webbed mei 2020 (Laatste aanpassing 30 juli 2021)  checked 30 juli 2021

Back on track.

Hoe kan een gunfight gaan bij D&D? Een voorbeeld.

Sorry, ik begin eerst even met een setje disclaimers.

Ten eerste: Alle characters en personen die worden genoemd zijn echt. Hun acties en uitspraken gebeuren echt. (Ja…)

Twee: Dit is D&D zoals we het bij Tomaas spelen. Wij gebruiken geen ander hulpmiddel dan taal om de situatie te schetsen. Dat is een belangrijke reden dat ik het sowieso uit kan schrijven. Geen grids, ruiten, hexen, geen plattegrond, pionnen, lego, poppetjes, geen telefoons of computers. De DM beschrijft de situatie. En daarop reageren we. Soms gebeurt het dus inderdaad dat je er op enig moment achter komt dat je ergens anders bent dan je dacht of dat daar juist geen muur is die je wilde gebruiken of zo en dan gaat regel 0 van de DM op. (De DM heeft altijd gelijk.)
— Ik speel ook wel met juist wel een grid en ruiten. Dat werkt veel zuiverder voor wat betreft wat je acties per ronde mogen en kunnen zijn, maar dat beschrijf ik hier niet. Daarvoor is het ook nodig het grid erbij te laten zien en ik heb daar (nog) geen format voor.—

Drie: Wij hebben vrede met die regel 0 van de DM. Dat vergt overigens soms wel een aanzienlijke dosis aanpassingsvermogen en vertrouwen van de spelers. Het vergt echter altijd een bijzonder goed gevoel voor het uitleggen van de situatie van de DM. Om nog maar te zwijgen van standvastigheid, bereidheid tot directe rechtspraak en vonnis, en een zeker charismatisch overwicht. DM is geen kattenpis.

Vier: De DM kan situaties inschatten en desgewenst “cinematografisch correct” weergeven.
Je duwt een auto het ravijn in in een tijd na Last Action Hero: Hij ontploft niet.
De party loopt door steegjes te zoeken naar één specifieke winkel om daar te starten met het verhaal: Zonder problemen kom je daar allemaal op tijd aan.
De dief is vooruit geslopen en in gevecht beland. Soms duurt het te lang om er dan op tijd bij te komen, en soms komt de rest dan nog net op tijd bij. Een beetje ook afhankelijk van wat handig uitkomt.
Je kondigt aan dat je de tegenstander op souplesse zal verslaan en na rollen blijkt dat je jezelf met zo´n urban–running–looping via een muur boven op haar hebt gestort. Dat doet iedereen goed.
Cinematografisch volledig correct.


De DM heeft besloten dat alle in de ages gunpowder en verder met een ander gevechtssysteem – een ander initiatiefsysteem – zullen plaatsvinden. Het is redelijk af.
Een aantal vuistregels:
– Er wordt door iedereen één keer aan het begin van een gevecht initiatief gerold, en daar wordt de hele volgorde van de hele combat van afgeleid.
– Het is een aflopende schaal van 12 naar 1.
– Je mag je actie bepalen op het moment dat je aan de beurt bent met alle dan beschikbare informatie. (N.B. Dat is een groot verschil met hoe het in de oude ages ging!)
– Acties die geen check of rol vragen: +1 (1 sneller)
– Acties die wel een check vragen (geen aanval): +0 (gelijk)
– Aanvallen met klein / medium wapen –1 (1 langzamer), groot wapen: –2 (2 langzamer)
– Maar eigenlijk beter gezegd, er is niet echt meer sprake van ronden zoals bij het oude initiatiefsysteem. De truc is onder andere dat het nu meer een cirkeltje is, waarin je van plaats kunt wisselen door je acties.
– schade van vuurwapens grijpt aan op hitpoints én op je strength ability.
– strength op 0 is ook verslagen. Dus dan kun je lvl 18 zijn met 80 hitpoints, een of twee schoten met een shotgun van dichtbij, en je bent ook gezien. Maar ja, dat klopt ook wel…
- En pas op dat je Humanity ook afhankelijk is van je strenght. Zeker als je ook nog een keer superpowers of bionics hebt! Vanaf Humanity 0 kunnen er vreemde onmenselijke dingen gebeuren!

