webbed 24 juni 2008 checked 30 oktober 2005

Back on track.

980418
Reisgids voor het Leven van Guust, deel 1, zaterdag 18 april 1998, xp 880.

Toen ik eindelijk opstond, werd ik voor een eenvoudige keuze gesteld!
Ik koos te leiden!
Logisch!

Ik leid beter dan die van hun! (Jaap geloof ik…)
Ik leid naar het Noorden (Vertigo)!
Straight ahead!

Ik leid dan wel, maar ik rijd dan dus nog niet!
In elk geval niet op twee bulten! Met poten!
Gelukkig niet!

Ik vang van allemaal verschillende dingen!
Daar ben ik beter in dan Bennie!
Logisch!

Bennie vangt overigens dus wel weer andere dingen!
Ik zeg niet dat ze groter zijn!
Helaas!

Maar ik bak ze weer! Bruin! Tot ze er bij neervallen!
En ik!
Heerlijk!

Niemand slaat harder levende doden dan ik!
Dat durf ik zo te zeggen!
Eitje!

×××
×××
×××

Nu heb ik het door, het zijn misdadigers!
Dat zei die Knarf ook!
Hmmm...

980502
Reisgids voor het Leven van Guust, deel 2, zaterdag 2 mei 1998, xp 825.

Het regelen van de Visa ging wel zeer gemakkelijk.
Ik zei hem wel eventjes de waarheid.
Zo ben ik.

We moeten een keurmerk dragen, zodat we als party herkenbaar zijn.
Een naam was snel gevonden
Aal ie bie

Ik rijd op een os door het land.
Je zou er honger van krijgen
Alweer.

We hebben paling gegeten in de plaatselijke Inn.
En wat Salmaniaanse wijn gedronken.
Voor weinig.

Het luik moest eigenlijk niet geopend zijn, schijnt mij zo toe.
Maar nu het dan toch open is...
Voorwaarts.

In tegenstelling tot anderen, ben ik erop voorbereid, grotonderzoek te doen.
Daar heb ik wel de capaciteiten voor.
Geen flauwekul.

En nu weer werd half de party opgegeten door een rotsje.
En ik door een paar ratten.
Slaapverwekkend.

Nu nog even het raadseltje van de deur en de touwtjes.
Zo is 1+1 dus 2, en 2+1 3.
vrij eenvoudig.

980613
verslag 003 (13 juni 1998) xp 1200 –> 2855xp

de feiten:
–mission: krijg de sabel en ketting en schilderij terug bij wizard.
–plaats: kasteel van "de zwarte hand"
–ingang: in de eik, of in de put.
–who: we zijn met z´n vijven
–additioneel: –draag de handschoen.
–ik heb de handschoen.
–we zijn op het eiland
–op het eiland ook tempel Lord Blood

de kennis:
–we weten van een platte grond hoe het kasteel eruit ziet.
–we weten hoe de geheime gang onder het kasteel eruit ziet.
–we hebben gehoord van een poort waarvan wordt gezegd, dat wie eronderdoor een ander dood wenst, zijn wens
in vervulling zal zien gaan.
–we weten dat deze poort ´s avonds bewaakt wordt.
–we weten dat het kasteel goed te bewaken is.

het plan:
–we zoeken eerst even uit of die poort echt werkt.
–als dat zo is moeten we ons toch nog wel even beraden.
–maar, we gaan gewoon door de hoofdingang naar binnen.
–we doen ons alle voor als dienaren van "Sjeik Omar Sharief".
–Mohammed is Omar, adel, wil schaken met "de zwarte hand" die ook van adel wil lijken
–Jaap en Bennie zijn z´n bodyguards
–Nobody is zijn raadsman
–And me? I´m just the cook.
–Ik heb de ingrediënten voor z´n speciaal dieet
–eenmaal binnen moeten we proberen te achterhalen waar de sabel de ketting en het schilderij zijn.
–dan: hit and run, hide and go.

de tijd:
–weg in drie dagen.

980712
verslag 004 (12 juli 1998) xp 1725 + 172 –> totaal xp 4752

Waar ben ik nu weer in terecht gekomen?
Eerst laat die lange lummel zich pakken door een griet, en in een kerker flikkeren. Om te voorkomen dat hij nog meer schade zou aanrichten, liet ik hem maar in z´n cel zitten. Wat overigens niet echt hielp, want zelfs vanuit daar wist hij de hele teringzooi toch nog te vernachelen. Verrader.

Dan voert die nepguard helemaal geen flikker uit. Als hij al iets doet, dan is het slapen, en is hij onder geen beding te wekken. Het enige wat ik kan verzinnen, wat hij gedaan heeft, is heulen met de vijand. Ballast.

