Volkspartij voor Vrijheid en Democratie / Amsterdam

Ingezonden opinie artikel
20051129: de kringloopillegaal
Yuen Keong Ng

(y.ng@vvdamsterdam.nl)


Onderstaand opiniestuk is geplaatst in het Reformatorisch Dagblad van 1 december 2005. Verder is dit stuk ook opgenomen in het kwartaalblad van de Koninklijke Horeca Nederland sector Chinees-Indische bedrijven, in week 49 van het VNG blad, en het opiniestuk is verder geplaatst op de website van het Chinese Politieke Integratie en Participatie Fonds. Tot slot is in het Financieel Dagblad een grotendeels herschreven stuk verschenen dat wat meer op enkele details ingaat.

In het gepubliceerde opiniestuk zal voor veel mensen de contekst ontbreken waar binnen dit geschreven is. Ik heb me sterk beperkt tot een bepaalde richting zonder op de details in te gaan. Als mensen hier vragen over hebben zal ik onderaan de pagina op die punten verder op ingaan. Uitgangspunt van het artikel is dat ik van mening ben dat de overheid verantwoordelijkheid draagt voor het beleid dat uitgezet wordt. Dit betekent dan ook dat de overheid er alles aan moet doen om het gestelde einddoel te realiseren. Op het gebied van het uitzettingsbeleid met illegalen blijkt een groep om welke reden dan ook niet uitzetbaar te zijn. Moet de overheid zich dan inzetten om via diplomatie geregeld te krijgen dat deze groep illegalen toch nog naar huis kan of moeten de regels en boetes aangescherpt worden om uitbuiting van of werkverschaffing aan deze illegalen te voorkomen?
In het eerste geval is de overheid in mijn ogen bezig met het uitzetten van structureel beleid. Het tweede geval kan samengevat worden met de gezegde: dweilen met de kraan open.

Het is in deze discussie dan ook niet interessant om verder in te gaan wat in deze kwestie nu precies oorzaak of gevolg is. Dit leidt alleen maar af van de perikelen rond de kringloopillegaal. Ik ben een tegenstander van beleid dat op den duur leidt tot zinloze excercities. Ik geef in het stuk ook aan waar het nu misgaat. Zorg nu eerst dat de randvoorwaarden tot een uitvoerbare maatregel leiden en ga dan pas door met het oppakken en definitief uitzetten van de illegalen. Houden we de kringloop in stand of gaan we een begin maken met het doorbreken van de vicieuze cirkel?

Voor de duidelijkheid: de problematiek rond de kringloopillegaal is niet hetzelfde als het verzoek van de minister aan de gemeente om mee te werken aan de uitzetting van de illegalen. Minister Verdonk wil niet toestaan dat gemeenten, tegen wet- en regelgeving in, onbeperkt opvang of onderdak verschaffen aan uitgeprocedeerde vreemdelingen en daarmee een soort gedoogd verblijf ontstaat.
Ingeval van de kringloopillegaal is er geen sprake van opvang door de gemeente. Deze illegaal vindt zijn eigen onderdak en krijgt geen steun van welke gemeente dan ook.



Stop het uitbuiten van kringloopillegalen

Opgepakte illegalen staan vaak na enkele maanden weer op straat. Zij gaan weer even naarstig op zoek naar werk. Dit probleem oplossen vraagt een andere aanpak, stelt Yuen Keong Ng.
Bijgaande foto is door het Reformatorisch Dagblad bij het ingezonden stuk geplaatst

In het weekend van 5/6 november 2005 zijn in de provincies Drenthe, Groningen en Friesland 60 Chinese eetgelegenheden in een grootscheepse actie gecontroleerd op illegale arbeid door illegaal in Nederland verblijvende Chinezen. Dit gebeurde door in totaal zo'n negentig medewerkers van de politie, Koninklijke Marechaussee, Arbeidsinspectie en de Douane.
Bij deze actie zijn 49 illegaal in Nederland verblijvende personen aangehouden, die vermoedelijk allen de Chinese nationaliteit hebben. Volgens diverse krantberichten zullen deze illegalen naar het land van herkomst teruggestuurd worden. Op het eerste gezicht is dit een volkomen terechte actie want bij zwart werk en illegale arbeid worden geen belasting en sociale premies afgedragen.