Okee, daar gaan we dan:

DM: We beginnen gewoon weer simpel.
Jullie lopen een saloon “Beedl the Bard” in. Met van die klapdeurtjes…

ld: Goeie naam.

fm: Komt me ergens bekend van voor. Is het er een beetje koel?

DM: Het gaat, het gaat.
Het is niet erg druk. De bank bij de stage is bezet. Hoewel er nu even geen meisjes dansen zit er iemand vol verwachting klaar. Er is ruimte aan de bar en er zijn wat tafels vrij. En er is in elk geval een pan bonen en een fles tequila achter de bar.

fm: Dat ziet er goed uit. Ik ga aan de bar zitten. In de buurt van de bonen.

ld: Ik niet. Ik loop naar de bank, maak met één hand mijn jas los, leg mijn hand op mijn holster en zeg: “Weg, melkmuil!”

DM: De man op de bank springt op alsof hij gestoken is door een schorpioen. Blijkbaar had hij het erg warm want hij had zelfs zijn broekriem los. Hij ziet er wat verhit uit.

ld: Oh, hij staat op? Ik duw hem opzij en ga zitten.

DM: Okee, dat was sneller dan ik had verwacht maar daar is het dan. De man staat in de weg en is helemaal niet van plan je een duimbreed toe te geven. Zelfs met zīn riem los probeert hij zīn pistool te pakken. Dat gaat wellicht lukken.

ld: Ik pak mijn pistool eerst! Ben je nou mal!

DM: Initiatief!

ld: Initiatief? En ik schiet direct uit de heup. … d8? Jahoe! Een 6! En ik ben behendig: 7!

DM: Okee.

ld: Ik heb een snelle actie.

DM: Nee. Revolver. Medium wapen. -1, volgende ronde op 6.

ld: Maakt niet uit. Initiatief 7.

fm: Ik doe even niks. Of nee, ik klop mijn hoed uit en zet hem diep over mijn ogen.

DM: De waard kijkt heel even naar jou, Reveille, omdat jullie net natuurlijk tegelijk binnen waren gekomen, maar hij zegt niets. Hij pakt wel met verrassende snelheid een geweer van achter de counter.
Goed. Ik roep op volgorde initiatief af. Wie aan de beurt is mag het zeggen.

ld: Ja, we zijn maar met zīn tweeën.

fm: Heb je al je handen vol aan…

DM: Ten eerst zijn we met zīn drieën, vieren of achten afhankelijk van hoe je rekent, en ten tweede doen we het toch op volgorde. Ook als we met zīn tweeën zouden zijn is dit de manier. Zo kom je nooit in de problemen.

ld: Okee, okee…

DM: 12 11 10…

ld: Hoe gooi je 12 met een d8?

DM: Je kunt plussen hebben en sneller mogen. Maar ik geef toe dat dat in de eerste ronde wel lastig is.
10 9 8…
De barman schiet. In de lucht. En hij roept dat iedereen die niet volgepompt wil worden met lood nu direct hun shit mee naar buiten moeten nemen.

ld: Daīs snel! Wat is dit nu weer. Lijkt dat enig effect te hebben op de bankzitter?

DM: Ja. Hij steekt zīn colt weer in het holster en … Maar lacht hij je nou een beetje zenuwachtig uit?
“Van mij ben je nog niet af, kortlaars, ik wacht buiten op je.” En hij loopt weg terwijl hij zīn broekriem wat aanhaalt.

ld: Daar lach ik om. Ze noemen me niet voor niets “De linker hand”. De combat is dus alweer voorbij, hier?

DM: Ja. Tenzij jij schiet.

ld: Tenzij ik toch schiet… Nee. Ik doe het buiten wel.

fm: Nou, dat zal wat worden. Volgens mij heb je nog nooit iets geraakt en dat was nog niet eens in duelvorm. Ik denk dat je vooral daarom “de linker hand” heet. Heeft dat geweer trouwens twee lopen of zo?

DM: Nee. Heb jij verstand van wapens?

fm: Dat niet…

ld: Heel geestig. Ik ben sowieso meester in het duelleren…

DM: Goed, bijna iedereen gaat naar buiten, behalve de barman.
Jij hoort, in het gedrang, fm, dat mensen hardop de sheriff roepen. Sommigen zijn boos dat hij er nog niet is nu er iets is met John.

fm: Weet je wat? Ik roep hardop: “Ik heb hier een dollar die zegt dat John het eerste raakt!”

ld: John? Je zegt John? Hoezo John?

