webbed mei 2020 (Laatste aanpassing 25 juli 2021)  checked 25 juli 2021

Back on track.

Hoe gaat combat bij D&D? Een voorbeeld.

Sorry, ik begin eerst even met een setje disclaimers.

Ten eerste: Alle characters en personen die worden genoemd zijn echt. Hun acties en uitspraken gebeuren echt. (Ja!… Denk daar maar eens over na.)

Twee: Dit is D&D zoals we het bij Tomaas spelen. Wij gebruiken geen ander hulpmiddel dan taal om de situatie te schetsen. Dat is een belangrijke reden dat ik het sowieso uit kan schrijven. Geen grids, ruiten, hexen, geen plattegrond, pionnen, LEGO, poppetjes. De DM beschrijft de situatie. En daarop reageren we. Soms gebeurt het dus inderdaad dat je er op enig moment achter komt dat je ergens anders bent dan je dacht of dat daar juist geen muur is die je wilde gebruiken of zo en dan gaat regel 0 van de DM op. (De DM heeft altijd gelijk.)
– Ik speel ook wel met juist wel een grid en ruiten. Dat werkt veel zuiverder voor wat betreft wat je acties per ronde mogen en kunnen zijn, maar dat beschrijf ik hier niet. Daarvoor is het ook nodig het grid erbij te laten zien en ik heb daar (nog) geen format voor. –

Drie: Wij hebben meestal vrede met die regel 0 van de DM. Dat vergt overigens soms ook wel een aanzienlijke dosis aanpassingsvermogen en vertrouwen van de spelers. Het vergt echter altijd een bijzonder goed gevoel voor het uitleggen van de situatie van de DM. Om nog maar te zwijgen van standvastigheid, bereidheid tot directe rechtspraak en vonnis, en een zeker charismatisch overwicht. De DM is geen kattenpis.

Vier: De DM kan situaties inschatten en desgewenst “cinematografisch correct” weergeven.
Je duwt een auto het ravijn in in een tijd na Last Action Hero: Hij ontploft niet.
De party loopt door steegjes te zoeken naar één specifieke winkel om daar te starten met het verhaal: Zonder problemen kom je daar allemaal op tijd aan.
De dief is vooruit geslopen en in gevecht beland. Soms duurt het te lang om er dan op tijd bij te komen, en soms komt de rest dan nog net op tijd bij. Een beetje ook afhankelijk van wat handig uitkomt.
Je kondigt aan dat je de tegenstander op souplesse zal verslaan en na rollen blijkt dat je jezelf met zo´n urban–running–looping via een muur boven op haar hebt gestort. Dat doet iedereen goed.
Cinematografisch volledig correct.


Deze combat speelt in een tijdsperiode dat er geen vuurwapens gebruikt worden. In principe de “normale” dnd–tijd.
Bij zo´n gevecht:
- wordt er eerst en van te voren bepaald wat iedereen van plan is te gaan doen. Dat besluit je voordat zelfs de volgorde is bepaald. Soms is je tegenstander al weg of neer als je eindelijk mag, er zit een klein beetje speling in, zodat je dan toch nog iets kan.
- wordt daarna vastgesteld in welke volgorde dat dan gaat,
- en worden daarna die acties stuk voor stuk afgewerkt.
- iedere ronde opnieuw wordt dus gerolt wie wanneer mag.

Als alle acties zijn geweest wordt voor de volgende ronde van iedereen bepaald wat het plan is, opnieuw volgorde bepaald, enzovoort.


Okee, daar gaan we dan:

DM: Laten we simpel beginnen. Jullie lopen een herberg “Beedl the Bard” in…

ld: Goeie naam.

fm: Komt me ergens bekend van voor. Is het er een beetje warm?

DM: Het gaat, het gaat.
Het is niet erg druk. De stoel bij de haard is bezet. Er is ruimte aan de bar en er zijn wat tafels vrij. En er staat in elk geval een pan soep warm achter de bar.

fm: Dat ziet er goed uit. Ik ga aan de bar zitten. In de buurt van de soep.

ld: Ik niet. Ik loop naar de haard en zeg: “Ik wil hier zitten. Gaat heen!”

