Stop het uitbuiten van kringloopillegalen
Opgepakte illegalen staan vaak na enkele maanden weer op straat.
Zij gaan weer even naarstig op zoek naar werk. Dit probleem oplossen
vraagt een andere aanpak, stelt Yuen Keong Ng.
| Bijgaande foto is door het Reformatorisch Dagblad bij het ingezonden
stuk geplaatst |
In het weekend van
5/6 november 2005 zijn in de provincies Drenthe,
Groningen en Friesland 60 Chinese eetgelegenheden in een grootscheepse
actie gecontroleerd op illegale arbeid door illegaal in Nederland
verblijvende Chinezen. Dit gebeurde door in totaal zo'n negentig
medewerkers van de politie, Koninklijke Marechaussee,
Arbeidsinspectie en de Douane.
Bij deze actie zijn 49 illegaal in
Nederland verblijvende personen aangehouden, die vermoedelijk allen
de Chinese nationaliteit hebben. Volgens diverse krantberichten
zullen deze illegalen naar het land van herkomst teruggestuurd
worden. Op het eerste gezicht is dit een volkomen terechte
actie want bij zwart werk en illegale arbeid worden geen belasting
en sociale premies afgedragen.
Echter, is het resultaat van deze actie nu echt dat deze groep illegalen
wordt teruggestuurd? Het zal niemand verbazen als ik zeg dat
Chinezen niet alleen uit China afkomstig behoeven te zijn. Zo ook
de illegalen, die om hun illegaliteit te waarborgen niet meer in
het bezit zijn van geldige reisdocumenten waarmee hun identiteit
onomstotelijk vastgesteld kan worden.
Zolang de illegalen niet
meewerken wordt het al een stuk moeilijker hen naar het `onbekende'
land van herkomst heen te zenden. In het verwijdercentrum in Ter Apel
wordt 3 maanden de tijd genomen om de identiteit van de illegaal
vast te stellen om deze vervolgens te verzoeken vrijwillig terug
te keren naar het land van herkomst. Voor het merendeel van de
illegalen slaagt men
niet
in deze opzet en worden zij na 3 maanden
administratief verwijderd: op straat gezet en aan hun lot overgelaten!
Aan de andere kant hoeft men geen wiskundig genie te zijn om te beredeneren
dat het merendeel, zoniet alle, illegaal in Nederland verblijvende Chinezen
uit China afkomstig zijn. Wat is er dan eenvoudiger dan even een
laissez-passer via de Chinese ambassade te Den Haag te regelen?
Als deze al afgegeven wordt moet er daarnaast nog een garantie gegeven
worden dat de terugkerende illegaal geen
gevangenisstraf
van twee tot drie jaar
te wachten staat vanwege het illegaal verlaten van China. Zonder deze
garantie kan de Nederlandse overheid vanwege haar standpunt inzake de
mensenrechten niet meewerken aan een retourtje
(noot achteraf: hier had enkeltje moeten staan) China.
Over pakweg twee maanden zal men tot de conclusie komen dat de hele actie
niet geresulteerd heeft in het naar China terugzenden van de in begin
november opgepakte illegalen. Na een `rustperiode' van drie maanden in
Ter Apel staan zij weer op straat en gaan zij weer met fris elan op
zoek naar nieuw werk om eerbaar in hun levensonderhoud te voorzien.
Afpersing
De illegaal heeft twee mogelijkheden. De eerste mogelijkheid is
werk en de tweede is crimineel gedrag. Vooral dit laatste baart
zorgen, omdat dit bijna altijd zal leiden tot (geweldadige)
afpersing (*)
van Chinese ondernemers. Dus het aanbieden van werk aan de illegaal
is in dat geval zo gek nog niet.
Wat staat de ondernemers te wachten?
Afgeperst
worden door een niet
uit te zetten illegaal of het betalen van een boete die staat op het
laten werken van illegalen. Het eerste zal toenemen als de illegaal
geen werk meer weet te vinden door de veelvuldige controles. Dit kan
toch niet de bedoeling zijn?
(**)
Het wordt tijd dat deze vicieuze cirkel doorbroken wordt en
gewerkt wordt aan een structurele oplossing. De lokale overheid moet
stoppen met het zinloos oppakken van de tot nu toe niet uitzetbare
illegalen. Het wordt tijd dat de landelijke overheid
(noot: langs diplomatieke weg)
tot goede afspraken en een duidelijke regelgeving komt met de
Chinese overheid,
opdat de groep illegalen ook daadwerkelijk veilig teruggestuurd
kan worden. Het is tijd om te stoppen met de uitbuiting van de
kringloopillegaal!
De auteur is duoraadslid voor de Amsterdamse VVD-gemeenteraadsfractie.
(*)extra aanvulling ter verduidelijking
van de gepubliceerde tekst
De criminaliteit uit zich voornamelijk in het vragen van een sponsorbijdrage.
Het is in deze gevallen lastig te bewijzen dat het daadwerkelijk om
afpersing gaat. Dit kan men bijvoorbeeld ook lezen in het
stuk
van Joost van der Wegen dat eerder gepubliceerd is in de Panorama.
De ondernemer heeft te maken met een duivels dilemma.
Het is bekend dat als er door de ondernemer aangifte wordt gedaan
het moeilijk is om de bewijslast sluitend te krijgen.
De kringloopillegaal staat vaak weer snel op straat.
De angst is vervolgens zeer groot dat de groep collectanten gewelddadig
verhaal komt halen. Deze angst heeft dan ook tot gevolg dat de aangifte
bereidheid laag is. Als gevolg hiervan is het cijfermatig niet
bekend hoeveel "sponsorwervers" er in Nederland nu precies
actief zijn.
|
(**)extra tekst dat in de publicatie van
het Chinees Horeca Nieuws (december 2005) is opgenomen
De gecoordineerde controles vinden ongeveer eens per 1,5 jaar plaats en worden
niet noodzakelijk bij dezelfde Chinese ondernemers uitgevoerd. Dus de kans
op een inspectie door de overheid is misschien 1 keer in de 5 jaar.
De frequentie van herhaalde bezoeken door een illegale afperser zal
waarschijnlijk meerdere keren per jaar zijn. De ondernemer kiest in feite
eieren voor zijn geld.
|
|