Hier kom je meestal binnen
Een beschrijving van Joel's Opleiding

Beroepsprofielen Technische Bedrijfskunde


Op deze pagina wordt er uitgebreid behandeld wat de opleiding Technische Bedrijfskunde aan de Hogeschool van Amsterdam inhoud. Enkele kerbegrippen zijn:

Typering van de technische bedrijfskundige functie 1-2 jaar na het afstuderen

Type organisatie

Bedrijfskundigen zijn werkzaam in een grote variëteit aan organisatie, maar voornamelijk in de industriële sector, waaronder ook installatiebedrijven en de bouwnijverheid. Voorts in de sector van de za kelijke dienstverlening, zoals handels- en transportondernemingen, het bank- en verzekeringwezen en de software huizen en in mindere mate bij de overheid, de openbare nutsbedrijven, de gezondheidszorg, organisaties van welzijn en matschappelijk werk en he t onderwijs.

Plaats in de organisatie

Het niveau in de organisatie waar de bedrijfskundige zijn of werk uitvoert is het middel managementniveau d.w.z. dat deze voor de naaste medewerkers duidelijk operationele doelstellingen formuleert en op adequat e wijze kan rapporten over de voortgang van zijn werkzaamheden aan zijn directe chefs.

De eerste functie zal meestal een staffunctie zijn waar opdrachten worden uitgevoerd ten behoeve van de staf of het lijn- projectmanagement. Een en ander is sterk afhankelijk van de grootte van het bedrijf en de int eresse van de Bedrijfskundig ingenieur. Ook lijnfuncties met een beperkte verantwoordelijkheid behoren tot de mogelijkheden. Mogelijke functies zijn:
Naar het be gin van de pagina

  • (assistent) productieleider, verantwoordelijk voor het produceren van goederen en of diensten, waarin in het bijzonder gelet wordt op kwaliteit, kwantiteit en kosten
  • stafmedewerker bedrijfsbureau, waar onderzoek wordt gedaan gericht op het verbeteren van het productieproces op de diverse bedrijfskundige aspecten, zoals werkmethoden, taakstelling en kwaliteit
  • logistiek medewerker, verantwoordelijk voor doorlooptijd, verkorting daarvan en voorraadreductie
  • kwaliteitsfunctionaris, verantwoordelijk voor het opzetten en uitvoeren ven een kwaliteitssysteem
  • verkoper van hoogwaardige technische apparatuur, intermediair tussen klanten en bedrijf
  • technische inkoper, intermediair tussen de leverancier en het bedrijf
  • (assistent) product manager, verantwoordelijk voor (een deel van) het producten assortiment
  • medewerker op marketingafdeling voor het ontwikkelen van het commerciële beleid en het doen van marktonderzoek
  • stafmedewerker organisatie en efficiency, doet allerlei onderzoek ten behoeve van de productiviteitsverbetering op het gebied van layout en inrichting van de werkplek, proces- en arbeidsanalyse, tevens het ontwikkelen van kengetallen voor de be heersing van bedrijfskundige processen
  • informatieanalist ten behoeve van de beheersing van de verschillende informatiestromen in een bedrijf

Kerntaken / Hoofdactiviteiten
Naar het begin van de pagina

De bedrijfskundige onderscheidt zich in zoverre van beoefenaren van monodisciplines, dat de problematiek waar deze mee te maken krijgt breed en complex van aard is. Breed omdat zij bedrijfseconomische, technolog ische, organisatorische en sociaal-communicatieve aspecten heeft. Complex omdat de verschillende aspecten op een nog onbekende met elkaar samenhangen. In de benadering van de problematiek is een aantalfasen te herkennen, van analyse tot en met implementat ie en evaluatie, waarbij de probleemanalyse die tot een zuivere probleemstelling leidt van bijzonder belang is. Dit stelt hoge eisen aan het analytische vermogen van de bedrijfkundige. Het is van belang dat het onderzoek gefaseerd wordt aangepakt.

Bij werkzaamheden, die dikwijls projectmatig worden uitgevoerd krijgt de bedrijfskundige te maken met aspecten die het totale bedrijfsgebeuren betreffen. Hij of zij dient daarbij altijd rekening te houden met de gev olgen voor de totale organisatie van voorgestelde verbeteringen. Met namen dient in dit verband sub-optimalisatie te worden vermeden.