DM: De man die in de stoel zat springt op alsof hij gestoken is door een wesp. Blijkbaar had hij het nog steeds koud want hij had z´n cape nog dichtgeslagen om. Hij ziet er wat geagiteerd uit.

ld: Oh, hij staat op? Ik duw hem opzij en ga zitten.

DM: Okee, dat was sneller dan ik had verwacht maar daar is het dan. De man staat in de weg en is helemaal niet van plan je een duimbreed toe te geven. Nu de cape wat los hangt is de man inderdaad meer dan duimbreed. Sterker nog, hij gaat je meppen.
Ping! (Start combatronde.) Intentions! (Wat doe je?)

ld: Mij slaan? Ik sla hem eerst. En hard! Ben je nou mal!

DM: Initiatief! (Volgorde.)

ld: Initiatief? … d8? Jahoe! Een 8!

DM: Ja, leuk. Hoger is later. Je moet laag gooien. Slaan zonder wapen: +1

ld: Mmm. Initiatief 9 dan.

fm: Ik doe eerst eens even niks. Oh nee, ik krab op mijn hoofd.

DM: De waard kijkt even naar jou, Reveille, omdat jullie net natuurlijk tegelijk binnen waren gekomen. Maar hij zegt niets.
Je hoort, fm, dat het geroezemoes is gestopt en dat een goed deel van de klanten aan het vertrekken is.
Goed. Ik roep op volgorde initiatief af. Wie aan de beurt is mag het zeggen.

ld: Ja, we zijn maar met z´n tweeën.

fm: Heb je al je handen vol aan…

DM: Ten eerst zijn we met z´n drieën en ten tweede doen we het toch op volgorde. Ook als we met z´n zessen zouden zijn is dit de manier. Zo kom je nooit in de problemen.

ld: Okee, okee…

DM: 1 2 3 …
Hij slaat op 3. Hij raakt Amor Class 12. Als je AC 12 of minder hebt, raakt hij je.

ld: Ik heb reiskleding aan. Dat is AC 10. En verder ben ik geloof ik zeer behendig. Ja, +2. Eh…

DM: Raak dus. Hij dreunt even hard op je hoofd voor 3 damage.

ld: Daar lach ik om. Ik heb 12 hitpoints. Nou ja, 9, nu.

fm: Een kwart eraf is niet om te lachen.

ld: Jawel, want het is nu mijn beurt.

DM: Rustig aan, ik tel door: 3 4 5 6 … nog niet?

fm: ik heb niet eens gerold…

DM: 6 7 8 9

ld: 9! Ik sla! Hier! 14 op een d20, +1 van mijn 2 levels en +1 van mijn kracht: AC 16.

DM: Net raak.

ld: Jaja, raak is raak. d(2+[str]). Oh dat valt wel tegen. d3 schade dat is 1… 1 schade.

DM: Hij kan er niet om lachen. Hij roept naar de barman dat die er iets aan moet doen. Verder nog iets?

fm: Ik ehm, … nee.

ld: Nou, ik wil nog wel…

DM: Ik bedoel: heb je nog extra aanvallen over (en ik weet dat je dat overigens niet hebt). Je hebt de hele ronde nodig om deze goede slag te slaan.

ld: Mooi is dat.

DM: Inderdaad. Ping! Intentions.

fm: Wacht even. Die kastelein, doet die wat?

DM: Die lijkt iets te pakken van onder de toonbank.

fm: Ja, hoor! Daar komt de katana!

DM: Dat weet je nog niet. Heb jij al besloten wat je gaat doen, ld?
Die rechtschapen man, die man die alleen maar probeert zichzelf te verdedigen, die man die nooit in z´n leven een vlieg heeft kwaad gedaan. Die man slaan?

ld: Ja, zo kan die wel weer.

fm: Juist, die man die het alleen maar een beetje koud had…

DM: Die man, moe van een dag hard werken voor weinig, die arme man pakt van tafel moedig een kandelaar en zal je daarmee aanvallen.

ld: Oh ja? Ik ben er helemaal klaar mee. Ik pak mijn wandelstok, weer zijn slag af en sla er dan mee op zijn tronie.