Daarbij is de sjeik ook lekker bezig met wat hij moet doen, nl. het uitvinden waar het amulet is. Want dan pas kunnen we in actie komen. Maar dan moet iemand wel wat werk verrichten. En vertrouwen winnen. Hij moet zich in elk geval niet zonder slag of stoot laten vangen. Daar heb je niets aan. Slapen heeft hij trouwens ook geen moeite mee. Bluffer.

En wat moet je dan?
Dit zooitje ongeregeld in z'n sop laten gaar koken? Je eigen hachje redden, ten koste van je party–genoten? De schat laten gaan, en alleen met het schilderij genoegen nemen? Had ik het maar gedaan. Dan was mij de deceptie niet ten deel gevallen. Dan had ik met hoog geheven hoofd kunnen zeggen, dat ik nooit heb gebogen, voor wie dan ook. Maar ik dacht ze nog een kans te geven. Ik dacht dat we als team zouden opereren. Dat was zo afgesproken. Zo had ik het bepaald. Ik zou ze niet in de steek laten, wat het risico ook was. En ik heb het helaas (net) moeten bekopen.

Eén klein lichtpuntje.
Ze weten dat Jaap een crimineel is, en een mietje. Ze weten dat Bennie een fighter is, en een meeloper. Ze weten alles van Mohammed, en meer. Ze weten dat ik de kok ben, of minder.

980719
verslag 005 (19 juli 1998) xp 1375 –> totaal xp 6127

Onder het hoofdstuk ´hoe dol je een cycloop´ kan ik optekenen: Vrij eenvoudig, dus. Stilzitten, in je vuistje lachen, een dode makker het werk laten doen.

Onder het hoofdstuk ´tactiek´ wil ik vermelden dat mijn aanwezigheid wonderen doet, wat betreft orde, en duidelijkheid. Ik wil ook een paragraaf toevoegen ´Hoe lul je een priester onder de tafel, part 1´

Onder het hoofdstuk ´netjes afgeronde quests´ kan ik tot mijn genoegen zeggen: 1, eitje.

Onder het hoofdstuk ´Magic´ moet ik zeggen dat niemand doden weer kan laten lopen.

Onder het hoofdstuk ´Recepten´ kan ik de gecodeerde p1 opschrijven.

Onder het hoofdstuk ´persoonlijke bescherming´, wat nog niet zo lang was, valt sinds kort de vermelding van een ring en een zekere behendigheid met een longsword.

Enkele hoofdstukken volgen nog. Te weten:
´Het vangen van de slavenhandelaar´
´Hoe we de naam van het eiland lospeuterden uit z´n knieën
´Gelukkig weerzien van oude vrienden´
–wordt vervolgd.–

PS. ik heb nog een raadseltje: Wat hebben een ring, een zwaard, en een paar slippers met elkaar te maken?

980725
verslag 006 (25 juli 1998) xp 1101 –> totaal xp 7385

Je kiest een tegenstander, of vaart door.
Dan vang je een schip met heel handige haken aan touwen.
Dan haal je de bemanning van het schip, en het is van jou!
Zo hoort dat op een schip.

Ik ging opeens als in een opwelling in combat.
Stom, maar goed. Zo doe je ook eens wat.
Sla ik ineens een zeeman dood!
Zo hoort dat natuurlijk in combat.

Hebben we twee schepen buit gemaakt, vliegt er één in de hens.
Nu weet iedereen dat er gevochten is om dit schip.
En ze hadden niet eens een kans!
Zo hoort dat blijkbaar met twee schepen.

Zit er ineens eentje in de mast met stenen te gooien.
En staat er eentje van achteren te boogschieten.
Een paar stonden gewoon openbaar te casten!
Je hoort zeker afstand te houden.

Ik denk nog, ik spring eens naar beneden, kijken hoe laat daar is.
Lig ik ineens languit in de drek (in boottermen dek).
Kan gebeuren, maar niet zo erg als bij mij en mijn ring!
Dat hoort mij niet te gebeuren.

Ik kan niet meer springen.
Ik kan er niet om lachen.
Zou ik, omdat ik de ring toch niet af kan krijgen, dat soms toch nog ergens kunnen uitbuiten?
Je hoort er nog meer van.

980809
verslag 007 (9 augustus 1998) xp 1800 –> totaal xp 9470

Wie is hier eigenlijk de leider? Wie komt hier met de geniale plannen? Wie zorgt dat iedereen weet wat hij wanneer waar moet doen? Wie gaat in het holst van de nacht op onderzoek uit, afgaande op een paniekreactie van Jaap–Jan Doedel?
Ik dus.

En wie komt er op het belachelijke idee dat ik in moeilijkheden zou komen? En wie schreeuwt alles wat leeft of dat ooit heeft gedaan wakker met genoeg licht om voor een vuurtoren te kunnen dienen? Wie blijft er eindeloos dralen, als er mannen gevangen moeten worden, die buiten zijn? En wie laat zich daarna nu zo verwonden, dat hij niet meer kan vechten?
Niet ik.

