Title Goes Here!
... it feels like I've got something to prove, but in some ways it's just something to do ...

[Kartonnen doos-icon] De rest

Hoewel er niet zoveel te vinden is, is hier waar al het spul staat dat niet op de andere pagina's van deze site past.

[3D-modellen icon] 3D-modellen

[Plaatje van T-55 Enigma]Alle net.boeken die van deze site gedownload kunnen worden gebruiken drie-dimensionale computertekeningen om aan te geven welk deel van het echte voertuig in elke foto te zien is, en in sommige gevallen ook om andere details te verklaren. Deze modellen kunnen gedownload worden met de links hieronder.

Elke link leidt naar een zip-bestand waarin zich twee andere bestanden bevinden: het ene heeft de extensie .pov, en is een databestand voor gebruik met POV-Ray. Dit is een zogenaamd ray-tracing-programma dat het databestand nodig heeft om een tekening te maken: het bestand bevat instructies voor wat er in de tekening moet komen, maar er staan geen echte plaatjes in. Om dus überhaupt wat met het .pov-bestand te kunnen moet je POV-Ray hebben! Let wel op dat een ray-tracer niet echt makkelijk in gebruik is—om ermee om te leren gaan moet je in korte tijd veel onder de knie krijgen, maar wanneer je de basis eenmaal snapt dan is de rest redelijk eenvoudig. RTFM! :)

Het andere bestand heeft de extensie .kpm, en is een databestand voor KPovModeler. Dit programma is een zogenaamd front-end voor POV-Ray: het geeft je een grafische omgeving waarin je veel makkelijker de .pov-bestanden kunt maken dan met een teksteditor. Als je echter geen computer gebruikt waarop één of andere versie van UNIX draait (weet je niet of dit zo is, ga er dan maar vanuit dat het niet het geval is), dan zul je een ander front-end moeten zoeken, want er zijn geen versies van KPovModeler voor andere besturingssystemen. Die andere programma's zullen dan alleen weer niet de .kpm-bestanden kunnen lezen.

[Vergrootglas-icon] Een andere opmerking is dat de modellen zeker niet 100% nauwkeurig zijn. Die van militaire voertuigen zijn vooral gebaseerd op het opmeten van bouwmodellen, en zoals we allemaal weten kunnen die ook onnauwkeurig zijn. Verder zijn deze 3D-modellen niet bedoeld om minuscuul detail te laten zien: hun hoofdtaak is om de grote vormen weer te geven in een kleine tekening, en dus is bijna alle detail dat niet te zien zou zijn (en veel dat wel zichtbaar zou zijn), weggelaten.

Schaalcalculator

Om deze calculator te gebruiken vul je onder Maat 1 de afmeting in die je opgemeten, uitgerekend, opgezocht, e.d. hebt; kies indien nodig ook de eenheid. In het tekstvak eronder kun je de schaal invullen van het model of de tekening waarvan je de maat genomen hebt (gebruik 1/1 als de maat uit de werkelijkheid komt). Door op de knop Uitrekenen te drukken zal onder Maat 2 de maat verschijnen zoals hij omgerekend is naar de opgegeven schaal en maateenheid aan die kant.

Let op: Mocht de uitkomst van de omrekening NaN zijn, dan heb je iets bij Maat 1 ingevuld dat niet als een getal herkend wordt. Controleer of je niet per ongeluk letters ingevuld hebt.

Maat 1

Maat 2

Maat Maat
Schaal 1/ Schaal 1/

Schaalcalculator voor OS X

Als je een Macintosh met OS X gebruikt, dan is hier een klein programmaatje dat precies dezelfde functie heeft als het rekenmachientje hierboven, maar waarvoor je niet on-line hoeft te zijn.

Dit programma is alleen getest onder OS X versie 10.3 (Panther); het werkt misschien wel of misschien niet onder eerdere versies, dus dat is op eigen risico.

-> Download hier · 204 KB
[Tux] [X] [Gevalideerd XHTML 1.0!] [Gevalideerd CSS!]