DM: Ja, dat doet wel wat. De roep om de sheriff verstomt en er zijn er 4 die direct tegen je willen inzetten. Eén daarvan heeft geen dollars maar een klompje goud. Het is maar een klein klompje. Je ziet ook een klein meisje met een lolly op een trapje zitten, in de schaduw.

fm: Calculated risk. Ik neem alle weddenschappen aan.

DM: Okee. Als je wint heb je dan 3 dollar, één nugget en een lolly. Als je verliest, ja, dan ben je 4 dollar kwijt en een goed stuk pruimtabak.

fm: Maakt niet uit, ik verlies niet.

DM: Okee. 4 dollar en een goed stuk pruimtabak.
Sjimmie.
Het is buiten gillend heet. Ik weet niet waarom, maar het is weer zoīn crèmewit stoffige weg. Je ziet nu al geen steek.

ld: Ik zet mijn Stetson diep over mijn voorhoofd. Het is best een brede, als de zon hoog staat sta ik vrijwel geheel in de schaduw.

DM: De zon staat vrijwel op zīn hoogst. Het is pas tegen de middag.
Als je naar het midden van de straat loopt hoor je natuurlijk jou sporen gewoon rinkelen. Vreemd genoeg hoor je niets bij de vreemdeling. Hij heeft wel sporen…

ld: Wat kan mij dat schelen. Ik loop de kant op waarbij de zon in zijn oog schijnt, en niet het mijne.

DM: De zon staat recht boven jullie. Dat doet er niet toe.

ld: Wat voor winkels zijn daar? Kan ik dat zo snel zien?

DM: Je ziet dus de saloon, het is ook een hotel, zo te zien. Je ziet een general store, een kuiper, een kistenmaker en een kerk. Oh, ja, en een snoepwinkel.

ld: Juist. Staan we nu in het midden van de straat, klaar om van elkaar weg te lopen?

DM: Ja.

ld: Hoeveel stappen?

DM: Aan wie vraag je dat?

ld: Aan jou, hoeveel stappen moet je nemen bij een duel?

DM: Jij bent toch meester? We zullen wel zien. John begint te lopen. Hand op zīn pistool maar nog niet getrokken. Hij loopt. Achteruit! In de richting van de kuiper en de snoepwinkel.

ld: Achteruit? Ik ook. En ik houd ook mijn hand op mijn colt.

DM: Hij heeft 10 stappen gedaan. Ze werden wel steeds kleiner. Hij lijkt wat zenuwachtig.

ld: Ik stop dan ook op 10 stappen, maar ik maak wel behoorlijke…

DM: Oh hij stopt niet, hij schuifelt achteruit door. In elk geval nog een heel stuk…

ld: Maar hoe weet je dan…

DM: Het publiek valt stil.

ld: Ah.

DM: Het is heet daar. Als je verder weg kijkt zie je wat je wel vaker op warme wegen ziet: zo´n mirage, alsof er een spiegeling in het wegdak zit. Maar ook dichterbij zie je van die warmte golven – heet dat niet thermische aberratie? In elk geval zie je bijvoorbeeld John al minder goed.

fm: En Sjimmie?

DM: Bij Sjimmie valt het je minder op. Je weet niet waarom. Misschien kan die beter tegen de hitte of zo?

fm: Dat zou me verbazen…

ld: Zie ik dat ook?

DM: Nou, je ziet het wel bij hem. En er staan zeker 15, 20 mensen in de schaduw tegen de rechterkant van de straat aan. Maar daar zie je niets aan.

ld: Ik dacht dat de zon recht boven ons stond?

DM: Jawel, er zijn van die luifels of galerijen. Verandaīs. Overdekt. Er is een groene, eentje met …
Ga je die bekijken?

ld: Ja dahag! Ik hou nauwlettend mijn tegenstander in de gaten…

fm: Heb je het riempje los?

ld: Ja! Geinponem…

DM: Je ziet John nu duidelijk trillen. Of is het dat je hem nou juist niet duidelijk ziet? Hij lijkt toch ergens op te wachten.

ld: Waarop dan.

