelische premier Ehud Olmert, dat tot doel heeft de definitieve grenzen van de staat Israel voor 2009 vast te stellen conform de route van de `Afscheidingsmuur’ en de annexatie van het bezette gebied van de Jordaan-vallei en Oost-Jeruzalem alsmede van de grote illegaal gebouwde nederzettingenblokken; en

4.       De intensivering van de beperkingen op de bewegingsvrijheid binnen de Westoever. De OCHA omschrijft dit als “een primaire oorzaak van de armoede en de humanitaire crisis in de Westoever en de Gaza-strook.” [5] In januari 2006 waren er in het totaal 476 fysieke hindernissen door het Israelische leger opgesteld tegen 376 in augustus 2005. [6]

De Palestijnen bevinden zich reeds op de grens van overleven met werkloosheidsniveaus van 35%, terwijl 64% van de Palestijnse bevolking momenteel onder de officiële armoedegrens van 2,10 dollar per dag leeft. [7]  Velen hebben zowel de kwaliteit als de kwantiteit van hun voedselpakket verlaagd, vooral in de Gaza-strook als gevolg van tekorten in basis etenswaren en gebrek aan toegang tot markten en werkplaatsen door Israelische grensafsluitingen en beperkingen van de bewegingsvrijheid. Het gevolg is dat 40 % van de Palestijnen te maken heeft met voedseltekorten.

Implicaties voor de gezondheid

In deze context is de invloed van dergelijke geldstroomverlagingen rampzalig, in het bijzonder op het gebied van de gezondheidszorg. In het algemeen tellen de PA-salarissen voor ongeveer een kwart van het Palestijnse bruto beschikbare inkomen in 2005. Ze zijn levensnoodzakelijk voor bijna een miljoen mensen, oftewel een op de vier Palestijnen. [8] Het ministerie van Volksgezondheid (MVG) heeft 57% van alle gezondheidswerkers in dienst. Hun salarissen worden betaald in combinatie met bijdragen van MvV (40%), internationale geldstromen (30%) en belastinggelden die Israel int namens de PA (30%). [9]

In een recent rapport waarschuwde de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) dat de acute financiële crisis waar het MVG voor staat, tot “een snelle daling op het gebied van de volksgezondheid met een mogelijke ineenstorting van het systeem” kan leiden en tot “een verschuiving van de openbare controle en het beheer van het systeem van de gezondheidsdienst in de richting van NGO’s, het VN-systeem en de private sector.” [10] De WHO voorspelde dat dit zal resulteren in “geen toegang – of beperkte toegang tot preventieve programma’s en curatieve diensten voor een groot deel van de bevolking, in het bijzonder voor de armen (1.564.137 of wel 43% van de bevolking),” [11] en de reeds kwetsbare bevolkingsgroepen, met name vrouwen en kinderen. Patiënten die lijden aan kanker en aan nier-ziekten sterven nu al als gevolg van een gebrek aan essentiële medicijnen en medische apparatuur. [12]

Als het vermogen van het MVG om de dienstverlenende voorzieningen te handhaven wordt verzwakt en als meer mensen op zoek gaan naar goedkope gezondheidszorg zal de druk om de kloof te vullen op non-gouvernementele gezondheidsorganisaties als de PMRS ondragelijk worden omdat de steun om grotere aantallen patiënten te kunnen opvangen daarmee geen gelijke tred heeft gehouden. Daarbij komt dat dergelijke instellingen de laatste jaren toch al te maken hadden met hun eigen financiële tekorten als gevolg van het feit dat donor-geldstromen zich wegbewogen van de gezondheidszorg. [13]

Implicaties voor de PMRS

Als een van de grootste en oudste non-gouvernementele gezondheidsorganisaties heeft de PMRS een lange traditie voor wat betreft het instandhouden van geregelde en betaalbare basisvoorzieningen. Zij bereikt dit door haar uitgebreide netwerk en bewezen vermogen zich te kunnen aanpassen en snel te reageren op de behoeften op de grond.

Toch heeft de PMRS de laatste jaren te maken gehad met haar eigen financiële tekorten die haar vermogen hebben aangetast om essentiële diensten te verlenen, in het bijzonder de primaire gezondheidszorg, de eerste hulpdiensten, inclusief het onderhouden van een groot aantal ambulances en mobiele klinieken, alsmede openbare gezondheidscentra met hulpmiddelen voor invaliden.