DM: Ja. Nee. Of je slaat, of je weert af.

ld: Ik sla!

DM: De barman pakt dus iets van onder de toonbank vandaan en maakt aanstalten hier heen te komen.

fm: Kan ik de barman niet een beetje laten struikelen of zo?

DM: Natuurlijk. Vast wel. Maar doe je dat ook?

fm: Daar denk ik nog even over na…

DM: Initiatief!

ld: d8 een 3. + stok pakken…

DM: Is niet wisselen wapen, niet helemaal duidelijk maar ik rule nu even: geen delay dus +0.

ld: plus de weaponspeed voor een masterwork staff. Dat is 4…

DM: 1 2 3 … De barman komt naar jullie toe lopen. Hij roept natuurlijk “Pas op mijn glaswerk! Je breekt het, je koopt het!” Zo te zien heeft hij een argument bij zich in de vorm van een knots, zonder punten. Maar hij moet overal omheen.

fm: Komt hij langs me?

DM: Ja hoor, wil je hem laten struikelen?

fm: Gaat dat mensen erg opvallen?

DM: Wie weet? Heb je applicable skills?

fm: Slight of hand?

DM: Okee, rol maar een skill–check. Of wacht. Wil je eerst een skillcheck of een aanval rollen?

fm: Ehm, skill–check. Ik rol. Kijk eens aan, een 4, gehaald met 14.

DM: Wat? Jij hebt een Slight of hand–check van 18?

fm: Ja, dus?! Gewoon gehaald met veertien. Wacht maar tot ik nog een level haal.

ld: Ik vind het ook best behoorlijk. Het is dex–6…! dus zelfs met z´n dex 19 heeft hij alles op alles gezet! 5 specialist points in sleight of hands. Zou ik niet doen…

DM: Gooi maar tohit.

ld: In backstab misschien…

fm: Dat is AC 11. Raak?

DM: Op de waard? Ja hoor. Je laat hem struikelen. Niemand zag je het doen. Zelfs de waard niet. De klanten die er zijn, zijn afgeleid. Maar de waard zal deze ronde niet meer aankomen.

fm: Nou eh, graag gedaan ld.

DM: Je zegt?

fm: Nee, nee, dat denk ik. Reveille zegt niets.

DM: Mmm. Wie ben jij dan? … 4 5 6 … De goedaardige man grist de kandelaar van tafel en slaat er direct mee… En hij mist. Finaal. Die kaars zat blijkbaar niet helemaal goed vast.

ld: Wat raakt hij dan?

DM: Ik gooide een 1 met de d20. Dat is automatisch mis. Maar daarna gooide ik ook nog een 4, en daarom heb je extra voordeel deze ronde. Kijk maar wat je rolt en dan zullen we zien. … 6 7 …

ld: Ja. AC 19!

DM: Ja, dat is wel raak. Met een echt wapen nog wel. En de man was helemaal uit evenwicht door dat gelazer met die losse kaars. Hij eindigt liggend op de grond.

ld: Ja! En ik doe ook nog schade: masterwork staff. Dat is dus als een masterwork stoneage large mace – goed verhaal... – dat is een d6 met 2 keer [str] dat wordt dan d6 +2. Masterwork +1 dus d6+3! 8 schade!

DM: Juist. Dat was het wel voor de man. Hij blijft op de grond liggen en …

ld: Ik ga maar eens zitten bij het vuur.

fm: Laat je die gast gewoon zo liggen?

DM: Nou eh, de barman. Hij staat op en spreekt je aan. “Als u gaat zitten laat ik u oppakken voor doodslag!”

ld: Onzin, ik ga zitten.

DM: De barman kijkt je vol ongeloof aan en bukt zich om de bewusteloze man te onderzoeken.

ld: Ja…

fm: Eh, kan ik een beetje ongezien wegkomen. Dan ga ik vast de gevangenisuitbraak voorbereiden.

