Voor velen
staat
de unieke architectuur van Antoni Gaudí gelijk aan Barcelona.
Maar er is niet veel bekend over de schimmige figuur achter de
zwierige, levendige gebouwen waardoor de Surrealisten zich lieten
inspireren. Zijn tijdgenoten beschreven hem als een verwijfde
dandy (zijn broer moest zijn schoenen inlopen), als een streng
vegetariër en fervent katholiek, als een opstandig patriot, als
een innovator die tegelijk diep orthodox was en als een
kluizenaar die voor een levenslang celibaat koos na te zijn
afgewezen door de vrouw die hij liefhad. Gijs van Hensbergen geeft inzicht in het ontwerp en de constructie van Gaudí’s belangrijkste bouwwerken en toont ons hoe innovatief en complex ze waren. Ieder gebouw werpt een fascinerend nieuw licht op Gaudí’s paradoxale persoonlijkheid en ideeën. Hoe meer hij neigde naar katholieke orthodoxie, hoe vrolijker zijn gebouwen werden. Hoe meer hij tobde over de heilzame werking van lijden en pijn, hoe dichter hij zijn universele stijl benaderde. Deze biografie onthult een geniale architect die in zijn overweldigende ambitie streefde naar het onmogelijke, het opnieuw schrijven van de hele architectonische canon uit het verleden. Kunsthistoricus
Gijs van Hensbergen werd opgeleid aan het Courtauld Institute en
heeft gewerkt als kunsthandelaar en organisator van
tentoonstellingen. In 1986 publiceerde hij (onder het pseudoniem
Arie van der Lemme) zijn eerste boek Art Deco (Apple
Tree Press, Londen). In 1986 was hij als adviseur en
tekstschrijver betrokken bij de bekroonde documentaire over de
beeldhouwer Sir Antony Caro (London Weekend Television). In
datzelfde jaar verhuisde hij naar Spanje, waar hij ging werken als
kok met als specialisatie het braden van speenvarkens in Segovia.
Bij vele huwelijken heeft hij de rituelen van de Kring van
Rotisseurs uitgevoerd. In 1992 verscheen zijn veelgeprezen
autobiografische, antropologische en culinaire boek A Taste of
Castile (Sinclair Stevenson, Londen). De biografie Gaudí,
dat eerder verscheen in het Engels, Spaans en Catalaans, komt uit
in het honderdvijftigste geboortejaar van de architect en is
verkozen tot de officiële biografie voor deze herdenking.
Vertalingen in het Italiaans, Russisch, Fins, Koreaans, Pools en
Roemeens zijn in voorbereiding.
Gaudí's schets voor Casa Milà Cees Nooteboom betoonde zich enthousiast over dit boek: ‘De aartsconservatieve Gaudí was tegelijkertijd een mysticus en een gedurfd vernieuwer, een geniale moderne architect en een middeleeuwse monnik. Dat deze onmogelijke contradicties zichtbaar zijn gemaakt is slechts een van de verdiensten van dit boeiende boek. Het maakt ook Barcelona en de roerige geest van het Catalaanse nationalisme een stuk begrijpelijker.’ Ian Gibson (schrijver van de biografieën van Federico García Lorca en Salvador Dalí): ‘Eindelijk, het verhaal over het excentrieke Catalaanse genie dat de Sagrada Familia voortbracht. Ik vond het boeiend.’ Uit de pers De Engelse editie van dit boek werd op 28 september 2001 door Bernard Hulsman besproken in NRC Handelsblad en op 18 juli 2001 door Annick Schreuder in De Morgen. '(...) een belangwekkend, goed geschreven boek over een eeuw artistiek en religieus leven in Barcelona.' Aleid Truijens in de Volkskrant van 8 maart 2002. NRC-correspondent Steven Adolf had een ontmoeting met Gijs van Hensbergen. Lees hierover in de NRC van 12 april 2002. De Cultuurbijlage van de Haagsche
Courant van 19 april 2002: Scheppen door God zelf door
Casper
Postmaa. Recensie in 8Weekly, 'de jongste cultuurhaard van Nederland'. 'This book is written with
immense
sympathy and understanding for Gaudí himself and his work, but
also for the cultural and political background. In its scope and
ambition, its clarity and its feeling for the period and
personality, it is the most definitive book on Gaudí that has
yet been produced.' Colm Toibin, auteur van Homage to
Barcelona Ook de overige kritieken in Engeland en de VS waren zeer positief. Zie hier een overzicht. |