Vliegreis naar Colombia

De afstand Amsterdam - Bogotá is ongeveer 9000 km. Een lijnvliegtuig vliegt met ca. 850 km per uur. De kortst denkbare vliegreis duurt dus tien en een half uur.

De drukke en dus dure periodes om naar Colombia te vliegen zijn de vijf weken na 14 december en tijdens de zomermaanden.

Tijdverschil

Tijdens de Nederlandse zomertijd is het in Colombia 7 uur vroeger dan in Nederland.

In de Nederlandse wintertijd is het in Colombia 6 uur vroeger dan in Nederland.

Bogotá Colombia heeft als bestemmingscode BOG

Aeropuerto El Dorado

In Colombia geboren?

Sinds ongeveer 2016 wordt er aan de Colombiaanse grens erg moeilijk gedaan wanneer je met een Nederlands paspoort Colombia in wilt terwijl je in Colombia geboren bent. Of je belabberd of geen Spaans spreekt en geen Colombiaans paspoort hebt, doet daar niets aan af. Volgens de Colombiaanse wet blijf je Colombiaan tenzij je een officieel document kan tonen waaruit blijkt dat je afstand hebt gedaan van de Colombiaanse nationaliteit.

Oplossingen zijn twee paspoorten, of het bewijs van afstand gedaan te hebben van de Colombiaanse nationaliteit. Houd er rekening mee dat er bijvoorbeeld mogelijk dienstplicht bestaat in Colombia, niet iedereen zal daarop zitten wachten...

In februari 2018 ging het volgende zonder een centje pijn:

- Tickets geboekt in NL op NL paspoort.
- Bij de paspoortcontrole in Colombia uitsluitend het Colombiaans paspoort tonen.
- Het NL paspoort pas tonen bij de check in van de koffers voor de terugreis en direct weer opbergen.
- Bij Emigratie uitsluitend het Colombiaanse paspoort tonen en daarna opbergen.
- Eenmaal de grenscontrole gepasseerd, het NL paspoort gebruiken in combi met de vliegticket voor de terugreis

Meer info:

rijksoverheid.nl

migracioncolombia.gov.co

Toeristenbelasting bij het verlaten van Colombia

2018: Ik heb hier de afgelopen jaren geen last meer van gehad in de vorm van extra handelingen.

Bij het verlaten van Colombia moet er luchthavenbelasting en toeristenbelasting worden betaald. Dit is vaak al in je e-ticket opgenomen maar dit is niet vanzelfsprekend; ik heb het beide meegemaakt. Als toerist moest je in augustus 2007 $63.900 (€ 24,58) luchthavenbelasting (tasa aeroportuaria) en $ 9.900 (€ 3,81) toeristenbelasting (impuesto de turismo) betalen.

De "Exencion de impuestos" wordt tegenwoordig geregeld aan de bagageincheckbalie van de luchtvaartmaatschappij. Voorheen moest je je vóór dat je incheckte, melden bij de balie van "Aeronautica Civil" voor "Exencion de impuestos"; vrijstelling van belastingen. Je kreeg hier een bewijsje of stempel zodat je niet méér moet betalen. Tijdens het inchecken leverde dit gedoe altijd vermoeiende taferelen op van mensen die in de grote incheckchaos weer achteraan konden aansluiten bij een balie een eind verderop...


KLM vliegt tegenwoordig rechtstreeks van Schiphol naar Bogotá, van daar door naar Cali en weer terug naar Schiphol. Op de terugweg vanuit Bogotá ga je dus via Cali, een half uurtje verder van Schiphol.

Lufthansa
frankfurt-airport.de Frankfurt

aeropuertomadrid-barajas.com Madrid (Iberia, Vueling en Aireuropa)

Colombian Airways


Ik vloog in juli 2007 met Delta Air Lines van Brussel naar Bogotá. Delta vloog ook op Schiphol, sterker nog, in Atlanta USA vertrok het vliegtuig naar Amsterdam een half uur eerder dan mijn vliegtuig naar Brussel. Toch was het ticket naar Brussel zo'n € 150,- goedkoper.

Delta   

DL125 Brussel - Atlanta USAza 10:40 - za 14:30Vlieguren: 9u50 vliegtuig
DL299 Atlanta - Bogotáza 16:25 - za 20:10Vlieguren: 4u45
Totale reistijd:16u30
DL298 Bogotá - Atlantaza 09:30 - za 15:25Vlieguren: 4u55
DL124 Atlanta - Brusselza 17:45 - zo 08:30Vlieguren: 8u45
Totale reistijd:16u55

Tijdverschillen met de Nederlandse zomertijd: Atlanta -6 uur, Colombia -7 uur

De heenreis ging via Ierland, over Zuid Groenland!, Noord Canada en vervolgens afzakkend naar Atlanta. De terugweg was bijna dezelfde route, maar zuidelijker dan Groenland. De reis Atlanta - Brussel was volgens het navigatiesysteem aan boord 6869 km.

Behalve de ticketprijs had Delta ook het voordeel dat je twee koffers in mocht checken, beide maximaal 22,5 kilo. Dat is wel wat anders dan de 20 kilo die ik gewend ben.

Nadelen zijn de lange reistijden en de overstap in de USA waarbij je de landgrens MOET passeren en zeer zwaar gecontroleerd wordt. Voordeel van het passeren van de landgrens is dat je zo naar buiten, het land in mag. Nadeel is dat je een visum nodig hebt. In juli 2007 hoefden Nederlanders dit visum niet van tevoren aan te vragen.

Extra reisinformatie USA

rechtenvanvliegtuigpassagiers.nl