Echter, is het resultaat van deze actie nu echt dat deze groep illegalen wordt teruggestuurd? Het zal niemand verbazen als ik zeg dat Chinezen niet alleen uit China afkomstig behoeven te zijn. Zo ook de illegalen, die om hun illegaliteit te waarborgen niet meer in het bezit zijn van geldige reisdocumenten waarmee hun identiteit onomstotelijk vastgesteld kan worden.
Zolang de illegalen niet meewerken wordt het al een stuk moeilijker hen naar het `onbekende' land van herkomst heen te zenden. In het verwijdercentrum in Ter Apel wordt 3 maanden de tijd genomen om de identiteit van de illegaal vast te stellen om deze vervolgens te verzoeken vrijwillig terug te keren naar het land van herkomst. Voor het merendeel van de illegalen slaagt men niet in deze opzet en worden zij na 3 maanden administratief verwijderd: op straat gezet en aan hun lot overgelaten!
Aan de andere kant hoeft men geen wiskundig genie te zijn om te beredeneren dat het merendeel, zoniet alle, illegaal in Nederland verblijvende Chinezen uit China afkomstig zijn. Wat is er dan eenvoudiger dan even een laissez-passer via de Chinese ambassade te Den Haag te regelen?
Als deze al afgegeven wordt moet er daarnaast nog een garantie gegeven worden dat de terugkerende illegaal geen gevangenisstraf van twee tot drie jaar te wachten staat vanwege het illegaal verlaten van China. Zonder deze garantie kan de Nederlandse overheid vanwege haar standpunt inzake de mensenrechten niet meewerken aan een retourtje (noot achteraf: hier had enkeltje moeten staan) China.

Over pakweg twee maanden zal men tot de conclusie komen dat de hele actie niet geresulteerd heeft in het naar China terugzenden van de in begin november opgepakte illegalen. Na een `rustperiode' van drie maanden in Ter Apel staan zij weer op straat en gaan zij weer met fris elan op zoek naar nieuw werk om eerbaar in hun levensonderhoud te voorzien.

Afpersing
De illegaal heeft twee mogelijkheden. De eerste mogelijkheid is werk en de tweede is crimineel gedrag. Vooral dit laatste baart zorgen, omdat dit bijna altijd zal leiden tot (geweldadige) afpersing (*) van Chinese ondernemers. Dus het aanbieden van werk aan de illegaal is in dat geval zo gek nog niet.
Wat staat de ondernemers te wachten? Afgeperst worden door een niet uit te zetten illegaal of het betalen van een boete die staat op het laten werken van illegalen. Het eerste zal toenemen als de illegaal geen werk meer weet te vinden door de veelvuldige controles. Dit kan toch niet de bedoeling zijn?
(**)
Het wordt tijd dat deze vicieuze cirkel doorbroken wordt en gewerkt wordt aan een structurele oplossing. De lokale overheid moet stoppen met het zinloos oppakken van de tot nu toe niet uitzetbare illegalen. Het wordt tijd dat de landelijke overheid (noot: langs diplomatieke weg) tot goede afspraken en een duidelijke regelgeving komt met de Chinese overheid, opdat de groep illegalen ook daadwerkelijk veilig teruggestuurd kan worden. Het is tijd om te stoppen met de uitbuiting van de kringloopillegaal!

De auteur is duoraadslid voor de Amsterdamse VVD-gemeenteraadsfractie.

(*)extra aanvulling ter verduidelijking van de gepubliceerde tekst

De criminaliteit uit zich voornamelijk in het vragen van een sponsorbijdrage. Het is in deze gevallen lastig te bewijzen dat het daadwerkelijk om afpersing gaat. Dit kan men bijvoorbeeld ook lezen in het stuk van Joost van der Wegen dat eerder gepubliceerd is in de Panorama.
De ondernemer heeft te maken met een duivels dilemma. Het is bekend dat als er door de ondernemer aangifte wordt gedaan het moeilijk is om de bewijslast sluitend te krijgen. De kringloopillegaal staat vaak weer snel op straat. De angst is vervolgens zeer groot dat de groep collectanten gewelddadig verhaal komt halen. Deze angst heeft dan ook tot gevolg dat de aangifte bereidheid laag is. Als gevolg hiervan is het cijfermatig niet bekend hoeveel "sponsorwervers" er in Nederland nu precies actief zijn.