DM: Dat is wel nodig, ja. Ja hoor, je komt weg. De truc van Magri weer?

fm: Ach… zolang het nog werkt…

DM: En de waard sleept John de Strooper onder z´n oksels weg.

ld: Nooit van gehoord. Stropen mag niet.

DM: Nu je nog eens om je heen kijkt zie je dat het nog minder druk is dan zojuist. Zelfs de barman is naar achteren verdwenen. Het is wel lekker warm.

ld: Man's not hot! Maar wat moet je hier doen om een biertje te krijgen, dan! Matige service. Ik roep maar eens “Vollek!”

DM: Er gebeurt een tijdlang niets.

ld: Dan is het hier zeker self–service. Ik schenk wat in en leg veel te veel geld op de toonbank voor wat ik heb gepakt.

DM: Is dat dat gore, bevlekte Chimeragoud, wat je neerlegt?

ld: Wat maakt dat uit? Goud is goud. En ik ga weer zitten. Dooie boel hier.

DM: Gelukkig dan maar dat de deur open gaat. Het is niet de waard maar iemand van de stadswacht. Hij is in wapenuitrusting en met een kort zwaard in de hand. En hij loopt recht op jou af.

ld: Ik ben niet van plan op te staan. Het is mijn stoel.

DM: “U! Ik kom u halen in verband met het vechten met en verwonden van John de Strooper!”

ld: “Oh, staat er een prijs op z´n hoofd?”

DM: “Nee, maar wel op het uwe, en in ieder geval vanaf nu. Dus u kunt kiezen: goedschiks of kwaadschiks mee.”


Er is altijd een keuze.

Jij zou het anders gespeeld hebben? Vast en zeker. Dat is juist de hele grap. Maar het combat system blijft dan wel gelijk.
---

Ik heb nog een voorbeeld:

De party heeft opgepikt dat de Chimera van Otcha onmetelijke rijkdommen bij elkaar heeft gespaard. En stapels magische items.
De party heeft een plan gemaakt waardoor het een peulenschil wordt de Chimera uit te schakelen en de schat te pakken.

Gust (specialist–fighter 5), Narvi (specialist–priest 5), Reveille (specialist 5) en Xazota (warlock 5) door Jan, Pier, Tjoris en Corneel.

Dit was het plan: De Chimera is sluw. Hij heeft drie koppen. Hij is in z´n hol het moeilijkst te verslaan.
Dus Gust lokt de Chimera naar plaats waar die geen kwaad kan doen. Bij een meer, tegen de vuuradem. En we zorgen dat daar een Chimeraval staat. Een zware boom die we op de drie halzen laten vallen. En het mooie is dat hij nooit zal verwachten dat wij zo een simpel plan hebben. Daarom zal het werken! Dus daarin vangen we de Chimera. We slaan hem wat tot hij stopt met bewegen, laden de schatten op de extra paarden die we hebben meegenomen en vieren onze overwinning met drank, juwelen en vrouwen (M/V/X).

We vallen er halverwege in als het plan niet helemaal werkte…

DM: Reveille, jij bent als eerste bij de grot, wat doe je?

Reveille: Is dit de grot waar hij z´n schatten in heeft liggen? Hoe ver zitten ze achter me?

DM: Eens even kijken… Gust is denk je down gegaan, en met zoveel vuur om hem heen is het sowieso een wonder dat je nog iets van hem zag. Die is voorlopig nog niet bij je…

Xazota: Ik ga zo snel ik kan, maar ik mis wat strength omdat ik die mind over matter moest doen.

Narvi: Ja, en nu volgende keer nog een beetje op tijd …

Reveille: Ik sluip verder de grot in.

DM: Het is donker en gaat nog verder. Narvi?

Narvi: Is hij weg? Zie ik hem nog?

DM: Nee, twee machtige sprongen en je zag hem niet meer.

Xazota: Hij is niet weggevlogen?

DM: Nee. Hoezo vliegen? Het is een leeuw.

Xazota: Chimera´s vliegen toch?