DM: Je hoort, achter je, hoog, een soort klikje, en direct reageert John.

ld: Ik schiet.

DM: Initiatief!

ld: d8, een 7, +1 dus weer, 8.

DM: Okee. Ik heb ook voor John gerold. Okee. Daar gaan we: 12 11 10 9 … 8…

ld: 8. Ik schiet.

DM: Tja, okee. Je trekt je pistool snel uit je holster…

ld: Jazeker!

DM: Rol maar toHit.

ld: Een 13.

DM: Ik geloof dat je een revolver had. +2 voor level, +1 strength modifier, verder nog?

ld: Hoe ver staan we uit elkaar?

DM: Tja. 15 kleine stapjes achteruit en 15 wat grotere, maar ook achteruit. Zeg 7 + 10 meter. Dat is eigenlijk medium range… dat zou geeft fikse penalties geven… Maar het is een duel… maar er is rangecompensatie mogelijk…
– Okee, 17 m. Goed opgemerkt. Hoeveel levels Fighter heb je?

ld: Gewoon 2.

DM: Dan zou je op 10+2 meter nog in range (dat heet short range) staan. Dat sta je niet, je staat in medium range. Je schiet met disadvantage.

ld: Wat?

DM: Zoals ik al zei: Goede vraag. Je rolt twee keer, en de slechtste daarvan telt.

ld: … Nou … een 17 en een 13.

DM: Ja, en dan ga je verder met die 13.

ld: Tohit dan 13 – 15 – 16… 16!

DM: Precies in je oorverdovend schot hoor je een kerkklok slaan. Je ziet dat John bezig is weg te springen, maar je raakt. Gooi maar schade.

fm: Deksels.

ld: Aha, dat was het dus…d2 dam. En d4 strength damage. 1 en 3.

DM: 1 dam, 3 str. Mmmm. … 8 7 6 …
Hij ligt op de grond en schiet nu op jou.

ld: Hij mag wegspringen èn schieten?

DM: Dat had ik al een paar keer aangegeven: je mag altijd in cover springen of ergens achter kruipen, dat levert dan 3 punten AC op, maar je valt dan aan met –1 op toHit. Dan. En dat doet hij.

ld: Ja, maar hij staat, eh, hij ligt, ook niet in range!

DM: Eh, dat weet je niet echt… Hoe meer levels Fighter, hoe groter je small range is, he? Maar inderdaad, 7 haalt hij niet.
John schiet. Hoor maar, ook met disadvantage. Hij heeft geen last van de range…
Want hij raakt AC 18.

fm: Juist, ik schuifel voorzichtig wat weg uit de drukte daar. Ik probeer ongezien weg te komen.

DM: Ja. Je hoeft geen intentions aan te geven. Je kunt besluiten wat te doen als je op initiatief bent.

fm: Oh ja.

ld: AC 18 is raak. 12 ook.

DM: Hij raakt je verrassend goed. 4 dam en 2 str schade.
En dat moet je doorrekenen voor je volgende actie! Of beter gezegd: nu!

ld: Had jij dat ook gedaan?

DM: Natuurlijk. Okee, iedereen z'n initiatief voor de volgende cyclus scherp?

fm: Ik ben nog niet geweest.

DM: Oh ja. Eh 6 5 4.

fm: Ja! 4. Wat zie ik?

Ze staan ingespannen te kijken.

fm: 4… Ik ga.

DM: Wat doe je om ongezien weg te komen?

fm: Iedereen staat toch ingespannen te kijken? Ik loop nonchalant weg. Sleight of hand, stealth.

DM: Rol eens wat.

fm: Een 4. Sleight of hand met 14 gehaald, Stealth slechts met 11.

DM: Wat? Jij hebt een Slight of hand–check van 18?

fm: Veer–tien! Gewoon gehaald met veertien. Wacht maar tot ik nog een level haal.

ld: Ik vind het ook best behoorlijk. Het is dex–6…! dus zelfs met zīn dex 19 heeft hij alles op alles gezet! 5 specialist points in sleight of hand!
Zou ik niet doen…

DM: Niemand lijkt op te letten. Behalve die gast van die nugget. Die kijkt alleen maar naar jou.

fm: Nonchalant dus. Volgt hij?

ld: In backstab misschien…

DM: Ja. Die afschudden gaat lastig worden.
Goed, volgende cyclus. ld geschoten medium wapen: –1. fm skillcheck: +0. Ik medium wapen: –1, okee… 11 10 9 8 7

ld: 7! Hij ligt? Hond! Hier! Vlam! Eat this! Een 18! en een 11. Ahrgh. Tohit: een 11. +2 lvl +1 [str], oh nee, [str] +0 nu. Blijft over: AC 13.