Wat is er nou erg aan een beetje met een slang rollebollen. Of met een kat. Of met een hoer. Nou okee, met een hoer rollebollen kost je geld, vooruit, toegegeven, maar zo mooi…, tja. En wat is nou geld? Kun je geld eten? Ruikt het lekker? Kun je er gevaar mee afkopen? Kan je er misschien priesters mee afkopen? Mmmm, interessante vraag… Ik heb 7 gp. Ben ik nu minder gelukkig? Ik heb ook een ring. Ben ik nu minder gelukkig? De ring bied wel een zekere bescherming. Maar kan ik nu over water lopen? Nee. Dat vind ik nu weer wel jammer.

Het plan leek mij dus vrij duidelijk. Daarom heb ik het nog maar een keer of 4 uitgelegd.
"We meren dus de boot aan de andere kant van het eiland, omdat we niet weten of we de haven nog uit kunnen als we klaar zijn met onze zaken.
Dan gaan we aan land, en lopen het hele eiland af, veinzend te zoeken naar de hide–out, waarvan we precies weten waar die is. Dan als we daar zijn, geven we ons uit voor slavenkopers. Om een zo breed mogelijk assortement schepen te moeten bezoeken, kiezen we een specifiek soort slaven, waar ze er weinig van zullen hebben.
Daarna gaan we de slaven inspecteren. Daarbij letten we niet zozeer op de slaven, maar meer op de handelaren, en op de anderen die daar rondlopen. We letten vooral goed op een 6–tal namen, want die zijn echt geld waard.
Daarna houden we ons koest, en vangen ´s nachts 1 of meer handelaren, waar ze het meest kwetsbaar zijn.
We maken hierbij zo min mogelijk kabaal. Dan keren we met de handelaar terug en varen snel naar de afgesproken plek."

En ik vroeg nog:
"Is het nu duidelijk?"
–"Jaja het is duidelijk."
"Nog vragen?"
–"Neenee, geen vragen."
"Zeker weten?"
–"Jaja, geef de rum nog eens door…"

En wat hebben we nu?
3 minkukels die we in combat hebben verslagen, hele stapels damage, een razende Dutch, een prijs op ons hoofd en 7 slaven. Als we de loosers inleveren, gaan ze natuurlijk praten. Dat mag niet. Al was het alleen maar dat ze zeggen dat wij ze gevangen hebben bij Dutch, terwijl wij hebben gezegd dat we daar nooit geweest zijn. Dus we hebben nog twee keuzes.
1) We zorgen dat ze niet meer kunnen praten.
2) We leveren ze niet in.
En de 7 slaven? Je zou er honger van krijgen. Klinkt dat gek? Je moest eens weten… Het had zo mooi kunnen zijn, perfect kunnen zijn.

981003
3 oktober 1998

Paar dagen in de haven gespendeerd, om een weinig van Raven te weten te komen. Rest party in kasteel.
Door foute inschatting over hoe questspell te interrumperen, wat lastig voor elkaar te krijgen er van af te komen. Toch geforceerd door Nobody.

Toen op weg gegaan om Ali van z'n questspell af te helpen. Als hij weet waar het om gaat kan hij niet meer meedoen, en is de zaak dus verloren.

We moeten in een kloof die niet op dezelfde plaats blijft een watertje vinden waar hij uit moet drinken.(Dan kan ik meteen wat van dat water meenemen om mee te koken.) Voor we afdaalden, werd er even gebeden. Ik tot LB. Kloof erg diep. We komen zeker niet zomaar beneden, als de webben waar Nobody het over had inderdaad al beneden is. Maar we moeten nu niet opgeven. Mij lijkt dat het sowieso al lastig is om vol te houden dat we dit alles doen om Raven te vinden.

level gestegen, geen zak gedaan.
Vorm en gebruiksmogelijkheid sickle met Kurt doornemen voor backstab, longsword werkt niet voor backstab! (geluid). Thiefspicks maken van common household items.