Daarbij komt nog dat de PMRS niet in staat is de hoge kosten op te brengen voor medicijnen en melkpoeder zoals PediaSure, Neocate Powder, and Enfamil Phenylalanine Free Diet Powder, voor kinderen met speciale behoeften.

Ironisch genoeg is het dat op dit kritieke moment de PMRS geconfronteerd wordt met schaarste aan essentiële medicijnen en medische apparatuur en dat het mogelijk zich gedwongen ziet tot sluiting van een aantal van haar 26 primaire gezondheidscentra en stopzetting van haar ambulances en mobiele klinieken. In betere omstandigheden zou dit al rampzalig zijn, nu is het een regelrechte ramp.

We doen daarom een beroep op de vrijgevigheid van al onze vrienden in de gehele wereld om ons te helpen in deze crisis door het geven van noodhulp.

Voor donaties aan de Palestinian Medical Relief Society: Postbankrekening: 557 92 94 t.n.v. Nederlands Palestina Komitee te Amsterdam o.v.v. PMRS

 

Noten:

 

[1] OCHA.  Humanitarian Update, March 2006, page 3.

http://www.humanitarianinfo.org/opt/docs/UN/OCHA/ochaHU0306_En-Final2.pdf

 

[2] 4 Palestinians, 3 of them unarmed civilians, were shot dead by Israeli

soldiers during an Israeli military incursion into central Ramallah on 24

May 2006.  See PNI Urgent Appeal: 4 Palestinians Killed and 50 Injured

During Israeli Military Incursion into Ramallah.  24 May.

http://www.almubadara.org/new/edetails.php?id=1541

 

[3] As of 31 January 2006, 418 Palestinians had been killed in assassination

operations, including at least 154 bystanders, 44 of whom were children.

Since 5 February alone, a further 23 Palestinians have been killed in this

manner.  See PCHR. 

http://www.pchrgaza.org/Intifada/Assassinations.conv.htm

; 'Israel's Assassination Policy' The Electronic Intifada.

http://electronicintifada.net/bytopic/146.shtml

 

[4] Amos Harel.  IDF has fired more than 5,100 shells at Gaza in six weeks.

Haaretz, 16 May 2006.  http://www.haaretz.com/hasen/spages/715432.html

 

[5] OCHA.  West Bank Closure Count and Analysis.  January 2006.

http://www.humanitarianinfo.org/opt/docs/UN/OCHA/ochaHU0106_En.pdf

 

[6] Ibid: 1.

 

[7] OCHA Humanitarian Update, January 2006.  Special Focus: Emerging

Humanitarian Risks.

http://www.humanitarianinfo.org/opt/docs/UN/OCHA/ochaHU0106_En.pdf

 

[8] Ibid.

 

[9] Physicians for Human Rights Israel.  Collapse of the Palestinian Health

System.  9 May 2006.  Page 2.

http://www.phr.org.il/phr/files/articlefile_1147165735621.doc

 

[10] WHO, 6 April 2006.  Possible Consequences on the Health Sector Due to

the Reduction of Support to the Public Services.

 

http://www.healthinforum.net/files/who/consequences.pdf

 

[11] Ibid.

 

[12] See McGreal, C.  Patients Die as Doctors Run Out of Drugs to Treat

Them.  The Guardian, 10 May 2006.

 

http://www.guardian.co.uk/international/story/0,,1771199,00.html ;

Physicians for Human Rights Israel.  Collapse of the Palestinian Health

System.  9 May 2006.

http://www.phr.org.il/phr/files/articlefile_1147165735621.doc ;  In February

2006, the MOH launched an emergency appeal calling for help in addressing

significant shortfalls in medicines and medical equipment in light of a

monthly budget deficit of US$ 4.5 million.  It warned that medicine stocks

would be depleted within two months.  See Ministry of Health, 22 February

2006.  Urgent Appeal - Emergency Medical Support: www.moh.gov.ps

 

[13] See Mashal, J. & J. Jubran.  2005.  Health and Development Under

Uncertainty: The Palestinian Health Care System.  HDIP Policy Papers Series

No. 6.  Ramallah: HDIP.

 


nieuw | soemoed | boeken | info | agenda | links | contact |