Manuel Mujica Lainez: Bomarzo
Manuel Mujica Lainez (1910-1984)
werd in Buenos Aires geboren. Hij was een vooraanstaand lid van
de generatie Latijnsamerikaanse auteurs uit de jaren zestig. In
zijn veelzijdige oeuvre neemt de historische roman -met Bomarzo
als onbetwist hoogtepunt- een belangrijke plaats in. Bij wijze van toelichting op deze belangrijke roman zijn op deze pagina's enkele artikelen beschikbaar:
Uit de pers'Een fantastische flirt met de
Vorst der Duisternis (...) ...zó meeslepend is Mujica Lainez'
relaas, zo turbulent zijn fantasie, zo duizelingwekkend zijn
eruditie en oogverblindend de caleidoscopische pracht van zijn
zinnelijke en plastische proza (...) Mujica Lainez' boek is een
weergaloos fresco dat met een Felliniaanse beeldenpracht de
grandeur en de opulentie van de Renaissance verbeeldt en getuigt
van een uitgebalanceerde compositie waarin historisch
feitenmateriaal en verdichtsel op virtuoze wijze door elkaar zijn
gemengd (...) De verheven en weelderige taal van Mujica Lainez
met zijn breed uitwaaierende zinnen en zijn talrijke
gerundiumconstructies wordt op bewonderenswaardig soepele wijze
in het Nederlands vertaald (...) Uitgeverij Menken Kasander &
Wigman maakte er een prachtige uitgave van (...) Een voorbeeldige
uitgave van een voorbeeldig boek.' 'Bomarzo kan moeiteloos
wedijveren met de grote historische romans uit de
wereldliteratuur (...) Mujica Lainez is niet alleen een
begenadigd verteller maar ook een kunstenaar van de sensualiteit,
die zijn lezers de wereld die hij beschrijft laat smaken, voelen
en ondergaan met een rijkdom van uitdrukkingen en vocabulaire die
in de uitmuntende vertaling van Adri Boon niets aan plasticiteit
verloren heeft. Zonder één inzinking laat Mujica Lainez de
wederwaardigheden van Vicino op elkaar volgen, met een directheid
alsof hij er zelf bij was geweest (...) Bomarzo is een in alle
opzichten fantastische roman, die de wereld van de Renaissance op
volstrekt overtuigende en onweerstaanbare manier werkelijkheid
maakt.' 'Lainez' roman is een flonkerend
panorama, dat het zestiende-eeuwse leven in Rome, Florence,
Venetië en Bomarzo oproept met een schat aan details en met een
doordringendheid die zeldzaam is en die ook het masker van die
wereld weet af te trekken (...) Lainez heeft zich in deze
historische roman een riante verbeelding toegestaan rond de
figuur van Vicino, zonder overigens allerlei historische feiten
te veronachtzamen. Breed en plastisch uitgewerkt zijn de scènes;
de zintuigen, en dan vooral het oog, krijgen het volle pond.' 'Een kunstenaarsbiografie, zoals
die maar zelden wordt geschreven en die ondanks de
weerbarstigheid van het onderwerp bij de lezer teweegbrengt wat
de schrijver voor ogen moet hebben gestaan toen hij in 1959 aan
dit boek begon: dat hij één wordt met deze mismaakte, deze
grillige hertog van Bomarzo ten tijde van de Renaissance, die
zoveel onverdraaglijk schone kunstwerken heeft
opgeleverd.' 'Bomarzo is een historische roman
die de officiële geschiedschrijving ondermijnt. Wie dit boek
heeft gelezen, zal nooit nog van de twijfel loskomen: is de
aristocratische jonge geleerde echt de getraumatiseerde hertog?
Wat Mujica Lainez beschrijft, kon echt zijn gebeurd. Misschien
benadert Mujica Lainez de waarheid wel meer, omdat hij de mens
achter het fresco tracht te onthullen. Dat doet hij met een
verbluffend beeldend vermogen. De eindeloze mijmeringen van de
hertog over zijn lichamelijke gebrek gaan nooit vervelen, omdat
Mujica er altijd nieuwe aspecten van verwoordt.' 'Bomarzo is zonder meer een
monumentaal werk, dat een bijzonder indringend fresco ophangt van
het Italië uit de 16de eeuw, met zijn broeierige seksualiteit,
zijn overdaad van onwaarschijnlijke intriges en de ziekelijke
naijver tussen adellijke clans. De auteur heeft de gaten in zijn
informatie rijkelijk opgevuld met spinsels uit de eigen fantasie,
maar er blijft nog voldoende vaststaand feitenmateriaal over om
te kunnen gewagen van een indringend tijdsbeeld. Bovenal heeft
hij op buitengewoon vaardige wijze het aanzijn gegeven aan een
doortrapt pathologisch type, zoals men zich dat enkel in een
perverse imaginatie vermag voor te stellen.' 'Lainez bezocht het park in 1958
en als er iemand is geweest die totaal door het beeldenpark werd
gegrepen, was hij het. Hij beeldde zich in dat hij in een vorig
leven heer van Bomarzo was geweest en zelf het park had laten
aanleggen. 'Ik ben Bomarzo,' schijnt hij uitgeroepen te
hebben en het park is daar het bewijs van. Er zijn mij maar
weinig boeken bekend waarvan de auteur zich zo obsessioneel
vereenzelvigt met zijn hoofdpersoon als deze roman. Lainez gaat
de grenzen van het autobiografische en historische ruimschoots
over. Als reïncarnatie van Vicino Orsini (Lainez had wel de
juiste schepper voor ogen) doet hij kond van alle frustraties en
zielepijn die tot het park leidden. Bespreking door HUgo van Hoecke in Leesidee, Vlaams Bibliografisch Tijdschrift, maart 1997 Dicht in de buurt van Viterbo,
zo'n 80 kilometer benoorden Rome, in het plaatsje Bomarzo, ligt
midden in de natuur een bizarre beeldentuin, een 'creatie' van
hertog Pierfrancesco Orsini, heer van Bomarzo, over wie tot voor
kort niet zo bijster veel geweten was. Tijdens de tweede helft
van de 16de eeuw liet deze bizarre hertog
|