DM: Hou dat vast. Wat doe je, Narvi?

Narvi: Ik sneak naar Gust om hem te healen.

DM: Okee, straks. Goed Xazota, je hoort gruis achter je opspatten. Wat doe je?

Xazota: Haal ik de grot voordat hij me inhaalt?

DM: Hij is wel gewond, maar het zal erom hangen.

Xazota: Ik draai me om, loop achteruit, en val aan met een steen.

DM: Dan ga je wel een stuk langzamer. Je moet ook om een watertje heen. Hij zal je wel inhalen, volgende ronde.

Xazota: Het is niet anders. Ik weet dat Reveille voor me zit en Narvi achter me.

DM: Je ziet hem aan komen rennen. Val maar aan.

Xazota: Telekinesis. Ik rol een powercheck. Dus d12 + [int] + lvl = 9! +2+5=16. Dat is een steen van 2d6: 7 damage.

DM: Je raakt hem nog weer flink. Hij begint er beschadigd uit te zien Maar hij geeft niet op. Okee, PING! Wat doen jullie? Narvi, je hoort dat er iemand aangevallen wordt, daar achter dat heuveltje.

Narvi: Mooi, dan heb ik hier even rust. Ik heb healing. Hoe gaat het met Gust?

DM: Oh ja. Jan? Hoe ver ben je?

Jan: Nou eh, wat denk je zelf! Vol in het vuur! Ik heb niet zo veel bescherming!

Narvi: Ik verpleeg hem tot hij kan rusten.

DM: Daar ben je deze ronde mee bezig. Reveille?

Reveille: Hoor ik de aanval?

DM: Ja.

Reveille: Dan denk ik nog even na…

DM: Xazota dan?

Xazota: Ik doe voor de laatste keer een psychic crush.

DM: Op welke kop?

Xazota: De leeuw? Die bestuurt ook de poten. De leeuw.

DM: Okee, de leeuw zal wellicht bijten, en wie weet de staart ook.

Xazota: En ik loop ondertussen nog achteruit, hè!

DM: Ja, ja, maar langzaam.

Reveille: Ik besluit terug te rennen naar de ingang van de grot om te kijken wat er is en eventueel wat te doen.

DM: Initiatief! 1 2 3 …

Narvi: 3! Ik verbind Gust. En ik rol een 5, makkelijk gehaald, ik had op half ook gehaald.

DM: Gust zakt niet verder meer weg. Maar hij is ook nog niet precies de oude.

Jan: Nee dat kan wel kloppen. Ik sta op strength 4!

Narvi: Kan ik dan nog bij het gevecht komen?

DM: Wacht even. Strength 4 hè? Hoe gaat het met je Humanity?

Jan: Nou ik heb wisdom 12. Dat is humanity 16. –wyndborn(2) –priest(3). 11. Dat is wel genoeg!

DM: Okee, just checking… Narvi, je kunt volgende ronde gelijk beginnen te rennen. … 3 4 …

Reveille: Ik ren terug naar het begin van de grot.

DM: Je ziet Xazota achteruit gedwongen worden door de Chimera. Misschien is het drakenhoofd ietsje uit het lood, maar de val heeft duidelijk niet goed genoeg gewerkt.

Reveille: Ze komt naar me toe lopen hè? Ik wacht hier op de mogelijkheid het monster hard te raken.

DM: … 5 6 …

Xazota: 6!

DM: Ik ook. Roll maar een d12.

Xazota: Dat is een 7 -1 (str) + 5 (lvl) = 11.

DM: Daar moet hij tegen saven. Will? Mmmm, wat doet het?

Xazota: d8+lvl subdual.

DM: Roll maar.

Xazota: 8 damage, subdual, op de leeuwenkop.

DM: Armour class 23! De Leeuw bijt.

Xazota: Raak…

DM: 11 damage.

Xazota: Auw.

DM: [rolt wat achter z´n hand.] De staart van het beest wilde eerst ook aanvallen, maar je ziet die twijfelen, Reveille, je denkt dat de staart je heeft gezien. Verder nog iemand? PING! Intentions!