DM: Hij heeft een soort partial cover, dat geeft +3 op AC en eh, afijn, mis. Overigens is zijn toHit ook een punt slechter, nu hij deels in cover ligt.

ld: Dat meen je niet! Was 14 wel raak geweest?

DM: Dat weet je niet. Mis… 8 7 6 …
En ondertussen is er wat rumoer in de verte en komt er blijkbaar de Sheriff aangesneld. Althans, je hoort mensen “Sheriff, de sheriff is er!” roepen.
Dat klinkt als een laatste roep om hulp… De sheriff heeft zīn geweer bij zich. In zīn hand. Er snelt ook een deputy voor hem uit met een zwarte bolhoed op.
6 5.
John schiet.… Ver hoor… Maar nog steeds medium range… Ja! Hij raakt! En je ziet de deputy naar z´n linker arm grijpen.

ld: Heeft hij mij gemist?

DM: Nee. Hij heeft niet op jou geschoten. 5 4 …

ld: Wat? Oi! Ik sta hier!

fm: Ja! Ik loop een steegje in. Daar wacht ik de man op en geef hem zīn dollar.

DM: Dat voelt zeer verstandig. Hij tikt met een vinger tegen zīn hoed en wandelt weg. Nonchalant.

fm: Ik klim het dak op, de saloon op, en één van de kamers binnen. Ik probeer ongezien. Dan ga ik vast de gevangenisuitbraak voorbereiden.

DM: Dat is wel nodig, ja. En ja hoor, je komt weg. Die truc van Magri weer?

fm: Ach… zolang het nog werkt…

DM: Ben je even mee bezig, maar lukt.
Verder nog? 4 3 2 1 … 12 11 10 9 8 7 6

ld: Hehe. Ik ben in duel! Ik schiet. AC 18!

DM: Had je voor range gerold?

ld: Dat gezeik altijd met range… AC 15!

DM: Dat is dan net weer een beetje spijtig… Raak.

fm: Je hebt nog niks geen last gehad van de range.

ld: Spijtig, me oor! 2 dam en 3 str dam.

DM: Dat vindt hij niet prettig.

DM: fm, ik kom zo bij jou. Dit duurt niet lang meer…
Dus: John ligt op de grond met twee kogels in z´n bast, maar alive and kickin´. De deputy knielt en pakt nu zijn revolver, hij lijkt gewond aan z´n arm of schouder. De Sheriff springt achter een trog en legt z´n geweer aan op John. En jij staat er ook bij te bloeden.

ld: Jeetje…

DM: Je hoort de Sheriff roepen: “En nu is het afgelopen! John, laat je gun vallen of ik schiet je hier en nu af als de jackhals die je bent!”
John vloekt niet eens zo zachtjes, maar laat zīn gun vallen. Wat doe jij?

ld: Ik ook, maar…

DM: “John de Strooper, je weet dat dit niet mag!”

ld: John de Strooper? Nooit van gehoord. Stropen mag niet. “Wat mag John niet?”

DM: “Je weet donders goed dat je geen mensen meer mag beledigen, om niets uitdagen voor een duel, net doen of je er niet zo veel van weet en je arme tegenstanders kaal plukken…”
De deputy collecteert met één hand jullie pistolen en jullie worden bloedend en onder schot meegenomen naar het bureau terwijl je een aantal verbolgen mensen achter je “Waar is hij nou?” en “Valsspeler! De Strop!” hoort roepen. En “Mamma…”

ld: Zo goed vond ik hem niet.

DM: Je voelt wel aan dat hij jou niet heeft beledigd met kortlaars, en zeker niet als eerste en dat je duidelijk het duel aan het winnen was.

En weer een combat rond. En met goud en roem beladen door naar weer nieuwe avonturen.