981017
17 okt 1998 xp 2745

Afgrond ingegaan. (afgrond, mist, afgrond, webben, bomen hoog, bomen laag, mist, moeras) eitje
Bijna gevangen door een harig monster.
maar net op tijd weggesprongen
dat had ik niet moeten doen!
gered door vangen Nobody
geraakt door crossbowpijl
op hoofd gestaan
vleugelmensen ontmoet, we zijn nu Wood, Meester, Cool een papagaai, Wood (formerly known as Food), en Ettek.
Eentje spreekt dwarfish, en weet hoe het zit, bovendien denkt hij ons eerder gezien te hebben, Nobody heeft toen artifact geplaatst.
Poeltje niet gevonden wel ander meertje, emmer 2e keer weg(gehapt?)
onder de mistlaag woont de God, en een zwarte draak bij/in een vulkaan ligt meertje wat we zoeken, maar nog geen vulkaan gezien.
Op artifact slapen levert verbazingwekkende taferelen op Ik kon alles horen van mensen die ik kende. Elsa zoekt ons nog ijverig Pedro zit op zee Ali minder gelukkig. Wel van quest af (doel van de reis), maar ook bijna dood. (Zeer goed werk Ali: zet hier je handtekening…) Dichtgenaaid wat er dichtgenaaid kon worden (maag, maagwand, buikholte, en buik.) pick pockets.
Zonder magie zullen we het zeer zwaar krijgen hier uit te komen, Ali moet genezen.
Ik zou het meertje wel een keertje willen zien, ik wil wel eens een drakenschat zien (voelen), maar geen (zwarte) draak.

981212
12 dec 1998 xp 2500

langdurig party achtervolgd.

In een kamp Elsa tegengekomen bij de keukens! Terug naar de party die nu special forces zijn. Op zoek naar geheime uitgang van het kasteel dat aangevallen wordt. Wel uit(in)gang gevonden, maar niet richting kasteel. Bijna gedood door een aantal traps, maar naar buiten gekomen met een boek over het tot leven wekken van dode honden.
Heel diep beneden in een grot nog op leven en dood gevochten met een onzichtbare panterinktvis. We zijn wel een beetje lang bezig geweest, in de grotten, om nog bij het begin van het gevecht te zijn. Maar dat zijn minor details.

990108
8 januari 1999 xp 2531

De verrader is terug gekomen, en met hem een tweetal plannen besproken.
Hij heeft zich niet aan zijn afspraken gehouden (natuurlijk)
wij wel (natuurlijk).
met behulp van priester van Ramon (dood) Diego Ansalo geslacht.
gif, tent insluipen, hakken, wegwezen.
clean cut.
dagger doet het alleen ´s nachts, maar doet dan weer geen schade, voor zover ik zag.
Amulet van Ansalo met grote ruby, ruby voor mij.
groeten

990123
23 januari 1999

op de vlucht
Aangevallen door onzichtbaar wezen, dat Bennie aardig te grazen had. gelukkig na een paar ronden geslacht, met behulp van Ali, Jaap, en mijzelf. Nobody sliep erg onrustig, en was niet te wekken. ik kon dus ongezien een hoorntje oppakken dat was blijven liggen. Er brandde essence in. Dit heeft te maken met het summonen van Air–creatures. Dat is niet best. Als dat zo doorgaat, voorzie ik een lange, en vervelende vlucht.
Ali heeft uit de backpack van de dwerg een helm met een schedel gehaald. en daarmee gesproken. (eigenbelang natuurlijk). Volgende keer zal ik eens met de lost soul spreken. Een ding was wel erg opvallend. Op de vraag hoeveel spionnen hij wel niet dacht dat hier waren antwoordde het, zonder blikken of blozen: ´Er is er maar 1, en dat is zij!´ Hiermee ligt het lot van Ilsa natuurlijk vast, want de controlevraag ´en hoeveel verraders´ werd moeiteloos met het juiste aantal beantwoord.
Nobody weg. Nobody terug, met levende dode soldaat. Ze zitten dus inderdaad vlak achter ons. Dorp in. Waarom ook al weer? Allemaal ook herberg in, of all places. Ik niet, paarden zoeken. Vind ik een paard met zwartwit geblokte ruitersdeken.
Ze zijn al hier. Dan maar ergens anders zoeken. Ik vind aan de rand van het dorpje een verlaten boerderij, binnen zie ik een mensgrote katachtige een stuk papier volschrijven.Ik ga terug, naar de herberg, slacht de guard. En met z´n allen gaan we naar de oude boerderij, om daar tot mij grote schande te ontdekken dat er een stropje (Lord Blood) boven de deur getekend is.
dorpje: Jeranimo.
I´ll be back.

De boodschapper had verschillende pamfletten bij zich. ze komen op het volgende neer.
Er staat een prijs op het hoofd van Jaap, Ali, Bennie, en Nobody. 300 goud p/p levend, 350 goud dood. Auw, da´s niet mis. Dat kan me vrij gemakkelijk 1400 goud opleveren. Nog even sparen (oppotten).
Wat echter veel belangrijker was, is dat ik niet genoemd werd, en Elsa ook niet. Dat ik niet genoemd wordt is nog wel enigszins te begrijpen, maar dat Elsa, die vluchtend met Jaap is gezien niet genoemd is, pleit weer eens niet voor haar. Ik schuduw haar. Bij het minste teken is ze er geweest.

… en wat blijkt, ik was er geweest…