Narvi: Ik ren naar de plaats waar de herrie vandaan komt. En als ik daar een 3–koppige vind sla ik erop.

DM: Probeer er eerst maar eens te komen. Xazota, je staat met je rug tegen de grot aan.

Xazota: Ik spring de grot in, blijf niet staan, maar spring direct door naar achteren.

DM: Okee. Reveille?

Reveille: Ik ben gezien hè, ik sla toe met het zwaard dat we vonden bij de koppensnellers.

DM: Eh, even denken, wat deed dat?

Reveille: Nou ik neem aan koppensnellen. Maar we hebben het nog niet in actie gezien.

DM: Okee?!… Okee. En tja, Jan, het is even niet anders. Hadden ze die boom maar wat sneller moeten laten vallen, of zo.

Jan: Kan ik nog wel naar het water kruipen?

DM: Hoeveel strength mis je nog?

Jan: Veel. 12!

DM: Kruipen gaat heel lastig… Okee. De leeuw komt aan. De drakenkop lijkt te herstellen en de slang had al kunnen aanvallen. 1 2 3 …

Narvi: Ik ren en pak mijn wapen.

DM: Ik hoor het al, dat duurt nog wel even. … 4 5 …

Xazota: Ik spring. En ik spring door.

DM: Ah. Net op tijd! … 6 7 … De leeuw slaat op Xazota.

Xazota: Ik was doorgerend!

DM: Ja. Maar tegen een leeuw… AC 12!

Xazota: 12? mis! En ik loop door!

DM: De draak ademt in, en in, en in, en… De slang valt Reveille aan. AC 19.

Reveille: Da´s raak.

DM: Dat is dan 5 damage en een save versus fortitude 15.

Reveille: Toe maar! Nou hier, een 12. +1 (low save) + 1 con + eh, eh 14. Gemist met 1.

DM: Maakt niet uit, maakt niet uit. No worries. … 7 8 …

Reveille: 8! Ik sla de slangenkop eraf.

DM: Neem je –8 tohit voor de kop specifiek?

Reveille: –8! Ja! Met dit zwaard is dat geen probleem.

DM: Okee, gooi maar.

Reveille: 15… mmm. + 2 lvl + 1 str is 18 + eventuele plussen van het zwaard – 8… AC 10 met plussen… Tja.

DM: Raak.

Reveille: Aha.

Narvi: Weten jullie al dat ik ook degenslikker ben?

DM: Kan altijd handig zijn. Ligt misschien een beetje aan het zwaard.

Reveille: Aha, waar gooi ik damage mee?

DM: Wat wil je bereiken?

Reveille: Kop eraf.

DM: Lukt. De kop spartelt nog eventjes een beetje na op de grond, maar niet lang en de staart hangt slap.

Reveille: … Eh, "Narvi! Ik heb een verrassing voor je fantastische skill!"

DM: Jij staat binnen, hij komt buiten aanrennen. Hoort hij niet. …9 10 11 12 … einde van de ronde?

Narvi: Kom ik aan?

DM: Net op tijd voor de volgende ronde. Maar hoe je ook zoekt, je ziet geen driekoppige. Ping! Intentions.

Narvi: Ik val toch aan met een prayer.

DM: Oh. Reveille?

Reveille: Dat doe ik dus nog een keer!

DM: Xazota? Ta? Ta? Ta?

Xazota: Ben ik zo diep in de grot?

DM: Nee, sorry, maar het is voor je wel aardedonker. Pling. Je voelt iets metaligs aan je voeten. Een munt. Waar is die.

Xazota: Een munt hè, we zitten goed. Ik keer om, voorzichtig en ga helpen.

DM: De draak gaat nu vast wel vuur spuwen. En de leeuw gaat bijten. Gaan we: 1 2 3 …

Narvi: Fuck! Sprinkler duurt een volle ronde om te casten…

DM: Ja. … 3 4 5 6 …

Narvi: Er is hier toch ook een watertje?

DM: Ja.

