|
maandag, 29 september 2003 |
De publieke omroep en hoe nu verder
Soms denk ik wel
eens, als ie weer es ongelezen bij het oudpapier belandt, waarom heb ik
nog een abonnement op de duurste krant van Nederland? Nou, voor die
keren dat ik 'm wel lees, denk ik dan maar. En, ik betaal mee aan iets
wat in krantenland redelijk schaars is: het betere spitwerk. De NRC
komt soms met verhalen waar veel tijd in is gaan zitten.
Tijd en geld is ook bij radio- en tv-redacties helaas spaarzaam aanwezig.
Tenzij er een externe geldschieter is. En dáár ging afgelopen
zaterdag de opening van de NRC over. Ik las hoe de praktijk dat
'derden' meebetalen aan items, flink uit de hand is gelopen bij de
publieke omroep. Een vraag in Willem Wever over kanker bij kinderen
blijkt helemaal niet te zijn gesteld door het opgevoerde kijkertje
Geoffrey. De kankerbestrijding had een onderwerp in het programma
gekocht. En dus was de vraag Geoffrey in de mond gelegd. Bij een
commerciële omroep vind ik dat nog niet zo'n ramp. Daar ben ik op
mijn hoede. Sinds de Vijf Uur Show weet ik dat -producties van RTL
Nieuws uitgezonderd- je bij de commerciëlen niet verzekerd bent
van redactionele onafhankelijkheid. Maar bij de publieke omroep wil ik
niet op mijn hoede zijn. De EO zendt een programma uit over het
platteland, waar je nooit een kritische noot over de bio-industrie of
over de verhouding cultuur-natuur hoeft te verwachten. Het is namelijk
een soort van bedrijfsblad voor boeren. De productschappen, het
"Voorlichtingsbureau" Vlees en het agrarisch onderwijs betalen het
programma. Te koop: zendtijd is terecht de kop boven het
artikel in de NRC.
Het zit me al lang dwars dat we in Nederland geen echte publieke omroep
hebben. Het hangt aan elkaar van belangen die in een publieke omroep
niet thuishoren. Waarin verschilt de publieke omroep van de
commerciële? Waarin zou
de publieke omroep moeten verschillen van de commerciële? Waarom
hebben we publieke omroep? Mijn antwoord op die laatste vraag is: omdat
de commerciëlen niet alles kunnen, zeker niet in ons kleine
taalgebied. De publieke omroep moet in mijn visie in de eerste plaats het gat vullen dat
zou bestaan als er alleen maar commerciële omroepen zouden zijn.
Ok, wat zou je dan willen, hoor ik je vragen ;) Leuk dat je dat
vraagt. Lees even mee:
- Sport naar de commerciële omroep. Live sportwedstrijden zijn
amusement, heel duur amusement ook. Journalistieke programma's
óver sport horen wel bij de publieke omroep thuis. Maar
alsjeblieft dan niet meer, zoals nu, heel veel van die programma's omdat je daar
zo lekker reclame omheen verkoopt.
- Oh, dan gelijk maar dit: geen STER-reclame meer. Echt, op dit moment blijven
of sneuvelen programma's juist, louter en alleen vanwege de (on)mogelijkheid om
daar veel reclame omheen te zetten. Reclame corrumpeert. Net als sponsoring.
- Afschaffing van één van de drie tv-netten. En
misschien wel het vertrek van de Tros, in elk geval van veel
Tros-programma's. Met uitzondering van programma's als die rond Frans
Bauer. Want dat soort programma's vind je niet bij de
commerciëlen omdat ze een te oud en de weinig koopkrachtig publiek
trekken.
- Verder is er op die twee netten veel ruimte voor amusement dat
meer diepgang heeft en/of duurder is dan je doorgaans op de
commerciële omroepen ziet, duur Nederlandstalig drama, wetenschap,
kunst en cultuur, documentaires.
- Ook op de publieke radio geen reclame meer. Radio 5 (747AM)
heffen we op. Radio 1 wordt een echte 24-uurs-nieuwszender. De
Wereldomroep
wordt een dependance van Radio 1. Radio 2 verliest programma's als de
Gouden Uren en wordt journalistieker. 3FM wordt een alternatieve zender
die niet meer concurreert met 538. Radio 4 wordt de culturele zender,
neemt deels die rol over van Radio 5. Voor toegankelijke klassiek
kunnen we binnenkort immers weer naar een commerciële klassieke
zender
luisteren.
Dat is in het kort wat volgens mij al lang geleden had moeten gebeuren.
Een werkelijk publieke omroep. Kleiner. Maar integer. En ook duur; je
schrapt de STER-inkomsten en tegelijkertijd verhoog je de kwaliteit,
dus het uurbedrag voor programma's moet behoorlijk omhoog. En ook al
verdwijnt er een tv-zender, we zullen meer kwijt zijn. En we zullen ook
nog eens minder naar onze 'eigen' publieke omroep kijken
waarschijnlijk, want we kijken meer naar de commerciëlen waar de
sport zit, en huidige 'publieke' successen als de Postcodeloterijshow.
In de praktijk is het allemaal ingewikkelder natuurlijk. Maar ik zou zo graag
iets van deze uitgangspunten in de politiek terugvinden. Hoe kan het nou
toch dat we met dit wanstaltige publieke bestel voortmodderen?
NRC Handelsblad:
9:54:05 AM |
|
|
De hypotheekverstrekker als Big BrotherWie straks bij Hypotheek Visie een lening voor een huis wil afsluiten, krijgt elektroden op het hoofd geplakt en wordt doorgemeten! Als iemand bijvoorbeeld een kinderwens verzwijgt dan kan dat worden ontdekt. "In zo'n geval zullen we de klant adviseren dat hij een hoge hypotheek nu weliswaar kan aanvaarden, maar dat hij ook rekening moet houden met zijn andere levensbehoeften.'' Zo'n techniek biedt ongekende mogelijkheden. Ik zie het al voor me, Ferry Mingelen in Den Haag Vandaag: "Meneer Balkenende, onze gedachtenlezer heeft uw betekenisloze woordenbrij inmiddels vertaald, even zien, ah heel verhelderend! Ik geef het gelijk door aan onze kijkers.." Meting hersengolven bij hypotheekadvies
8:18:12 AM |
|
|
|
|
|