Gaudí
De biografie

door Gijs van Hensbergen

 


‘Over Gaudí hebben wij nog niet het complete boek dat we nodig hebben -zijn leven en zijn werk-, een algemene biografie zoals die in de Angelsaksische wereld wordt geschreven over de grote figuren. We missen nog het grote, complete boek -voorzover men op menselijk vlak compleet kan zijn-, het origineel, waarin niets wordt weggemoffeld en de hele waarheid wordt verteld.’
Josep Pla, Homenots


Voor velen staat de unieke architectuur van Antoni Gaudí gelijk aan Barcelona. Maar er is niet veel bekend over de schimmige figuur achter de zwierige, levendige gebouwen waardoor de Surrealisten zich lieten inspireren. Zijn tijdgenoten beschreven hem als een verwijfde dandy (zijn broer moest zijn schoenen inlopen), als een streng vegetariër en fervent katholiek, als een opstandig patriot, als een innovator die tegelijk diep orthodox was en als een kluizenaar die voor een levenslang celibaat koos na te zijn afgewezen door de vrouw die hij liefhad.
Ten tijde van zijn dood in 1926 werd Antoni Gaudi door velen beschouwd als de beroemdste architect ter wereld. Hij had enkele van de grootste en meest controversiële meesterwerken uit de moderne architectuur gecreëerd, die even exotisch waren als buitenissig. Als excentriek en briljant man, was Antoni Gaudí duidelijk een product van zijn tijd en plaats, en deze biografie brengt zowel de mens als de architect tot leven, tegen de roerige achtergrond van Barcelona en Catalonië.

Gijs van Hensbergen geeft inzicht in het ontwerp en de constructie van Gaudí’s belangrijkste bouwwerken en toont ons hoe innovatief en complex ze waren. Ieder gebouw werpt een fascinerend nieuw licht op Gaudí’s paradoxale persoonlijkheid en ideeën. Hoe meer hij neigde naar katholieke orthodoxie, hoe vrolijker zijn gebouwen werden. Hoe meer hij tobde over de heilzame werking van lijden en pijn, hoe dichter hij zijn universele stijl benaderde. Deze biografie onthult een geniale architect die in zijn overweldigende ambitie streefde naar het onmogelijke, het opnieuw schrijven van de hele architectonische canon uit het verleden.


Kunsthistoricus Gijs van Hensbergen werd opgeleid aan het Courtauld Institute en heeft gewerkt als kunsthandelaar en organisator van tentoonstellingen. In 1986 publiceerde hij (onder het pseudoniem Arie van der Lemme) zijn eerste boek Art Deco (Apple Tree Press, Londen). In 1986 was hij als adviseur en tekstschrijver betrokken bij de bekroonde documentaire over de beeldhouwer Sir Antony Caro (London Weekend Television). In datzelfde jaar verhuisde hij naar Spanje, waar hij ging werken als kok met als specialisatie het braden van speenvarkens in Segovia. Bij vele huwelijken heeft hij de rituelen van de Kring van Rotisseurs uitgevoerd. In 1992 verscheen zijn veelgeprezen autobiografische, antropologische en culinaire boek A Taste of Castile (Sinclair Stevenson, Londen). De biografie Gaudí, dat eerder verscheen in het Engels, Spaans en Catalaans, komt uit in het honderdvijftigste geboortejaar van de architect en is verkozen tot de officiële biografie voor deze herdenking. Vertalingen in het Italiaans, Russisch, Fins, Koreaans, Pools en Roemeens zijn in voorbereiding.
Zijn jongste boek Guernica, een biografie van het befaamde schilderij van Picasso, zal in het najaar van 2005 in Nederlandse vertaling bij ons verschijnen.
Gijs van Hensbergen woont in Dorset, Engeland en doceert daar architectuur. Hij is getrouwd en heeft drie kinderen.


Gaudí. De biografie
Uit het Engels vertaald door Paul Menken
360 pagina’s
Met illustraties in kleur en zwart-wit
Formaat: 17 bij 24 cm.

Gebonden uitvoering:
ISBN 90 74622 40 2
Prijs: euro 39,50

Paperback uitvoering:
ISBN 90 74622 52 6
Prijs: euro 22,50

Verkrijgbaar bij de boekhandel

Lees hier het voorwoord en de inleiding

Naar de MKW-beginpagina


Gaudí's schets voor Casa Milà


Cees Nooteboom betoonde zich enthousiast over dit boek: ‘De aartsconservatieve Gaudí was tegelijkertijd een mysticus en een gedurfd vernieuwer, een geniale moderne architect en een middeleeuwse monnik. Dat deze onmogelijke contradicties zichtbaar zijn gemaakt is slechts een van de verdiensten van dit boeiende boek. Het maakt ook Barcelona en de roerige geest van het Catalaanse nationalisme een stuk begrijpelijker.’

Ian Gibson (schrijver van de biografieën van Federico García Lorca en Salvador Dalí): ‘Eindelijk, het verhaal over het excentrieke Catalaanse genie dat de Sagrada Familia voortbracht. Ik vond het boeiend.’


Uit de pers

De Engelse editie van dit boek werd op 28 september 2001 door Bernard Hulsman besproken in NRC Handelsblad en op 18 juli 2001 door Annick Schreuder in De Morgen.

'(...) een belangwekkend, goed geschreven boek over een eeuw artistiek en religieus leven in Barcelona.' Aleid Truijens in de Volkskrant van 8 maart 2002.

NRC-correspondent Steven Adolf had een ontmoeting met Gijs van Hensbergen. Lees hierover in de NRC van 12 april 2002.

De Cultuurbijlage van de Haagsche Courant van 19 april 2002: Scheppen door God zelf door Casper Postmaa.

Recensie in 8Weekly, 'de jongste cultuurhaard van Nederland'.


'This book is written with immense sympathy and understanding for Gaudí himself and his work, but also for the cultural and political background. In its scope and ambition, its clarity and its feeling for the period and personality, it is the most definitive book on Gaudí that has yet been produced.' Colm Toibin, auteur van Homage to Barcelona

'It is rare for the biography of an architect to be so human and so humorous. Gijs van Hensbergen has managed to re-create in his book that same combination of playfulness and seriousness that characterizes Gaudí and Barcelona. His infectious enthusiasm is conveyed through vibrant and witty prose. Altogether a delight.' Paul Preston, auteur van Franco

'Gaudí was the best-loved, most hated, and least understood architect in the history of the world. Lack of sources defeats most would-be biographers, but Gijs van Hensbergen sympathizes with his subject so well that he succeeds in overleaping the gaps. His book is an excellent preparation for confronting the challenge of Gaudí - the originality of the artist, the self-sorrow of the sinner, the greatness of the saint - while admitting how little is really intelligible and how much just has to be felt.' Felipe Fernández-Armesto, auteur van Civilizations

Ook de overige kritieken in Engeland en de VS waren zeer positief. Zie hier een overzicht.


Naar de MKW-beginpagina