Narvi: Groot genoeg voor een Watery Fist?

DM: Een Watery fist? Ik denk het wel…?!

Narvi: Watery fist op de draak.

DM: Oh… Dat is niet zo best.

Narvi: Nee. AC 12+3 is 15.

DM: Raak. Wat doet het?

Narvi: schade! 4 schade blunt nattigheid.

DM: Maar was het op de drakenkop? Rol een d3 laag.

Narvi: Een 1.

DM: figures… 6 7 …

Reveille: 7! Ik sla op de leeuwenkop.

DM: twee dingen. Ten eerste voel je de poison nu echt intrekken. Je raakt … 1d3 … 1 punt … 1d7 … wis kwijt. En je voelt je stom. Maar je merkt nog wel dat het zwaard nu anders aanvoelt. Waar dat precies in zit weet je niet, maar toch…

Narvi: Hoe gooi jij een d7, dan?

DM: Ik hoef nergens op te antwoorden. Maar ik wil je wel toevertrouwen dat die heb gerold met een d8.

Reveille: Ik zla tog. Maar ik zla alleen om te raken. AC 15 (+ wat het zwaard doet).

DM: Raak. Doe maar 1d8+1 damage.

Reveille: Ach! 1 +1 +1 str is 3 hele damage!

Jan: Bravo!

DM: Tja! Het gif slaat aan! Maar het beest was al en is opnieuw behoorlijk geraakt. En boos. En nat. …7 8… En het doet twee dingen. Het blaast vuur naar achteren en springt zo door de grot in. Vuur… die man of dat waterding. Die man of dat waterding… d6: dat waterding. Savingthrow voor de watery fist reflex 15.

Narvi: een 3. Dat haalt hij niet.

DM: 22 – 4 = 18 damage.

Narvi: hij zwaait niet eens meer.

DM: En door dan de grot in. Jij staat in dat gangetje, Xazota?

Reveille: Dan moet hij toch langs mij?

DM: Ja, maar dat maakt hem niet uit.

Jan: Wat moet dat beest in die gang?

Reveille: Kan ik niets doen?

DM: Heb je een einde-ronde-aanval?

Reveille: Nee.

DM: Nou vooruit. Je mag één keer slaan.

Reveille: AC… 6 met plussen van het …

DM: Mis. Hij springt langs je heen.

Xazota: Komt hij op mij af?

DM: Ja, en niet zo rustig. Maar je ziet het slecht.

Xazota: Kan ik hem spiesen op mijn dagger?

DM: Van mij mag je wat in het donker steken maar hij gaat jou dan ook raken.

Xazota: Prik! … AC 18!

DM: Zelfs in het donker raak. AC 16!

Xazota: raak… aaah! ... Ik doe 4 schade!

DM: 4? Het beest stort neer. Maar niet voordat het jou ook heeft geraakt. Voor 8 schade.

Xazota: Auw. Dan ga ik even zitten… Even zitten… In een plasje bloed.

DM: Dat is niet alleen bloed van jou.

Narvi: Als ik hoor dat het verstomt, loop ik de grot in. Ik kan iets beter zien in het donker dan anderen, misschien omdat ik moontouched ben?

DM: Je vindt al snel de Chimera, en goud, en een pulserende edelsteen. En Xazota die ligt dood te bloeden.

Reveille: Ik ben ziek!.

DM: Ja, die wond moet duidelijk ook bekeken worden.

Narvi: Een pulserende steen? Reveille … Ik… doe wat aan Xazota. Eerst.

DM: Zeker weten? OK. Jullie overleven. Net. De paarden zijn deels nog wel in leven, maar onbruikbaar voor vervoer. Er ligt veel goud, veel troep, een schoon zwaard en een magische edelsteen die helende kracht lijkt te hebben.
Alles zit natuurlijk onder het Chimerabloed. Behalve dat zwaard, natuurlijk. Dat wast lastig af. Het is vettig. Het bijt en brandt. Misschien van dat vuurspuwen.

En weer een combat rond. En met goud en roem beladen door naar weer nieuwe avonturen.