Tot de kerntaken behoren

  • het uitvoeren van zelfstandig onderzoek gericht op het vergroten van de productiviteit van de verschillende bedrijfprocessen door efficiency en effectiviteit te verbeteren. Bij bedrijfsprocessen denken wij aan (technische) productieprocessen op het ge bied van inkoop, management, verkoop en informatievoorziening. Het vergroten van de efficiency wordt bereikt door bestaande processen te optimaliseren. Effectiviteitverbetering wordt gerealiseerd door het modificeren van bestaande of ontwerpen van nieuwe processen
  • het beoordelen van relevantie en toepasbaarheid van theorieën en modellen uit de verschillende monodisciplines in relatie tot de bedrijfskundige problematiek
  • het maken van een omgevingsanalyse voor een probleemgebied, zowel intern als extern, om relevante parameters te identificeren, die een rol spelen bij een gekozen oplossing
  • het beoordelen van de financiële consequenties van door hem of haar gepresenteerde oplossingen
  • het projectmatig aanpakken van eigen onderzoek
  • het afhankelijk van de eisen van de bedrijfsomgeving vervullen van verschillende rollen, zoals die van adviseur, begeleider, lid/ leider van een team en assistent van het lijn-management
  • het verzorgen van een effectieve mondelinge en schriftelijke communicatie
  • het begeleiden van veranderingsprocessen die als resultaat van bedrijfskundig onderzoek geïnitieerd zijn

Typering van de functie 5 jaar na het afstuderen
Naar het begin van de pagina

Type organisaties

Behalve het soort organisaties genoemd bij staffuncties, komen nu ook functies in aanmerking waar ervaring gevraagd wordt, zoals die bij adviesbureaus en het HBO.

Plaats in de organisatie

De bedrijfskundig ingenieur zal in het algemeen doorgroeien in functies waar hij als pas afgestudeerde begonnen is. Het accent komt meer te liggen op lijnfuncties waar niet alleen vakkennis van belang is, maar t evens het vermogen om met mensen om te gaan en verantwoordelijkheid te dragen. Een en ander hangt sterk af van aanleg en ambitie van de bedrijfskundige en de ontplooiingsmogelijkheden die het bedrijf biedt. In een klein bedrijf zal hij een integrerende ro l ten aanzien van de verschillende bedrijfsactiviteiten vervullen.

Reeds is opgemerkt dat de bedrijfkundige functioneert op het middel management (tactisch) niveau. Deze gaat daar steeds meen een actieve rol vervullen in die zin dat hij niet alleen het strategische beleid moet vert alen in uitvoerbare operationele plannen, maar dat hij ook vanuit zijn positie een noodzakelijke bijdrage kan geven aan de vorming van het strategisch beleid.

Ontwikkeling is in het algemeen in 2 richtingen mogelijk: in de diepte in specialistische staffuncties en in de breedte naar meer algemeen leidinggevende functies.

Mogelijke functies zijn
Naar het begin van de pagina

  • kwaliteitsmanager, verantwoordelijk voor invoeren, onderhouden en ontwikkelen van systemen voor kwaliteitsborging
  • logistiek manager, verantwoordelijk voor de goederenstroom beheersing
  • inkoopmanager, verantwoordelijk voor het inkoopbeleid
  • marketingmanager, verantwoordelijk voor het commerciële beleid
  • informatiemanager, verantwoordelijk voor de beheersing van de informatiestromen en de ontwikkelingen van het onderhoud van de informatie systemen
  • accountmanager, deze fungeert als intermediair tussen wat de klant wil en zijn bedrijf kan maken. Streeft naar lange termijnrelaties met specifieke klantgroepen
  • productmanager, verantwoordelijk voor het product (en) assortiment, speelt een belangrijke rol in het productontwikkelingsproces, waar sturende en coördinerende rol vervult in het gestructureerd vanuit de markt ontwikkelen van nieuwe produ cten
  • hoofd bedrijfbureau, verantwoordelijk voor de bedrijfskundige ondersteuning van het primaire productieproces
  • productieleider, verantwoordelijk voor het produceren van goederen en / of diensten

Behalve in de bovengenoemde lijnfuncties is specialisering mogelijk in de verschillende staven van de afdelingen of in de directionele staven.