(**)extra tekst dat in de publicatie van het Chinees Horeca Nieuws (december 2005) is opgenomen

De gecoordineerde controles vinden ongeveer eens per 1,5 jaar plaats en worden niet noodzakelijk bij dezelfde Chinese ondernemers uitgevoerd. Dus de kans op een inspectie door de overheid is misschien 1 keer in de 5 jaar. De frequentie van herhaalde bezoeken door een illegale afperser zal waarschijnlijk meerdere keren per jaar zijn. De ondernemer kiest in feite eieren voor zijn geld.



Onderstaande tekst is gepubliceerd en overgenomen uit het Financieel Dagblad van 9 december 2005.

Stop met kringloop illegalen

De lokale overheid moet stoppen met het zinloos oppakken van de tot nu toe niet uitzetbare groep van Chinese illegalen. Zwart werk en illegale arbeid moeten uiteraard worden teruggedrongen. Het is terecht dat er juist bij Chinese ondernemingen waarbij herhaaldelijk misstanden worden geconstateerd vaker gecontroleerd wordt en hoge boetes worden uitgedeeld. Het betreft bij deze controles vooral illegale werknemers die niet uitgezet kunnen worden omdat hun identiteit na een 'rustperiode' van drie maanden in het verwijdercentrum in Ter Apel niet vastgesteld kan worden. En als het al lukt en de Chinese ambassade is genegen om deze mensen van de benodigde terugreisdocumenten te voorzien, dan staat hen bij terugkomst een gevangenisstraf te wachten van drie jaar vanwege het illegaal verlaten van China. Mede daarom kunnen en worden deze illegalen niet naar China teruggezonden. Zij worden in Ter Apel administratief verwijderd: op straat gezet en aan hun lot overgelaten! Een nieuwe kringloop gaat dan weer van start.

De kringloopillegaal gaat met fris elan op zoek naar nieuw werk om in eigen levensonderhoud te voorzien. De illegaal heeft twee mogelijkheden. De eerste is met eerbaar werk en de tweede is via crimineel gedrag. Vooral dit laatste baart zorgen, omdat dit bijna altijd zal leiden tot (gewelddadige) afpersing van Chinese ondernemers. Dus het aanbieden van werk aan de illegaal is in dat geval zo gek nog niet. Op deze wijze voorkomen de ondernemers op actieve wijze dat er een groep niet uitzetbare illegalen ontstaat die regelmatig om een sponsorbijdrage komt vragen. Want hoe kan men nu onomstotelijk bewijzen dat het bij de vraag om een sponsorbijdrage daadwerkelijk om afpersing gaat? Na een aangifte van de ondernemer staat de kringloopillegaal weer snel op straat en de angst is groot dat de collectanten gewelddadig verhaal komen halen. Deze angst heeft dan ook tot gevolg dat de aangiftebereidheid laag is. Wat staat de ondernemers te wachten? Afgeperst worden door een niet uit te zetten illegaal of het betalen van een boete, die staat op het laten werken van illegalen.

Het wordt tijd dat de landelijke overheid tot goede afspraken komt met de Chinese overheid. Bijvoorbeeld een duidelijke regeling waarin de kringloopillegaal nieuwe reisdocumenten krijgt en bij terugkeer geen gevangenisstraf wacht?

Yuen Keong Ng is duo-raadslid voor de Amsterdamse VVD gemeenteraadsfractie.



  • Naar aanleiding van het stuk in VNG weekblad no. 49 heeft Jean-Marie een reactie geplaatst op de VVD Amsterdam site bij het opinie artikel aangaande het China Festival. Jean-Marie refereert in zijn reactie naar een gebeurtenis die niet erg duidelijk is, echter ik denk dat het om de boerenopstand in Dongzhou gaat. Bij het neerslaan van de demonstratie zijn enkele doden gevallen.




  • Yuen Keong Ng; E-mail
    Last modified: February 28, 2006