Bij de lijnfuncties komen de accenten meer te liggen op

  • het functioneren binnen het strategisch beleid van het bedrijf en het leveren van een bijdrage hieraan
  • het vertalen van het strategische beleid naar operationele doestellingen, teneinde de bedrijfsprocessen gericht te kunnen bijsturen
  • de verantwoordelijkheid voor de uitvoering van plannen (productie-, inkoop, verkoop-, en marketingplannen) waarbij gelet wordt op kwaliteit, kwantiteit en kosten door middel van optimaal gebruik van mensen en middelen
  • het vermogen zijn naaste medewerkers te motiveren door hun werkzaamheden te koppelen aan de bedrijfsdoelstellingen
  • het in gang zetten van veranderingsprocessen en de consequenties doortrekken op het menselijke vlak
  • de zorg voor een goede schriftelijke en mondelinge communicatie naar de betrokken medewerkers en het management

Specialisering is mogelijk in een van de relevante monodisciplines met behoud van de generalistische attitude, bijvoorbeeld op het gebied van

  • informatiesystemen ten behoeve van de bedrijfsvoering
  • marktonderzoek
  • logistiek
  • kwaliteit

Ontwikkelingen in het vak
Naar het begin van de pagina

De opleiding Technische Bedrijfskunde van de Hogeschool van Amsterdam houdt rekening met de volgende ontwikkelingen

Algemene landelijke ontwikkelingen

  • De trend is dat steeds meer bedrijven internationaal gericht worden en dat verkoop, opslag, productie en beheer steeds vaker van elkaar gescheiden zijn in locatie
  • De trend is dat bedrijven steeds vaker externe expertise opkopen door overname van kleine bedrijven, en interne afdelingen verzelfstandigen om flexibel op de omgeving te kunnen reageren
  • De trend is dat door de concurrentie van de lage lonen landen kennisproductie en kennisexploitatie bij westerse bedrijven een steeds grotere rol gaat spelen bij internationale concurrentie. Dat betekent, dat er een toenemende verschuiving is naar de t ertiaire (dienstverlenende) sector
  • De trend is dat bedrijven voor hun besturingsmodel steeds meer uitgaan van verzelfstandigingconcepten zoals klantgerichtheid, zelfsturende teams, zelflerende organisaties etc. Reden hiervan is dat men de dynamiek van de organisatie wil vergroten opdat sneller op de markt gereageerd kan worden.

Deze ontwikkelingen betekenen dat

  • Informatie en communicatietechnologie steeds vaker ingezet wordt bij interne organisatie van bedrijven en het externe afstemmen van de organisatie op de omgeving
  • Commerciële kennis en vaardigheden steeds vaker gevraagd zullen worden doordat bedrijven steeds vaker de nationale grenzen overschrijden
  • Oorzaken van internationale trends tijdig herkend moeten worden en helder geformuleerde strategische keuzen meer dan ooit van primair belang zijn
  • Definiëring van 'core-business' en 'outsourcement' bij strategische keuzen steeds vaker een doorslaggevende rol spelen

Eindtermen

Na het afstuderen is de student in staat tot

  • Het uitvoeren van zelfstandig onderzoek gericht op het verbeteren van de effectiviteit en efficiëntie van bedrijfprocessen en/ of het verbeteren van het product of de dienst
  • Het aandragen van oplossingen voor bedrijfskundige problemen met behulp van kwantitatieve methoden en technieken en toepassingen uit de systeemtheorie
  • Het onderbouwen van aangedragen oplossingen en de haalbaarheid van deze oplossingen met theorieën en modellen van diverse monodisciplines die in de bedrijfskunde worden gecombineerd. In een onderbouwing kunnen organisatorische, bedrijfseconomisch e, commerciële, sociale en technische aspecten worden opgenomen
  • Het onderbouwen en beargumenteren van aangedragen oplossingen door sterke schriftuurlijke en mondelinge uitdrukkingsvaardigheden, ook in moderne vreemde talen
  • Het op elkaar afstemmen van technische/ management systemen en bedrijfsprocessen, opdat deze systemen een organisatie optimaal ondersteunen
  • Het toepassen en ondersteunen van implementaties van Informatie en Communicatie Technologie (ICT)
  • Het opzetten en uitvoeren van projecten die zijn gericht op het opstarten van een bedrijf of organisatorische eenheid
  • Het werken met uiteenlopende disciplines in (internationale) projecten, waarbij rekening wordt gehouden met de gevolgen van veranderingstrajecten en, indien noodzakelijk, pro-actief op veranderingen wordt ingespeeld
  • Kritische zelfreflectie en het aanwenden daarvan om eigen competenties uit te breiden en/ of te versterken

joelb@xs4all.nl